@cdrom flyer
Ik bedoelde dat ik vind dat het een stuk sneller mag, want nu is hij heel sloom. Als ik het goed heb gebruikt hij nu bij volgas ongeveer 8 A (1300 mA in een half uur is 2600 mA in een uur en met een paar landingen en niet altijd volgas is dat denk ik ongeveer 8 A (meet vanavond wel even na als het kan)).
Kan ik dan gewoon met een 2s en een 9 x 7.5 vliegen? Met een 9 x 7,5 hou ik dus nog wel de trekkracht van een 9 inch prop maar kan veel sneller?
De motor is 160 watt en mag niet boven de 16 A komen.
Even een heel eenvoudige benadering.
Grote prop draaien met relatief kleine spoed = veel trekkracht, maar lage topsnelheid. Grote prop draaien kan met lagere spanning (3S naar 2S), stroom neemt dan sterk toe om hetzelfde vermogen te bereiken. Max. stroom die je setup aankan wordt bepaald door max. toegelaten stroom van je motor, snelheidsregelaar en accu (hier is max. stroom = capaciteit x C waarde bij ontladen)
Grote props worden op relatief lage toerentallen gedraaid om tip stall te vermijden (prop wordt minder efficiënt) en de stroom te beperken.
Kleine prop draaien met relatief grote spoed = beperkte trekkracht, maar hoge topsnelheid. Kleine props draaien op zo hoog mogelijke spanning (beter 3S dus dan 2S) aangezien het toerental van de motor dan hoger wordt (Kv waarde van je motor, toerental = Kv x spanning).
Voorbeeldje:
Ik heb dezelfde motor (Turnigy 2204, Kv 1450) voor een buiten shockflyer en een parkjet toegepast.
De shockflyer draait met een 8 x 4,3 prop op een 2S 800 mAh 20C accu aan (theoretisch) 10730 toeren per minuut.
(grote prop met relatief kleine spoed op 2S accu voor trekkracht, top snelheid is van minder belang)
sukhoi-su-31-6mm-depron-shockflyer
De parkjet draait met een 5 x 5 prop, een 3S 800 mAh 20C accu aan 16095 toeren per minuut.
(kleine prop met grote spoed op 3S accu voor hoge vliegsnelheid)
depron-f-16-gerald-rutten-willem-bravenboer
Beide op een ESC van 12A, maar dat laat ik even buiten beschouwing (dit heeft eerder met beschikbaarheid te maken). Gewicht van de shockflyer ligt ook iets hoger dan de parkjet.