DLG > Discus Launch Glider

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Theo, 21 mrt 2003.

  1. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Vandaag een aantal vluchten van 3 minuten gemaakt.
    Zelfs een vlucht van 6 minuten.

    Begin echt het gevoel te krijgen dat ik het nog ga leren.

    Hoewel mijn Supergee zeker niet perfect is, ben ik zeer tevreden met mijn resultaten.
     
  2. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Eric,......SUPER!!!!!!!!!!!

    Ik zag aan de mooie cumuluswolkjes dat het thermisch was vandaag. Helaas had ik een verplichte pretparkdag in Slagharen. :?

    Maar goed als er thermiek is wil dat nog niet zeggen dat jij het ook hebt. Blijkbaar begin je er een neus voor te krijgen :wink:

    Ik heb bij mijn DLG het staarstuk vervangen en hier 8 gram op bespaard. Wat het totaal gaat schelen weet ik nog niet maar ik schat zo'n 40-50 gram. Richtingsroer heb ik weggelaten.
    Zojuist heb ik het eerste XPS gesneden. Lijkt verdomd veel op wat ome Phil ook gebruikt. Het is veel steviger en minder sponsachtig dan dat roofmate wat we tot nu steeds gebruikten.
     
  3. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Zal binnenkort ook eens aan een XPS avontuur beginnen.
    Ben bezig met mijn nieuwe romp (SG2), ziet er erg strak uit.
    Het is de bedoeling dat ik de mal straks vaccuum kan trekken. Foto's volgen, eind v/d week

    Goed vliegen motiveerd tot bouwen. (daarnaast heb ik lichte schade en een stotterende servo)



    ps: altijd gedacht dat een buizerd eng was naast je DLG, maar zwaluwen zijn veel enger (ze zijn snel, en ik ben bang dat ik die kleintjes raak)
     
  4. MarcelB

    MarcelB

    Lid geworden:
    9 sep 2002
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Eelde
    Gisteren de eer gehad om te mogen sturen (en launchen) met de DLG van Theo. Best kicken om een minuutje te hangen vanuit een niet gemotoriseerde start. Het sturen is best te doen (met advies van Theo) zelfs een keertje zelf gevangen 8) :lol: !!
    Het werpen is best lastig een een vaardigheid waar wel wat studie voor nodig is. Maar al met al een groot succes !!
     
  5. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Wil je best helpen bij het bouwen van eentje. 8)
     
  6. MarcelB

    MarcelB

    Lid geworden:
    9 sep 2002
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Eelde
    @Eric,

    Wil je me dan ook helpen met de nog lopende bouw projecten :wink:
    Dit jaar niets nieuws meer voor mij 8) (probeer ik ... :roll: )

    Even ruiken aan een andere tak van de hobby is altijd leuk :idea: :!:
     
  7. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Eerst zien, dan geloven :lol:
     
  8. Goswijn

    Goswijn Guest

    He Mannen,

    Zie al een tijd geen nieuwe berichten meer. Voor de liefhebbers, dit weekend is er een DLG wedstrijd in Brockhagen (ca. 60km vanaf Enschede)

    Voor de bouwers onder jullie die nog iets zoeken, Ik heb een aantal zaken over: 2x graupner C1041, 2x graupner c261 en 1x mutiplex pico 5/6 ALLES NIEUW, nooit gebruikt. Doe ik samen weg voor 100euro

    Groetjes, Goswijn
     
  9. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Shit ik lees dit pas vanwege mijn vakantie op zaterdagavond. De enigste brockhagen die ik kan vinden op de kaart licht toch een eindje onder Osnabruck. Bij Harsewinkel in de buurt. Dit is toch heel wat verder dan die 60 km. Ik ben wel van plan te gaan maar alleen als ik zeker weet dat het daar is wnat ander rij ik toch een kleine 600 km voor niks!!!!!!!!
     
  10. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Net terug van vakantie gisteren weer eens gevlogen...

    Resultaat.... 5 keer gestoken door een horzel, 1 kapotte vleugel servo, geen 1 vlucht boven 1.30.... Geen goeie dag....
    Tijd om mijn SG1 avontuur af te sluiten, zitten teveel "fouten" in mijn versie.

    Maar ben druk bezig met mij SG2 avontuur op te starten :)

    Romp begint vorm te krijgen en een nieuwe tailboom "master" gevonden zodat ik "betere" tailbooms kan gaan maken.

    Zoveel te doen.....
     
  11. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Na mijn bezoek aan de wedstrijd in Duitsland was ik weer supergemotiveerd. Echter na het vliegen met mijn SG ontdekte ik toch weer een wereld van verschil met de "fabrieks" modellen. Mij begint de vraag toch echt te borrelen of ik nu echt nog een SG moet bouwen of toch maar overstap naar een koop model.
    De weegschaal hangt al aardig de kant op van een Salome of een van de andere goedkopere modellen.

    @Goswijn
    Heb jij een tip voor een instap model?
     
  12. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Ik ben er nog steeds niet achter wat ik nou leuker vind, bouwen of vliegen. Op dit moment bouwen, dus ga ik rustig door met bouwen. Beleef daar echt elke dag veel plezier aan.

    Als ik meer een vlieger zou zijn, zou ik zeker niet met bouwen begonnen zijn.

    Het kost gewoon tijd en geld om een professionele kist te maken en je de technieken eigen te maken. beide heb ik niet altijd genoeg van, maar geduld krijg ik steeds meer :)

    Weet ook niet of als ik een kist zou kopen of ik dan met net zoveel plezier DLG zou vliegen. De echte kick is toch om met een eigen bouwsel, een supervlucht te maken.
     
  13. Goswijn

    Goswijn Guest

    Koop of zelbouwen? Tja blijft altijd een leuke discussie.

    Kijk ik naar de rijd die ik zelf ter beschikking heb vlieg ik liever in die tijd dan dat ik bouw, maar ja, dat hangt natuurlijk af van je tijd en wat je leuk vind.

    Ik kan jullie wel 1 ding vertellen; als je er niet je baan van maakt bouw je NOOIT een model dat zo goed is als een goede 'koop-kist'. Zo is die kist die we nu b.v. vliegen (de Turbo van Zach) echt de beste kist die er te krijgen is, dit kun je gewoon niet zelf maken (zonder heel veel tijd en heel veel proberen).

    Wat natuurlijk ook kan is bouwen EN kopen. Als je nl een kist koopt waarvan je weet dat hij vliegt kun je daarmee tenminste goed leren vliegen. De bouw kist kun je dan mee experimenteren en zien of je hem beter krijgt dan de koop kist.

    de goedkoopste redelijke sal is : http://members.aon.at/wstark/bobo/apache/ap.html

    kijk ook eens op:
    http://members.aon.at/wstark/bobo/dlgs.html

    dit is een overzicht van alle comercieele sals. De highlight is heeft ook een zeer goede prijs prestatie.

    p.s. Koop ook aub goede servos ZONDER speling ! De goedkoopste prijs prestatie zijn de symons D54 (17,50)

    Groet, Goswijn
     
  14. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Inderdaad, goeie servo's zijn een must. Ik ben dan ook heel ontevreden over de GWS servo's (pico bb+). voor DLG gebruik zijn deze (in mijn ogen) ongeschikt. Heb er nu al bij 3 de tandwielen kapot gevlogen. Zal eens kijken waar ik de D54's kan kopen. Dank voor de tip.
     
  15. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Deze tip maar weer snel vergeten dan..
    Die Dy 54 servootjes zijn de nieuwste iets lichter dan 5 gr servo's.

    Laatst in Dortmund door ons holliday en slowfly jongens in een grote partij aangekocht.
    Ze zijn wat kwetsbaarder dan de GWS 5,6 gr type, en enkele (1 op 4) vertonen nieuw al enige speling.

    Ben er alleen nog niet uit dat dit komt omdat mensen na aankoop per se even met het heveltje moeten spelen (even iets verdraaien) of een plotselinge stootbelasting bijv bij hardere landing.

    In ieder geval niet de betere servo die je zoekt als GWS al kapot gaan
    (en daar heb ik er bijzonder weinig van stuk, maar 1 bij een crash)
     
  16. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Over die servo's ben ik elders een draadje begonnen.
    Ik ben al flink aan het neuzen naar een DLG maar kan geen keuze maken. Nog maar eens wat AUFWINDS doorbladeren. Doel is een model onder de 200 Euro.
     
  17. Goswijn

    Goswijn Guest

    Wat betreft die dymond servos voor DLG:

    IK kan je vertellen dat deze servos zeker beter zijn dan de graupner 1041 en graupner 261 die beiden duurder zijn. Het klopt inderdaad dat er bij een klein aantal speling in de kop zit, die gebruik ik gewoon niet of vervang de tandwielen (voor 4,50 euro...). Dan blijven ze meestal nog goedkoper dan alternatieven (ik bestl ze altijd bij Staufenbiel in DLD)

    Tot op heden heb ik de tandwielen, ondanks ernstige crashes, niet stuk kunnen krijgen.

    Wellicht zijn er voor indoor andere eisen maar voor DLG zijn ze zeer geschikt. Niet voor niets dat een groot deel van de wedstrijd piloten ze zelfs gebruiken.
     
  18. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Goswijn,

    Langzaam gaat de beslissing naar de Highlight van Franken modellbau. Lijkt me qua prijs - kwaliteit niet verkeerd. Moet thuis met moeders de vrouw maar even overleggen blijft toch een hele uitgave die 189 euro. Het zal mijn duurste model ooit worden!
    Enige twijfel is er toch nog steeds om toch maar naar een zwaarder en goedkoper model te gaan. Reden:
    1. Ik heb nog veel te leren
    2. Door mijn onervarenheid zal er wel eens wat mis gaanwat de nodige reparaties tot gevolg zou hebben. Dit brengt extra gewicht met zich mee en tegen die tijd dat ik volgend jaar ook eens op zo'n wedtrijd sta zit ik al richting de 400 gram denk ik.
    3. Dit najaar oefenen, plakken en ervaring opdoen en volgend jaar dan maar echt met het lichtere werk aan de slag?

    :| :?
     
  19. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Hey Theo, en je spreuk dan!?

    -----------------------------------------
    Goedkoop vliegen is ook een kunst
     
  20. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Tja het blijft mijn streven maar dat wil nog niet zeggen dat dat dan ook altijd lukt :wink:

    Momenteel is mijn duurste de Spectra kost ong 90 euro De rest bestaat uit een depron en XPS vloot.
    Zet ik daar alle servo's, ontvangers, en niet te vergeten accu's tegenover dan is zo'n DLG een eitje maar dat zal voor iedereen wel gelden.
     

Deel Deze Pagina