DG-800 van Vagenknecht

Voor een schaal cockpit zou ik de heleboel er eerst weer uit moeten slopen . . . :?

Lipo's: op zich een goed plan, maar dan moet er ook wel lood bij, denk ik. :evil:

Ik heb nu 16 2400 nicad's.

Voor lipo's wordt dat . . . 5S3P oid.? :roll:

Geen idee hoeveel A het zaakje neemt. :nooo:

Flink laden en ontladen: jazeker, goed plan, ben ik al mee bezig. 8)

jan.

Gents,

Ik heb nu 16 2400 nicad's

Is inderdaad "ongeveer" gelijk aan 5SxP

Geen idee hoeveel A het zaakje neemt

Is wel belangrijk om te weten ivm capaciteit en beslastbarheid van evt. Lipo's, wat betreft het eventueel toevoegen van lood, je kunt dan beter Lipo's nemen met een grotere capaciteit, deze zijn wat zwaarder, en
hoger belastbaar. Als je het een beetje uitkient, kun je waarschijnlijk op 1 acculading de gehele middag vliegen met die mooie zwever van je!

Lipo (PolyQuest) info : http://www.rclipos.com

Als het kan met de motor ontladen Jan

Vindt de motor en overbrenging fijn. Gewoon ontladen met de lader, ik weet niet welke lader je gebruikt, maar als het pakket zwaar belast wordt, onladen met een grote belasting en vervolgens weer laden met maximaal vermogen !!

Als er een slechte cel in zit, dan komt die er vroeg of laat toch wel uit, beter aan de lader dan in de lucht tijdens een vlucht!! Ik neem aan dat je een Pushed & Matched pakket gebruikt ??

Het beste vind ik. langzaam opladen liefst druppel laden op 100 mah.
de eerste keer zo'n 35 uur eraan laten hangen.
Dan leeg trekken met de motor, dan snel laden en nogen een keer leegtrekken, dat leeg trekken doe je 3 keer.
Dan is hij weer fris.

Hmm beetje vreemde manier van accu's formeren

Nog even over lipo's je moet dan wel erg lang laden hoor

Lipo's worden gewoon 1C geladen (wel Lipo lader gebruiken), dit betekent MAX. 1 uur, maar in de praktijk vlieg je ze nooit helemaal leeg, dus zal dat altijd zo'n 45min zijn.

Ik heb eens uitgerekend dat je dan voor 2 pakketten 900 euro kwijt ben. Dan heb je hetzelfde gewicht maar 8 amp bij je.

Ik weet niet waar je je Lipo cellen besteld maar ik heb vorige week nog 2 pakketten 4S1P 4400mah PolyQuest besteld (goed voor 52 Amp cont & 70Amp burst 10sec) voor $ 186,95 per pakket, dus die € 900,- lijkt mij voor 2 5SxP pakketten een vrij stevige prijs

Appie

je kunt ook met twee lipo laders aan de gang gaan. zo dat je maar een uur nodig hebt aangezien de meeste laders niet boven de 5 amp kunen laden per uur.
als je dan het paket van laten we zegen 8000mah door twee'n kan delen bij het laden.
dan kun je dus per met 4 amp per deel laden dat is dus 4000mah twee maal 8000mah.
ik ga dit ook proberen als ik ze voor me logo heb

Maar naast dit alles kan Jan beter eerst uren maken met zijn zwever.
Er komt heel wat voor kijken om er mee te vliegen.
De techniek komt later wel.

Bertus,

Helemaal mee eens, eerst de accu's gebruiken welke je (Jan in dit geval) hebt liggen, upgraden kan altijd nog.

BTW. Super foto, wat een gaaf vliegbeeld, waar vliegen jullie meestal ??

Groet,

Appie

Optie:

TP8000-5S4P
8000 mAh(18.5V), 6-pin balancer connector
Rating: 10-12C continuous, 18C (144A) burst
Output: 18.5V Nominal, 8000mAh
Dimension: 50mm x 305mm x 29mm
Weight: 790 grams

$399.95 8O

Maar, dan kun je inderdaad een hele dag vliegen op 1 pakket! :D

(Zou trouwens niet weten of dat er in past . . . :roll: )

jan.

Jan,

Ik denk dat je volgas zo rond de 50Amp nodig bent??

Wat je zou kunnen doen, ipv 1 groot Lipo pack, het uitsplitsen in 2 kleine packs. Bijvoorbeeld de 4400mah packs van Polyquest, deze kunnen die 50amp makkelijk leveren.

Voorbeeld,

1 x 3S1P 4400mah Polyquest +/- $ 170,-
1 x 2S1P 4400mah Polyquest +/- $ 115,-

Maakt samen $ 285,-

Omgerekend, $ 285,= plus +/- $ 20,= vracht / 1.25 maakt in Euro's € 244,=
Tel daar nog eens invoerrechten bij op (+/- 20%) maakt dus € 292,80

(wat overigens ook nog een hele hoop centen is voor een paar accu's)

Het voordeel van 2 separate pakketten is dat je waarschijnlijk geen ruimte probleem hebt, je kunt dan aan weerszijden van de (schaal)cockpit de accu packs plaatsen (denk ik).

Maar ik sluit me eigenlijk wel bij bertus aan, eerst gaan vliegen met die fantastische zwever en daarna misschien verder "upgraden"

Succes,

Appie

Anders hebben die lipos geen zin.

Bertus,

het is inderdaad net hoe je het bekijkt,

1. ga je van "ruimte besparing" uit ivm schaalcockpit, dan hebben de 4400's wel zin!

2. de 4400's hebben meer dan dubbele capaciteit van 1700 nicads dus kwa looptijd motor maken deze cellen ook zin!

3. wil je hetzelfde gewicht als met 1700 Nicads dan hebben de 4400's inderdaad geen zin!

4. is het erg om wat lood te gebruiken? gezien punt 1 & 2 denk ik niet!

NB. wat ik een beetje vreemd vind, ik heb verder vrijwel geen ervaring met zwevers maar toch, is dat je zoveel gewicht voorin moet plempen om het ding goed uitgebalanceerd te krijgen. Heeft denk ik met het KLW te maken wat achter het zwaartepunt gemonteerd zit?

(Volgens de "regels van de kunst" is het altijd zo dat een ontwerper er naar streeft om het grootste gedeelte van de massa van een toestel zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt te plaatsen)

Just my $0,02 :?

Grts,

Appie

Bertus,

ik ben weer helemaal bij, bedankt. Zoals ik al schreef, over zweefvliegen weet ik niet zo veel, maar na het lezen van dit alles begint het toch te kriebelen :lol:

Ik zal je draadje een dezer dagen ook "even" doorlezen!

Zullen we nu het woord & beeld weer aan Jan laten :mrgreen:

Groet,

Appie

Bertus!

Nee, heeft nog niet gevlogen . . . :nooo:

Het wachten is op een gelegenheid waarbij er een ervaren sleper met kist beschikbaar is, en iemand die mij coacht, dan wel de zwever bestuurt.

Dan gaan we (op afdoende hoogte) het effect van het KTW testen, en als laatste stap de start (met elastiek) met KTW vanaf de grond. :D

(Voor dat laatste had ik jou (als meest ervaren man in Nederland? :roll: ) op het oog. :wink: )

Maar ja . . . :|

Zal wel niet eerder worden dan het volgende BIGGS treffen . . . :?

jan.

@Jan, je bent vandaag dus (net als ik en Bertus) ook niet naar BIGGS in Wieringermeer geweest begrijp ik.....

Ik zeg altijd maar:
Geduld is een schone zaak....
en geeft het mensdom veel vermaak

Potverdorie!!! :hammer: :onweer: :schrik:

Hoe kan dat nou???

Ik dacht dat ik alles in de agenda had gezet . . . 8O

Nou ja . . . volgende keer beter. :?

Stond trouwens nogal een pittig windje, geloof ik.

jan.

Back