DFS Habicht 1:3,5 mijn nieuwe project

Ariel

PH-SAM
Het bouwpakket van de DFS Habicht heb ik al in 2010 aangeschaft maar nu pas ben ik er klaar voor om aan te beginnen.

Op het Modelbouwforum is al eerder een bouwverslag over een DFS Habicht geweest.
Daarom zal ik in mijn verslag vooral ingaan op de wijzigingen die ik ga aanbrengen.

In het grijze verleden had ik een DFS Habicht gebouwd met een spanwijdte van 2473 mm.
Het was een geweldig toestel wat ik met ontzetten veel plezier heb gevlogen.
De extreme duikvluchten vanaf grote hoogte heeft deze Habicht zonder problemen doorstaan.

Mijn nieuwe houtbouw DFS Habicht heeft een spanwijdte van 3880 mm.
Graag wil ik dit toestel voor kunstvlucht gebruiken en zal daarom de constructie zo sterk mogelijk maken.

Het bouwpakket op zich stelt niet veel voor. Het zijn wat balsaplankjes, grenen latjes en een aantal populierentriplex platen die met een frees bewerkt zijn.
Een tekening schaal 1:1 zat er niet bij maar wel een aantal A3 bladen met daarop wat eenvoudige tekeningen.
Voldoende bouwervaring is een must om dit toestel te kunnen bouwen.
Ik heb er zin aan en zal mijn best doen om iets moois van te maken!

habicht001.jpg

Johannes

Prachtig project Johannes. Dit ga ik met veel belangstelling volgen omdat er zeker leerzame bijdrages van jou in zullen verschijnen!

Groet,

Jacob Bos

We wachten er al een poosje op Johannes, heb ik in ieder geval weer iets om naar uit te kijken en van te leren.

Succes met het aandragen van uitdagingen en motivaties tot zelfbouw;)

groet

Terence

Bedankt voor de aanmoedigende woorden!

Snel zal het bouwen niet gaan omdat ik alle onderdelen netjes wil afwerken.
En natuurlijk het meerwerk, de geplande wijzigingen vergen extra bouwuren.
Ik probeer wel elke week aan te werken en ga de gewerkte uren bijhouden.

Johannes

Dit wordt er "weer" een om je vingers bij af te likken ;)
Succes Johannes en ben benieuwd wat voor mooie "trucjes" we dit keer gaan zien.

Lyckele

Ik had het al verwacht dat dit jouw winterproject zou worden. Net zoals alle anderen ga ik dit volgen. Ik heb hier en freessetje liggen van de kleine versie, en ik denk er goed aan te doen om even te wachten tot jij vergevorderd bent met jouw Habicht.

Het begin

Vanavond ben ik begonnen met het bouwen van de Habicht.

De volgorde van bouwen is, eerst de romp en als laatste de vleugels.

Alle onderdelen voor de romp zijn met een mes losgesneden.

habicht002.jpg

De kwaliteit van het freeswerk ziet er amateuristisch uit.
Dit zou beter kunnen maar ik weet dat dan het bouwpakket ook duurder wordt.
Dus ben ik tevreden met wat ik heb.

habicht003.jpg

Het nabewerken van alle spanten is zeer belangrijk voor de sterkte van de constructie.
Alle spanten worden nu geschuurd. Het binnencontour krijgt een forse radius maar het buitencontour wordt later, nadat alles verlijmd is in de juiste vorm geschuurd.
De uitsparingen voor de stringers hebben een freesradius, zie pijl.
Deze radius blijft zitten maar de stringers krijgen een afronding zodat ze erin passen.
Een radius op de stringer maakt de constructie sterker ondanks dat er materiaal is verwijdert.
Dat is fijn, minder gewicht en toch sterker!

habicht004.jpg

Johannes​

Het ziet er inderdaad uit alsof er een vrij botte frees is gebruikt. Een nieuwe frees geeft niet zoveel rafels.

Kan je ook uitleggen waarom een afgeronde gording sterker is dan één met een hoekige kant?

Kan je ook uitleggen waarom een afgeronde gording sterker is dan één met een hoekige kant?

Dit is een goede vraag!

Een afgeronde gording is sterker dan één met een hoekige kant.

Deze vraag zal ik proberen te beantwoorden.

De afrondingen op de gording mogen niet te groot worden, in mijn geval R = 1 mm, dat komt redelijk overeen met de uitsparing in de spant.

Ik heb het woord sterker gebruikt wat in dit verband verkeert kan worden opgevat.
Het is niet zo dat de treksterkte van de gording toeneemt.
Bij een drukbelasting wordt het al anders, daar zal een gording met afgeronde kanten meer belasting verdragen als één met hoekige kanten.
Dit komt omdat afgeronde kanten de drukbelasting harmonischer verdelen in het materiaal.
Ook zijn scherpe kanten gevoeliger voor kerfwerking.
Hoe groter de vezelhellingshoek bij een gording plaatselijk is, des te meer effect heeft de afronding op de gording.

Bij mijn Habicht hebben de gordingen plaatselijk een behoorlijke kromming en dat is de meest kwetsbare zone in de rompconstructie. Door het afronden van de gordingen is mijn romp straks beter bestand tegen een ongelukkige landing.

Johannes

?

....daar zal een gording met afgeronde kanten meer belasting verdragen als één met hoekige kanten. Dit komt omdat afgeronde kanten de drukbelasting harmonischer verdelen in het materiaal....

Maakt dit een (merkbaar) verschil dan?

Jazeker, het maakt absoluut verschil!

Hoe slechter de kwaliteit van het hout is des te groter wordt het verschil.
Het is natuurlijk geen wondermiddel maar maakt de constructie in zijn geheel sterker.

Niet alleen mijn gordingen krijgen een radius maar ook het binnencontour van de rompspanten.

Johannes

neem het verhaal van "op eieren lopen" een ei is door zijn vorm erg sterk.... neem nu een vierkant, en het is een pak zwakker....

(ze ronden niet voor niets hoeken af bij vanalles en nog wat)

De rompspanten

Mijn doel is om de romp lichter en tevens sterker te bouwen dan het oorspronkelijk ontwerp.

Wel zoek ik daarbij de balans tussen extra werk en uiteindelijke winst.

Gewicht besparen kan alleen door afslanken of lichter materiaal te gebruiken.
De Habicht heeft een zeer korte neus, dus de grootste winst valt te halen door de constructie achter het zwaartepunt zo licht mogelijk te bouwen.
Hoe lichter de achterkant des te minder lood hoeft voor in de neus.

Waarom wil ik zo graag een lichte romp?
De Habicht is een kustvlucht zwever en zo wil ik hem ook vliegen. De belastingen bij het vliegen van de figuren kunnen som heftig zijn.
Bij een lichte romp worden de vleugels minder zwaar belast dan bij een zware romp tijdens het vliegen.

Deze spant weegt nu exact 56 gram voor de modificatie.
habicht005.jpg

Hier de gemodificeerde spant. Veel lichter is hij niet geworden maar wel veel sterker door de extra grenen latjes.
habicht006.jpg

Dit is een spant van de staartboom en moet nog afslanken.
habicht007.jpg

Ook bij deze spant is veel materiaal verwijderd en daarom moeten de grenen latjes de spant weer sterk maken.
habicht008.jpg

Vier spanten zijn nu klaar, de rest volgt zo spoedig mogelijk.
habicht009.jpg

Oh,oh, wat maak ik het mezelf toch weer moeilijk!
Dit project gaat langer duren dan voorzien.
Ach, wat maakt het uit. Ik geniet ervan en daar gaat het om! :D

Johannes

Laatst bewerkt:
Johannes,

Je maakt het jezelf weer moeilijk , maar laat ons ook weer denkwerk in perfecte uitvoering zien, Und so geht es weiter zum ziel;)

groet

Terence

Hoi Johannes,

Bent weer lekker bezig.

Kijk altijd weer met bewondering hoe Johannes dat allemaal weer doet..8-O
doordacht en mooi.

Groet Jan...:bye:

Back