Depron Mustang P-51D full fuse (80cm wingspan)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door XXL66, 30 apr 2008.

  1. Manuel

    Manuel Guest

    Idd en als het niet meteen helemaal duidelijk is druk is op F5 ;)
     
  2. marcel73

    marcel73

    Lid geworden:
    7 sep 2007
    Berichten:
    834
    Locatie:
    Suestra (limburg)
    bedankt,

    nu is het wel gelukt. aangezien het mooi weer word deze week is het weer een leuk klusje voor buiten te doen.

    bedankt
     
  3. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    Zeker een goed idee bij het schuren...
     
  4. wiener

    wiener Guest

    Ik ga hem ook maken.. Als het depron binnen is :p ik zal hier wel een filmpje plaatsen van de maiden... Ik denk dat daar erg veel mensen op zitten te wachten
     
  5. snookie

    snookie Guest

    regio

    Ik ga dit modelletje toch eens proberen.
    (ik moet wel eerst even de tekeningen "nesten" in een 1000x700 formaat.
    En misschien even wat extra gaten erin tekenen om de delen gemakkelijk uit te lijnen bij het lijmen.
    (2x gat 6x15 extra per deel, en dan een strip van 6x15 depron er doorheen schuiven)

    Als het goed is, is mijn vacuumtafel morgen ook klaar, da's wel zo handig met depron platen :D


    P.S: ik kom uit geldrop (bij eindhoven) xxl66.
    Als het een beetje in de buurt ligt, en ik de tekeningen af heb kan ik er wel eentje extra voor je snijden (voor je moeite en tijd die je erin gestoken hebt)

    Grtz,

    ROb
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 mei 2008
  6. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    hey, Snookie, bedankt voor het aanbod. Ben wel van België. Heb je geen foto's of bouwplannen van je cnc-tafel ? lijkt mij interessant.

    Ik heb nu wel een referentiepunt op elke schijf gezet, mijn bedoeling was daar een sateprikker door te steken (komt achter de vleugel te zitten). Maar zo'n klein gaatje kan je misschien niet verwezenlijken met een frees ?

    Wel een goed idee om zo'n schijf als referentie erin te voorzien, dan maakt het ook niet uit waar die zit. Maar met de hand dit snijden is niet evident.

    Succes met de bouw. Misschien kan je ook eens timen hoe lang het snijden duurt met CNC. Ben ik wel es benieuwd naar.

    Misschien nog een tip mbt het bouwen en het uitsnijden van de cockpit. In deze laatste versie heb ik voorzien dat een deel van de cockpit met een soort pen in de romp schuift. In de eerste versie had ik dit niet voorzien en het probleem is dat de romp de neiging heeft lichtjes naar binnen te plooien. Nu zou dit voorkomen moeten worden met de 'pen' die in de romp schuift. Maar dit betekent dat je bij het verlijmen ervoor moet zorgen dat je op 2 schijven op het aangegeven gedeelte geen lijm mag doen. Mijn idee was om dit af te plakken met schilderstape (misschien ook iets ruimer dan afgetekend). Dan de schijf inspuiten met lijm en de tape verwijderen om vervolgens de volgende schijf erop te verlijmen.
     
  7. snookie

    snookie Guest

    cnc-tafel

    Ja een foto heb ik.

    De bouw van mijn machine kun je vinden op www.cnczone.nl • Bekijk onderwerp - Mijn eerste cnc portaal-machine

    incl. foto's en tekeningen.

    Ik frees depron meestal met een 0.4mm freesje.
    Van een radius in de hoeken is dan eigenlijk geen sprake meer.

    Voor wat betreft de snijsnelheid moet je denken aan een minuut of 5.
    Sneller kan wel, maar dan gaat de frees de scherpe hoeken afsnijden.
    Als ik tabs laat zitten zodat de onderdelen in de plaat blijven "hangen" duurt het wat langer.
    Want dan moet de Z-as elke b.v. 50mm even omhooh om een tab te maken.
    Nu doe ik het op een vacuumtafel zodat alle onderdelen los zitten.


    Heb jij overigens nog koolstof in de vleugel verwerkt ?

    Grtz,
    Rob
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 mei 2008
  8. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    Dat is een professionele tafel, knap gemaakt en lekker ruim ! Wat is nu het kostenplaatje van zo'n machine ? Gebruik je AutoCAD (dxf) en wordt dit dan nog omgezet naar een ander formaat ?

    Ik heb 1 carbon staaf van 3mm in de vleugel zitten (is aangegeven in de tekening). Deze staaf heb ik eerst een V-stelling gegeven dmv soldeerbout en dan door de romp gestoken en vastgezet met epoxy. Later schuif je de vleugels er over (eerst de ribben doorprikken).
     
  9. wiener

    wiener Guest

    zijn er nog geen filmpjes van????????????
    ik wil hem graag zien vliegen!!
     
  10. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    Nee, heb nog geen filmpkes, verder bouwen zou ik zeggen...

    Ik heb wat zitten experimenteren met motoren, maar nog geen bevredigend resultaat. Mist wat power. Heb nu een AXI besteld en 3S lipo's.
     
  11. wiener

    wiener Guest

    ok ik heb zelf een Brushless Outrunner 1540KV motortje met 6x4 gws prop 3s 11,1v 1000Mah 20c ik hoop dat dit voldoende is
     
  12. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
    @XLL66,

    Is 3D frezen misschien de volgende uitdaging...........
    Ik wil zelf ook een freestafel gaan bouwen maar ben eerst bezig om de diverse software programma's onder de knie te krijgen. Ik wil het 3D frrezen dan onder de knie zien te krijgen.

    Mvg,
     
  13. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    @3DDaniël: een CNC-tafel zou mooi, misschien ooit eens ... mooi site overigens die je daar hebt.


    Niet echt geslaagd te noemen (t'is m'n eerste model wat ik een kleurtje geef), maar toch beter dan een maagdelijk witte:
    [​IMG]


    Nu enkel nog wat decals.
     
  14. marcel73

    marcel73

    Lid geworden:
    7 sep 2007
    Berichten:
    834
    Locatie:
    Suestra (limburg)
    ziet er toch mooi uit en als ie in de lucht is zie je de kleine dingen toch niet meer.

    vandaag ben ik begonnen met uit snijden. maar het weertje laat me idd in de steek voor buiten te werken
     
  15. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
    Dan heb ik even wat te snel gelezen ik dacht dat je hem met een cnc machine gemaakt had.

    Mvg,
     
  16. wiener

    wiener Guest

    ziet er goed uit
    maar ik ga hem zo schilderen
    [​IMG]

    zitten er trouwens rolroeren op?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 mei 2008
  17. snookie

    snookie Guest

    hmm

    ziet er toch goed uit XXL !!

    Ik kreeg op mijn club de tip om het depron te schilderen met polyurethaanlak gemengd met VEEL talkpoeder.
    Dan kun je hem echt strak schuren.

    Ik met het zelf nog testen, maar deze jongen heeft al heel mooie dingen gemaakt met depron.

    Grtz,

    Rob.
     
  18. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    @wiener: ja er zitten rolroeren op, 1x 5 gram servo's in elke vleugel ingebouwd.

    @snookie: verven is niet mijn favoriete bezigheid, laat staan als ik moet gaan mengen met talkpoeder. Met acryl en een sponsje ging dat wel verbazend snel en makkelijk.
     
  19. hoe heb je dat zilver gefixed, heb je dat met TAPE gedaan?
    (welke, Is dat niet te zwaar)?
     
  20. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    is indd tape, lekker zwaar...

    Toestel weegt nu 320 gram rtf.

    Wellicht toch iets te veel. Huidige motor moet bijna hele tijd full-speed (wel 2S). Volgende toch lichter proberen te bouwen.

    Misschien een tip voor andere bouwers, de uitsnijding binnenkant romp misschien wat vergroten. Minder depron, lijm....
     

Deel Deze Pagina