Dolphyn van Corel uit 1750 (schaal 1:50)

De ra gemaakt voor het marszeil, de ra is 180mm lang en 4 mm dik en afgeschuind naar de nokken tot iets minder als 3mm, de nokken die overigens niet op de tekeningen staan heb ik toch maar gemaakt omdat dat er nu eenmaal beter uitziet en het is ook handiger om de blokken aan te knopen, ze zijn 5mm lang en 2mm dik.
Dan het marszeil zover gemaakt, een zoom rondom gelijmd, de verstevigingen op de hoeken, de banen met de machine genaaid en het marszeil krijgt 2 rifbanden die er ook al opzitten. Het lijketouw is al op maat gesneden en ligt gereed om aan het zeil te worden genaaid...
IMGM2007kopie.jpg

Ik heb deze keer iets langzamer genaaid als bij het 1e zeil en dat is te zien aan de rechte banen :)

Laatst bewerkt:
Goedemorgen Piet,

Dat is werkelijk en pracht zeiltje. Op het ogenblik ben ik bezig met de Nr.2 van van Speijk en moet ook nog zeilen maken. Ik stel het elke keer uit omdat het een ergernis is om te maken maar als ik dit als resultaat krijg dan mag ik in mijn handen knijpen.

Zelf met de verstevigingshoeken er in. Top!

Mvg. Paul

Goedemorgen Piet,

Dat is werkelijk en pracht zeiltje. Op het ogenblik ben ik bezig met de Nr.2 van van Speijk en moet ook nog zeilen maken. Ik stel het elke keer uit omdat het een ergernis is om te maken maar als ik dit als resultaat krijg dan mag ik in mijn handen knijpen.

Zelf met de verstevigingshoeken er in. Top!

Mvg. Paul
Dank voor het compliment Paul. Ik ben er ook altijd huiverig voor geweest om zeilen te maken, maar het is eigenlijk net als alles in de modelbouw, je moet het gewoon proberen en misschien eerst wat oefenen en proefstukjes maken, dat heb ik ook gedaan. Het is evengoed best wel behoorlijk wat werk vind ik, maar het geeft uiteindelijk toch weer een goed gevoel als het gelukt is. Ik wens je succes met je zeilen, gewoon doen dus :)

Dank voor het compliment Paul. Ik ben er ook altijd huiverig voor geweest om zeilen te maken, maar het is eigenlijk net als alles in de modelbouw, je moet het gewoon proberen en misschien eerst wat oefenen en proefstukjes maken, dat heb ik ook gedaan. Het is evengoed best wel behoorlijk wat werk vind ik, maar het geeft uiteindelijk toch weer een goed gevoel als het gelukt is. Ik wens je succes met je zeilen, gewoon doen dus :)
Prachtige zeilen Piet!

Ik heb het lijk aan het zeil genaaid en de strop aan de schoothoorns is gemaakt van het lijketouw (iets beter te zien op de inzet links) zo word het doorgaans altijd gedaan, op de 'echte' schepen word er dan ook een stalen kous in de strop genaaid. Tevens de rifseizings aan de rifbanden gezet, waarmee ook dit zeil gereed is om te worden afgehangen;
IMGM2020kopie.jpg

Ik heb het lijk aan het zeil genaaid en de strop aan de schoothoorns is gemaakt van het lijketouw (iets beter te zien op de inzet links) zo word het doorgaans altijd gedaan, op de 'echte' schepen word er dan ook een stalen kous in de strop genaaid. Tevens de rifseizings aan de rifbanden gezet, waarmee ook dit zeil gereed is om te worden afgehangen;
Bekijk bijlage 614575
Dat ziet er heel erg netjes en verzorgd uit, Piet.
Gr. Peter

De ra van het marszeil is voorzien van allen blokken en het zeil is aan de ra genaaid. Ook dit zeil heb ik dry-fit opgehangen aan de dubbele reep.

De blokken en de vast genaaide ra, je kijkt tegen de achterkant van het zeil;

De witte letters; S1 geleide blok voor de schoot van het bramzeil, S2 geleide blok voor de toppenant van de mars-ra en D zijn de blokken voor de takels van de dubbele draaireep.
De zwarte letters; G is het gei blok, g een blok voor de gording en s is het geleide blok voor de schoot van het bramzeil om de schoot naar het belegpunt te leiden onder aan de voet van de mast. (U begrijpt dat de uitleg van de letters geld voor beide kanten...)
IMGM2023.JPG

Achterkant van het hele zeil, met de Gei blokken aan de schoothoornstrop (G), (de schoothoorn van het marszeil krijgt geen hals- en schootblokken, de schoot word aan de strop geknoopt en halzen zitten slechts aan de onderste ra-zeilen, word met het tuigen allemaal duidelijk)
IMGM2025.JPG

De voorkant van het marszeil, tijdelijk dry-fit opgehangen;
IMGM2027.JPG

En nog een plaatje van het model op dit moment, met nog 7 zeilen te gaan...o_O
IMGM2028kopie.jpg

Laatst bewerkt:
Het 3e en laatste zeil van de grote mast is het bramzeil, dit zeil is aanmerkelijk kleiner dan het groot- en het marszeil en ik heb daarom het lijketouw een stukje dunner genomen omdat het touw voor de eerdere zeilen duidelijk veel te dik was.
Het toplijk van dit zeil meet 110 mm terwijl het toplijk van het grootzeil ruim twee keer zo lang is, nl. 250mm. Aan het bramzeil word geen rifband gevoerd, voor zover ik weet is dit nooit het geval wegens de geringe maten van dit zeil, bij veel wind werd het simpelweg geborgen. Het zeil heeft net als de eerste 2 zeilen ook 8 banen en verstevigingen aan de hoeken. De schoothoorns krijgen geen blokken omdat de schoten en de geien, die hier enkel worden uitgevoerd, aan de strop worden geknoopt.

IMGM2036kopie.jpg

Laatst bewerkt:
Dit zijn mooie details zo Piet. Wat betreft de gebruikte steek oogt het ook wat rustiger dan het festoneren:thumbsup: ik denk dat ik mijn zeilen straks op een zelfde manier ga doen.

Bijlagen

• Screenshot_20250409_123728_Chrome.jpg
    Screenshot_20250409_123728_Chrome.jpg
    132,9 KB · Weergaven: 15
De ra is gemaakt en is 130mm lang en 3mm dik en licht afgeschuind naar de nokken waarbij de ranokken 1,5mm dik en 6 mm lang zijn. Het zeil is aan de ra genaaid en voorzien van de gei- en gordingblokken, waarna ik het zeil dry-fit heb afgehangen. De draaireep is enkel uitgevoerd en word aan dek bediend middels een takel met enkelschijf blokken.

Ge zijn de geiblokken en Go de gording blokken, de draaireep is in het midden aan de ra geknoopt en gaat door een gat in de steng, op onderstaande foto zie je de draaireep naar beneden lopen in het midden van de steng. (je kijkt tegen de achterkant van het zeil)
IMGM2037.JPG

De hele achterkant van de mast;
IMGM2038.JPG

Het verloop van de draaireep is aangegeven met een blauwe v waarbij je ziet dat de reep door het marsgat gaat naar het belegpunt aan dek,
IMGM2043kopie.jpg

Naast de blauwe X links is de takel te zien van de draaireep waarvan het halende part (tijdelijk) is belegd op één van de korvijnnagels van de beting. Ik schrijf tijdelijk omdat dit nog kan veranderen met het tuigen later.
IMGM2042.JPG

En de hele mast nogmaals in beeld met de 3 razeilen (de kleuren van de foto's zijn niet optimaal, wat enigszins komt door het kunstlicht aan mijn werktafel en anderszins door een foute instelling van de witbalans van de camera, maar de foto's zijn wel duidelijk en scherp en dat is belangrijker;)
IMGM2039.JPG

Laatst bewerkt:
De ra is gemaakt en is 130mm lang en 3mm dik en licht afgeschuind naar de nokken waarbij de ranokken 1,5mm dik en 6 mm lang zijn. Het zeil is aan de ra genaaid en voorzien van de gei- en gordingblokken, waarna ik het zeil dry-fit heb afgehangen. De draaireep is enkel uitgevoerd en word aan dek bediend middels een takel met enkelschijf blokken.

Ge zijn de geiblokken en Go de gording blokken, de draaireep is in het midden aan de ra geknoopt en gaat door een gat in de steng, op onderstaande foto zie je de draaireep naar beneden lopen in het midden van de steng. (je kijkt tegen de achterkant van het zeil)
Bekijk bijlage 615032

De hele achterkant van de mast;
Bekijk bijlage 615039

Het verloop van de draaireep is aangegeven met een blauwe v waarbij je ziet dat de reep door het marsgat gaat naar het belegpunt aan dek,
Bekijk bijlage 615035

Naast de blauwe X lionks is de takel te zien van de draaireep waarvan het halende part (tijdelijk) is belegd op één van de korvijnnagels van de beting. Ik schrijf tijdelijk omdat dit nog kan veranderen met het tuigen later.
Bekijk bijlage 615036

En de hele mast nogmaals in beeld met de 3 razeilen (de kleuren van de foto's zijn niet optimaal, wat enigszins komt door het kunstlicht aan mijn werktafel en anderszins door een foute instelling van de witbalans van de camera, maar de foto's zijn wel duidelijk en scherp en dat is belangrijker;)
Bekijk bijlage 615037
Dat ziet er netjes uit, Piet
Gr. Peter

In post 372 op pag. 19 vroeg @Erik B of ik de zeilen nog ga bijkleuren en alhoewel ik textiel verf van Dylon in huis heb, ga ik het niet doen.. Eigenlijk is het een kwestie van smaak, ik vind de witte zeilen wel een mooi contrast vormen met de donkere houttinten van het model en als je geduldig wacht, dan zal de tijd de zeilen voor je kleuren. Als voorbeeld heb ik hier een oude botter staan die gebouwd is eind jaren "70, dat is dus al ruim 45 jaar geleden en de eens helder witte zeilen zijn al heel lang niet meer wit. Als contrast heb ik er een wit laken achter gelegd waardoor je goed kan zien hoe de eens witte zeilen op natuurlijke wijze zijn bij gekleurd;
botter.jpg

Back