In mijn eerdere berichten #231 en #233, antwoord aan Jan Walpot geef ik aan, dat ik de nieuwe verstelnokken ga ontwerpen.
De benodigde slag voor het afsluiten/wisselen van de stoompoorten is 3,5mm, excenter 1,75mm.
Indien ik een nok maak met een excenter van 2,2mm, geeft een slag van 4,4mm, dan hoef ik de uiterste stand van de Stephenson schaar niet te gebruiken.
Op een eerder moment is de slag voldoende om de benodigde schuif verstelling te geven.
De nieuwe nokken met de asbus heb ik getekend, zie:
De bovenste en onderste tekening zal geen problemen leveren, maar de middelste.
Voor uitleg, zie onderstaande foto van de delen gemaakt voor de eerdere machine.
Overigens, zeer uitvoerig beschreven in het maandblad de Modelbouwer 2013, nr. 9, compleet met de mislukkingen.
Op de foto de eerder gemaakte onderdelen:
Nu het deel in de midden van de tekening zie je bovenaan de foto.
Dit deel kan bewegen rond de naaf van ø7,5mm en borst van ø10mm, dat het mogelijk is om de juiste hoek t.o.v. de andere schaarstang is in te stellen.
De buitennok wordt op de juiste plaats op de naaf vast bevestigd.
Zie ook de tekening bij:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/dockyard-v-stoommachine.271389/page-11#post-4157082
Je ziet, dat de nokken niet onder 180° staan, maar minder.
Daar ik de binnennok kan verstellen, stel ik eerst de machine af op de buitennok en dan voor de omkeerrichting door het verstellen van de losse binnennok, kan ik de machine ook voor deze draairichting afstellen.
Groet, Henk.