Dizzy Bird Depron span 1 m.

kan je de rolletjes ook instellen als rem??? zo volledig omhoog? al iemand geprobeerd??? normaal moet dat te doen zijn, naar t schijnt valt ie er gewoon door dan, net als butterfly... kan iemand t eens uittesten voor me??? :p op de helling wel leuk als je zoiets licht moeilijk kan neerzetten door de lift

Dat zal niet werken... de "rolletjes" of elevons hebben nl de gecombineerde functie van rolroer en hoogteroer. Allebei omhoog betekent dus, hoogteroer up.

nja dacht ik ook, maar het werd me verteld door een 70j oude man die al 50j in de modelbouw zit. dus ja dermee dat ik t wou weten, hij zei dat ie dan gewoon volledig door zijn profielverandering als een baksteen zou zakken gewoon maar toch stabiel blijven, zou t helpen bij grotere vleugels mss?

Mwah... ik heb een grote vliegende vleugel (heeft nog niet gevlogen) met elevons én flaps. De flaps zitten aan het binnenste deel van de vleugel, de elevons buiten. De flaps zitten in de buurt van het zwaartepunt. Op die manier is de situatie vergelijkbaar met een gewoon vliegtuig dat de ailerons omhoog slaat.
Een hoogteroer dat in de buurt van het zwaartepunt zit werkt niet als hoogteroer.
Het is niet onmogelijk dat een vliegende vleugel in overtrek vrijwel verticaal daalt; ook in de manual van die vleugel van mij wordt dat genoemd, alleen heb je dan dus elevons omhoog en flaps omlaag... een toestel als de DizzyBird heeft weinig pijlstelling en ook geen tipverdraaiïng, misschien dat-ie daardoor niet de neus meteen omlaag gooit bij overtrek. Proberen?
Maar, het is een pretvleugel, geen superzwever... ik kan me niet voorstellen dat je de behoefte krijgt een Dizzy sneller te laten dalen...

maar je kan je ook voorstellen dat je aant vliegen bent op een steile helling met 4-5 wind, en zoiets licht gewoon niet neerkrijgt op de gewone wind... t was maar een gedachte ;) meer niet.

ik wil me ooit de PAOLI WING bouwen, das voor mij nog de ultieme droom.
een wing van 3meter
zeer mooi.
das een vleugel volledig uit balsa gemaakt.
zoek maar eens op ;) moet wel wat over te vinde zijn.

ik gaf t in op google, en t eerste paginatje dat tevoorschijn kwam was die van de paoli wing ;)

Ja ik ken de Paoli wing... maar dat schijnt wel een ding te zijn dat niet zonder problemen vliegt. Dat was ik op verschillende plaatsen op internet tegengekomen.
Daarom heb ik iets anders gekozen (eerst een Yoda 2m., en toen een Sirion 3m.) Maar de eerste heeft nog nauwelijks gevlogen, en de andere ligt onafgebouwd op zolder...
Ik geloof dat de Yoda niet meer leverbaar is, maar ik vond 'm erg mooi en het was erg leuk om 'm te bouwen.
Wie weet vliegt het allemaal nog wel es, voorlopig kan ik nauwelijks een zender vasthouden (probleem met linkerhand)

ja ik vind de yoda ook wel mooi, maar das zo een kant en klare brok, en ik knoei graag wat met lijm en mesjes...
zelfbouw is nog altijd t leukst....

volgens mij is de yoda nog leverbaar, allez een maand of 4geleden zag ik nog kits te koop

Yoda is zeker geen kant en klare brok... dat moet nog helemaal in elkaar hoor, alleen de ribben zijn al gelaserd (dus iets minder gedoe met mesjes). Ik vond het een leuke klus om 'm te bouwen.
Ik zou er trouwens niet aan moeten denken om alle ribben zelf uit te snijden, met al die stukjes eruit....

ja je weet wat ik bedoel, is toch leuker van die ribben te maken , zo in blok :)

ok, vandaag de dizzy gebouwd... officieel een ramp....

ik was aant lijmen met DEPROPOR. zoiets voor depron te lijmen , 6euro voor een tubeje, en kheb er nieteens een ganse dizzy mee kunne lijmen, dus met als gevolg dat ik al snel zonder lijn zat...

ik neem dus mijn uhu power, en ik lijm. en na een paar minuten begint mijn voorlijst helemaal op te lossen, de ALLESlijm vreet dus helemaal de depron op... een ramp dus. nu is men halve dizzy vanvoor en vanachter aant wegvreten geweest. heb vanvoor maar een extra laag tape geplakt om de profiel wat te behouden.
ook voor de 2 helften aan elkaar te lijmen ging dus niet...
wat secondelijm opgedaan en direct met kicker er over zodat ie de tijd niet had om te vreten op de depron.
dat ging wel(half) dus ook zo de winglets er maar op gezet...
tja...

maar tis dus niet goed verlopen dus...
ook krijg ik batterij EN ontvanger niet onder gedekt maar moeten uitsteken in de vlieger... niet goed dus.

de batterij ligt bovenop geplakt.
we zien verder wel hoe t vliegt, hij is nog niet af...
stuurstangetjes van 1,5mm die ze zeiden waren VEEEEEL te dik... niet eens te buigen, laat staan door te knippen of zagen, ik denk dat ik men 1mm moet nemen... dat moet meer dan genoeg zijn...

ik ga zeker een nieuwe maken, weet alleen niet met welke lijm ik die moet gaan lijmen, alle tubejes zijn zo op!!! rommel!!!

voila dat was dus men eerste tegenslag in de bouwgeschiedenis....

firefox309: loop morgen even de HEMA binnen en haal op de hobbyafdeling een paar tubes tixotrope contactlijm. Die is geel en stinkt en vlekt even erg als bison kit maar werkt prima voor depron. beide zijden dun insmeren, 10 minuten wachten, aandrukken, vast :)

Kosten per tube: 2.95. Overigens verkoopt de hema ook 2-componenten epoxy in een kleinverpakking voor kleine reparaties of verstevigingen!

-edit- contactlijm, GEEN constructielijm, deze is helder en lost depron op!!!

Laatst bewerkt:
De mijne had pushrods van 0,8mm, is prima.
Ik overweeg de Dizzy op te schalen naar 1,25 m. en er dan de motorset van wijlen mijn Sportwing op te zetten. Dan moet er dus wel een carbon buis in...

wij hebben nog geen hema, we zitten in belgie eh ;) maar volgende week gaat eentje open dus... zal ik even gaan loeren ;)

ja kwou em wel eens op 2meter maken maar dan is ie direct zo slap he... dan moet je al met 6mm werken denk ik...

en dan nog.... waar waar je dan geen carbon in verwerkt is t maar flauw denk ik.

we zien nog wel eens.

In principe kan je waarschijnlijk elke lijm gebruiken die het label draagt "tixotrope contactlijm". Allerlei fabrikanten maken iets dergelijks; de eerste was Bisonkit.

Er zijn allerlei schuimvleugels, de Sportwing is ook van schuim. Natuurlijk zal ik op verschillende plekken 6 in plaats van 3 mm gebruiken, en carbon versterking.
De Dizzy Bird lijkt me een geschikte thermiekzwever, ik wil hem gewoon één maatje groter zodat-ie de motor kan dragen die ik heb liggen, en toch nog goede zweefprestaties overhouden. Het zal geen superzwever worden, dat was de Sportwing ook niet, maar thermieken lukte er regelmatig mee.
Voorlopig ben ik nog ééhandig en valt er niet zo veel te knutselen.

Wat ook wel goede lijm is Cre-Ation alleslijm van de Action. De te plakken delen insmeren, even laten liggen en dan tegen elkaar. Bij mij werkt dat prima!
Flesje van 100ml kost geloof ik €0,85...

en waar vind ik die? de prijs van t flesje lijkt er al wat meer op eh :p

Back