Dennis' FPV vliegerij

Omdat ik er een hekel aan heb als het bovenop zit ;)

Bij de servo's zitten skidjes maar maak voorop ook nog wel iets.
Hoopte de accu dieper te krijgen maar helaas is het profiel niet dikker.

De onderkant is volledig vlak dus alles kon er zo mooi in en bovenop ben je dan toch de ronding kwijt. En wou juist een beetje stroomlijn behouden.
Misschien maak ik nog wel een afdekplaatje van CF voor de accu. Alleen klittebandje vind ik voor een accu van dit gewicht ook niet genoeg. Op de foto zat er plakband overheen.
Na de crash zat ie nog netjes op zn plaats. :D

Inmiddels alles gemaakt en behoorlijk extra getaped.
Domping nog niet gemeten maar in ieder geval 5mm opgevuld aan de onderkant.

Vandaag geen tijd gehad dus volgende vlucht zal ergens deze week worden. Nou ja hopen dat het vliegt dan maar.

Hoi,

Eergisteren de volgende test vluchten gedaan.
Ging ook nog niet echt volgens plan.
Maar hij ging dit keer in ieder geval omhoog ipv omlaag.

Maar niet mee te vliegen. Hoogteroer veel te fel en stallde op ieder moment met een deathvrille tot gevolg.

Iedere keer een klein dingetje gewijzigd en uit eindelijk na 4x neerstorten was er net mee te vliegen.

Dus thuis downthrust inmiddels veranderd tot up thrust. Denk een paar graden en voor nu wat lood op de neus.

Vanavond weer gaan vliegen en nu vliegt ie perfect. Voor zover we getest hebben.
Overtrekken nog niet echt getest. Alleen bij de landing en dat ging goed.

Roeren zouden wat steviger mogen en vleugeltje zelf ook. Denk dat ik nog maar een hoofdliggertje bovenop maak.

Oh en niet onbelangrijk. 15min vliegen op 2150mAh van de 2650 en dat was niet rustig/zuinig vliegen.
Dus lekker zuinig.

Filmpje afgelopen week (onboard keycam)

Filmpje vandaag (compilatie) (Keycam)

En een paar plaatjes. Niet super want was bagger weer.
DSC05653.jpg

DSC05640.jpg

DSC05639.jpg

DSC05609.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Van de week nog een plastic kapje, nou ja iets wat functie heeft als kapje over de regelaar en motor heen gezet ter stroomlijn verbetering.
En even de accu afgeplakt met sheet folie aan de onderzijde en een paar borglipjes gemaakt zodat de accu er niet uit kan vallen.

En vanmiddag even in de storm gevlogen.
Het vliegt wel maar vleugel wobbelt dan aan alle kanten.
1 keer spinnend naar beneden omdat de vleugel te ver getordeerd was. Nog net op tijd de snelheid er uit kunnen halen om weer te kunnen sturen.

Hij zou dus iets torsiestijver mogen maar bij half gas normaal vliegend is er niets aan de hand.

Stall getest en dat was nu gewoon neus omlaag en weer verder.
Klimmen doet ie vlot en tegen de wind invliegen ook niet gek veel last van.

Dus nu maar VtX en GPS inbouwen.

Er zit nu 60 gram lood op de neus maar als ik alle VTX spullen voorop houd (incl 3s610 voor voeding) dan kom ik wel uit zonder lood. Vlieggewicht nu met lood is 690.

Cam is 12V en dat gaat niet echt lekker samen met aandrijfaccu. Bij leeg (<10V valt de cam uit)

Waar dat gewicht altijd vandaan komt is de vraag, of hij raakte vorige keer nog wat aan buiten de weegschaal.

Goed 765 gram.
Voor de 130cm versie had ik 1000gram gepland dus voor 110 kan het er op zich nog wel mee door. Geen gekke dingen mee doen dan komt het goed.

Alles zit er nu op en aan, op een telefoon nummer na.

En nog hopen dat de camera een beetje goed gericht staat.

Blijft een piepje maar toch er nog redelijk netjes in weten te lepelen. En voorlopig V1 prototype.

Vleugelbelasting 25,76gram/dm2
DSC05679.jpg

DSC05680.jpg

DSC05681.jpg

GPS sensor

DSC05682.jpg

Dekseltje kan open, handig met antenne wisselen.

DSC05683.jpg

DSC05684.jpg

Onderkant
2x servo, aandrijf accu 3s2600
Video accu 3s610mAH
OSD met GPS
en de Ontvanger

Over beide accu's zit nog een laagje plastic ter bescherming.

Laatst bewerkt:
Vandaag voor het eerst een accutje met de Wing op FPV gevlogen.
Ging best goed. Camera hoek goed gegokt dus zicht was goed. Nog een klein stukje van de neus wazig in beeld.
Beeld was ook weer wat beter. Weinig storingen gehad. Af en toe een kort ruisje.
Kan nog wat andere antennes proberen maar geen probleem tot nu toe.

Snelheid vlakke vlucht gemiddeld 70km. Vol gas iets over de 100km/h tot nu toe.

Vliegtijd gehaald met 1/2 3/4 gas gemiddeld 17,5 min op 2600 lipo waar weer 2226mAh in ging.

Nog een beetje testen en een rangecheck en dan hopelijk wat verder. Nu tot rond de 300m gegaan.

Gister ook de bril voorzien van meer schuim. Oude eraf en van het schuim dat in de Fatshark doos zit van á 1cm dik een nieuwe ring gemaakt. Sluit goed af maar drukt wat op je ogen dus nog een beetje schuin weg knippen daar.

DSC05807.jpg

Laatst bewerkt:
Hier stond iets anders . . .

Filmpje on board

Meest van de tijd vliegt een vriend van me ermee dit filmpje.

Bij mij gaf de SPW veel storing.
CL op de bril leek het in dit filmpje beter te doen.

Moet nog wat antennes testen en bijmaken want moet beter kunnen.
OSD heeft ook iedere keer een afwijking in hoogte. Verloopt vaak wat.
Niet heel erg maar zou niet moeten.

Het komt wel vaker voor dat de hoogte niet klopt op de OSD
Probeer eens laag te vliegen zodat je de hoogte beter inschatten kan

Inderdaad Dennis,
Jammer dat we niet dichter bij elkaar wonen, konden we antennes uitwisselen en effecten bekijken.
Het lijkt me dat je vaak in het centrum van de donut an het vliegen bent. Ik heb ook soortgelijk effect (SPW) als ik relatief gezien boven mijn pet vliegt.
Verder weg dan weer strak beeld ( flikkertje mag best wel, blijf je wakker :-) )

Maar je bouwt hiermee wel super ervaring op. Inderdaad, lekker uitproberen zoal Baggus ook aangeeft.. is het leuke onderdeel van deze tak van hobby.

Wat mag ik eigenlijk van een ontvanger verwachten op de grond t.o.v. in de lucht.

Vanmiddag getest met een Graupner SMC-16 en nog een zelfde als stand alone.\

Beide deden ongeveer het zelfde. Met video aan werd het bereik wel wat slechter maar met vlagen nog enigzins ontvangst.

Line of sight was niet helemaal perfect maar zeg dat wanneer er ontvangst was dan was het op 1km nog een beetje goed. Redelijk vloeiende servo's als hij verbinding had en op 1,2 een resolutie van 5 stappen.

Beeld was met wat richten ook nog goed maar ook uitval.
SPW zou volgens mijn medeplichtige toch beter signaal geven dan de CL.
Maar die dingen kan je beter gewoon in flight testen.

Nu zit ik niet zo met het beeld aangezien je dat langzaam wel opmerkt maar tot nu toe nog weinig betrouwbare ontvangers gevonden.

In de lucht zal het wel beter zijn maar hoeveel beter.
Anders ga ik beetje voor beetje verder om te kijken wanneer het te slecht wordt en daar dan het maximum op uitzet.

Nadeel, bij ons op het vliegveld zitten er altijd plekken waar veel storing is en de kans zit er in dat je toevallig op grote afstand ook een keer over zo een gebiedje heen kan komen en dan uitval krijgt.

Zal ASSAN ook nog eens zonder FPV uitlopen.
Webra ontvanger deed 2 meter verderop in de auto al raar en dan stond de FPV nog uit. :S

Laatst bewerkt:
Uhmmm misschien handig om volgende keer wel de zender weer even naar PPM om te schakelen als ik die Webra ontvanger wil testen bedacht ik me net :P

Wou die ook uitlopen maar hij jitterde al gelijk :D Nu snap ik waarom

Goh GPS afstand klopt aardig voor afstand.

Net even een beetje gegokt waar we stonden op het nieuwe veld (google is niet up2date) en vanuit daar gemeten en kom precies op 500 meter uit bij 50m schaal.

GPS gaf 493meter aan.
Dus kan wel zeggen dat het redelijk correct moet zijn.

GPScheck.jpg

Dennis voor afstanden gebruik ik altijd Afstand meten.
Mijn RC gedeelte komt niet zover dus dan speel ik een beetje op safe.

Ik volg je topics daar ik ze zeer intressant vind.

Ik vlieg nu met een 8dbi patch omdat ik te noob ben met soldeer om een cl/spw te maken. Vind wel stoer hoe je alles in elkaar zet.

Haha ja dat is makkelijker. Nu met het ouderwetse liniaaltje op het scherm gemeten en terug gerekend. Maar kwam 2x op zo goed als het zelfde uit. Zowel op de 100m schaal als 50m schaal.

Wou gewoon even weten of hij niet een diagonaal incalculeert, maar dat doet ie dus niet.

Laatst bewerkt:
Waarom niet gewoon google earth installeren. Kan je gewoon liniaaltje trekken en daarbij meteen de afstand zien.

Ja heb hem eergisteren binnen gehad en vandaag op de easy gemonteerd. Dus zal binnenkort wel even een filmpje maken.

Hoe heb je hem aangesloten? Bij mij zat er de geintegreerde OSD schakelaar in de kabel.
( moet je natuurlijk behouden om in te kunnen stellen?)
Ik heb de voeding en video maar van de print afgehaald en de connector niet gebruikt.
Heb je de koelknots er ook afgehaald?

Koelknots zit er nog op bij mij.

Ik had nog kabeltjes liggen die in de connector passen. Dus heb nu een connector om mee te vliegen op mijn vliegtuig. En de osd schakelaar heb ik ook nog om de camera in te stellen.

Back