DLE Cannisters

• Topicstarter Topicstarter razor
  • Startdatum Startdatum
Er komt iets meer kijken om een benzinmodel onder de 80dBa te krijgen .

84 dBa is goed te doen met normale middelen .
(goede demper en juiste propellor)

Mvg Johan

Er komt iets meer kijken om een benzinmodel onder de 80dBa te krijgen .

84 dBa is goed te doen met normale middelen .
(goede demper en juiste propellor)

Mvg Johan

Ik heb mijn ZG 62 op een hydromount staan en met een 'stille' Clark demper en ik zit op 79dba op 7 meter gemeten vol gas.

Patrick

om maar even terug te komen op de DLE potten,

ik heb gister gevlogen met een meszlik 28X10
in eerste instantie leek het er op dat de prop voor het meeste kabaal zrgde. maar na overleg zijn we tot de Conclusie gekomen dat het wel de potten zijn die het meeste kabaal maken, aangezien ik nog niet op half gas vloog, wegens een kapotte servo moesten we eerder afbreken, en konden we de 3 blads 26X10 niet testen om te zien of dat minder geluid zou maken.

ik ben van plan om dat vandaag of morgen nog te doen, en dan de zelfde meting te doen met de KS potten.

Fijn dat een goede analyse een algemene verwachting en ervaring ondersteund.

Eigenlijk zou iemand die DLE potten simpel kunnen voorzien van een beter binnenwerk. Ze zijn wel licht en netjes gepolijst, maar eigenlijk ook niet heel sterk.
Ik vermoed dat dit aan gaat sluiten bij de goedkoop=duurkoop ervaring die hier rondgaat.
Daar zou een Hollander toch gevoelig voor moeten zijn ;-) ?

gister avond heb ik de KS potten in de Extra gebouwd en ze getest in de tuin,
ik kan daar geen goede meting doen aangezien het te dicht op de bebouwing zit.

wel kan ik zeggen dat de KS potten aanzienlijk stiller zijn dan de China dempers.
waarschijnlijk morgen vliegen en dan zal ik ze meten.

ik heb de china dempers niet gemeten, maar gelijk voor de KS gewisseld omdat ik tijdens de laatste vlucht wel gehoord heb dat het niet de prop is die snerpt, omdat daar de toeren niet hoog genoeg voor waren.

conclusie,
de China potten voldoen, mits er geen hoge eisen aan geluidsreductie worden gestel binnen de vereniging, (milleu-eisen)

maar er is en enorm verschil met de KS dempers,
wel ben ik van mening dat de PEFA-3W dempers in vergelijk met de KS dempers beter presteren Qua geluid,

ik heb hier nog een dle111 liggen, deze zal ik bij beter weer op een proefstand schroeven en dan echt een goede meting met de verschillende dempers doen,

om ze 123 even om te schroeven in de romp is te veel werk.

mocht er nog iemand zijn die 2 pefa potten heeft liggen voor een 100 tot 120 cc,
ik zou ze graag testen, en vergelijken.

je kan ook ff de " mythbusters " raadplegen , die heb ik ook al met turbines in de weer gezien :D
ik heb 1 pefa RDL 80 demper rick , deze zit echter in mijn yak en moet straks in die " spaanse " extra van 2,40m ;) dat gaat hem wel worden denk ik .
morgen windkr 2 en droog , wel 4 tot 6 graden :shock: maar dat mag de pret nie drukken toch .
cheers !

ervaring met tbm demper pluggen???

Ik heb voor mijn UAS een dle111 gekocht. ik ben van plan om deze met de bijgeleverde demper te laten werken maar dan met de rode alu pluggen van tbm erin. Ik lees op amerikaanse fora diverse goede berichten hierover en het zou ook onder de geluidsnormen komen. Aangezien mijn toestel nog niet klaar is heb ik nog geen metingen. Ik wil hem in eerste instantie gebruiken met een 28x10 Hawk houten prop maar als het toestel goed werkt (en niet op zijn neus gaat staan met landingen) dan komt er een carbon prop op omdat dit en efficienter en stiller is.

Ik hoor graag of iemand ervaring heeft met deze rode pluggen van tbm

ik geloof dat er geen ervaring met de pluggen is, omdat toch iedereen er gelijk potten achter knoopt.

wat betreft de EME (china potten) dempers, hier zit volledig geen binnenwerk in, enkel een in en uitgaande pijp.

gister geprobeerd om de pot netjes uit elkaar te krijgen, dat is nog niet gelukt.
ik wil toch proberen om ze te slopen en zo er een aantal extra schotten in te zetten..

De TBM pluggen werken goed!

Razor, ik denk dat veel mensen die nu overwegen om potten aan te schaffen en niet het volle vermogen van hun motor nodig zullen hebben er goed aan doen eerst die pluggen te proberen. Vandaag vloog er iemand met een DLE112 bij ons ook met die pluggen erin en de motor is stil. Niet zo stil als met een KS 4kamer demper maar wel voldoende stil. Heb je wel vol gas nodig dan kan ik mij voorstellen dat dat andere dempers beter presteren. Maar al met al ben ik blij dat ik ze voor mijn nog in aanbouw zijnde toestel ook aangeschaft heb.
Het enigste wat me nog zorgen baart is het brandstof verbruik van de motor. Oke de motor van het clublid is nog aan het inlopen maar hij zoop 1 liter in minder dan 20 minuten weg. zijn trotle kwam niet verder dan de helft of zelfs wat minder. Volgens mijn berekeneningen heb ik ongeveer 2500 a3000 toeren nodig om te vliegen en met dat in het achterhoofd heb ik uitgerekend dat ik als het goed is op 1 liter een uur zou moeten kunnen draaien. Vol gas zuipen dit soort motoren 4 liter per uur@8.2kW aangezien ik maar 1 tot 1,4 kW nodig heb bij het te verwachten toerental is de kans theoretisch groot dat ik het wat brandstof verbruik zou moeten gaan redden. Wie heeft er ervaring met dit blok en het verbruik bij dat soort toerentallen en een 28x10 prop?

1 ltr in 20 minuten is toch super!?

ik vlieg die van mij met een 800cc tank met dezelfde prop emn motor, vlieg meestal minder dan 10 minuten en das zat, waarom wil je een uur vliegen dan?

Ik ben een UAV aan het bouwen en moet voor die klant minstens 3 uur in de lucht kunnen blijven. Ik heb daarom een toestel in aanbouw met een spanwijdte van 3.5meter en een vleugelcoorde van 70. Een romp zit er niet op en aangezien toestel + payload + brandstof mij niet in staat stellen om meer dan 3 liter mee te voeren (mits ik onder de 25 kg wil blijven) hoop ik dat ik daar voldoende tijd uit kan halen. De motor zal om te vliegen net iets harder dan stationair moeten lopen. Volgens al mijn berekeningen zou ik zonder flaps minstens 42km/uur moeten vliegen en hiervoor heb ik ongeveer 0.5kW aan vermogen nodig.
Ik ben er in eerste instantie vanuit gegaan dat de dle111 bij vol vermogen 8.2kW kan leveren en hij zal hier iets minder dan 100gram brandstof/minuut nodig hebben. Aangezien ik maar 1/16 van dat vermogen nodig heb theoretisch dacht ik dat ik 1/16 van 100gram brandstof/ minuut nodig zou hebben om te kunnen cruisen met dit model. Nu begrijp ik best dat je af en toe iets meer geeft maar meer dan een langzame cruise snelheid heb ik niet nodig. Naar mijn beleving zou een liter / uur haalbaar moeten zijn. Zijn er mensen die de dle111 ook zo gebruiken op lage toeren en deze ervaring met mij willen delen?

Het startgewicht is inclusief payload en 3 liter benzine. Ik moet alleen voor deze opdracht langzaam rond kunnen vliegen en de vraag is dus of de dle111 dit vol gaat houden voor ten minste 3 uur op 3 liter benzine. Zoals hieronder aangegeven heb ik maar 1/16 van het volle vermogen nodig voor het vliegen. Sommige zullen zich afvragen waarom dan zo n zware motor nou heel simpel ik vlieg in een natuurgebied en moet met bijna geen baan los kunnen komen en een zware motor is op een lager toerental stiller dan een lichte motor met een hoog toerental.

Ben benieuwd wat jullie verwachtingen zijn.

ik zou zeggen start even een nieuw draadje hiervoor, nu kijken ze hierenkel als het over dempers gaat,, (beetje of topic)

Back