Direct Drive CP heli (T-Rex)

je hebt in prenciepe wel wat speling wat betreft de staartbladen hoor, ik neem aan dat je toch niet gelijk inverted gaat en dus zullen de bladen niet tot nauwelijks naar beneden gedrukt worden. dat de bladen er een beetje boven zitten kan wel volgens mij.

heb ff gegeken, de 335 bladen komen idd een flink stuk erboven. voor gewoon vliegen moet dat nog best kunnen :). Crazy :D

sietse zei:
Ben jij al verder charles?
Het stond even stil omdat ik door het wikkeldraad was. Een aantal pogingen moeten doen voordat het één en ander goed zat. Hij draait nu weer en nadat ik een ampére tang geleend heb van mijn werk zal binnenkort weer gaan testen.

Over tandriemen gesproken. Op de volgende website kun alle soorten en maten riemen en pulleys vinden: https://sdp-si.com/eStore/Direct.asp?GroupID=213 (er van uitgaande dat de TRex profiel mxl heeft)

Alleen wel minimale order kosten geloof ik.

Ja, die kende ik al idd, alleen dan is de vraag natuurlijk: Hoe kan je daar bestellen? Ik had die site al lang geleden gevonden, alleen was ik er toen dacht ik achter gekomen dat ik (als particulier) daar niet kon bestellen dacht ik. Anders wil ik zeker nog wel wat riempjes bestellen!
Als jij ook nog nodig heb, kunnen we misschien samen wat bestellen! Moet ff goed kijken wat ik dan precies nodig heb.
Zou wel mooi zijn, want dan zou ik gewoon makkelijk die 335 bladen kunnen gebruiken!

Kevlar riempjes zijn bijna 2x zo sterk als die Polyester versies :). Mhh, die kosten ook maar 3.5 dollar ongeveer. daarvoor hoef je het dus niet te laten... FF kijken of de verzendkosten niet 50 dollar zijn ofzo... :roll:

heb ze een mailtje gestuurd.
Alles ff gechecked op de site. Lijkt erop dat als je via de site met creditcard betaald, het allemaal best goedkoop kan. Ook geen minimum order. Enige is dat ze niet aangeven hoeveel het verzenden eigenlijk echt kost.... :roll:

Het liefst blijf ik wel bij het standaard T-Rex formaat (MXL 3mm).

Ik moet nog ff thuis kijken wat ik precies moet hebben, maar ik gok dat het ongeveer deze afmetingen worden. De standaard T-Rex maat is 400T (altijd handig om ook erbij te hebben :) ). de verlengde voor gebruik van die pully's met ingekorte staart is 432, 434 moet dus ook kunnen. Om de pully met een lange staart te kunnen gebruiken heb ik denk ik een 515 ofzo nodig, maar dat moet ik dus nog ff nameten.

A 6B16M400030
Single Sided 2.03 MM (MXL) 400 3.0 Urethane Kevlar 813
A 6B16M434030
Single Sided 2.03 MM (MXL) 434 3.0 Urethane Kevlar 882
A 6B16M515030
Single Sided 2.03 MM (MXL) 515 3.0 Urethane Kevlar 1046

Ik weet van Kevlar dat het erg sterk is in de vezel richting maar makelijk breekt als je het buigt. Ik bedoel: zou er niet een minimale radius aan gesteld worden? Die achterpoelie is waarschijnlijk maar een tand of 10.

Ook moeten we voor alle zekerheid controleren of het inderdaad mxl profiel is. Ga jij morgen naar Delft? dan neem ik een mxl poelie mee, kunnen we die op de riem die je nu hebt passen.

Voor je iets besteld laat het even weten.

Kevlar breekt niet, ook niet als je het buigt. Kan prima die kleine radius aan als het goed is.

Jammergenoeg kan ik voorlopig ff niet naar Delft. Moet echt alle tijd proberen te steken in het afstuderen...
Er staat gewoon MXL 3 op de riem, dus lijkt me wel dat het MXL profiel is. Lijkt allemaal wel te kloppen als je zo ongeveer naar die maten kijkt.
Kees heeft ook een ECO-8. ik vraag wel ff of ik bij hem ff kan testen een keertje.

Ik ga pas bestellen als ik echt weet wat ik wil en als ik weet hoe het moet. Daarbij: ik heb geeneens een credit card :roll:
Als jij besteld, laat je het ook weten hè ;)

Hmm, even niet meer aan de riem gedacht en gewoon verder gebouwd met standaard spul. Fotootjes met 1 blad (335) om te laten zien hoe dat uitkomt met de staart.
Heb 2 alu pully's mee laten komen met de laatste serie onderdeeltjes. Zijn voor een DF54 ofzo. weet het nummer ff niet meer :).
2 lagertjes er in gepropt. loopt prachtig. Voelt ook nog behoorlijk stevig aan vind ik toch wel :).

hpim2368xg2.jpg

hpim2369vn7.jpg

hpim2371ux9.jpg

Klein probleempje zijn de servo's... Normaal zit er een hevelsysteem naar voren. Daar zit nu alleen de pully voor de staartriem. Zag op microhelituning wel een leuk systeempje wat ook wel te maken is volgens mij. Dat kan er gewoon omheen, dus hoef ik ook het frame niet verder te verzwakken :roll:
trex120otsr.jpg

Begint er op te lijken :)

Mooi Sietse! Ik zie dat tussen het studeren je nog wat tijd hebt kunen maken :lol:

Heb je de orginele belt kunnen gebruiken?

De standaard T-Rex belt maat is 400T. Ik heb nu een verlengde voor gebruik van die pully's. wel met ingekorte staart. deze is 432T.

Ik heb dus de staart flink ingekort omdat ie helemaal om die pully heen moet. Zelfs de iets langere belt haalt het dan niet.
Met een flink langere zou ik nog de originele staartbuis erop kunnen zetten, maar als ik die heb, kan ik hem dus zo omwisselen. Voorlopig ff met deze proberen :).

Veel tijd heb ik alsnog niet. Maar met deze wilde ik nu gewoon ff verder.
Heb vandaag trouwens bijna de hele dag op bed gelegen :roll. Ziek..

nou jongens, het grote moment :). Jammer genoeg nog geen filmpje en nog niet ECHT goed gevlogen, maar hij is wel van de grond geweest!!!!

Zaterdag kreeg ik weer onderdeeltjes binnen zodat ik door kon. Zondag werd ik een beetje ziek, maar heb nog wel wat in elkaar geknutseld.. Daarna t/m vandaag ben ik behoorlijk ziek geweest (virus ofzo...). Kon amper meer iets doen. Toch tussendoor nog wat lopen klooien en testen en uiteindelijk ff gehoverd in de huiskamer. Jammer dat het zo'n puinweer buiten is...

Had de power analyser en een toerenteller erop gezet. ff beetje gasgeven... WOW, loopt echt zoooooooo mooi soepel! Het zoemt gewoon rustig :). Binnen met een zaklampje voor de toerenteller erboven en mijn gezicht ernaast durfde ik toch niet harder dan 1600RPM.. Met 0° pitch gaf de power analyser ±3,3 amp aan! das echt niks :). tikkie meer gas en het gaat meteen al veeeeeeeel harder. Gok dat ik de 2500rpm makkelijk haal...
Uiteindelijk gascurve naar beneden gehaald tot 50% en geprobeer te hoveren. Nou, was een beetje wobbelie, maar dat moet ik nog afstellen (uitslagen,expo). Was al wel te zien dat hij het vet makkelijk trekt in ieder geval!
Ben daar dus wel tevreden over en ben benieuwd wat ie op vol gas doet!
Ik moet nog wel dikkere rubbers in de kop gooien gok ik, de tips van de bladen kan ik bijna tot de staartbuis wobbelen... Kan bij mijn andere T-Rex echt niet!

Om de staartbladen vrij te houden van de hoofdbladen moet er dus toch een lange buis op. Die heb ik liggen, alleen moet er ook een langere riem op. FF wat gemeten enzo, denk dat het met 1 van deze moet gaan lukken:
A 6Z16M468030 Single Sided 2.03 MM (MXL) 468T 3.0 Neoprene Fiberglass 950.976mm
A 6Z16M472030 Single Sided 2.03 MM (MXL) 472T 3.0 Neoprene Fiberglass 959.104mm

Vliegklaar weegt ie nu trouwens 830 gram. Valt me op zich nog mee. Standaard T-Rex weegt volgens specs rond de 670gr. SE 690 gr.
Trekt ie met gemak :)

Paar fotootjes heb ik al wel:
hpim2373tp5.jpg

hpim2374la9.jpg

Snel weer terug me nest in :roll: en hopen dat ik maandag weer door kan met afstuderen. Weekje in te halen...

geweldig nieuws sietse! helemaal DD CP 8)
dat geluidje wil ik wel eens in delft horen, zooment vliegen is toch wel het top-punt van electro vliegen :)
servo ook mooi opgelost, ziet er netjes uit :)

Gaaf Sietse! Is die staartbuis te kort? op de foto zou je zeggen dat het net gaat. Wat voor windingen liggen er nu op? En staan alle fase-spoelen in serie?

Charles

Het lijkt net aan te gaan idd.. Alleen in de uiterste stand zouden ze elkaar eventueel NET kunnen raken. Zou dus kunnen bij harde stuuruitslag... Toch een risico en je slaat jezelf voor je kop als ie daardoor zou crashen natuurlijk...
Toch ga ik eerst wel op deze manier testvliegen. Rustig hoveren moet kunnen :).

Oh ja, wat ik vooral ook mooit vind is dat ie zo langzaam kan :). ik zat op het gegeven moment op 210RPM! nog lager en dan kapt ie er wel mee.

Schema: AaAabBbBCcCcaAaABbBbcCcC 9 wikkelingen met 1mm draad. Ster geschakeld.
HPIM2201.JPG

vanmiddag ff in de tuin gehoverd. Wel nog windkracht 5 hiero, maar in de tuin af en toe net te doen :). Ik heb alleen nog behoorlijk last van glitches. Alle bedrading loopt nu ook bagger, maar daar ga ik nog eens rustig voor zitten om alles netjes overal langs te geleiden. Misschien een losse bec erop, dan word de regelaar helemaal niet meer warm en lost misschien ook de (behoorlijke) glitches op.

Nou, op de weegschaal issie vliegklaar nu 840 gram. enige wat erbij zit is nu een ferrietkerntje.. Zou die 10 gram wegen?? raar.. naja.
Hij heeft echt belachelijk veel power over. Gascurve heb ik nu optoeren met 0° pitch op de 1e helft. daarna pitch van 0° tot max, en gas van 65% tot max. toeren op 65% gas met 0° pitch is bijna 2500 RPM.

Had ook nog de power analyser eraan gehangen. Totaal was toen 960 gr. FF mee gevlogen, maar nog merk je niet echt veel :). word nog leuk dus. Misschien een keer een camera er onder hangen!
Hij klinkt helemaal geweldig en vliegt denk ik ook heerlijk. Door de wind en de glitches ben ik nog niet verder gegaan met echt rond vliegen, maar dat komt nog wel.

Filmpje: http://media.putfile.com/Direct-Drive-T-Rex-SVD

hpim2377yp3.jpg

hpim2381wr7.jpg

hoe voelt het nou om in de voetstappen van frankenstein te treden? :lol:
man man wat een geluid en toeren, en dan die spool-up.. prachtig gewoon zo stil!
weet nu 100% zeker ik ook ooit iets als dit ga maken, al duurt het 100jaar :wink:
tot in delft!

ik heb hier maar 1 woord voor: WOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOW.
dat ziet er superdelux strak uit :thumbsup: nu alleen nog een mooi carbon framepje :wink:

heb je nog extra last van het ''torqe effect'' omdat de hele motor nu zeg maar me draait :?:

groet,

Roy

THNX!

nog niet gechecked... moet ze allebij eigenlijk nog testen met de Power analyser. Had hem nu wel erop zitten, alleen kon hem niet aflezen.
Moet ook nog een keertje aan de pc hangen. maar dat komt nog wel. Eerst afstuderen en beter weer... :roll:

Torque effect nog niet echt last van volgens mij. Maar goed, ik moet eerst de glitches eruit krijgen en dan de gyro helemaal goed instellen :).
Komt ook nog...

Back