DFS Habicht 1:3,5 mijn nieuwe project

Op deze foto is de wortelrib van de vleugel te zien. :confused:
Daarmee kun je alle kanten op. :mrgreen:
Jammer dat de fabrikant geen monsterrib voor het uitrichten heeft gefreesd.

habicht042.jpg

Na wat secuur meetwerk blijkt dat de hulpgording inderdaad te lang is.
Aftekenen, zagen en weer passen.

habicht043.jpg

Nu ben ik tevreden.
De romp is nu wel 6 mm korter geworden. :)
Heerlijk werken met zo een helling, even alles opschuiven en klaar. :D

habicht044.jpg

Johannes​

Rondhout

De rompspant die de tegen de neus van de wortelrib komt zou ik extra versterken.
Ik bedoel dat dit een zeer kwetsbare plaats is bij heavy-landingen.
In deze omstandigheden heeft de vleugel (voorkant) soms de neiging van de romp samen te drukken.
Een rondhout van 10mm tussen wortel ribben (voorkant) kan soms heel wat ambras voorkomen bij harde klappen.

Mvg,
Aurectar

rondhout

De rompspant die de tegen de neus van de wortelrib komt zou ik extra versterken.
In deze omstandigheden heeft de vleugel (voorkant) soms de neiging van de romp samen te drukken.
Een rondhout van 10mm tussen wortel ribben (voorkant) kan soms heel wat ambras voorkomen bij harde klappen.

Mvg,
Aurectar

Had dat stukje rib niet in het spant moeten vallen? Zo te zien wordt het er nu koud tegenaan gelijmd.

Dirk.

Ik denk ook dat de hulpgording in de spant hat moeten vallen.
Maar dat hoeft niet per se omdat een grenen gording straks alle krachten bij belasting te verwerken krijgt. Er komt ook nog en bodemplaat als afsluiting overheen.

Johannes

Mvg,
Aurectar

De originele rompspant heeft op deze plek voldoende materiaal maar dat heb ik bewust verwijderd voor een betere toegankelijkheid van de RC-componenten.
Natuurlijk heb ik een oplossing bedacht zodat de vleugels de romp niet kunnen samendrukken. Hoe het eruit komt te zien daarover later meer.

Johannes

Mvg,
Aurectar

@aurectar, inderdaad is het verstandig juist op die plaats nog een versterking aan te brengen in de vorm van een zgn. "drukstang". Ik heb die gemaakt van 4 mm draadeind met Entfest 300 gelijmd in een met koolstof versterkte alu buis van buw 5 mm en biw 4 mm en daaroverheen zit nog een koolstof buis van biw 5 mm.

Ook bij de 1:2,5 Habicht zijn daar ook geen voorzieningen voor getroffen.

Vanwege de zeer hoge remwerking van de schaats bij de landing (er is immers geen wiel voorzien) zijn de optredende krachten ten gevolge van de massa traagheid niet onaanzienlijk.

Bij de 1:2,5 Habicht moest die "drukstang" ook nog eens demontabel gemaakt worden omdat je anders de bouten voor het vleugelbeslag er nauwelijks in krijgt.

http://www.modelbouwforum.nl/forums/picture.php?
albumid=13279&pictureid=125950

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
De volgorde van bouwen wordt toch anders dan gepland.
Het gaat verder met het stabilo.
De fabrikant heeft de constructie van het stabilo en hoogteroer zo simpel mogelijk gehouden.
Hier het stabilo wat volledig uit 3 mm dik populierentriplex is gemaakt.
Dat gaat lekker simpel in elkaar steken, wat druppels secondelijm en het geraamte is klaar voor het indekken met balsahout.

habicht045.jpg

habicht046.jpg

Mijn motto is gewicht sparen!
Vooral de constructie achter het zwaartepunt moet lichter dan het originele ontwerp worden, maar zonder in te leveren op sterkte.
Veel blijft er niet over van de originele onderdelen.
Hier de neuslijst voor het afslanken.

habicht047.jpg

De stabilo hoofdligger is van twee stuks 3 mm populierentriplex opgebouwd.
Deze ligger dient nu als hulpstuk om een mal te maken voor de nieuwe ligger.
Mal is een groot woord, gewoon een vierkant balsa latje op een grondplaat gelijmd.
De positie van de ribben zijn nu afgetekend op de balsa latjes.
Nu kan de originele ligger verwijderd worden.

habicht048.jpg

Voor het aansturen van het hoogteroer wil ik graag een Graupner Servo, DES 587 BB MG gebruiken. Qua afmeting is het optimaal voor in het stabilo.
Volgens mij is dit servo sterk genoeg, of denk ik te gemakkelijk over?

Het hoogteroer wordt wel gebalanceerd, dus de tandwielen zullen niet onnodig belast worden bij de landing.

Johannes

Kun je geen 16 mm dikke servo kwijt?
De DES 678 is toch mooi 1 kgcm sterker.

Dirk.

Ik heb nu nog een keer gemeten en een 16 mm servo zou net aan lukken.
Die 8 gram extra gewicht is geen probleem.
Dus ga ik voor een DES 678, heb er een beter gevoel bij.

Johannes

De pijl wijst op de originele stabilo hoofdligger.
De nieuwe ligger wordt opgebouwd uit verschillende onderdelen.

habicht049.jpg

Eerst heb ik folie in de mal gelegd zodat de onderdelen niet vastplakken.
De eerste laag zit nu in de mal.

habicht050.jpg

Bij de tweede en laatste laag balsahout is de vezelrichting haaks ten opzichte van de eerste laag.

habicht051.jpg

Hier zijn de twee liggers. Het gewichtsverschil is niet spectaculair maar de nieuwe ligger is wel veel sterker.

habicht052.jpg

Johannes​

Ik had eigenlijk verwacht dat je de balsa afstandhouder onder 2x 45 graden zou hebben gezet. Net als bij je Surprois.
Toch is het heel erg mooi.

Enne ... 15 gr lichter niet veel? Er lopen op dit moment draadjes waarin ze discussieren over de helft tot een kwart van dat gewicht om achter te besparen. Jij bent nog alleen met de ligger van het stabilo bezig!

Dirk

Ik had eigenlijk verwacht dat je de balsa afstandhouder onder 2x 45 graden zou hebben gezet. Net als bij je Surprois.

Dat heb ik bewust niet gedaan omdat het meer werk is en geen enkel voordeel oplevert.
Het stabilo krijgt nog struts zoals bij de 1 : 1 Habicht.

Licht bouwen vind ik belangrijk maar het moet geen jacht op elke tiende gram worden.

Johannes

Om gewicht te sparen heb ik acht ribben opnieuw gemaakt van 2,5mm dik balsahout.
De middelste vier ribben en de tipribben zijn nog de originele populieren triplex ribben.
De neuslijst is breder gemaakt met een strook balsahout. Dit is nodig om het stabilo te kunnen opspannen voor het indekken met balsahout. Na het indekken wordt het overtollig balsa weggesneden.

habicht053.jpg

Op het middelste plankje wordt later het hoogteroer servo bevestigd.
De populieren triplex rib heeft een forse uitsparing gekregen voor het servo.
Om de rib heel te houden tijdens het zagen met de figuurzaag heb ik eerst een beetje secondelijm op het buitencontour van de rib aangebracht.

habicht054.jpg

Even in elkaar gestoken om te kijken of alles klopt.

habicht055.jpg

Het middenstuk is zo licht mogelijk gebouwd maar wel sterk genoeg om later een betrouwbare verbinding met de romp te verkrijgen.

habicht056.jpg

Johannes

Het stabilo krijgt struts en de bevestigingspunten daarvoor heb ik van aluminium gemaakt.
Op de foto is ook het originele triplex plaatje voor de struts te zien. Prima oplossing maar ik moest weer zo nodig iets anders verzinnen. :)

Allemaal zeer veel extra werk!
Ach, ik vind het gewoon heerlijk om lekker te knutselen.
Wel denk ik goed na voordat ik een wijziging doorvoer.
Al die extra uren moeten uiteindelijk een toegevoegde waarde hebben anders is alles voor niets geweest.
Dan kan ik maar mijn energie beter ergens anders insteken.

habicht057.jpg

Johannes​

Deze aluminium scharnierplaatjes worden in het stabilo gelijmd.
In de grote gaten kommen nog drooglooplagers.

habicht058.jpg

Hier kun je zien hoe de alu plaatjes in de hoofdligger komen te zitten.
Even voor het beeld want ze moeten er weer uit.

habicht059.jpg

Eindelijk kan het stabilo verlijmt worden. Het uitrichten gaat nu heel makkelijk omdat de neuslijst op een houten lat rust. Ook de hoofdligger is gepositioneerd door middel van zes stalen pennetjes die op een houten lat rusten.

habicht060.jpg

Alle knoppunten zijn nu met secondelijm verlijmd en het geheel heeft nu de hele nacht de tijd om uit te harden.

habicht061.jpg

Johannes

De 43200 secondelijm is uitgehard en ik kan nu eindelijk weer verder knutselen. :D

Vandaag zijn de servo's voor hoogteroer, richtingsroer en sleepkoppeling binnengekomen.
Het Graupner DES678 BB MG is voor het hoogteroer bestemd.
Voor de servo montage heb ik twee aluminium steuntjes gemaakt.
Deze zijn zeer sterk en licht.

habicht062.jpg

Het servo zit nu op de goede plek. Indien het nodig is kan het servo weer eruit gehaald worden. Dat gaat maar net, maar het kan en dat vind ik belangrijk.

habicht063.jpg

Met twee M3 schroeven zit het servo vast aan het stabilo.

habicht064.jpg

Johannes

Hoi Johannes,

Ziet er weer keurig uit, we zijn natuurlijk niet anders gewend van je :)

Voor mijn niuewe sleper zit ik aan diezelfde servo's te denken. Nu werd dit weekeind door Ruud gesuggereerd dat de middenstand van DES servo's in het algemeen iets minder precies zou zijn. Zou je wellicht eens een testje kunnen doen met een 20cm lange 'wijzer' op de servo, om eens te bepalen hoe exact hij terugkomt naar de middenstand?
Ik denk dat het voor ons allebeide wel handig is om te weten :)

Gerben

Back