dlg hoog gooien

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Super Lex, 10 apr 2015.

  1. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Ben ik nou gek of heb ik dit al eerder gelezen?
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  2. Vertigo

    Vertigo

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Mol, Belgie
    Ik zie hem nog niet staan op hun site. Heb je een link, of staan ze er nog niet op? Lijkt me wel interessant. Zijn die even lang als de originele?
     
  3. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    ha die arno....dat had je toen goed gedaan hoor , die discussie op gang helpen.
    vreemd genoeg was ikzelf sneller overtuigd vd preset. maanden heb ik gewacht voor t te gebruiken, eenmaal het werpen zelf onder de knie en toen preset erbij. gelijk 5 tot 10 meter erbij, zo duidelijk dat het niet eens een discussie waard was wat mij betreft. DOEN en PROBEREN was het toverwoord;) Leuk te lezen dat mensen de moeite nemen om schakelaars om te bouwen, proberen en doen!
    Succes!
     
    Loet Wakkerman vindt dit leuk.
  4. Vertigo

    Vertigo

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Mol, Belgie
    Ik heb mijn schakelaars op mijn zender omgedraaid en ben nu een launch switch aan het programmeren. Vraag is nu, wat doe ik met de flaps in deze stand ? Tijdens het roteren (naar boven) heb je hoge G belasting, dus moeten de flaps dan niet een tikje positiever tot wanneer ik de schakelaar loslaat?

    En dan nog een domme vraag; als ik gooi heb ik geregeld last van een zwiepende staart. Ik weet dat dat door mijn verre van perfecte gooi techniek komt, maar als ik dat wil compenseren met wat richtingsroer, moet ik normaal gezien dan links of rechts bijtrimmen (ik gooi rechts handig). Alleen in "launch mode" of ook gedurende de stijg fase ?
     
  5. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    eea kan je het beste gewoon uitproberen, ervan uitgaande dat de basis-instellingen ok zijn. de flaps tijdens de worp en de daarop volgende stijgvlucht zijn bij mij nagenoeg neutraal. rudderless dlg, dus daar valt weinig preset op te geven, maar wil en kan je dat wel en je bent rechtshandig, dan naar rechts en tot net na het loslaten van je dlg. Het hoogteroer heeft preset van 1,5mm up tijdens de launch. Het ''zwiepen'' kan veroorzaakt worden doordat je de werpstift te lang vasthoud...Probeer elke verandering goed te analyseren, het is simpel; gooit het niet makkelijker en of hoger, dan is het ''back to the drawingboard''......suc6!
     
  6. Vertigo

    Vertigo

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Mol, Belgie
    Tot noch toe was mij "start setting" een beetje negatieve camber, en dat lijkt me redelijk logisch gezien de hoge snelheid die je zeker in het begin haalt. Neutraal lijkt me niet optimaal. Maar nu ik die launch setting er bij doe vraag ik me af hoe de flaps zouden moeten staan bij hoge snelheid maar ook hoge G belasting.

    En als we toch bezig zijn, als je bovenaan de DLG terug plat legt, heb je wellicht nul tot negatieve G's aan een lage snelheid. Wat doe je dan best met de flaps?

    Het maakt wellicht niet veel uit, ik ben zeker dat ik veel meer rendement kan halen uit oefenen en beter gooien :p maar de theorie interesseert me ook :).

    oh, en met dit weer is testen moeilijk :)
     
  7. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Een rare zwieper kan ook nog ontstaan als de aansturing van je kielvlak aan de verkeerde kant zit.
    Ik heb laatst nog bijna een model van iemand kapot gegooid vanwege dat euvel.
     
    BastiaanD vindt dit leuk.
  8. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Tijdens de rotatie van vlak naar stijl ga je iets hoger in de CL. Flaps iets naar beneden( 1 tot 3 mm) hebben dan de minste weerstand. Een beetje richtingsroer naar rechts met diezelfde presetschakelaar kan de start iets verbeteren als je niet een vloeiende release hebt. Toen ik nog D47 op mijn richting had gebruikte ik het altijd. Sinds ik betere digitale servo's heb op richting gebruik ik nagenoeg nooit meer richting preset behalve als het model heel zwaar gevlogen word en ik dus meer aan de werppen moet hangen . Dan word automatisch de release minder met de zwabber als gevolg.
     
  9. Vertigo

    Vertigo

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Mol, Belgie
    Flaps 1-3mm naar beneden tov de neutraal stand, dus echt positieve camber, of ivgl met de klim stand (waar ik ze ~1.5 mm negatief heb) en dus ongeveer neutraal ?

    En dat van die servo's, is dat omdat je het richtingsroer beweegt als je gooit, tegen de servo 'duwt' zeg maar, of waarom maakt de kwaliteit ervan uit op je trimming?

    alvast bedankt.
     
  10. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Het merendeel van de kisten die ik ken zijn in de speedstand afgemald dus zou ik daar niet nog een 1.5 mm aan toevoegen. Misschien dat jouw kist dat niet is maar aangezien ik geen idee heb waarmee je vliegt kan ik daar niet over oordelen. 1 tot 3 mm vanuit de speedstand ofwel ongeveer in cruise stand zou voldoende moeten zijn..
    Een D47 is erg flexible. als je tegen het richtingroer duwt dan duw je het roer zo 3 mm om zonder dat het servo verdraait, Met een beter servo heb je dat niet dus is de preset niet meer nodig.
     
  11. dwarswind

    dwarswind

    Lid geworden:
    8 apr 2013
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Arnhem
    Wat voor servo's gebruik je nu Alex?
     
  12. Vertigo

    Vertigo

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Mol, Belgie
    Ik heb er net nog een foto van gepost. Een Twister 1 "avant la lettre" :)
    Maar bedankt voor de info.Hopelijk kunnen we het binnenkort eens testen.
     
  13. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    OK die ken ik. In speed / launch 3 mm up. cruise 1.5mm up
     
  14. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Graupner DES 281, KST X08,
     
  15. Vertigo

    Vertigo

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Mol, Belgie
    Voor alle duidelijkheid: met "launch" bedoel je de klimfase van de worp, niet de worp zelf (en de paar 1/10'den seconden erna) ?
    En zo ja, voor de worp zelf (wat ik "launch" zou noemen), flaps 1mm up of zo?

    En nu ik je toch aan het uitvragen ben, gelden die waarden ook voor de twister 2 (mijn broer heeft er zo een paar, ik had er eentje totdat ik zo dom was mijn failsafe setting te testen in vlucht). Ik had de indruk dat de T2 niet zo veel negatief nodig had.
     
  16. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Ik heb die minder dan een week geleden geschreven en ik denk dat hij die nog binnen moet krijgen.
    Richard Bago ging er achteraan.

    Op een Taranis wissel je de SF met SE. Ik heb er een servostekker tussen gezet omdat de schakelaar op de onderste schaal zit en de aansluitingen van de SE op de bovenste schaal.

    Ze zijn even lang.

    Ik weet niet hoe jullie die launch-schakelaar programmeren. Voor mezelf had ik verzonnen dat de schakelaar langer dan 1 seconde in te houden de launch-stand initieert en de logging start. Het loslaten van de schakelaar reset de timer en laat die lopen. De schakelaar omhoog doen stopt de timer en zegt de tijd.
    Ook heb ik een LUA-script draaien door me zegt hoor hoog ik gegooid heb.
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
  17. Vertigo

    Vertigo

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Mol, Belgie
    Ik heb gewoon SF en SH gewisseld. Moet je niet eens solderen of zo. Enig "probleem" dat ik tot noch toe ben tegengekomen is tijdens het programeren, als je een schakelaar bedient ipv die te selecteren via de knoppen. Dat moet je dan soms 2x doen voor die juist staat. Oh en in de companion simulator gaat er ook van uit dat SH niet kan blijven staan.

    Voorlopig heb ik het gelijkaardig. Korter dan 1 seconde zegt hij gewoon hoogte en vliegtijd, langer dan dat reset de vlucht en gaat hij in "launch" stand. Om te voorkomen dat een korte klik om hoogte te checken ook flaps en hoogte roer omzet in vlucht heb ik op die flight mode een fade-in staan. Kan allicht eleganter, maar zo lijkt het te werken.

    Voor de start hoogte heb ik een logische schakelaar die activeert als ik voor de eerste keer >30% down elevator geef of flaps neutraal zet. Dan zegt hij een paar seconden later de maximum hoogte.
     
  18. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Met launch bedoel ik alles vanaf het aanlopen tot en met het vlak leggen. De preset word alleen de eerste paar tienden van de launch gebruikt om te roteren.

    De T2 is in speed afgemald en heeft dus helemaal geen negatief nodig in de start. Cruise is +1.5/+2
     
  19. Vertigo

    Vertigo

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Mol, Belgie
    Ja, maar jij denkt dus dat het geen zin heeft in die preset, wanneer de G belasting heel even erg hoog is, flaps positiever te zetten dan in de rest van de start fase?

    thx, dat bevestigt de indruk die ik had.
     
  20. dwarswind

    dwarswind

    Lid geworden:
    8 apr 2013
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Arnhem
    Dank!
     

Deel Deze Pagina