Zo dat was me gister m`n daggie wel
Om half 6 kwam de kleine me al wekken dus de "wekker" was weer mooi op tijd.
Even de fles geven en toen de Do-335 naar beneden gesjouwd en in de auto geladen.
Op van Weesp naar Hilversum, daar de kar achter de auto geknoopt en om kwart voor acht de snelweg op naar Waalwijk.
9 uur in Waalwijk aangekomen even 5 kannen brandstof gehaald, te lang blijven ouwejeweetwellen en om 10 uur pas richting Rozenburg waar ik om 11 uur aankwam.
Ger, Arvid en Huib waren al met de voorbereidingen bezig en de Corsair had nog niet gevlogen, na weer even geouwejeweetwelt te hebben de Stinson Reliant uit de kar gehaald en vast opgebouwd.
Toen is Huib gaan vliegen, daarna heeft Arvid met volle tevredenheid zijn Corsair re-maidend.
Ik even met de Stinson vliegen (nog bedankt voor de mooie foto`s Ger) op dat mooie groote veld
Daarna is Ger met z`n turbine kist gaan vliegen die ik nog gefilmd heb (zie BosModelAir video`s).
Arvid is nog een keer wezen vliegen met de Corsair met een iets minder lopende motor maar de oorzaak is gelukkig al bekend.
Ik heb nog een vluchtje gemaakt met de Calmato Sport daar de uitlaatklep van m`n Stinson bleef hangen en heb nog even foto`s gamaakt van de Turbine van Ger in flight.
Nou toen was het al weer 2 uur en ben ik vertrokken naar Ede om daar om 16:00 weer aanwezig te zijn voor de Pfeil maiden (dit is niet op Rozenburg gedaan ondanks het mooie grote veld maar bij een maiden MOET Onno gewoon aanwezig ziijn zeker als het ook zijn kist is).
Eenmaal op de hei was het 1 grote zandevlakte :-( maar met een rustig windje moest het er maar van komen.
Zeker toen de achtermotor die normaal niet wil met 1 tik al liep toen wist ik zeker dat ie moet gaan vliegen.
Na het afstellen van de achtermotor de voormotor gestart maar die liep niet helemaal je van het.
Nu had ik laatst een nog liggende 4-takt plug met brug erop gezet en dat vertrouwde ik niet helemaal.
Dus die eruit en een F plug erin en zie hier het probleem is voorbij en de motor loopt beter
Even beide motoren afstellen, mhhhh, daar zit wel veel kracht achter, en stationair instellen.
Het systeem van de motoren mixen werkt ook perfect, eerst de achtermotor starten afstellen met mixer aan. Dan mixer uit, de achtermotor blijft op stationair lopen en de voormotor starten en afstellen.
Dan de mixer weer aan en beide motoren reageren weer tegelijk.
Zo dat werkt laat Onno maar komen.
Onno kwam en we konden bijna direct de lucht in, de plastic deflector van de achtermotor hield het niet lang uit maar die gok hebben we genomen.
Ook draait de achtermotor nog veelste hoge toeren in stationair maar dat moet ook maar even.
Nu is er geen weg meer terug.
Al vasthoudend naar het begin van de baan (eind veld) gelopen (met die 2 motoren en de achtermotor hoog stationair was de kist niet te taxien :-( ) halverwege stopt de voormotor ermee :-(
Doorlopen en aan het begin van de voormotor weer gestart en nog een tikkie afgesteld.
Nou daar gaat ie maar, Onno met de camera in de aanslag, Gijs met het fototoestel een het eind van de baan.
Kist los, volgas en wat remt dat $@&*!*(%!@ zand, zeker met dat te kleine neuswieltje, toch komt de kist op snelheid en ik trek hem van de baan af (op gras zou het veel netter en vlakker gaan).
Hee hij vlieg, op 1 klik rolroertrim na vliegt ie goed, nu die toch vliegt ook de wielen maar in.
Kijk dat zietr er al een stuk beter uit

lekker even doorvliegen en ik moet zeggen de kist vliegt als een eitje, een paar keer mooi voorbij komen en kijken wat die doet.
Dat gaat goed, de achtermotor heeft ook weinig last van de missende deflector dus ondanks dat ie niet 100% toppie loopt (moeten we nog eens goed af stellen) geen problemen.
Nog een keer voorbij en hee, de achtermotor nolt ermee, ok wat doet de kist nu, voormotor lekker gas erop en wat ik theoretisch al zei is in de praktijk nu bewezen, met alleen de voormotor vliegt de kist ook goed.
Het zwaartepunt voelt ook goed aan dus dat laten we zo.
Ok, laten we het lot niet tarten en de kist neer zien te zetten, "gear uit", voor mijn gevoel lockte het neuswiel niet maar dat leek maar zo het gear zelf werkte perfect.
Goed een nette bocht draaien en de hoogte goed zien te houden, geen flaps erin, mocht de kist te snel lijken kan ik die altijd nog gebruiken maar het lijkt goed te gaan.
Mooi, zit goed op hoogte, snelheid ziet er ook goed uit, voormotor uit of aan?, mhh, ik laat hem aan wat ik achteraf niet had moeten doen maar ok.
boven veld, naar de baan, iets trekken, maar dan ook echt iets, daar je bijna vlak moet landen ivm met het onderste kielvlak.
Ziet er goed uit, touchdown, het neuswiel duikt in het zand, blokeert de hele kist en de kist maakt een neusstand.
Veel stof en een spectaculair gezicht.
HIJ DOET HET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Even de schade bekijken maar op een licht verbogen neuspoot na niets aan de hand
Zo dat was een geslaagde maiden
Na de kist nagelopen te hebben kwamen we tot de conclusie dat de achtermotor stopte omdat de tank leeg was :lol:
We dachten eerst dat de oorzaak was het ontbreken van de deflector waardoor er teveel druk op de uitlaat kwam meer het was gewoon een tank die leeg was, dit komt door het redelijk lang draaien op de achtermotor tijden de wandel naar het begin van de baan en het hoge stationair.
Daar moeten we dus echt wat aan doen.
Verder die avond weinig zelf gevlogen, wel veel gelest maar mijn dag was allang helemaal goed
om half 9 stoppen en spullen opruimen, 9 uur vertrek naar de Mac in Barneveld daarna naar Hilversum om de kar weer op het werk neer te zetten.
En om 11 uur weer lekker thuis bij de vrouw en de kleine
Een heerlijk modelvlieg daggie dus kan ik wel zeggen 8)