Discussie Sub250, een nieuwe vrijheid?

Discussie in 'Sub 250' gestart door helixer, 19 apr 2021.

  1. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Vanmorgen in alle vroegte gaan vliegen. Het werkt dus. Met dit lichtere rc-setje een veel mooier vliegbeeld en ik heb zelfs de eerste bellen van de dag mee kunnen nemen. Het model begint dan meteen te pompen en ik moet hem dan flink drukken.. Toch maar eens kijken voor een passende klap-propeller.. Vliegtijd ongeveer een uur op 2s 600mah.. Uiteraard op mijn manier van vliegen (tegen het overtrekken aan) maar ik heb zelfs een looping gedraait. Waarschijnlijk kan ik ook nog een iets lichtere accu nemen..

    Onderstaande foto heb ik zelf genomen tijdens het vliegen want daar heb ik alle tijd voor....

    Heerlijk onthaasten.
    20210613_075630.jpg
     
    HansH, helixer en E.hof vinden dit leuk.
  2. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    De kogel is door de kerk, er is een beslissing gevallen, ik ga een...........

    Sub 250 - Stick and Tissue - Zlin Savage Bobber

    Screenshot_20210613-221949_Samsung Internet.jpg

    bouwen.
    Zaterdag de stoute schoenen aan getrokken en zelf een bouwtekening gemaakt in autocad vanaf een plaatje van internet. Onderstaand als voorbeeld gebruikt om zelf een Bobber te maken.

    Standard.jpg

    en zo moet ie worden..

    229722_big.jpg

    Uiteraard ga ik het vleugelprofiel van mijn Piper Cub gebruiken, (hoef ik de malletjes al niet te maken. Bij eenzelfde koorde kom ik uit op een spanwijdte van 108cm. De Piper telt 130cm. Dus iets kleiner wat alleen maar gunstig is voor het gewicht.. Ik ga hem dus zo licht mogelijk bouwen maar hij moet zowieso onder de 250 gram blijven. Verder moet hij ailerons en flaps krijgen of als ik het niet haal met het gewicht flapperons.

    Kom ik erachter dat ik op mijn snijplotter tekeningen kan uitprinten. Dus gauw bij de Ikea een rol tekenpapier gehaald en dit is het resultaat..

    20210614_225843.jpg


    Als er iemand behoefte heeft aan de tekening en of een bouwverslag op dit forum dan roept U maar..

    Vanavond alvast de mallen uitgezaagd van roer, stabilo en tip. Ter vergelijk ook de mallen van de Piper Cub erbij gelegd. Alles net effe anders....
    20210614_203340.jpg
     
    HansH, FStrating en E.hof vinden dit leuk.
  3. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ik ben zeker geïnteresseerd in een bouwtekening en zeker ook het bouwverslag. Misschien handig als je daar een apart draadje voor opend? Altijd al een leuk model gevonden. Zeker als die onder de 250 gram gaat blijven.

    Grt Helixer
     
  4. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Hij gaat zeker onder de 250 gram blijven al moet ik hem met japanse tissue bespannen..

    Hier komt het bouwverslag..
    https://www.modelbouwforum.nl/threa...issue-zlin-savage-bobber.278024/#post-4173456
     
  5. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Even een kleine update betreffende mijn zelfbouw 3D toestel. Na een flink aantal lipo's en wisselen van diverse props kan ik maar één conclusie trekken, namelijk dat ik te weinig trekkracht heb om hem lekker stil te laten hangen voor het prophangen. Het vliegen met dit toestel gaat wonderlijk heel goed Ik heb er nu een motor 1811-3800kv opzitten met een prop 5x3. Door het hoge toerental van de motor heb ik geprobeerd er kleinere props op te zetten, maar 5x3 blijft de ideale prop voor dit toestel. Ik heb nu een motor besteld met minder toerental per volt namelijk 2000Kv. Ik twijfel wel of dat veel gaat uitmaken, want de motor inhoud is hetzelfde namelijk 1811. Lukt dat niet, dan zal ik toch voor een grotere motor moeten gaan om mijn doel te bereiken, namelijk meer koppel. Uitgangspunt is wel dat ik op een 2s lipo kan blijven vliegen.

    Maarrrrrr, eigenlijk is het best wel een leuk toestel dat nu heel lekker in de hand te houden is, zelfs met wat gekke capriolen. Dus naast dat het stil laten hangen nog niet echt lukt vliegt het verder wonderlijk goed. Voor de geïnteresseerden onder ons hier een kleine compilatie:

    We blijven aanmodderen.................


    (Wordt vervolgd) Helixer
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2021
    Peter Den en <250 vinden dit leuk.
  6. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    En alweer een update en upgrade van mijn 3D toestel. Zo was hij eerst en met een 1811 motor inhoud en 3800Kv:
    [​IMG]

    Nu heb ik de rudder en elevator roeren fors vergroot zodat je nog meer merkt bij zijn uitslagen:
    [​IMG]

    Natuurlijk erg merkbaar en zeker nadat ik de uitslagen standaard maximaal heb staan. Het zit nu zo tussen de 30 en 45 graden uitslag op alle roeren, dus ook de ailerons. Ik kan nu zeer rustig een rol maken en heb er inmiddels al seconden lang een rugvlucht mee kunnen maken. Natuurlijk wennen dat alle stick bewegingen tegengesteld moeten zijn. Het maken van rugvluchten was een doel dat ik me gesteld had voor dit seizoen.

    Gisteren de motor verwisseld voor een exemplaar met meer inhoud, namelijk 2730 en 3000Kv. Tevens een andere speedcontroller, was eerst 6A, nu een dikke 10A met uitschiet mogelijkheden tot 13 A. En ik kan vliegen op 2 en 3s lipo's.
    [​IMG]

    Gisteren van harte kunnen wisselen met diverse props en 2 en 3s lipo's om tot een naar tevredenheid vliegend toestel te krijgen. Prophangen is nu geen probleem meer zijn, maar om hem stil te laten hangen op één plek is best nog wel een dingetje voor mij, dus tips zijn welkom. Ik wil hem gewoon stil laten hoveren, wie weet welke fout ik maak. Fijn is dat ik in ieder geval diverse rugvluchten heb gemaakt, hoewel dat natuurlijk nog niet zo is zoals ik het zou willen, maar het begin is er...............mooi toch?
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  7. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    en ik moet nog aan de rolroeren beginnen... Pffff...
     
  8. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ik vind dit toestel zonder profiel eigenlijk het leukste toestel die ik tot nu toe het gebouwd. Het is een andere tak van sport. Soms kom je in een soort van dolfijn vlucht, hij wil naar boven en naar beneden. Ik denk dat de roeren precies helemaal vlak staan, maar geef je iets up dan kom je er meteen weer uit. Dit is wel op letten, zo een toestel moet je echt sturen, je kan niet vertrouwen dat hij vanzelf in de lucht blijft. Leuk hoor, echt genieten. Vanmiddag stond er best wel een vlagerige wind en dan moet je echt sturen hoor. Zo zie je maar weer, simpele opbouw, geen gedoe met profiel en gaan met die banaan.
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2021
  9. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Omdat ik banden wilde maken uit Depron voor mijn Savage Bobber heb ik bij de Kwantum XPS plaat gekocht.. Een rib uit mijn lijf €31,- .. (kun je dus makkelijk 15 modellen uit bouwen...) Hmmm wat zou ik eens maken als oefen projectje? Laat ik nou toevallig een tekening van een Just Highlander superstol gemaakt hebben.. Voor ik het wist had ik al een stabilo een kielvlak gemaakt.. Ook de romp was snel klaar... ok. dan nog een vleugel.. In mijn hoofd wilde ik altijd al een vleugel met Jedelski profiel uit Depron maken dus dat heb ik nu dan maar gedaan..

    Gelijmd heb ik met UHU por en lijmpistool..

    Verder nog voorzien van 2 functionele struts uit 3mm alu buis..

    Als ze nog secondelijm uitvinden waar je Depron mee kunt plakken zou het helemaal geweldig zijn...

    Even een paar specs..

    Spanwijdte 1200mm (2x plaatbreedte van 60cm), koorde 150mm (plat)
    Rompbreedte 100mm, romphoogte ook 100mm
    Servo's 4 keer 3.7 gram dus longerons gebruikt met ingebouwde flapmechanisme (via zender)
    motor 15 gram 2 S
    Accu 600mah (300mah werkt ook)

    Gewicht net iets meer als 205/220 gram naar gelang accu.. DUS sub 250, ik mag vliegen zonder alle regel shit.

    Nu komt het allerleukste; Het vliegt ook nog...

    Eerst een paar sfeerfoto's....
    20210813_220920.jpg 20210813_220926.jpg 20210813_220931.jpg 20210813_220939.jpg 20210813_220945.jpg 20210813_220951.jpg 20210813_221009.jpg 20210813_221014.jpg 20210813_221017.jpg



    en zoals gebruikelijk de videos van de dag..








    Het valt mij nog lang niet tegen...
     
    Peter Den, helixer en E.hof vinden dit leuk.
  10. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ha, leuk, nog een depron bouwer. Gaat lekker he? Pas op hoor depron bouw is verslavend en bij een crash zo weer gerepareerd.

    Deze heb ik de afgelopen 2 weken in elkaar gezet( nou ja, eigenlijk een bestaand toestel met een vleugelprofiel omgebouwd). Is nu een dubbeldekker "zonder" vleugel profiel. En het vliegt werkelijk fantastisch. Veel thrust en een prima stunt toestel voor rollen en rugvluchten. :

    [​IMG]

    [​IMG]

    Weegt alleen een dikke 300 gram................helaas.
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Nu maar hopen dat oom agent geen weegschaal mee heeft hèhè.
     
  12. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Klopt ja, Ik denk persoonlijk dat de poppen pas aan het dansen zijn als ik een ongeluk veroorzaak en de verzekering om de hoek komt kijken.
     
  13. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Ja, daar zit ik dus ook over in.. Alleen denk ik dat als je werkelijk ergens tegen iets of iemand op bots dat er dan sowieso niets meer over blijft van je toestel. Hoe willen ze het dan nog wegen...
     
    Cnn vindt dit leuk.
  14. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Als je hier nou gaten in maakt en met afdekfolie beplakt??
     
  15. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik weet het niet. Kan me geen ernstig ongeluk indenken met een toestel van 300 gram. Behalve de prop.. maar dat terzijde.

    Ja ik denk dat je hem zo zou kunnen bekleden.

    Iets meer dan 1 meter spanwijdte

    Onder de 100 gram


     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2021
  16. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ha, zo een toestel ben ik an het bouwen. https://www.modelbouwforum.nl/threa...on-en-druppelfolie.278117/page-3#post-4182747

    De vleugel moest ik al verstevigen om doorbuigen te voorkomen. Zou ik alleen rechtdoor vliegen zou het nog gaan, maar ik stunt er dus ook mee. Spiraal vluchten, rugvluchten. Het voordeel van een dubbeldekker is dat alles iets vertraagd, waardoor je alle moves net iets rustiger kan uitvoeren. En je moet altijd rekening houden met zijn vertraging, zeker als je vlak boven de grond zit.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  17. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ha zo een toestel ben ik net aan het bouwen. https://www.modelbouwforum.nl/threa...on-en-druppelfolie.278117/page-3#post-4182747

    Voor de dubbeldekker is dat geen optie. Verlies van stijfheid van de vleugel, vooral met rollen en wat stunten.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  18. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    <250, wat mij opvalt is jouw "grote" hoek van je side thrust en waarschijnlijk ook je down thrust. Is dat niet een beetje veel? Ik zet de motor altijd gewoon recht op zijn neus hoor en werk met mijn trimes om hem recht te laten vliegen, maar goed dat is mijn keuze en het bevalt mij prima. Opties vind ik een recht gemonteerde motor ook mooier.
     
  19. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Voor mij werkt het zo.. Ik hoef dus geen sidetrust te trimmen en hoogte (nu ook niet meer). In mijn Bobber heb ik hem eens terug gezet naar nagenoeg 0 en het was niet meer te vliegen voor mij. Gauw maar weer teruggezet.. Moet je ook eens proberen...
     
  20. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Als je de sidetrust uit-trimt ben je die slag al uit je ruchtingroer kwijt, dat kun je beter gebruiken om te stunten, dan heb je naar mijn mening alle roeruitslag nodig....

    Zelfs op echte vliegtuigen wordt dit gedaan en het valt nu op omdat deze kist niet afgewerkt is. Op mijn Bobber zie je de sidetrust nagenoeg niet, wel de downtrust (met mijn oranje prop)..
     
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina