Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Je hebt mazzel gehad met je turbinewiel, ik heb ook eens iets door de compressor heen gehad op de betonbaan en ja ook zonder fodscreen, maar het kwam er achter weer uit en toen had ik nog maar 9 bladen over :mad: en de motor total loss.

Het blijven stofzuigers die F16's haha.

Aj wat een schade zeg! Nouja, zo gefixt bij jou maar toch sund!
Heb je t ringetje terug gevonden of zo dat je dat weet? Was daar nog iets van over?

....stukjes in de casing.....:(:( Bij verdere inspectie een afgebroken boutje gevonden van de toeren sensor. Deze bout is 25mm lang met een rvs buis eromheen tegen de voorzijde van de compressor casing geschroefd. Lang genoeg om niet bij de inlaat sectie terecht te komen. Echter zat er ook een M3 ringetje onder die wél de vrije gang had. Heb de boutjes vergroot naar M4, zónder ringetje. Dus dat weten we dan ook weer, misschien een slecht boutje in de batch, zal dat nooit weten.

Hier een oude foto met de bewuste M3 bout, rvs buis en het ringetje die ik nu mis...
Grotefoto-CEU64HVZ.jpg

Grt,

Soms zit het mee, soms zit het tegen.....:(

Afgelopen dinsdag wat schade opgelopen, niet echt grote schade maar genoeg om hem effe opzij te zetten voor training schema naar jetworldmasters eind augustus. Zoals ik al eerder schreef ben ik laatste tijd veel onderweg voor werk dus reparatie tijd is erg schaars. Schade is grotendeels aan mezelf te danken, ik wilde met dit project misschien wel té veel, té snel en dan ga je soms dingen pushen en soms wel té veel.

Na de maidendag met drie vluchten en het kleine brandje op het einde met goede moed meteen het zaakje zo snel mogelijk gerepareerd, paar daagjes non-stop bezig geweest met turbine revisie en schade herstel. Dinsdag alles weer klaar en dus meteen naar Deelen om weer verder te gaan, volgende ochtend moest ik weer weg voor een paar dagen. Helaas vanwege de wind mochten we niet op de hoofdbaan vliegen, dus een taxi-track eindje verderop. (Afspraak met de full-size zwevers) Op dat baantje stond de wind ook nog een keer 30 graden cross maar dat mocht de pret niet drukken. Met de Oranje zou ik het niet gedaan hebben maar dit is immers m'n training bak dus gaan met dat ding! Twee vluchten gedaan waarvan de laatste een JWM trainingvlucht en dat ging eigenlijk heerlijk. Behalve dan de landing..... Ik kwam iéts te hoog binnen, iets te hard dus iets later neergezet dan geplanned. Normaal op deelen geen enkel probleem, echter hier hield de baan wat sneller op. In een split moment dacht ik maar snel een doorstart te maken, echter té laat en kwam nét een paar meter te kort om hem los te trekken..... Gevolg met hoge snelheid het hoge gras in en na wat ploegen tot stilstand met een neusstandje. Het zag er dramatisch uit en ik dacht gelijk grote schade maar dat bleek achteraf gelukkig wel mee te vallen. De afneembare neus is uit zijn spant gebroken met een beetje extra romp schade, neuspoot afgebroken maar retract spanten nog helemaal heel. De beide rockterlaunchers zijn afgebroken met een stuk vleugelschade. Dat laatste moet ik nog nader onderzoeken omdat het om een vol GFK vleugel gaat, goed checken of hoofdligger niet beschadigd is.

Grotefoto-SIYEYFEB.jpg

Grotefoto-LCTHGYSA.jpg

Grotefoto-7VHDZN4S.jpg

Erg balen maar soms gebeurt dat. Schade lijkt erger dan het is, zal een weekje repareren zijn maar ik heb tóch besloten om hem effe opzij te zetten. Misschien wilde ik met dit project te graag wat vlieg beslissingen zéker beïnvloed. Tijd voor JWM is echter te kort om dit fatsoenlijk af te ronden, ik kan mijn tijd nu beter in de oranje stoppen.

Helaas maar zoals ik al eerder zei, soms zit het tegen....;)
Na de JWM zullen we weer verder gaan met de Dual, nu ga ik me concentreren met trainen van de oranje.

Groetjes,

Ai Gerald, dat is wat minder, nu maar rustig verder met de Oranje dan.
Dat kan jij ;-)

Maar eh, waren er dinsdag dan zwevers aan de gang?

Ai, tja dan is er geen andere mogelijkheid.
Balen zeg, maar ja, gedane zaken nemen geen keer.

Succes met de Oranje.

Het bloed blijft toch weer kruipen waar het niet gaan mag.......;), effe wat extra tijd over en alvast beginnetje gemaakt, de neus zit er al weer op!

Eerst met balsa strips en cyano het zakje weer uitlijnen en stabiliseren:
Grotefoto-IXY3IYNV.jpg

Binnenkant opruwen, schoonmaken en daarna over de scheuren twee laagjes 90 gram glasdoek. Resterend neusspant er uit gesloopt, een nieuwe is rechter en eigenlijk ook sneller.
Grotefoto-4O7RCRZW.jpg

Hier het zaakje weer in elkaar gelijmd en vast getaped. Morgen hopen dat'ie weer zo loskomt!
Grotefoto-WPH8MJXJ.jpg

Verder met de vleugels, hoofdligger gelukkig niet beschadigd, kan het met epoxy en wat glasdoek herstellen.

Groetjes,

Haha, ik wist de je 't niet laten kon, :rolling:
gisteren Marijn op bezoekt; denkt ook dat 't wellicht een nieuwe vleugel zal moeten worden ?
hoop dat t'lukt met het repareren als de hoofdligger nog heel is,

succes!

gr. Frank

Ik heb dit soort schade vaker gezien ;), komt door de pitot die wil alsmaar wormen zoeken als ie de kans krijgt :(.
Mazzel dat er geen baanlamp stond want die had ik de laatste x wel te pakken met gevolg........... veel plakken.

Dit houd je wel weer scherp voor de volgende keer.

Dit houd je wel weer scherp voor de volgende keer.
Yep! :D

denkt ook dat 't wellicht een nieuwe vleugel zal moeten worden ?
hoop dat t'lukt met het repareren als de hoofdligger nog heel is,
succes!
gr. Frank
Ben al met de vleugels bezig geweest, marijn belde me ook al. Liggers zijn niet beschadigd en de gehele vleugel voelt vrij sterk aan. Zaten echter een paar lelijke "wrinkels" in de toplaag waar laminaat is losgelaten. Heb tóch voor zekerheid ter plaatse de glasvezel toplaag verwijderd, ingesmeerd met filler en een nieuwe toplaag van 90gram doek/epoxy erover. Iets zwaarder (paar tientallen grammen op een kist van 19000 gram...) maar weer vol terug op sterkte. Morgen glad schuren en de neus verder afwerken en dan zijn de structurele items weer gepiept. Daarna het zaakje weer terug bouwen en vliegen maar weer.

Groetjes,

Hoor wie het zegt! ;) Als er hier iemand meester opknappen is ben jij het wel ha ha ha! Zelf heb ik eigenlijk een hekel aan repareren/opknappen, kon in die tijd andere dingen gemaakt hebben....

Grt,
Gerald

Hi Gerald ,im sorry about your twin f-16 accident,hope you get it back on track soon.Congrads on your orange F-16 ,Most detailed and scale f-16 I have ever saw.My Gr 180 im doing the shaft now coz I stopped working on it due to a work contract that I had to finish ,had no time for hobby.Keep up your good work.
Wayne Galea Malta

En hier dan het maiden filmpje van de JWM trainer ;-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er weer gaaf uit Gerald!

Vraagje he:

Nu heb je al die scheuren in de neus zitten en dat wordt dan van binnenuit weer gelijmt met glasdoek maar aan de buiten zijde zie je ze natuurlijk nog zitten. Die ga je uiteraard weer strak maken maar dan ben je je panel lines kwijt en krijg je een verdikking?
Ben benieuwd hoe jij zoiets oplost?

Grt Mel

Mooi filmpje Berto! Als ik nog niet aan de reparatie begonnen was dan was dit dé trigger voor motivatie. Niet slecht vliegbeeld trouwens, gezien de harde wind die er waaide. Je ziet hem af en toe mee dweilen met de wind. Nu ik het zo terug zie merk je wel dat deze kist veel lichter is dan de oranje, moet hem eigenlijk ballasten maar weet niet helemaal hoe dat simpel te doen.

Vraagje he:
Nu heb je al die scheuren in de neus zitten en dat wordt dan van binnenuit weer gelijmt met glasdoek maar aan de buiten zijde zie je ze natuurlijk nog zitten. Die ga je uiteraard weer strak maken maar dan ben je je panel lines kwijt en krijg je een verdikking?
Ben benieuwd hoe jij zoiets oplost?

Grt Mel
Verdikking valt wel mee, is nog geen 0,3mm en die wordt aan de randen uitgevloeid met auto 2K vulmiddel. De paneel lijnen worden er op dezelfde manier in gezet als ooit origineel in de mal, simpel met een kras pen er in krassen en de klinknagels met een dremel er in frezen. Het is nu inmiddels al strak gemaakt, nog een paar dunne grondverf laagjes, de paneel lijnen ga ik er later wel weer in zetten, geen prio nu. ;)

Groetjes,

Back