DLE 30 loopt niet.

Bij mijn setje zat als extra ook nog een grotere bougie dop, met het veertje wel los bijgeleverd en niets in het siliconen geval.

DSC_0367.JPG
 
Bij mijn setje zat als extra ook nog een grotere bougie dop, met het veertje wel los bijgeleverd en niets in het siliconen geval.

Bekijk bijlage 321443
Waar heb je die vandaan ? De mijne is de Pagasus van Hobbyking.
Daar zou ook de grotere kap bij moeten zitten, maar in de reviews las ik dat dat niet het geval is. 2 x dezelfde maat. 1 x aan de draad en 1 x een losse die ik ook heb.
 
Ook van hobbyking, met de kleinere aan de draad (cm 6) die had ik ook nodig en een grotere los (14 mm). Ik denk dat je het veertje in de cap bij jou er uit moet halen?
 
Denk dat ik de oplossing gevonden heb.
De draad er indraaien. Die komt tussen de veer en als de bougie erin gaat druk die de boel samen voor een goed contact.
Ernst is dit een betrouwbare oplossing ?
upload_2019-5-19_21-40-9.png
 
Ook van hobbyking, met de kleinere aan de draad (cm 6) die had ik ook nodig en een grotere los (14 mm). Ik denk dat je het veertje in de cap bij jou er uit moet halen?
Bij mij zijn beide kappen even groot voor een CM6 bougie.
Heb een test montage gemaakt met mijn idee die gaat ik testen.
Nu niet want de bougie die ik heb zit in het vliegtuig en het is maar om te leren/uitvinden hoe dingen moeten werken.
 
…… Ernst is dit een betrouwbare oplossing ?]
Het is de enige oplossing denk ik. Op zich zou het voldoende contact moeten maken maar het lijkt mij wel een beetje vuil gevoelig. Als er vuiligheid in de dop komt en het komt tussen de veer kan dat het contact verslechteren. Of de fabrikant heeft daar niet aan gedacht of het valt allemaal wel mee. Uitproberen lijkt me het enige.
 
Gisteravond een test gedaan met een proefopstelling. Het werkt zoals ik dacht. De bougie klemt de boel vast en hij vonkt prima.
Inmiddels ook bij ome Alie bougiedopjes gevonden die op een glowplug bougie passen. Het aanbrengen is niet al te moeilijk blijkt.
http://www.dlenginesaustralia.com/docs/1-4plugcapassembly.pdf
Ik heb 2 kisten die in aanmerking kunnen komen voor een ombouw van nitro naar benzine. Echter beide hebben een intro motor die aan de onderkant van het vermogens zit.
Zo heb ik een Cessna Cardinale van Aviomodelli daar zit een 20 cc Saito op en dat is net genoeg om hem met een lange run van de grond te krijgen. Vliegen gaat goed, beetje schaal.
Ik vraag me af of het verlies van vermogen bij ombouw te veel zal zijn. Moet wel zeggen dat ik hem alleen gevlogen heb met een vleugel zonder flaps inmiddels heb ik een vleugel met flaps. Die heb ik nog niet getest. Op youtube heb ik wat filmpjes gezien dat hij goed vliegt met een 20 cc 2takt benzinemotor en flaps.
 
Echter beide hebben een intro motor die aan de onderkant van het vermogens zit.
Dan kan ik alleen maar zeggen: niet doen!
Benzine loopt goed, maar wel heet. Je wilt gewoon een motor hebben, die óók op benzine, niet continue op de top van zijn vermogen moet werken.

Zo heb ik een Cessna Cardinale van Aviomodelli daar zit een 20 cc Saito op en dat is net genoeg om hem met een lange run van de grond te krijgen. Vliegen gaat goed, beetje schaal.
Als je daar een Saito 150 in weet te lepelen, denk ik dat het wel gaat, want je kunt wél gebruik maken van dat op benzine je de grotere props en lagere toerentallen op kunt zoeken.
 
Een Saito 150 is wel een dure keuze voor een ombouw... Voor de opbrengst van de Saito zet ik er een 20 cc 2t in. Maar er is nog een andere optie.
De 20 cc Saito passen in de Piper Pawnee van Hangar 9 die ik heb. Daar zit een FA 72 in ook wat aan de onderkant van het vermogen die de kist zou moeten hebben.
Ga dat proberen de komende tijd. Uiteindelijk zal het een project voor de komende winter worden. Genoeg andere dingen om mee te vliegen.
 
e 20 cc Saito passen in de Piper Pawnee van Hangar 9 die ik heb. Daar zit een FA 72 in ook wat aan de onderkant van het vermogen die de kist zou moeten hebben.
Dat is dan opeens weer een hele grote stap vooruit.... Een 72 methanol is ongeveer equivalent aan een 91 benzine, en je gaat naar een 120....

Voor de opbrengst van de Saito zet ik er een 20 cc 2t in. Maar er is nog een andere optie.
Dat klopt... als hij weer leverbaar wordt, is een ASP 180 viertakt heel betaalbaar en absoluut voldoende vermogen.
Een Boxer is wat duurder, iets gematigder, maar ook absoluut een aanrader....

Maar dan moeten ze wel weer eerst leverbaar worden...

EDIT: maar bij die afmetingen (cylinderinhoud) kun je er qua kosten net zo goed een NGH viertakt in hangen... Geen gedoe, direct klaar. De 30 cc is equivalent aan een 120 tot 150 gloeipluggert, en kost nog geen 300 pond... Schijnt best een goede motor te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 2 kisten die in aanmerking kunnen komen voor een ombouw van nitro naar benzine. Echter beide hebben een intro motor die aan de onderkant van het vermogens zit.
Zo heb ik een Cessna Cardinale van Aviomodelli daar zit een 20 cc Saito op en dat is net genoeg om hem met een lange run van de grond te krijgen. Vliegen gaat goed, beetje schaal.
Ik vraag me af of het verlies van vermogen bij ombouw te veel zal zijn. Moet wel zeggen dat ik hem alleen gevlogen heb met een vleugel zonder flaps inmiddels heb ik een vleugel met flaps. Die heb ik nog niet getest. Op youtube heb ik wat filmpjes gezien dat hij goed vliegt met een 20 cc 2takt benzinemotor en flaps.

vraagje..

wat zijn de gewichten en types van de toestellen?
ik begrijp dat je met een 20 cc 2 takt aan de onderkant van het vermogen zit..
maar hoe merk je dat? pakt het niet lekker op, reageert hij rottig?

ik heb nl een ultimate, een 1,4 meter span dubbeldekker, ding is 5,5 kilo. zat een .90 tweetakt op, 14x6 als ik mij niet sterk vergis
ding was altijd kritisch om te vliegen. stallsnelheid was relatief hoog. ding kwam dan ook als een raket op de landingsbaan, anders viel hij uit de lucht.
in de lucht had ik best een hoop gas nodig om lekker te vliegen.
tussendoor heb ik er een saito 125 op gehangen, 20cc 4 takt.
ik heb nu 1 maat grotere prop, van 14 naar 15. spoed weet ik ff niet, ik dacht 15x8
toestel was opeens zoveel beter te vliegen..
halfgas in de lucht. stallsnelheid ging een heel stuk omlaag. opstijgen ging veel vlotter.
blijkbaar was die ene inch propmaat precies voldoende om veel meer aanstroming over de roeren te krijgen, en zodoende een beter vliegende kist over te houden..

heel misschien is het juist een kwestie verkeerde prop, of te hoogtoerige motor..
 
Nou, daarom zeg ik het..
Die ulti vloog ik “zwaar”
Snel in stall en zo. Kist om mee op te letten.
Sinds de grotere diameter prop vliegt hij zoveel makkelijker, stall is bijna weg.
Komt nog steeds vlot binnen, maar nu kan ik hem straffeloos nog wat afremmen indien nodig.

Terwijl de saito toch 125 toch wel een stukje zwaarder is dan de standaard .90 die erop zat...
Dus blijkbaar was gewicht het probleem niet.. al is het zeker een factor ;-)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top