Gisteren heb ik de tweede Pfizer prik gekregen.
Vandaag verder gegaan met de bouw van de stoommachine en ook de vorderingen van de voorafgaande dagen bijgewerkt.
Ik ben nu bezig met de excentriek ogen.
Deze maak ik uit hardmessing dik 4mm, de excentrieken uit brons, dus verschillende materialen.
De excentriekogen zijn deelbaar en het voormateriaal moet eerst doorgezaagd worden voor de onder- en bovenschaal.
Het doorzagen doe ik met een zaagfrees houder in de draaibank met het werkstuk ingeklemd in de beitelhouder.
Ik had dit ook kunnen doen in de freesbank, maar dan had ik de zaaghouder in de boorkop moeten spannen, waardoor de uitsteeklengte behoorlijk is, ergo de stabiliteit minder.
Het gebruikte gereedschap.
Rechts bovenaan, het gedeelde stangoog.
In dit stangoog zijn de draadeinden M2 voor het samenklemmen aangebracht.
Hieronder bewerkt en pasgemaakt met een hulpstukje ø13,5mm
De bewerking van het onder getoonde deel.
In het verleden had ik een slechte ervaring met het doorboren van dit messing met een boor van ø10mm.
Bij het doorboren hapte deze, einde gaffel.
Nu gebruik ik een vierlippenfrees voor de start boring benodigd voor de binnendraai beitel, links naast de frees in de boorkop.
Het is een gegeven, dat je met een vierlippen frees niet kan boren.
Daarom, eerst met een centerboor de ziel uitgeboord, dan met een vierlippen frees ø6mm voorbewerkt en daarna met de ø10mm frees het gat gemaakt, waarbinnen de binnendraaibeitel kon verspanen.
Vandaag 3 van de 4 gaffels op binnen diameter kunnen bewerken.
Wordt vervolgd, groet. Henk.