De volgende stap is het maken van de schuifkasten.
Maar voordat hieraan te beginnen, ben ik begonnen aan het verder afwerken van het cilinderhuis, aanbrengen van de tapeinden voor de deksel bevestiging en de deksels verder bewerken voor de ruimte van de cilinderpakking. Ik heb de deksels gemaakt met een pasring, die stijf in de cilinderboring past, omdat hierdoor de boringen van het deksel en deze in het cilinderhuis exact overeenkomen, zie bericht #46 en #47.
Voor het monteren van een goede cilinderpakking, wil ik de pasring kleiner draaien, zodat de binnendiameter van de cilinderpakking groter is.
Voordeel de maatvoering van de pakking is minder kritisch.
Het cilinderdeksel is zo dun, dat ik dit niet in de drieklauw kon inspannen, viel te veel naar binnen.
Je kan het deksel ook tegen de bekken van de klauw zetten en met het meedraaiend center tegenhouden.
Nu dit heb ik gedaan, met aanvulling een blauwe siliconen slijpschijf, die als remschoen dienst doet.
Het ene probleem opgelost, het volgende dient zich aan.
Ik kan met mijn mesbeitel, schacht 12x12mm, niet bij de pasrand komen, de beitel botst tegen het meedraaiend center.
Voor het afsteekwerk gebruik ik een mesbeitel.
In het destijds gekochte beitel assortiment, zit ook een afsteekbeitel, breed ca. 3mm.
Deze steekbeitel heb ik omgeslepen naar een rechtse mesbeitel, zie onder.
Met deze aangepaste beitel kon ik perfekt de pasrand bewerken.
Onderstaand de foto waarop getoond het dikte verschil van de beitelkoppen.
De aanpassingen van de ex afsteekbeitel zijn, aanbrengen van de spaanhoek aan de bovenkant, daarnaast de vrijloophoeken op de kop en snijkant
De deksels zijn nu goed, vervolgens ben ik begonnen met het maken van de cilindermoeren.
Een standaard moer volgens DIN 932 heeft een hoogte van 0,8 x diameter van de schoefdraad.
Dit zijn "lage" moeren en zijn geen gezicht op een stoommachine.
Op een stoommachine dien je "hoge" moeren te gebruiken, 1 of 1,2 maal de diameter van de schroefdraad.
Ik gebruik M2,5mm, dus een moerhoogte van 2,5mm of 3mm.
De laaste is geen gezicht, daarom vandaag begonnen met het maken van moeren M2,5, slw 4m, hoogte 2,5mm.
De eerste 4 grof gereed, moeten nog ontbraamd worden.
In totaal heb ik er 20 nodig, dus nog 18 te gaan.
De extra 2 moeren zijn voor het zwarte gat onder mijn werkbank.
Groet, Henk