Digitale uitlezingen, ervaringen.

"Schuifmaat linialen" van HBM kunnen ook stuk. En natuurlijk moet je blij zijn als dat nog niet is gebeurd. Neem van mij aan dat HBM deze ook in CHINA koopt.

Denk dat je een paar dingen door elkaar heen haalt. Natuurlijk heeft je cilinder een aanzienlijk grotere boring dan de zuiger diameter.
Echter beide hebben een bepaalde tolerantie, cilinder waarschijnlijk - 0 en + een paar honderdste , zuiger omgekeerd.
Het is niet de zuiger die voor de afdichting zorgt, dat doen de veren, maar dat heeft niets met de DRO te maken.
Werken op 0.01 , Gelukkig zijn over het algemeen de toleranties aardig groter. zelfs bij 0.01 moet je al rekening gaan houden met temperatuur.
Een stukje staal van 100 mm zet al 0.012 uit bij 10 graden , Ga eens draaien zonder koeling dan is het werkstuk aardig meer dan 10 graden opgewarmd
Meetwerk wat echt op 0.001 komt moet daarom ook bij een vooraf opgegeven temperatuur ( meestal 20 graden ) gebeuren.

Ik heb in de model engineer ooit een mooi verhaal gelezen.
Een heel nauwkeurige modelbouwer had alles perfect gemaakt, passingen, zuiger, cilinder, alles paste perfect.
Op perslucht liep de locomotief uitmuntend, spatzuivere uitlaat slagen uit de schoorsteen.
Dus op de club ging de locomotief de baan op, voor het eerst vuur er in en opstoken maar.
Eenmaal op druk ging de regulateur open en begon de locomotief te rijden, voor slechts een klein stukje.
Daarna stond de machine helemaal vast door het verschil in uitzetting van verschillende materialen.

Volgens mij ben ik hartstikke blij met die "schuifmaat linialen" van HBM.
Al die knoppenkasten kunnen alleen maar stuk.
Volgens mij hebben die hbm dingen een nauwkeurigheid van + - 0.001 inch dat is dus + - 0.025 mm Zet je dan zo,n ding op je dwars slede heb je dus effectief + - 0.05 mm. Kan je net zo goed een schuifmaat pakken.

Of bij een bedrijf in de kop van Noord Holland, die verkoopt ook detron.
Ditron, is iets duurder maar ik heb er nog geen last mee gehad op een zelf gesloopte meetkop na , de firma in NH geeft prima service , Hij is iets duurder dan dat je direct bij de fabriek besteld, maar als je transport, douane en inklaring kosten er bij optelt scheelt het niet zo veel meer.

Ik heb ook chinees,sino op mijn freesmachine en een ander cheapy ebay ding op mijn draaibank.
Koste me 220 dollar inc 2 glaslinealen en een uitleeskast.

Voelt veel goedkoper aan dan die sino,die zijn eigenlijk best wel goed maar ook veel duurder.
Maar allebij wel.probleemloos gelukkig.

Die grote alu schuifmaten heb ik ook gehad.
Zelfs met een arduino en bluetooth drraadloos op een tablet scherm maar die waren niet precies en versprongen elke keer als ik mijn hf spindel aanzette.
Alles gedaan om het goed te aarden maar nooit betrouwbaar genoeg geworden.
Voor liefhebbers gratis af te halen trouwens

Update:

Sinds circa een half jaar werkt de uitlezing zoals het hoort.

Ik heb mijn huvema hu450 voorzien van een nieuwe motor en een traploze regeling dmv een frequentie regelaar.
In het bedieningskastje was nog ruimte, ik heb een 12 volt voeding van een oude router open gemaakt, en de printplaat in het kastje bevestigd.
Ik heb 2 chassisdelen voor een power connector met bijbehorende pluggen besteld.
Ik had nog een stepdown Buck converter liggen, traploos instelbaar.
De originele 230 volt voeding heb ik van de uitleeskast afgekoppeld, en de Buck converter er in gebouwd.
Deze afgeregeld op 4,1 volt uitgangsspanning.
Een simpel kabeltje gemaakt tussen de regelkast en de uitleeskast en voila, als ik de draaibank aanzet gaat de digitale uitlezing ook aan.
Keurig, zonder storingen.
IMG_20190528_222052726.jpg

Back