Depron trainer van tekening

Dat komt in de richting.
Ik zou het wel eerst voorzichtig proberen.
Meten is weten.
Met een 500 gram vliegtuig heb je een trekkracht van minstens 300gr nodig.
 
@cdrom flyer
Dit staat bij de resencies:

GWS slowfly 84.3 - 7.4V - 9.4A - 353g * motor hot

Ik zal in het weekend ook nog zelf de A's even meten

Ik denk eigenlijk dat ik beter een grotere motor, esc, en batterij aan kan schaffen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is dus maar net voldoende.
In zo een geval moet je zorgen dat je regelaar goed gekoeld word.

Grotere motor esc en accu?
Als je nog moet beginnen zou ik voor een kleiner vliegtuig gaan of de tekening verkleinen naar ongeveer 90cm spanw.
Kan je al je spullen gewoon gebruiken.
Het gaat om het leren vliegen.
Daarom heb ik die links voor je verzameld.
Je kunt daar op ook zien dat er verschillende bouw methodes mogelijk zijn die veel gewichtsbesparing kunnen op leveren.
Zoals platte romp en een platte licht gebogen vleugel.;)

Ooit door mij gebouwd.

t1322158-86-thumb-IMG_0933.JPG


t1322159-12-thumb-IMG_0934.JPG


t1322160-100-thumb-IMG_0935.JPG
 
Laatst bewerkt:
@cdrom flyer
Ik ben al begonnen aan de de 100% versie. En zou deze ook graag door willen blijven bouwen. Dus misschien toch andere motor, esc en batterij?

Als ik een 12 A regelaar heb kan die toch makkelijk 9,4 A aan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
deze misschien

Turnigy 2209 26turn 1130kv 15A Outrunner
RB30-ESC - HobbyKing Red Brick 30A ESC
Turnigy nano-tech 1000mAh 3S 45~90C Lipo
 
De 2 mm depron is binnen, dus kan ik beginnen met het maken van de vleugel.
Zal ik de vleugel 1 meter maken? Zolang is mijn depron namelijk.
Het depron heb ik woensdagavond bij quartel besteld.
 
Oops, ik zie nu pas dat dit draadje weer op gang is gekomen.

@Jelmer, volgens mij is jou setup zoals je'm in eerste instantie beschrijft prima. Ik heb de trainer inmiddels al twee weken af, met ongeveer dezelfde setup.

Ik heb de trainer meegenomen naar oostenrijk vorige week en heb daar ook de maiden gedaan in de schnee. Mijn vliegmaat was daar ook en vloog met z'n mini piper. (nu wil ie ook deze trainer, dus ik ga vanavond maar weer bouwen). Als je deze kist goed in elkaar zet en trimt vliegt ie leuker dan de mini piper.

Wat me overigens wel opviel is dat mijn uitvoering enorm last heeft van haakeffect (adverse yaw) IK heb het opgelost met iets rudder meemixen met de ailerons (en wat diff uitslag via de servohoorntjes).


Wat ik anders heb gedaan dan freekt is oa. de vleugel (ik heb 90cm aangehouden). Ik gebruik geen carbon maar een depron ligger van 6mm, met een 2mm balsa fineer zeg maar, zoals ik ook toe pas in m'n planckjes. Dit is lichter en geeft ook een superstijve vleugel. Ook heb ik V stelling toegepast, gewoon omdat dat het wat stabieler vliegt. Met 3 graden v stelling is zelfs prima te vliegen zonder rolroeren, en alleen rudder en hoogteroer.

Ik gebruik een fietsbel 1800 kv, 1300maH zippy 2s lipo, en een 9*6 apc-e prop. 1,5 graad zijwaarts-stelling en domp op de motor. Gewicht is ongeveer 400/500 gram all-up. Met deze config gaat mijn trainer verticaal, en met rustig rondvliegen heb ik een vliegtijd van minimaal 25 minuten.

Prima trainertje, voor bijna niks veel fun!!

(ik zal wat meer foto's plaatsen van de nieuw te bouwen trainer plaatsen....ik begin vanavond met bouwen.)
 
Laatst bewerkt:
.ik heb de rompmaten orgineel gehouden. Overigens, dit luistert helemaal niet kritisch.
Mijn huidige toestel heeft een romplengte van 80 cm, de vleugel is 90cm (net gemeten)

hiermee vliegt de trainer prima, langzamer dan de mini piper.

Ik houd de romp voor de volgende kist op 80cm, en neem nu een vleugel van 100 cm. Gezonde vuistregel mijns inziens met dit soort kistjes is 100% romp is 120% vleugel.

Ik maak wel mn eigen vleugelprofiel met profili, clark Y (iets verdikt) en een koorde van ongeveer 18cm.

Anders bouwen we gewoon samen op ?
 
@planck_franck

Ik ga ook een paar graden v stelling maken en ook zonder rolroeren om goed te leren vliegen
Eest ga ik twee vleugel helfden maken met twee binneste ribben die onder een hoek staan.
Deze lijm ik dan aan elkaar en doe er dan een stuk glasmat over.
Ik maak hem gewoon de volle lengte zonder de tippen.
 
Prima keuze jelmer. Zoals ik al schreef, als je minimaal 3 graden V stelling neemt, dan is het trainertje super te vliegen zonder rolroeren. Misschien overbodig, zorg ervoor dat de vleugelhelften onder dezelfde (instel)hoek staan als je ze aan elkaar vastplakt, anders heb je straks een vliegtuig met ingebouwde afwijking naar L of naar R.

Niet TE veel glasmat nemen ey ? een 4 centimeter per helft (strook van 8cm in totaal) is al stevig genoeg lijkt me.
 
Laatst bewerkt:
Toll, 5MP photo von einem blackberry....das seht nicht aus!.... aber doch.... der trainer und mini piper zusammen; apres-fli im mallnitz austria.




Uploaded with ImageShack.us
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook de vleugel helfden uitgesneden uit 2mm depron.
De ribben ga ik morgen vastplakken, ze zijn al wel uitgesneden.

@franck
lijm je de ribben eerst op de bovenkant?

Foto's volgen
 
He Jelmer,

Nee, ik lijm de ribben eerst op de onderkant van de vleugel. Juist omdat de onderkant van de ribben/profiel vlak is, en je zo op je bouwtafel een strak profiel kan opbouwen. Ik plak ze zo vast, plaats wel een foto.
 
@franck
Ja, dat is wel handiger.
Op je foto leek het alsof je ze op de onderkant zou gaan plakken.
 
Laatst bewerkt:
Hopla, de balsa 6mm ligger zit vast. (ook met dotjes smeltlijm) . Nu zijn de LE stukjes ribben (die je los ziet liggen) wel behoorlijk te lang voor de onderplaat vleugel. Als ik ze pas tegen de ligger steken ze 1 cm minimaal uit. No problem, lossen we later op.



Uploaded with ImageShack.us
 
Laatst bewerkt:
Back
Top