Discus/2500 ARF lenger

Dat kan wel kloppen. En daarvoor heb je een buitenloper nodig van ongeveer 100 gram (die leveren ongeveer 300W). Het kV van ongeveer 1000 heb je nodig om de juiste prop snelheid te halen als je een 10 tot 12x6 gebruikt.
Neem je een hoger kV (die draait dus sneller bij dezelfde spanning) dan zul je misschien een prop met een spoed van 5 inch moeten gebruiken, bij een lager kV (draait langzamer) zul je naar meer spoed moeten (dus 7 inch).

Heb de hele avond allerlei verhalen gelezen maar ik kom er niet uit,
voor mij allemaal te technisch over al deze zaken, is het niet een eenvoudige uitleg
welke motor voor een zwever want dit is ook weer anders dan een vliegtuig heb ik begrepen.
Ik heb ook al in de database gekeken maar daar zie je zoveel verschillen.

:D Het is net als een auto kopen. Als je vraagt: "ik wil met mijn auto naar mijn werk, welke moet ik nemen" zijn er ook honderden mogelijkheden. Je zult eerst duidelijk moeten hebben wat je wilt.

Eerst moet je hierover nadenken:
-Moet het zo goedkoop mogelijk, gemiddeld of wil je het beste van het beste?
-Wil je gewoon vlot een paar keer naar boven of wil je als een raket in 3 seconden op hoogte zitten?
-hoeveel uithoudingsvermogen wil je hebben. Een paar keer naar omhoog of wil je ook als er geen thermiek is vluchten van een uur kunnen maken?

Daarin maakt iedereen zijn eigen keuze en daardoor zitten er in de database zo verschillende setups. Ik kan je dus ook geen gericht voorstel doen zonder antwoord op die vragen.
Als je in de database kijkt bij zwevers van 2500 tot 3000mm met een gewicht rond de 2kg zie je wel wat opties.
Het zijn veelal brushless buitenlopers van 100 tot 170 gram, en een kV van 1000 tot 1200. De regelaars die daar bij horen zijn rond de 40A en de accu's veelal Lipo's met 3 cellen, 2500 tot 3200 mAh.

Laatst bewerkt:
Hoi Arjan,

Bedankt voor je informatie ik ga nog een keer in de database kijken.

Ik wil lekker vlot naar boven maar niet als een raket, ik dacht gemiddeld, dus daar moet ik
naar kijken.

Hij mag maximaal 37A trekken (piek, 60 seconden) dus dat zou rond de 350W zijn. Of hij dat levert hangt af van de prop die je monteert. Grotere prop geeft meer stroomverbruik en meer geleverd vermogen.
Het best (lees: meest efficiënt) presteert hij volgens opgave tussen de 15 en 25A dus tot ongeveer 250W, en dat zul je met jouw zwever ongeveer gebruiken om lekker te klimmen.

Ik neem aan dat je deze vraag stelt met het oog op de regelaar. Die zou je ook van 30A kunnen nemen maar een kleine marge kan geen kwaad. Dan loop je in ieder geval niet het risico dat je regelaar de geest geeft. Prijsverschil tussen 30A en 40A is m.i. te klein om risico's te nemen - maar ook daarvoor geldt weer dat ieder daar eigen keuzes in maakt :D

Hij mag maximaal 37A trekken (piek, 60 seconden) dus dat zou rond de 350W zijn. Of hij dat levert hangt af van de prop die je monteert. Grotere prop geeft meer stroomverbruik en meer geleverd vermogen.
Het best (lees: meest efficiënt) presteert hij volgens opgave tussen de 15 en 25A dus tot ongeveer 250W, en dat zul je met jouw zwever ongeveer gebruiken om lekker te klimmen.

Ik neem aan dat je deze vraag stelt met het oog op de regelaar. Die zou je ook van 30A kunnen nemen maar een kleine marge kan geen kwaad. Dan loop je in ieder geval niet het risico dat je regelaar de geest geeft. Prijsverschil tussen 30A en 40A is m.i. te klein om risico's te nemen - maar ook daarvoor geldt weer dat ieder daar eigen keuzes in maakt :D

Ja dat klopt maar ik ga toch voor de 40A regelaar, de klapprop die rctechnics verkoopt
is CAM-Carbon klap bladen 12x6.5 maar dat maakt niet zoveel uit volgens mij, ik ga wel voor de set die jij
opgeeft is nog betaalbaar tenslotte geen geldboompje

Mooi.
Mocht je daar gaan bestellen kun je van tevoren even een mailtje sturen om te vragen welke spinner etc je het best kunt nemen. Als je aangeeft dat op die motor een klapprop met 12x6 (of 12x6,5) bladen moet komen kunnen ze je precies vertellen wat je nodig hebt. Ik vindt dat lastig zoeken op die website, volgens mij zijn er namelijk complete setjes. Nu moet je alles bij elkaar zien te vinden en dat is lastig. Je moet even denken om de as (4mm), de diameter van de spinner (40 mm is handig; dan moet je je neus dus zó afzagen dat hij rond 40mm wordt, dan sluit de spinner precies aan en past de motor net binnen de romp want die is 36 mm meen ik), en tot slot de houdertjes van de prop bladen. Die kunnen 6 of 8mm zijn. Volgens mij zijn die 12x6.5 8mm, dus je moet ook een middenstuk hebben met houdertjes van 8mm.

Kortom, handig om dat vooraf even door hun bij elkaar te laten zoeken.

Mooi.
Mocht je daar gaan bestellen kun je van tevoren even een mailtje sturen om te vragen welke spinner etc je het best kunt nemen. Als je aangeeft dat op die motor een klapprop met 12x6 (of 12x6,5) bladen moet komen kunnen ze je precies vertellen wat je nodig hebt. Ik vindt dat lastig zoeken op die website, volgens mij zijn er namelijk complete setjes. Nu moet je alles bij elkaar zien te vinden en dat is lastig. Je moet even denken om de as (4mm), de diameter van de spinner (40 mm is handig; dan moet je je neus dus zó afzagen dat hij rond 40mm wordt, dan sluit de spinner precies aan en past de motor net binnen de romp want die is 36 mm meen ik), en tot slot de houdertjes van de prop bladen. Die kunnen 6 of 8mm zijn. Volgens mij zijn die 12x6.5 8mm, dus je moet ook een middenstuk hebben met houdertjes van 8mm.

Kortom, handig om dat vooraf even door hun bij elkaar te laten zoeken.

Ik heb al een keer besteld bij rctechnics en van te voren gebeld met Martijn en dat ging allemaal goed, eerst wachten op de discus en dan gaan we weer verder.

hallo ik heb de discus van baudis ben er zeer tevreden van mischien is hij wel wat te klein om met de thermiek te spelen,je bent te snel zo hoog dat het zicht soms moeilijk wordt
mischien wel iets vertellen over (lenger.de) zie eerst dat het in voorraad is heb heel lang moeten wachten op levering van de ventus,en die werd zelfs kwaad als ik belde om te vragen waneer hij werd geleveerd ,was al 3 maanden aant wachten terwijl ik al betaald had

Heb jij ook de ARF, op het net niks te vinden,wel de GFK, de vleugels zijn anders dan bij de GFK versie, en foto's ook niet, alleen GFK filmpje op de site van TEK-Variometer, Variometer, Modellflug, Modelle, Brushless Antriebe und Lipo - Thommys.com

Ik blij dat het pakket binnen kwam maar toen ik de doos opende zat er geen Discus in maar de Salto ARF 2400 van Baudis dit is balen maar de bon die in de doos zit staat wel geleverd
Discus ARF 2500.
Heeft iemand ervaring met Lenger waar dit ook gebeurd is?

Ik blij dat het pakket binnen kwam maar toen ik de doos opende zat er geen Discus in maar de Salto ARF 2400 van Baudis dit is balen maar de bon die in de doos zit staat wel geleverd
Discus ARF 2500.
Heeft iemand ervaring met Lenger waar dit ook gebeurd is?
Ben ik de eerste die misschien een slechte ervaring met Lenger heeft, heb ondertussn al weer een mail gestuurd over dit probleem maar nu mailen ze niet meer terug.

het is een bijzondere firma; het gemakkelijkst is bellen en (al is het maar een poging doen) om Duits te spreken, dan gaat het al wat beter; en dan heb je tenminste direct een reactie.

Marc

Ik heb goede ervaringen met hun (hem); no worry, komt vast goed. :yes:

Mailen, wachten, en anders bellen. :cool:

(Meneer Lenger heeft helemaal geen belang bij slechte berichten op allerlei fora. :nooo: )

jan.

Nou het wachten is beloond, Lenger heeft een mailtje gestuurd dat het hun spijt van de verkeerde bestelling en of ik zo vriendelijk wil zijn om het terug te sturen en de kosten daarvan in de doos met de Discus, heb het vanochten terug gestuurd.
En nu maar wachten tot de koerier weer aanbeld.

Hallo allemaal de discus is binnen, even in mekaar gezet voor een foto en meteen gewogen,
zo uit de doos weegd de Discus 968 gram en nu de spullen bij mekaar zoeken servo's motor
accu, regelaar e.d.

Zit geen bouwbeschrijving bij dat vind ik wel jammer.
meld we weer als ik weer iets verder ben of vragen heb.

Back