DFS Habicht 1:3,5 mijn nieuwe project

Adhv. van het vleugelontwerp kun j de maximaal haalbare lift bij hoge snelheid berekenen.
Adhv, de massa van (vooral) romp, vleugel en stabilo/kielvlak kun je dan de maximaal optredende G-krachten berekenen.
Aan de hand daarvan kun je berekenen hoe sterk je ligger moet zijn (plus een onzekerheidsfactor ....).

Als je vleugel zo is gebouwd, krijg je hem in de lucht niet meer stuk, en kun je je met die G-meter volledig uitleven ....

Dirk.

Deze theoretische waarde heb ik nodig om de G-Sensor af te stellen.

Uit veel G-sensoren komen drie waardes: de G-kracht in X-, Y- en Z-richting. Uit deze drie vectoren zal dan een resulterende vector moeten worden berekend, lijkt mij. Dit is eenvoudig, terug naar vroeger, wiskunde les :D

Of het waarschuwingssignaal direct zonder vertraging naar de piloot wordt gezonden moet ik nog uitzoeken. Zit er vertraging in de overdracht dan is de telemetrie functie zinloos.

De gegevens worden "real-time" (voor wat dat dan mag betekenen voor de daadwerkelijke vertraging) doorgestuurd. Deze vertraging zal de gebruiker niet merken, als het goed is 8-O

Adhv. van het vleugelontwerp kun j de maximaal haalbare lift bij hoge snelheid berekenen.
Adhv, de massa van (vooral) romp, vleugel en stabilo/kielvlak kun je dan de maximaal optredende G-krachten berekenen.
Aan de hand daarvan kun je berekenen hoe sterk je ligger moet zijn (plus een onzekerheidsfactor ....).

Als je vleugel zo is gebouwd, krijg je hem in de lucht niet meer stuk, en kun je je met die G-meter volledig uitleven ....

Dirk.

Bij mijn Habicht zijn de afmetingen van de liggers al bepaald.
Ik heb nog niet gerekend maar weet bijna zeker dat deze hoofdligger de maximaal haalbare lift niet kan hebben.
Met koolstof liggers is het wel makkelijk haalbaar. Maar ik hou het bij grenen liggers.

Maar daarover later meer.

Johannes

Johannes,

Zou je niet meer hebben aan een hoogtemeter en speedsensor?
Daarmee kun je dan op ieder moment de totale energie in de kist berekenen (kinetische+gravitatie energie), en precies zien waar je veel verliest.

Ik ben met je eens dat hoge-g-krachten weleens aan veel verlies kunnen bijdragen, dat zal mede met de snelheid te maken hebben. Ik denk dat een beeld over de energie meer info geeft dan de G-sensor, dat laatste kun je grotendeels al zien aan de vleugels en voelen aan je up-knuppel.

Gerben

Gerben,
Een vario/hoogtemeter komt er sowieso in het toestel. Dit ben ik vergeten te melden.
Vliegen met een G-Sensor heeft misschien niet veel toegevoegde waarde maar toch wil ik graag mee experimenteren.

Johannes

Bij mijn Habicht zijn de afmetingen van de liggers al bepaald.
Ik heb nog niet gerekend maar weet bijna zeker dat deze hoofdligger de maximaal haalbare lift niet kan hebben.
Met koolstof liggers is het wel makkelijk haalbaar. Maar ik hou het bij grenen liggers.

Maar daarover later meer.

Johannes
Je kunt de boven- en onderstringers van de ligger toch dikker maken?! Misschien is dat niet optimaal, maar wel (iets) sterker.

Ook: als je de sterkte van de ligger weet, weet je ook bij welke G-waarde dat ligt. Kun je in ieder geval je G-sensor-alarm op 70%-80% daarvan afstellen. Als die ligger er dan ooit aangaat, is het bij de landing, en dan is de schade waarschijnlijk minder dan als de ligger er midden in een looping op 150m hoogte aangaat. :rolleyes:

Dirk.

Johannes,
Je gedachte over efficient kunstvluchtvliegen intrigeert me.
Ik zat nog eens te denken, eigenlijk zou je een soort 'vario' voor de totale energie moeten hebben. Met een 'oortje' met fluittoon net als normaliter voor de hoogte. Dan weet je tijdens het vliegen precies waar je veel energie verliest en waar je erg zuinig bent.
Op die manier heb je een sneller leerproces dan achteraf data analyseren.

Groet,
Gerben

Johannes,
Je gedachte over efficient kunstvluchtvliegen intrigeert me.
Ik zat nog eens te denken, eigenlijk zou je een soort 'vario' voor de totale energie moeten hebben. Met een 'oortje' met fluittoon net als normaliter voor de hoogte. Dan weet je tijdens het vliegen precies waar je veel energie verliest en waar je erg zuinig bent.
Op die manier heb je een sneller leerproces dan achteraf data analyseren.

Energiehuishouding daar gaat het mij om. Inderdaad een soort vario voor de totale energie lijkt mij een goed idee!
Dit vergt nog wel veel denkwerk, toch wil ik hiermee gaan experimenteren.

Johannes

Energiehuishouding daar gaat het mij om. Inderdaad een soort vario voor de totale energie lijkt mij een goed idee!
Dit vergt nog wel veel denkwerk, toch wil ik hiermee gaan experimenteren.

Johannes

Johannes,

Het is interessant te lezen hoe er gedacht wordt met behulp van welke meet-instrumenten per telemetrie je moet vliegen om zodoende te zorgen voor de meest efficiente energiehuishouding van de Habicht tijdens kunstvlucht figuren.

De Habicht van Schneider vliegt relatief snel, heeft geen optimale zweefeigenschappen en heeft een relatief hoge vleugelbelasting. Prima dus voor kunstvlucht en daarom is het juist gewenst om snel hoogte af te bouwen om snelheid op te bouwen om juist die kunstvlucht figuren goed uit te kunnen voeren.

Een g meter en luchtsnelheidsmeter zijn in mijn optiek "nice to have" maar dragen in praktische zin niet bij tot het genereren van stuurcorrecties voor het realiseren van de meest efficiente ' energiehuishouding" nog even los van de vraag wat daarmee wordt bedoeld, maar ik neem aan dat je zo lang mogelijk boven wilt blijven ;)

De Habicht met een span van 3,88 is relatief klein en langer dan maximaal 20-30 seconden rechtuit vliegen zal er niet bij zijn want dan is die al buiten je gezichtsveld, tenzij je op grote hoogte zit maar dan kun je je figuren al niet meer zuiver vliegen, juist vanwege het zicht.

Als je dus kunstvlucht figuren wilt uitvoeren met het minste hoogteverlies moet je dus zorgen dat je zo lang mogelijk "boven" kunt blijven. Dat doe je door zoveel mogelijk gebieden op te zoeken met stijgwind of thermiek. Een gecompenseerde vario met dubbele druksensor is (in dit geval) dus primair het instrument dat informatie geeft of je al dan niet efficient vliegt (óók de kunstvluchtfiguren) met alles wat daartussen zit.

De beschikbare varios op de markt zijn inmiddels zeer betrouwbaar en nauwkeurig er zijn er zelfs die het glijgetal weergeven. (Ze zijn echter wel prijzig...)

Groeten,

Laatst bewerkt:
De hulpgording voor bovenkant staartboom is van populieren triplex gemaakt.
Deze wordt nu versterkt met een grenen latje. Deze gording mag niet zwaarder worden dus eerst een strook der dikte van het grenen latje eraf zagen.

habicht035.jpg

Hier is de hulpgording te zien met het grenen latje. Het gewicht is gelijk gebleven maar de sterkte ervan is enorm toegenomen.

habicht036.jpg

De romp mooi recht bouwen is voor mij niet mogelijk zonder behulp van een helling.
Dus heb ik een helling gemaakt en dat zo simpel mogelijk.

habicht037.jpg

Om deze romp correct te bouwen is geen eenvoudige opgave. Jammer genoeg heeft de fabrikant geen controlematen opgegeven en zo moest ik alles zelf uitzoeken. Ik heb geen idee hoe de andere Habicht bouwers dit hebben opgelost.
Mijn romp zal vast wel behoorlijk afwijken van alle gebouwde rompen die al klaar zijn. :)

habicht038.jpg

Johannes

Johannes,

De uitsparingen aan boven- en ondzerzijde van ieder rompspant waar de pappel liggers in geklemd worden is je referentie. Je kan dat prima uitrichten met een alu rij. Recht is recht... ;)

Dan het spant vastklemmen of puntsgewijs het spant met Zap secondenlijm vastzetten zoals bijv. een kozijn (met schorens) en de spanten kunnen niet meer verschuiven.

De romp van de Habicht 1 : 2,5 wordt in 2 romp helften gemaakt dus de spanten zijn over de langsas in 2 gelijke gedeelten gefreesd en die worden in een hulpmal die plat op de bouwtafel ligt geklemd en dan worden de hulp liggers er in gelijmd. Daarna worden de twee romp helften tegen elkaar gelijmd waarna de boven- en dan de onder ligger gelijmd worden.

Groeten,

Deze drie maten hat ik graag willen hebben.
Nu heb ik ze overgenomen van de tekening schaal 1 : 5.
Dat kan nooit nauwkeurig gemeten worden waardoor verschillen kunnen ontstaan.
Maar de maatafwijkingen die er nu inzitten zijn gelukkig niet dramatisch.

habicht039.jpg

Op afbeelding klikken voor vergroting​

Hier bij de hoofdspant en cockpitopening kan het behoorlijk fout gaan omdat de hulpgordingen niet doorlopen.
Romp voorkant en staartboom gaan wel goed met de hulpgordingen.

habicht040.jpg

De spanten zijn nu allemaal uitgericht en worden straks met een druppel secondelijm
aan de hulpgordingen vastgelijmd.
Dit geeft dan voldoende verband in de constructie zodat ik de grenen gordingen kan pas maken.

Johannes

Hier bij de hoofdspant en cockpitopening kan het behoorlijk fout gaan omdat de hulpgordingen niet doorlopen.

Johannes

Met bouwkits en zelfs werktekeningen is het altijd van dat.
Onnauwkeurigheid troef.
Nu, ik zou niet panikeren.
De boel eens voorlopig monteren en uitmeten.
Dit is iets waar je je niet moogt in opjagen.
Het gemonteerde aandachtig waarnemen.
Plots herken (ontdek) je een lijn of een ijkpunt waar je alles kunt op ijken.
Zo een lijn waar je gemakkelijk kunt op meten.
Ik heb het meegemaakt met mijn Bergfalke.
Bij mijn Mucha wordt het ook van dat.
Nu wat dit laatste betref zal ik gewoon de romp hertekenen op papier.
Maar deze ingreep zal geen gegoochel uitsluiten.
Hout is nu eenmaal een levende materie en hoe juist je ook werkt, er zitten altijd adders onder het gras.
Trouwens of je romp nu een mm minder of meer lang is.
Daar komt het niet op aan.
Een vliegtuig betekent vleugels en een richtingsroer.
Klopt de instelhoek en staat het richtingsroer mooi in de as dan heb je al 80% van het werk.
Kwestie van prioriteiten te stellen in je meetwerk.

Komt allemaal in orde.
Veel succes,
Aurectar

Een g meter en luchtsnelheidsmeter zijn in mijn optiek "nice to have" maar dragen in praktische zin niet bij tot het genereren van stuurcorrecties voor het realiseren van de meest efficiente ' energiehuishouding" nog even los van de vraag wat daarmee wordt bedoeld, maar ik neem aan dat je zo lang mogelijk boven wilt blijven ;)

Dat vraag ik me af en daarom wil me gaan experimenteren.
De airspeedsensor lijk mij het beste hulpmiddel om de figuren efficiënt te vliegen.
Om bijvoorbeeld een mooie looping te vliegen is de vliegsnelheid bij figuurbegin zeer belangrijk. In de praktijk gebruik ik soms onnodig veel snelheid voor het maken van een looping. Dus geef ik onnodig hoogte weg.

Johannes

Een vliegtuig betekent vleugels en een richtingsroer.
Klopt de instelhoek en staat het richtingsroer mooi in de as dan heb je al 80% van het werk.
Kwestie van prioriteiten te stellen in je meetwerk.

Inderdaad, daar gaat het om en krijgt van mij ook de meeste aandacht.

Johannes

Ik heb ervoor gekozen om de Habicht romp met behulp van een helling te bouwen.
Dat is prachtig, maar wel veel meer werk. :)

Hier heb ik een probleem met de aansluiting van de vleugel wortelrib.
Op de foto is te zien dat de hulpgording (onderste pijl) op de hoofdspant aansluit, maar bij de vleugelrib (bovenste pijl) zit een kier van ca. 6 mm.
Daar zit dus ergens iets fout.
Ik denk dat de Habicht bouwers niet moeilijk over doen en de spant gewoon buigen zodat de rib alsnog aansluit. Dat ga ik niet doen want ik weet bijna zeker dat de onderste hulpgording te lang is. Dus ga ik deze 6 mm inkorten, precies de spantdikte.

habicht041.jpg

Johannes​

Op de foto is te zien dat de hulpgording (onderste pijl) op de hoofdspant aansluit, maar bij de vleugelrib (bovenste pijl) zit een kier van ca. 6 mm.
Ik denk dat de Habicht bouwers niet moeilijk over doen en de spant gewoon buigen zodat de rib alsnog aansluit. Dat ga ik niet doen want ik weet bijna zeker dat de onderste hulpgording te lang is. Dus ga ik deze 6 mm inkorten, precies de spantdikte.

Johannes​

Interessant om volgen.

Auractar

De airspeedsensor lijk mij het beste hulpmiddel om de figuren efficiënt te vliegen.
Ik denk dat je daarin helemaal gelijk hebt. Als je met enige precisie de beginsnelheid van de figuren juist kan krijgen win je enorm aan efficientie.

Het inkorten van de gording lijkt mij ook absoluut beter dan het spant verbuigen.

habicht041.jpg

Johannes​
Je hebt hier drie mogelijkheden:
- of de gording is te lang
- of het voorste deel van die profiel-rib is te kort
- of of het achterste deel van die rib is tekort

De oplossing: pas een wortelrib van de vleugel op de rib van de romp. Die twee moeten gelijk aan elkaar worden toch?!

En ipv. het spant buigen kun je ook het pasgat in de rib naar voren vergroten en een vulstukje achterin lijmen.
Een grotere rib maken als die te klein blijkt.
....

Dirk.

Dirk, je vergeet er eentje: of het gat in de profielrib zit op de verkeerde plaats.

Johannes, hoe past de wortelrib van de vleugel hier tegenaan, heeft de rib op de romp de juiste lengte in deze positie?

Gerben

Back