DLE Cannisters

• Topicstarter Topicstarter razor
  • Startdatum Startdatum
gister avond heb ik de KS potten in de Extra gebouwd en ze getest in de tuin,
ik kan daar geen goede meting doen aangezien het te dicht op de bebouwing zit.

wel kan ik zeggen dat de KS potten aanzienlijk stiller zijn dan de China dempers.
waarschijnlijk morgen vliegen en dan zal ik ze meten.

Bedankt hiervoor! Ik ben voor mijn pitts aan het rondkijken voor dempers en ik heb natuurlijk ook gekeken naar die chinese dempers. Dat is qua prijs wel heel interessant in vergelijking met de duitse spullen.

Maar ik moet wel aan geluidseisen voldoen (F3A-X), dus ik zie al dat dat niet verstandig is en dat ik gewoon moet investering in duitse dempers.

Welke KS dempers gebruik jij voor je DLE 111? De 86 of de 88? Ik neig zelf naar de 86 omdat die iets dunner is en dat dus makkelijker in mijn kist past, maar mogelijk levert de 88 veel meer power? Beide zijn voor motoren tot 65cc, dus ik weet niet welke ik moet kiezen.

ik heb hier nog een dle111 liggen, deze zal ik bij beter weer op een proefstand schroeven en dan echt een goede meting met de verschillende dempers doen,

om ze 123 even om te schroeven in de romp is te veel werk.

mocht er nog iemand zijn die 2 pefa potten heeft liggen voor een 100 tot 120 cc,
ik zou ze graag testen, en vergelijken.

Daar ben ik heel nieuwschierig naar! Een test tussen chinese en duitse potten. Zowel qua max toeren als qua geluidsniveau.

Die pluggen werken echt goed zeker als je naar de prijs/ dempingsverhouding kijkt. En zeker als je geen volgas nodig hebt leveren ze een heel mooi geluid. Op half gas of minder lijkt het net of er een echt vliegtuig over komt vliegen. Op dit moment klinkt het of de houten prop nog het meeste herrie maakt. Omdat ik op mijn toestel wel de ruimte heb maar niet meer het extra gewicht kwijt kan van andere dempers zijn die pluggen voor mij de ideale oplossing. 85 db direct bij het vliegtuig en op 7 meter veel minder. Maw dit voldoet prima voor de meeste velden. natuurlijk is een ks 4 kamer pot nog stiller maar dan mis je wel een beetje het schaalgeluid van een echt vliegtuig. Nog een voordeel is dat dit soort korte dempers ook niet zo snel dichtkoeken omdat ze wat beter op temperatuur blijven.

afgelopen weekend heb ik met een 3blads gevlogen deze heb ik nog niet eerder gebruikt, omdat ik geen passende spinner had.

dit maakte zo'n enorm verschil in geluid, dat ik nu ernstig begin te twijfelen of de DLE potten wel zo slecht zijn,

momenteel zitten er nog de ks dempers op, maar ik zit er zeer sterk over te denken om de China potten toch terug te monteren, enkel om dit als nog een te meten, nu met een 3b prop.

wellicht moet ik mijn mening wederom bijstellen..

de geluidsmeter is van een nieuwe batterij voorzien, dus ik kan ook de dbs meten van beide demper sets.

Tja het blijft lastig
Ik vlieg nu al 2 jaar met de DLE canisters
En ik moet eerlijk zeggen
Ik hoor wijnig verschil met een ks
De klank is iets anders dat dan weer wel
Maar wat ook belangerijk is is Hoe zijn ze kwalitatief

Het onderlinge gewicht
Levensduur
Ik vind het echt geweldig dat je hier mee bezich bent

Dag Razor, ik kan je melden dat jou Pitts (nu mijn Pitts) zijn eerste vlucht heeft gemaakt met een DLA 112 en twee standaard uitlaten. We hebben een snelle geluidsmeting gedaan en kwamen op ongeveer 91 dB uit op 7 meter afstand. Met deze configuratie zal ik dus niet door de technische keuring komen. Ik ben van plan om de standaard uitlaten van een extra demper te voorzien. De vlucht ging verder prima en het geluid trok direct publiek (het heeft dus ook voordelen).

@ersc01
super dat de pitts weer vliegt!!
hoe was de eerste vlucht?

heeft hij nog de oracle kleuren?
en heb je nog dingen veranderd?

We hebben afgelopen maandag gevlogen met redelijk veel wind. Ja, ik niet maar mijn zoon heeft er eerst mee gevlogen want hij kan dat beter dan ik zelf.
Uiteraard heeft het nog de Oracle-kleuren want dat was juist wat mij er zo in aansprak. Ik ben zelf namelijk oracle-programmeur dus...
Er zijn verder aan het toestel niet veel dingen veranderd al moest er nog wel veel aan gebeuren; servo's plaatsen en inregelen, motor uitproberen (daarover later meer) en later dus een nieuwe kopen. Pull-pull aanbrengen, tuidraden maken en nog wel meer van dat soort kleine dingen.
Ik heb vorig jaar een King 100, ééncilinder gekregen van een clublid, zonder ontsteking en zonder uitlaat. Die motor heeft dus ook veel aandacht gehad maar uiteindelijk had ik een vonk maar kreeg geen brandstof. Later wel maar volgens mij nog niet goed en heeft ie dus nog niet gelopen en heb ik een nieuwe DLA112 gekocht. Dat loopt perfect. Het is echt een beest met een 26*10. Het toestel had minder dan 5 meter nodig om airborn te zijn.
Afgelopen winter hebben we dus ook een aanhangwagen aangeschaft voor de Pitts, een Extra 260 en twee Xtra-2000's want het past niet meer samen in de auto. Haha.

pitts.jpg

gebruik je een 26X10 2 blads of 3 blads?
zelf had ik er een 28 X10 2 blad voor, en die kon het nog makkelijk doen, als je een 26X10 wilt gebruiken, dan zeker een 3blads..

met een 2 blads draait de motor te veel toeren, (scheelt ook erg in geluid als je een 3 blads gebruikt.)

vanmorgen de meting gedaan met de 26X10 3B meszlik in combinatie met de DLE111 en de KS potten, motor is gemonteerd op D-lock rubbers. in het model

vierpunts meting op 7 meter afstand

89 Db links
92 rechts
91 voorkant
91 achterkant

als ik tijd heb zal ik ook de 28X10 2B nog testen en met een beetje tijd over ga ik de china dempers ook nog proberen.

ook heb ik nog een originele Bolly prop liggen, 26X10 2B deze maakt een tering kabaal, die schroeven we er ook nog even op.

de DLE potten:

94DB lnks
94 rechts
92 voorkant
88 achterkant.

er is dus een gemiddeld verschil van 2Db tussen de potten.

de DLE dempers hebben geen enkel schot in hun demper, is dus een 1 kamer demper, doordat deze kamer groter is dan de ks dempers, is de motorloop wel mooier, de respons is directer.
het geluid van de dle potten is blikkerig te noemen, dat van de ks is aangenamer.

zit je dus met geluidsrestricties dan zijn de ks de betere keuze.maar voor wat ze kosten, vind ik de dle potten alleszins in orde.
het is laastig om ze open te slijpen en weer dicht te lassen, want naar mijn meing zou het een koud kunstje zijn om ze een stuk stiller te krijgen, als je er een extra schotje in zou lassen.

het prijsverschil,:
de geteste ks potten (rechtstreeks via ks gekocht) kosten als set, inclusief flex aansluiting € 260,-

de dle potten (gekocht bij cyclone in china), kosten inclusief simpele flex aansluiting € 110,-

Wat ik er nu op heb zitten is een 2blads. Ik heb nog wel een 30x10 2b liggen, zou die te groot worden? Of is het een kwestie van uitproberen.

ik gebruik een 28X10 en daar jangt hij flink mee, als ik hem had zou ik ook voor een 30X10 gaan,

op de pitts is het sowieso mooier om er een grotere prop op te zetten, de motorkap vreet al flink wat van de diameter op.

gewoon proberen..

Leuk resultaat van het onderzoek razor
Goed getest goed onderbouwd
Kortom top
Het licht ook niet ver bij elkaar vandaan kwa geluid
Wel apart dat de geluidsverschilen rondom niet gelijk zijn
Bij de KS en de DLE potten
Al een iedee waar dat aan licht
windrichting grondopervlakte stand model ???????

kist is op dezelfde locatie gemeten, met dezelfde omstandigheden,
misschien dat de prop meer invloed heeft op de verschillende dempers, als de EME (merk van de china potten) meer geluid produceren valt de prop in het niet, en bij de KS spellen ze misschien een belangrijker rol.

ik heb zondag met de extra gevlogen en de algemene indruk van de aanwezigen, was dat de dempers alleszins redelijk te noemen waren, volgens de leden was het niet nodig om terug te grijpen op de KS demper.

eerlijk gezegd vind ik de KS dempers prettigere in het gehoor, ze klinken wat vriendelijker.

maar zolang je met de juiste prop vliegt, is het best in orde. een heel groot verschil word het als je met een 2B prop gaat vliegen, dan maakt de kist veel meer geluid, echter komt dit enkel door de prop.

mijn conclusie, als je echt het maximale aan geluid reductie wilt doen, dan zou ik niet voor de EME dempers gaan, dan zijn de duitse merken gewoon beter,
wil je een goed vliegende kist die redelijk tot stil is, dan voldoen de EME dempers goed,

ik denk dat bij de verenigingen in NL waar de standaard geluidsnorm heerst, het geen probleem zal zijn, om met deze dempers te vliegen. blijft enkel de vraag, is het verschil in geluid de extra €140 euro waard voor een set dempers,

als je het kan missen, ja dan zijn de ks beter, zou ik zelf voor de ks kiezen,ondanks dat ik ze kan betalen...ik denk het niet, ook al klinken ze beter, ik vind ze te duur.

ik ben er nog niet klaar mee, ik ga proberen om ze inwendig beter te maken, en daarmee ook een prettiger geluid te geven.

vandaag nog met iemand gesproken over hittebestendige epoxy hars, misschien is het mogelijk om van carbon een paar dempers te maken...carbon is een veel doder materiaal dan alu en RVS dus daardoor ook stiller, wellicht is dat te proberen...

Ik had ook van een paar vliegers gehoord dat de schotten in de KS dempers na verloop van tijd los komen

Dempers van koolstof mmmmmmmmm
Dat klinkt zeer interesant

RAZOR demper speciale

ik heb op mijn dle111 dle dempers zitten
en op mijn 3w70 ks demper,, maar wat een verscheel!!

veel aangenamer,, en het scheeld 10db,, nu zijn het wel verschillende motoren.

Back