Diverse projectjes Peerke

Fijn! Maar dat wij elkaar ontmoet hebben is toch al weer heel wat jaren geleden, bij jou in je achtertuin; ligt die er nog steeds bij als een circuit voor modelbouw 1:14?

Cor
 
Nee dat was bij mijn schoonouders. En er is niet heel veel van over. Sinds mijn schoonvader overleden is. Is mijn schoonmoeder aan verhuizen aan het denken en halen we het stukje bij beetje weg. Helaas is het niet anders. Er komt vast nog wel een moment dat ik de mobiele baan ergens neer kan leggen maar dat heeft nu even geen prioriteit
 
Hoi Peter,
Leuk je weer terug te zien! Tja, jaren geleden dacht ik weer eens een unieke wagen te bouwen, na mijn afzinkbare trailer voor beton elementen, de "Flatliner", en dat ging een zijlader worden voor een 20' container op een chassis identiek aan een origineel, waarvan ik een paar tekeningen op het web had bevonden; helaas wilde de fabriek in Zweden niet meewerken want ze hebben me nooit geantwoord. Dat in tegenstelling tot HOYER die mij uitgebreide info gaf van de decals die op hun tank container te zien zijn.
Maar tegen de tijd dat ik hem klaar had, kwam de "desillusie", want ik was niet de eerste met een zijlader, dat was jij! Een buitengewoon geslaagd apparaat, met een wat, 'opvallend' groene truck cabine.
De mijne staat al jaren in de display bij mij op de gang:
Bekijk bijlage 587710

En nog een plaatje van de actie:
Bekijk bijlage 587711

Deze foto's zaten in mijn archief van 2016, maar eerder gebouwd, in 2014 dacht ik.
Cor

PS. Sorry Peter vR. voor deze topic 'vervuiling" :confused:
Mooie zijlader Cor.
 
stel dat iets ga doen wat voor mij eigenlijk ondenkbaar is. maar als ik een scania serie of 4 uit teken. zijn er dan mensen die daarin geïnteresseerd zijn. ik denk dat aan de 0,1,2 en 3 serie waarvan de 0 alleen de 110 dag of slaapcabine is. de 1 heeft wel of geen neus. de 2 en de 3 zijn nagenoeg gelijk, maar dan heb je weer wel of geen intercooler. plat of een beetje schuin front. en dan is er bij de 3 dan altijd nog de streamline. ik teken de dingen uit in de pauze op het werk. en ik heb een uur pauze, laatst was er een collega die begon te piepen. dat ik altijd daf teken, nouja dat heeft wel mijn voorkeur. al ben ik ook met een Leyland T45 roadtrain bezig. en een faun goliath. maar die heeft ook een daf-link met de cabine. maar de scania's ik denk dat het gaat lukken om deze serie's te gaan maken. afbeeldingen volgen nog
 
ik had afbeeldingen beloofd.
de 81
81dc.jpg

81-Modelcrewcab.jpg

81-slaapcabine.jpg


de 141
141-Model.jpg
141-Model1.jpg
141-Model3.jpg
141-Model4.jpg

T142 of 3
T143-Model1.jpg

het begin is er
 
er zitten iets meer uurtjes in dan alleen de pauze. ook nog een paar avonden. maar het is vaak die 80-20 regel. de grove stappen gaan snel. de details kosten de meeste tijd. ik schat nu met de 1 serie op de 75% te zitten. en de 0 serie is de 1 met de lampen met rechthoekige lampen in de bumper. en deze cabine's zijn echt nog wel eenvoudig. in 1 koplamp van de daf xg/xd zit veel meer tijd, dan in deze hokjes. deze een uur of 10. en deze lijken vlak. deze week met een Dennis bezig, dat ding is echt vierkant.
 
RS fire engine5-10.jpg
RS fire engine 2 deling.jpg


het is zoek de verschillen.maar die zijn er echt de ene met 2 ramen aan de zijkant heeft geen naad in de cabine de ene met het 3e raam wel. in werkelijkheid zou dus bij de ene de hele cabine kantelen. met de naad alleen het voorste deel.
ik moet de cabine nog laten afsteunen op de vloer.
steunen onder de stoelen en banken.
het stuur. de handrem.
en deze zijn in 1:15 getekend. na verschalen naar 1 op tamiya de vloer nog aanpassen. aan het betreffende chassis. die puisten waar de dempers van de vooras aan zitten. moet even ruimte voor worden gemaakt
dan issie klaar.
 
Prima gelukt, de kenmerken van de cabine komen goed naar voren. Knap werk.
Ik denk dat de cabine zonde naad niet kon kantelen. Ik heb het idee dat dan van binnen uit werkzaamheden aan de motor moesten gebeuren, gehele motortunnel demonteren.
Maak je de profielen nog op het dak, of laat je het zo?
De letters DENNIS zou ik als los onderdeel leveren, is veel eenvoudiger met spuiten.
 
ik zal even zoeken wat er op het dak moet.
de letters zijn nu 0.6mm dik. voor losse onderdelen is dat erg dun. ik zal uitsparingen maken dat de letters wat dikker worden. en er in vallen.

61h8Z-cKZGL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg

ik heb dit gevonden. dit lijkt me geen probleem.
 

Bijlagen

  • 61h8Z-cKZGL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg
    61h8Z-cKZGL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg
    66,2 KB · Weergaven: 51
  • 61h8Z-cKZGL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg
    61h8Z-cKZGL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg
    66,2 KB · Weergaven: 50
Letters zouden met een Resinprinter kunnen. Maar als ze er op zitten is er de keus, late n zitten en nauwkeurig schilderen, of wegschuren en losse letters nemen.
Dat schaal modelletje heb ik ook, vooral handig voor de achteropbouw en de ladders straks.
Deze foto had ik in mijn bestand
20053026-22-medium.jpg
 
Hij is wat mij betreft erg goed gelukt.! Petje af hoor, en met zoveel details.
Nu is het aan mij om er ook nog een mooi model van te maken.
Wat is jouw idee wat bereft kleine details, zoals handgrepen, spiegels, deurgrepen, ruitenwissers etc. Apart printen, en niet met de aan de cabine denk ik, voor het mooiste resultaat?
 
voor de letters. greepjes ruitenwissers wat aan de buitenkant een zilvergrijs kleurtje moet krijgen. heb ik in een kadertje verwerkt. met 2x de ruitenwissers en de grepen en zo 1 of 2 extra als reserve
RS fire engine-kadertje.jpg

deze zou dan met resin geprint kunnen worden. net geen 6 bij 9 cm de kaderrand is 2x2mm. de punten 0.6mm het raakpunt 0.4 tot 0.6mm.
in het kader 1x de letters. 4x ruitenwisser. 6x handgreep deuren, 3x handgreep onder de voorruit. en 3x omranding knipperlicht aan de zijkant.
 
Heel mooi, goed over nagedacht. Voordeel dat jezelf een modelbouwer bent en weet wat handig is. Bij veel cabines op o.a. Cults is duidelijk geen modelbouwer aan het ontwerpen geweest.
 
dit weekend was het weer te warm om na de denken ergens over. en ik in in de schaduw nog wat met de dennis zitten stoeien. de cabine in in principe klaar. en uitgetekend in 1:15. ik heb m verschaald naar 1 op tamiya.
na eerst even de steunen van de schokdempers van de tamiya in mijn virtuele dummy te hebben verwerkt,
en ja dan kom je weer tegen dat de cabine eigenlijk smaller is dan standaard. en ga je dan de cabine breder maken. dat de spatborden gelijk aan de zijkant blijven. of ga ik alleen de spatborden breder zetten
ik heb de keuze gemaakt om de spatborden 4mm naar buiten te verplaatsen. het oogt nog steeds prima. en daarbij de spatborden zitten niet vast aan de vloer. de uiteindelijke bouwer mag dat gaan oplossen.
wel heb ik een beetje ruimte moeten maken voor de schokbrekers maar dat is beperkt. het zwarte vlakje tussen de stoelvoet en de motortunnel is het resultaat van deze aanpassing.
op basis van een 3 tal hoofdafmetingen en een handje vol foto's mag ik zeggen dat ik tevreden met het resultaat ben.
RS fire engine 2 deling 1op14-Model1.jpg

RS fire engine 1op14-Model3.jpg

RS fire engine 2 deling 1op14-Model.jpg
 
Goede keuze gemaakt. De bredere spatborden vallen minder op dan een te brede cabine tov van de hoogte en lengte. Gelukkig maak ik hem in 1:15, met eigen assen en velgen. Dus daar klopt de breedte altijd.
Ben benieuwd naar de stl's.
 
Back
Top