Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Dat gepruts met draadjes moet wel loepzuiver gebeuren en een Savox zal wel heel erg veel beter dan de andere moeten zijn om dit te willen doen.

Dit is een jaren 80 oplossing die in deze tijd helemaal ongewenst is voor de klasse kisten waar jij mee vliegt, dit moet je echt niet willen Gerald.

Ghe ghe ghe, had ik eigenlijk wel verwacht....;)

om solderen is wel goedkoper :grin:
Nee, die Savox is zéker niet beter dan de andere maar wel prijs gunstiger. (Ik durf het woord "goedkoper" niet altijd in mijn mond te nemen bij deze "klasse" modellen omdat je nogal snel afgeschilderd wordt dat het dús ook minder veilig zou zijn....) Deze modellen kosten me sowieso al een fortuin maar véél minder door dit soort dingetjes te doen. Niet dat ik het niet kan maar ik weiger 25K te betallen voor modellen als dit, dan stop ik accuut! Ik wil niet zoveel aan een hobby besteden, er zijn ook andere prioriteiten en leuke dingen in het leven. Dit is een hele andere eindeloze discussie maar als ik sommige bijna een tweede hypotheek zie nemen om een dergelijk model te kunnen bekostigen dan vind ik dat je niet goed bij je hoofd ben..... dat terzijde...:rolleyes:. Mijn hobby is het zoveel mogelijk zelf maken en uit denken. Kosten besparing is daarbij een spelletje en uitdaging geworden. Ik moet altijd wel een beetje van binnen lachen als ik mensen hoor zeggen wat er allemaal niet minimaal in zo'n model qua apperatuur thuis hoort terwijl daar het vaakst de klappen vallen, gelukkig heb ik al héél lang geen write-off gehad, zéker niet als gevolg van falende apperatuur en dat ben ik zéker van plan zo te houden. :D

Deze oplossing werkt goed, is veilig en past mij prima.

Groetjesss,

Nog een reden om het niet te doen.
Stel: dag van de wedstrijd en natuurlijk een servo kapot, en ja hoor een "reverse".

Daar heb je gelijk in.

De eerste keer moet nog komen maar gelukkig heb ik nog nooit een kapotte servo gehad. Nu blijkt vaak dat de meeste servo errors een oorzaak hebben in verkeerd gebruik. Ik neem de tijd om de roeren soepel te laten lopen en zowel mechanisch als aerodynamisch uit te balanceren. Scheelt ook nog eens fors in electrisch verbruik waardoor ik flink minder stroom nodig heb dan andere modellen van dit kaliber. Na een wedstrijd vlucht van 10 minuten heefd dit 5 liter kero verbruikende 360km/h , 24kg wegende 8 heavy duty servo monster nog geen 170mAh verbruikt! De meeste vergelijkbare modellen zitten ergens tussen de 600 - 1000 mAh, scheelt wel wat. Dus een kleinere, lichte accu en minder warme servo's het gevolg.

...en als de servo dan een keer stuk gaat zal ik gewoon pech hebben.....:(

Groetjesss,

Na een wedstrijd vlucht van 10 minuten heefd dit 5 liter kero verbruikende 360km/h , 24kg wegende 8 heavy duty servo monster nog geen 170mAh verbruikt! De meeste vergelijkbare modellen zitten ergens tussen de 600 - 1000 mAh, scheelt wel wat. Dus een kleinere, lichte accu en minder warme servo's het gevolg.
Vliegstijl is ook heel bepalend voor het gebruik!

Onze nieuwe jet van 12.5kg verbruikt 40 mAh per accu per 7 min. Jets zijn zuinig met servo stroom :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Scheelt ook nog eens fors in electrisch verbruik waardoor ik flink minder stroom nodig heb dan andere modellen van dit kaliber. Na een wedstrijd vlucht van 10 minuten heefd dit 5 liter kero verbruikende 360km/h , 24kg wegende 8 heavy duty servo monster nog geen 170mAh verbruikt! De meeste vergelijkbare modellen zitten ergens tussen de 600 - 1000 mAh, scheelt wel wat,

Nou dat is niet waar Gerald. Als dat zo zou zijn heb je toch een ander probleem.
Of te lichte servo's of roeren die te zwaar lopen. Al mijn big scale jets met p/m 10 servo's van 25 kg stelkracht gebruiken per flinke aerobatic vlucht 150 / 200 maH.
Dat jij nog een van de weinige ECHTE modelbouwers bent en dingen een uitdaging vindt heb ik alleen maar respect voor . Als je het voor het prijsverschil doet op zo'n kist.?????????? Dan doe je het niet goed. Ik gebruik alleen maar jr servo's . Met een beetje zoekwerk betaal je voor een 8911 ook maar 80/85 euro p/St;)

Wel erg gaaf dat het een 2 zitter wordt . Ziet er goed uit , en je ziet het niet zo vaak.
Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Tsja, ieder doet het op zijn eigen manier, als je er maar plezier mee hebt ;). In de oranje zitten ook alleen maar JR's maar soms wil je eens wat anders proberen.

Moving on, vandaag pneumatisch panel gemaakt en nog wat lucht dingetjes. Brandstof tanks voorzien van stoppers en lange klunks en hopper/uat in elkaar gezet. Schiet lekker op, kan ik ze straks zó in het model monteren. Ik verwacht er nog een weekje of twee mee bezig te zijn voordat ik hem uit kan laten om de motor voor het eerst te testen in het model.

Groetjesss,

ik gebruik al jaren Savox servo,s en deze zijn echt goed en minder duur. gebruik van stroom is wel wat meer dan jr dan maar dikke accu,s er in klaar .
ik wist ook niet dat je ze zo makkelijk kan kan reversen.
ik blijf toch maar bij mijn v kabel vind ik wat minder spannend ;)
straks 0 punt anders of zo ? ik heb me er ook niet in verdiept .
ik vind het wel een echt modelbouw ding door alles zelf doen :thumbsup:.
toppie :D

Ik had eigenijk Hyperion in gedachten en die zijn zeker niet duurder dan Savox en ook niet slechter.
Ik vind Gerald z'n filosofie wel in orde, want het weglaten van allerlei spullen verhoogt de betrouwbaarheid en is bovendien lichter en veel goedkoper.
Dit omsolderen vind ik dan wel weer net over de rand. Voor hetzelfde bedrag zijn servo's te koop die volledig instelbaar zijn en daarmee de flexibelheid bieden die een complex model als dit nodig heeft.
Ik bedoelde met "klasse" niet op geld, maar op investering van tijd en ook op de gevolgen als bij die snelheid iets niet goed gaat.

Hier slechte ervaring met hyperions, die komen er nooit weet. Hitec heeft een goede collectie, altijd wel wat past qua budget :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Als die "slechte" Hyperions het in een Mustang die 220 Km/U vliegt het al twee jaar zonder problemen doen, bovendien het geweld ondervinden dat een DLE55 op de kist loslaat, dan vraag ik mij af wat het probleem kan zijn in een jet die maar 170mAh per vlucht vraagt?? Er zitten 3 verschillende typen Hyperions in.
De Mustang met 10 servo's en ontsteking verbruikt 700mAh per 12 minuten. Ontsteking komt uit dezelfde accu's via IBEF.

Zegt het bovenstaande niet iets over constante kwaliteit, kwaliteitscontrole etc. :confused:

(Je hebt mensen die auto merk x type y rijden en er nooit iets mee hebben, bij een ander staat die om de haverklap
bj de garage . . . :o )

Of is er sprake van ontwerpfouten/zwakke punten in de constructie/fabricage van bepalde servo's?

Zou een leuk onderzoek zijn om alle klachten mbt. verschillende merken/type servo's te verzamelen, en eens te kijken
of er lijn in zit.

(In het electronica-forum is vast al veel basismateriaal te vinden! :p )

jan.

ik heb is een servo test gedaan met de merken futaba graupner simprop hitec en spring rc alemaal 20 kilo metal gear
getest op de stuurinrichting van een 1/8 buggy
dat is zo een beetje de minst faforiete plaats voor een servo
het beste waren de futaba en de spring rc
de hitec ging het korst mee 4 maanden al verschilde het niet veel met de graupner
5 maanden
daarna kwam de simprop 1 jaar

de futaba en de hitec hebben geen eind levensduur
ze doen het alebij nog
de test is uitgevoert met 4 buggy,s
die evenveel gebruikt werden op dezelfde grasbaan
er werd op scherp gereden
ik besloot tot die test omdat de spring rc een nieuwe merk was voor mij
ingekocht in china

Weer zo'n mooi filmpje, goed voor de motivatie! :D

Afgelopen dagen lekker bezig geweest ondanks flinke verkoudheid. Het schiet behoorlijk op, sneller dan verwacht maar hij is zo goed als vliegklaar!!!! :banana:

Moet nog motor af testen, zwaartepunt checken en nog wat kleine dingen maar de maiden dag komt steeds dichter bij.

Heb hem beloofd op de Luchtmachtdagen komend weekend dus dan komt er van vliegen nog niet van, volgende week veel avonddienst dus dat wordt ook niets op Deelen. (hoop wel dat er een buitje gaat vallen tussendoor, 't zit op het randje, droogte code geel op veluwe...:() Hopelijk het weekend erna.

Hieronder de vorderingen:

Het onderstel helemaal ingebouwd en getest. Het ging allemaal erg snel dus besloten om tóch maar de wieldeuren te installeren. Ziet er niet alleen beter uit, het zal een behoorlijk verschil zijn qua landings eigenschappen met de andere F16 zonder die grote deuren. Daarnaast verdoezelt het een beetje het "lelijke" niet schaal onderstel!;)
GroteFoto-O4JJLJEV.jpg

Hoofdretract unit met de deur sequence klep ven BVM. Ik heb eerst gekeken welke poot het langzaamst intrek en daar heb ik hem gezet. Erg fool-proof, zo heb ik het bij de andere F16's ook gedaan. Gear up, klep wacht op de laatste poot en daarna deuren meteen dicht. Bij de down sequence gaat alle lucht direct naar de retracts én de deuren zodat alles meteen open valt. Geen gewacht op timers als je het plots héél snel nodig hebt!
GroteFoto-U63RYBX3.jpg

Rocket launchers:
GroteFoto-GY7ZRCM3.jpg

Beginnetje aan de cockpits gemaakt:
GroteFoto-7TTD7Y4M.jpg

GroteFoto-IKR8TZWU.jpg

Sleeeeek....:cool:
GroteFoto-XP43LDWH.jpg

GroteFoto-3QYBHJTM.jpg

Alle bekabeling gelegd, servo's er in, het meeste apperatuur spul zit in de neus omdat daar waarschijnlijk nog wat extra gewicht bij moet:
GroteFoto-U3XJ3L6A.jpg

Vandaar dat ook alle accu's in de neus zitten. 2 x 2200 MAh 2S lipo voor de ontvanger en 1 x dezelfde voor de motor ECU. Elk pakketje met klitteband vast en voor de zekerheid nog een klitteband strookje er overheen:
GroteFoto-U8YVWYE8.jpg

Motor, tanks, hopper en rest motor apperatuur inbouw:
GroteFoto-37OWA8EO.jpg

Gelijk vannavond de tanks 2 x gevuld en leeg getrokken om te checken voor lekkages, gelukkig alles dicht:
GroteFoto-4KRSXCIV.jpg

Lange 130cm uitlaatpijp er in:
GroteFoto-TMEFTN84.jpg

En het zaakje voor het eerst maar eens helemaal in elkaar gezet:
GroteFoto-URP3IXMA.jpg

GroteFoto-NOGHVBLF.jpg

GroteFoto-D6TKZRWX.jpg

Morgen de motor een voor het eerst aansteken in het model, gelijk een range check uitvoeren en paar voorzichtige taxi checks. Helaas morgenavond werken voor de baas anders had ik misschien wel eens de stoute schoenen aangetrokken......

Groetjesssss,
Gerald

Tnx! :D

Vandaag de motor getest in de airframe en dat ging prima. Er zit een andere pijp in dan de andere F16, een enkelwandige. Is een uitprobeersel voor zo'n groot model, ik heb vaak met enkelwandige pijpen gewerkt maar die waren wel wat kleiner. Voordeel met deze pijp, het weglaten van de buitenpijp scheelt me 300 gram achter het zwaartepunt. In de oranje zit wat lood maar daar kan nu dus ongeveer +200 gram weg dus dat scheelt ruim een halve kilo! En dat zijn weer een hoop extra schaal details later! ;) Vooral omdat ik deze kist later wil voorzien van alle externe tanks en bewapening, dat kost me wel wat gewicht. Ik heb de motor 3 x laten lopen met totaal 18 minuten runtime. De achterkant van de romp wordt iets warmer dan lauw maar niets om zorgen over te maken. (dat is 2min stilstand met motor stationair, zodra er beweging is óf de motor draait harder voor meer koel flow dan koelt het onmiddelijk af) Niet ontevreden dus.

Daarnaast wat taxi runs gemaakt en wat proefstarts met meteen weer de remmen er op, lijkt allemaal goed te werken. Ook gelijk de range check gedaan. Is wat lastig met een turbine, de powerdown modus op mijn futaba na aanzetten duurt maar een halve minuut, tegen de tijd dat de motor loopt ben je daar al doorheen. Oplossing; de failsafe motor kill uitzetten zodat hij slechts stationair gaat draaien bij signaal verlies. Motor starten, zender uit en weer aan in powerdown modes en voilá. Futaba houd minimaal 30 meter aan, ik kwam tot 120 meter, meer dan goed genoeg!

Nu nog een paar afstellingen zoals roer uitslagen, zwaartepunt en nog wat kleinspul en dan hij klaarrrrr!! :cool:

Hier nog wat foto's in de buiten lucht tijdens taxien:

Groetjes,
Gerald

GroteFoto-TEG4QHPP.jpg

GroteFoto-V4GKP6L7.jpg

GroteFoto-SRH34FXO.jpg

GroteFoto-BTLHZOHG.jpg

Back