Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Zo hoog als jij gooien vind ik toch stoerder [emoji6]analyses zijn stoer man![]()
[emoji25][emoji25][emoji25]Zo hoog als jij gooien vind ik toch stoerder [emoji6]
mmmmmm dat ziet er zeker interessant uit. We komen in ieder geval op exact dezelfde formule uit voor de maximale stijghoogte!PietHans,
Kijk hier maar eens.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2407335#post31537568
Ik ben bezig met een analyse waarin ik de aannames die vaak uit de General Aviation worden overgenomen niet gebruik, of op zijn minst nuanceer voor het gebruik voor de lage Reynolds getallen waar een DLG vliegt.
Ik zal die beetje bij beetje ook posten, voor zover ik tijd heb.
Het grafiekje dat ik bedoelde voor optimaal gewicht voor langste vlucht staat daar ook. Bekijk bijlage 6118
mmmm
mmmmmm dat ziet er zeker interessant uit. We komen in ieder geval op exact dezelfde formule uit voor de maximale stijghoogte!
Waar ik naar op zoek ben, zijn vuistregels voor de stijghoek. Wat is de meest optimale, gegeven de vliegtuigparameters en bv windsnelheid. Of is er niet sprake van een optimale stijghoek maar is er een optimale stijgcurve? En zo ja, hoe ziet die er uit...
Kom er op terug!
Mmmm tja ....dat is veel informatie tegelijkertijd.Snelle reactie: optimale stijgcurve is een parabool, wil je aan de zero lift voor minimale drag voldoen (parabool ten opzichte van de windsnelheid)
parabool is altijd langer dan recht omhoog, dus meer drag dan recht omhoog
tegen de wind in gooien geeft extra snelheid t.o.v. de wind. De draai omhoog aan het begin van de lancering is er om deze horizontale snelheid om te zetten in verticale snelheid.
optimale gooirichting voor een discusdraai is recht vooruit.
samenvattend: gooi zo hard je kan recht tegen de wind in en draai direct daarna omhoog zodat je ten opzichte van de wind recht omhoog vliegt. hoogste snelheid, geen drag door lift, kortste route omhoog, hoogste lancering.![]()
de allerlaatste zin vindt ik mooi, de woorden lift, afwijking, steen en parbool, geweldig. vooral ''steen''Goh, het vlak leggen is een leuke, maar wat je beschrijft rond doordraaien klopt denk ik wel met het 'kortste weg' verhaal. Met tegenwind zul je omhoog draaien en dan ten opzicht van de wind recht omhoog. Dan kom je dus achter jezelf uit als het een beetje waait. Of je dan doordraait of plat legt maakt natuurlijk wel wat uit, omdat je met platleggen meer dan 90 graden moet draaien, en met doordraaien minder dan 90.
Turn&burn lijkt me dus efficiënter, vooral bij veel wind.
Het parabool verhaal komt simpelweg vanuit de aanname dat je geen lift wil creëren. Geen lift, dan geen afwijking ten opzichte van het gooien van een steen, en dus parabool.
Guido
Ik heb je analyse van de berekening van de maximale vliegtijd proberen te begrijpen. Een mooi compleet verhaal met bruikbare conclusies. De aanname in het verhaal is volgens mij wel een verticale start dus vertikaal lanceren en dan direct recht omhoog. Dan heb je nul lift en dus geen lift induced drag en de kortste weg en dus minimale drag.Snelle reactie: optimale stijgcurve is een parabool, wil je aan de zero lift voor minimale drag voldoen (parabool ten opzichte van de windsnelheid)
parabool is altijd langer dan recht omhoog, dus meer drag dan recht omhoog
tegen de wind in gooien geeft extra snelheid t.o.v. de wind. De draai omhoog aan het begin van de lancering is er om deze horizontale snelheid om te zetten in verticale snelheid.
optimale gooirichting voor een discusdraai is recht vooruit.
samenvattend: gooi zo hard je kan recht tegen de wind in en draai direct daarna omhoog zodat je ten opzichte van de wind recht omhoog vliegt. hoogste snelheid, geen drag door lift, kortste route omhoog, hoogste lancering.![]()
Volgens mij vliegt er niemand op de F3K wedstrijden met een neck-strap. Die zender weggooien zit tussen je oren al schijnen er een aantal dat al wel te hebben gedaan.... Je hebt vermoedelijk altijd met een neck-strap gevlogen. Ik nooit meer.
Er gaat misschien wat tijd overheen voordat je dat gewend bent. Uiteindelijk zul je tot een soepele worp uitkomen waarbij ook je linkerarm met je zender een rol speelt.
Af dat ding en de zender vast blijven houden!
Bedoel je dat je hierdoor meer lift krijgt dan met de wind mee? Daar ga ik helemaal in mee maar dat betekent dus dat het voordeel van lift groter is dan het nadeel van de grotere drag die je krijgt door tegen de wind in te starten.Alles bekijken met de bewegende lucht als referentiekader. Als je tegen de wind in gooit, heb je de snelheid van de wind al als start.
mmm, ik snap je vragen maar ik ben bang dat je de winst die wil bereiken in de verkeerde dingen zoekt. de preset zal je alleen een beduidend resultaat geven bij een technisch goede worp. voor zover ik kan inschatten zijn zulke dlg worpen niet mogelijk met een neckstrap. daar komt bij dat als je nu gemiddeld 35 meter gooit dat je niet veel verschil zal gaan merken met of zonder preset. zaak is dus eerst de werptechniek te optimaliseren voordat je gaat kijken of preset jou gaat helpen met het bereiken van hogere worpen.Uiteraard kan je ook gelijk met preset gaan gooien en oefenen, maar dan weet je het verschil nog nietIk heb idd bijna altijd met neckstrap gevlogen al heb ik geen probleem om de zender tijdens het vliegen vast te houden. Alleen is dit wat veel verandering ineens, daarom dat ik straks eens ga proberen terug met neck strap om te zien of mijn launch knop wel "werkt" en of ik daar mee win in vergelijking met vroeger. Eens dat juist staat en ik dat gewoon ben, kan ik beginnen met de neck strap af te laten. Dan wil ik wel mijn taranis wat modden, want erg stevig kan ik die niet vasthouden (en ik beweeg de flaps vaak als ik toch probeer).
Bas maar die staat dan ook niet bekend om zijn starthoogte.Volgens mij vliegt er niemand op de F3K wedstrijden met een neck-strap.