dlg hoog gooien

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Super Lex, 10 apr 2015.

  1. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Mijn wiskunde en natuurkunde is een beetje ouderwets geformuleerd, maar voor een goed opgeleide middelbare scholier ook te volgen. Dat maakt het makkelijker om te begrijpen wat er berekent wordt, en waarom.
     
  2. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    analyses zijn stoer man;)
     
  3. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Zo hoog als jij gooien vind ik toch stoerder
     
  4. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045


    Guido
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  5. Piethans

    Piethans

    Lid geworden:
    2 jan 2015
    Berichten:
    13
    mmmm
    mmmmmm dat ziet er zeker interessant uit. We komen in ieder geval op exact dezelfde formule uit voor de maximale stijghoogte!
    Waar ik naar op zoek ben, zijn vuistregels voor de stijghoek. Wat is de meest optimale, gegeven de vliegtuigparameters en bv windsnelheid. Of is er niet sprake van een optimale stijghoek maar is er een optimale stijgcurve? En zo ja, hoe ziet die er uit...
    Kom er op terug!
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2015
  6. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Snelle reactie: optimale stijgcurve is een parabool, wil je aan de zero lift voor minimale drag voldoen (parabool ten opzichte van de windsnelheid)
    parabool is altijd langer dan recht omhoog, dus meer drag dan recht omhoog
    tegen de wind in gooien geeft extra snelheid t.o.v. de wind. De draai omhoog aan het begin van de lancering is er om deze horizontale snelheid om te zetten in verticale snelheid.
    optimale gooirichting voor een discusdraai is recht vooruit.

    samenvattend: gooi zo hard je kan recht tegen de wind in en draai direct daarna omhoog zodat je ten opzichte van de wind recht omhoog vliegt. hoogste snelheid, geen drag door lift, kortste route omhoog, hoogste lancering. :)
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  7. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Ik vraag me af hoe het vlak leggen van je kist in deze theorien het meest efficient gebeurt. Ik merk in de praktijk bv. dat wanneer ik de preset wat langer vasthoud, dus op de kop windaf uitkom(halve looping, mooie parabool;)) en ook nog een rol nodig heb om m vlak te leggen, vaak resulteerd in een hogere starthoogte. wanneer ik launch zoals theoretisch het meest efficient is kom ik lager uit, altijd. zelfs zonder stall. eea zal liggen aan de kist en het vleugelprofiel, maar volgens mij spelen er bij een goede worp veel meer zaken mee die variabel zijn. denk maar eens aan het gooien DOOR een bel, of juist door slechte lucht, wind die nooit constant is of op 30 meter hoogte uit een andere richting komt...kortom naar mijn mening is er voor elk type wind en weer wel een theoretisch optimum zijn over de stijgparabool van een dlg..kunst is dus om dat te herkennen en goed toe te passen. denk ik. voorlopig...;)
     
  8. Piethans

    Piethans

    Lid geworden:
    2 jan 2015
    Berichten:
    13
    Mmmm tja ....dat is veel informatie tegelijkertijd.

    Begrijp ik het nou goed dat je zegt dat je maximale hoogte bereikt door een paraboolbaan te maken tijdens de klim? Kun je aangeven hoe je dat hebt afgeleid uit de formules?
    Ik wil gaan proberen om deze baan zelf te berekenen door de differentiaal vergelijking uit te breiden met lift. Als het goed is, zou hier dan een paraboolbaan uit moeten komen. Ben zeer benieuwd...
     
  9. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Goh, het vlak leggen is een leuke, maar wat je beschrijft rond doordraaien klopt denk ik wel met het 'kortste weg' verhaal. Met tegenwind zul je omhoog draaien en dan ten opzicht van de wind recht omhoog. Dan kom je dus achter jezelf uit als het een beetje waait. Of je dan doordraait of plat legt maakt natuurlijk wel wat uit, omdat je met platleggen meer dan 90 graden moet draaien, en met doordraaien minder dan 90.

    Turn&burn lijkt me dus efficiënter, vooral bij veel wind.

    Het parabool verhaal komt simpelweg vanuit de aanname dat je geen lift wil creëren. Geen lift, dan geen afwijking ten opzichte van het gooien van een steen, en dus parabool.

    Guido
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  10. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    de allerlaatste zin vindt ik mooi, de woorden lift, afwijking, steen en parbool, geweldig. vooral ''steen'';)
    nog even over je turn and burn verhaal, ben ik het helemaal mee eens, maar wanneer ik dit ook toe pas wanneer het nagenoeg windstil is kom ik ook hoger uit. dit zou dan niet stroken met de theorie dat recht naar boven efficiënter zou zijn. Overigens zeg ik er wel bij dat het verschil in hoogte bij mij niet meer dan 5 tot 7 meter bedraagt, ongeveer. verschillen die je krijgt bij slecht afvangen, te vroeg platleggen ed.
     
    l shems vindt dit leuk.
  11. Vertigo

    Vertigo

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Mol, Belgie
    Gisteren eens geprobeerd met mijn "launch mode" op een momentaan knop en de zender in mijn hand (met een pols strap) ipv aan een neckstrap.

    Eerste indruk: da's een grote verandering waar ik nog niet weg mee ben! De resultaten zijn dan ook teleurstellend, beduidend lager dan vroeger, al is dat voor een groot deel ook te wijten aan het veel te hoge gras waardoor ik niet kon afzetten zonder schrik om te struikelen.

    Maar een ander probleem was toch ook dat ik schrik had mijn zender te lossen en mij daar te veel op concentreerde.

    Volgende keer gaat de neckstrap terug om en probeer ik eerst het gebruik van de launch knop te perfectioneren.
     
  12. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Volgens mij vliegt er niemand op de F3K wedstrijden met een neck-strap. Die zender weggooien zit tussen je oren al schijnen er een aantal dat al wel te hebben gedaan.... Je hebt vermoedelijk altijd met een neck-strap gevlogen. Ik nooit meer.

    Er gaat misschien wat tijd overheen voordat je dat gewend bent. Uiteindelijk zul je tot een soepele worp uitkomen waarbij ook je linkerarm met je zender een rol speelt.

    Af dat ding en de zender vast blijven houden!
     
  13. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Als je met een strap om je pols fijn vindt dan lekker blijven doen zou ik zeggen
    Ook ik ben een van die mensen die tot twee keer toe mijn zender heb laten vallen.

    Gellukkig beide keren geen schade maar dat heeft alleen maar met geluk te maken!

    Was wel vermakelijk voor de omstanders, snel je zender zoeken, en dan weer snel je kist zoeken die net achter je op 3 meter nog een looping wil inzetten.......
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  14. Piethans

    Piethans

    Lid geworden:
    2 jan 2015
    Berichten:
    13
    Ik heb je analyse van de berekening van de maximale vliegtijd proberen te begrijpen. Een mooi compleet verhaal met bruikbare conclusies. De aanname in het verhaal is volgens mij wel een verticale start dus vertikaal lanceren en dan direct recht omhoog. Dan heb je nul lift en dus geen lift induced drag en de kortste weg en dus minimale drag.
    In de praktijk zal dit niet mogelijk zijn. Vanuit horizontale worp ga je zo snel mogelijk vertikaal.
    Je geeft aan dat je tegen de wind moet starten wat mij gevoelsmatig logisch lijkt. Maar om de drag minimaal te hebben zou je dan toch juist met de wind mee moeten starten en daarna vertikaal omhoog?
     
  15. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Alles bekijken met de bewegende lucht als referentiekader. Als je tegen de wind in gooit, heb je de snelheid van de wind al als start.

    De draai na de lancering van recht vooruit naar recht omhoog is heel kort. Nodig om mooi rond te kunnen draaien tijdens het versnellen tot het loslaten. Daar zal energie verloren gaan door lift induced drag, maar heel weinig door de korte duur.

    Guido
     
  16. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Vandaar dat ik die verwaarloos.

    Guido
     
  17. Vertigo

    Vertigo

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Mol, Belgie
    Ik heb idd bijna altijd met neckstrap gevlogen al heb ik geen probleem om de zender tijdens het vliegen vast te houden. Alleen is dit wat veel verandering ineens, daarom dat ik straks eens ga proberen terug met neck strap om te zien of mijn launch knop wel "werkt" en of ik daar mee win in vergelijking met vroeger. Eens dat juist staat en ik dat gewoon ben, kan ik beginnen met de neck strap af te laten. Dan wil ik wel mijn taranis wat modden, want erg stevig kan ik die niet vasthouden (en ik beweeg de flaps vaak als ik toch probeer).
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  18. Piethans

    Piethans

    Lid geworden:
    2 jan 2015
    Berichten:
    13
    Bedoel je dat je hierdoor meer lift krijgt dan met de wind mee? Daar ga ik helemaal in mee maar dat betekent dus dat het voordeel van lift groter is dan het nadeel van de grotere drag die je krijgt door tegen de wind in te starten.
    En lift zat niet in het ballistic model van de start toch? Vanuit het ballistische model geredeneerd zou je met de wind mee moeten starten. Vandaar mijn probeersel om het model voor de lanceerfase uit te breiden met de mogelijkheid van een liftterm zodat je het effect van een specifieke baan kunt bekijken: z-curve, parabool, constante helling, etc.
    Ik heb een Altis V4 hoogte meter besteld en wil dan eens gaan experimenteren.
     
  19. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    mmm, ik snap je vragen maar ik ben bang dat je de winst die wil bereiken in de verkeerde dingen zoekt. de preset zal je alleen een beduidend resultaat geven bij een technisch goede worp. voor zover ik kan inschatten zijn zulke dlg worpen niet mogelijk met een neckstrap. daar komt bij dat als je nu gemiddeld 35 meter gooit dat je niet veel verschil zal gaan merken met of zonder preset. zaak is dus eerst de werptechniek te optimaliseren voordat je gaat kijken of preset jou gaat helpen met het bereiken van hogere worpen.Uiteraard kan je ook gelijk met preset gaan gooien en oefenen, maar dan weet je het verschil nog niet;) Natuurlijk is het normaal om wat angst te hebben om je zender te laten glippen, maar na een poosje verdwijnt deze en zwiep je als een tazmanian devil;) alleen een enkele tantalusvlieger heb ik zn zender wel's zien vliegen, zal geen namen noemen, Niels, maar over het algemeen zie ik het nooit.
    dus; arm gestrekt houden en aan roteren denken ipv gooien, zodra je constant 45 meter of meer gooit dan gaan expirimenteren met preset . wellicht haal je er dan zo weer 5 tot 10 meter bij, die je eerst weer verliest door het platleggen, dat leer je dan vlot genoeg, goed platleggen, zodat je mooi op die extra starthoogte blijft;)
    Suc6 TANTALUS FOREVER!
     
  20. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Bas maar die staat dan ook niet bekend om zijn starthoogte.
     

Deel Deze Pagina