Staart constructie
@ Ray : zeker een hobby op zich , erg leuk om te doen dit tekenen.
Vandaag weer flink wat bezig geweest :
Begonnen waar ik gisteren was geëidigd , het middendeel van de staart. De voorste spant
van deze constructie heeft nu de hoofdligger er aan vast. De hoofdligger en deze spant zal uit één geheel met de laser uit 1/8th BBply worden gesneden.
Op de ligger komen de spanten uit 1/8th balsa , alles valt netjes met sleuven in elkaar.
Nadat de spanten zijn gemonteerd komt de 1/8th balsa achterlijst op zijn plaats.
Op de achterlijst komt een versteviging uit 1/16aircraftgrade ply
De sub voorlijst uit 1/8th balsa
Hierop komt nog een 1/8th balsa lijst
Stabilo consrtructie gereed
Het bouwen van de verticale staart begint met deze ribben
Ondersteuning voor het servo luikje
1/16 aircraftgrade ply deeltje war het servo-luik op wordt geschroefd. ( aarrgg hoe heet zo'n ding ! )
Balsa achterlijst en ribben
Sub voorlijst , word nog een leuk karweitje om deze zo te buigen
Zelfde constructie als stablilo
Servo en luikje , een Hitec HS225BB part net in de staart

De servo zal met houten blokjes op het 1/16 luikje wrden gemonteerd , ik zal een lijn op het luikje tekenen welke de laser weer graveerd zodat de servo makkelijk is uit te richten.
Later zal het luikje vlak liggen met de beplanking
Stuurstang voor richtingsroer
Speciaal voor Ramses de constructie in één kleur :
Volgende keer weer verder met de roeren. Ik zit mij het volgende af te vragen :
Zoals te zien is de torque rod voor de hoogte roer besturing gelagerd in 2 kogellagers. Als ik deze carbon staaf nu eens zou verlengen door het hele of een gedeelte van het hoogte roer zou het dan kunnen funtioneren zonder verdere scharnieren ? er zijn immers ook vliegtuigen waarbij het complete stablilo als hoogte roer funtioneert. ( Piper Arrow etc )
Zo nu maar eens kijken of mijn lensen ook vierkant zijn geworden . . .
Mvg,
Bart