Dornier Do24K bouwplannen

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bart83, 13 mei 2013.

  1. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Dit soort quicklinks: GABELKOPF M4 ALU 2STK.*KDH

    De pin-clip kan je vervangen door een bout+moer.

    En de bevestigingsogen kan je uit 1,5 mm staalplaat maken.
     
  2. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Ik zou voor de buizen rvs kiezen.
    Zijn gemakkelijk te solderen.
    Je kan de uiteinden draaien en in de buizen solderen.

    Hier een paar gewichten van de buis.

    Rond 4 x 0.3 mm weegt 25 gram per meter
    Rond 6 X 0.3 mm 39 gram en rond 10 x 0.3 mm 68 gram.

    Ton
     
  3. summit

    summit

    Lid geworden:
    13 dec 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Bart

    Geweldige foto's.

    Jullie hebben met z'n tweeën een schitterend model gecreëerd.
    Jammer dat het niet vliegt zoals je in gedachten hadden.
    Ik hoop dat je het voor elkaar krijgt om het wel goed vliegend te krijgen.
    Het lijkt me nl geweldig dit toestel te zien vliegen boven het Oostvoornse meer.
    (Hoezo eigenbelang).

    MVG Peet
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
  5. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Natuurlijk Jan , deze is van Marcel Henrich. Eerder heeft hij een Do24K gebouwd in de schaal 1:8.

    Mvg,

    Bart
     
  6. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    De ontwerp zal over het geheel lichter worden. , de servo's voor hoogte en richtingroer komen nu niet meer in de staart. Ook zal de staart ny gewoon dmv een nylonbout worden bevestigd. Hier alsvast wat plaatjes van de voorgang. Als ik tzt met de daadwerkelijke bouw begin start zal ik een nieuw draadje beginnen , tot die tijd plaats ik ik hier zo nu en dan wat afbeeldingen van de voortgang.

    Hier de romp , zoals te zien zijn de spanten nu veel eenvoudiger getekend , ze zijn nu lichter en sneller te laseren. Ook heb ik nu wel stringers toegepast.

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
     
  7. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    ik zal juist voornamelijk de delen achter het zwaartepunt lichter maken
    en voor het zwaartepunt niet
    Het zou zonde zijn om in te boeten op de sterkte voorin om dan het model met lood in de neus alsnog in balans te brengen
    In de eerste moest ook flink lood
    en best veel voor wat ik verstond

    Dus vleugelribben achter de hoofdlijst lichter
    of een aantal minder
    Staart lichter en je bent home free
     
  8. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    @ Jeroen : Bij de laatste vlucht van het prototype lag het zwaartepunt uiteindelijk weer te ver naar voren. Ik wil het hele ontwerp nu lichter hebben en eenvoudiger om te laseren. Ik let er inderdaad erg op de constructie achter het cg zo licht mogelijk te houden.

    Cheers,

    Bart
     
  9. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Knap en moedig om het oorspronkelijk ontwerp te veranderen.
    Hier heb je geduld en doorzetting vermogen voor nodig.

    Maar als hij straks geweldig vliegt geeft dat wel een enorm goed gevoel.

    Succes,

    Ton
     
  10. hms kortenaer

    hms kortenaer

    Lid geworden:
    28 mrt 2006
    Berichten:
    170
    Locatie:
    delft
    Beste bart
    Succes met bouwen vriend met do 24 v2

    Met vr gr marco en gerben van marine modelbouw nl de
     
  11. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    ik hoop ook dat het project met sucses afgesloten kan worden
    het is een kwestie van ontwerpen en leren
    sommige lessen zijn duur
    maar niet opgeven is kracht tonen
     
  12. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Bedankt heren , zoals gezegt kan het zo gaan met een nieuw ontwerp. Ik zie het niet als verloren tijd. Door het tekenen van het prototype heb ik erg veel geleerd en is mijn leercurve in Rhino aardig gestegen. Jim vond het bouwen van het prototype ook erg leuk om te doen. Dat het toestel uiteindelijk niet vloog zoals verwacht is natuurlijk erg jammer. Het heeft wel erg mooie plaatjes opgeleverd wat een goede motivatie is om het ontwerp te herzien.

    Mvg,

    Bart
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2014
  13. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Ik vraag me af
    Zal jim de herziende vercie ook gaan bouwen ?????
     
  14. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    @ Jeroen , jazeker! hij staat bijna te trappelen :) Jim is nu bezig met zijn empire vliegboot. Als hij deze gereed heeft hoop ik het nieuwe ontwerp van de Do24 klaar te hebben.

    Jim zijn empire word de Circle , deze vliegboot is verloren gegaan op weg naar Australië na de evacuatie van Java. Er waren voornamelijk nederlanders aan boord.

    Jim draadje op Rcg :

    The rebirth of the Circe-an Empire build


    Mvg,

    Bart
     
  15. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Top
    En ik zag dat je nu ook voor een meer schaal constructive gaat wat de vleugelopbouw betreft

    je bent goed bezich
     
  16. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Zo weer wat verder met de Do24K v2 . . . . .

    Hard aan het denken over hoe de vleugel bevestiging te maken . . .

    eerst nog even het ''oude'' ontwerp:
    [​IMG]

    Hier dan het herziene ontwerp :
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Mvg,

    Bart
     
  17. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Zo , weer wat uurtjes achter het scherm vertoeft. Het heeft even wat tijd gekost maar uiteindelijk heb ik een naar mijn idee sterk en eenvoudig systeem bedacht voor het bevestigen van de vleugel. Ik wil de vleugel betrekkelijk eenvoudig demontabel hebben zodat transport en opslag geen issue zijn. Het lastige vond ik iets te verzinnen wat zowel sterk als licht is.


    Hier enkele plaatjes waarbij ik het één en ander zal toelichten :


    Het N-Frame , dit is geïntegreerd met de constructie van de romp. De vleugel zal in de haken op het bruine deel vast komen te zitten

    [​IMG]


    De vrouwlijke zijde van de vleugel bevestiging. Dit is geintegreerd met de vleugel constructie

    [​IMG]


    Met beide midden-ribben zichtbaar.

    [​IMG]


    De middenvleugel word gemonteerd door hem recht naar beneden over de haken te plaatsen. Let op de twee groene spanten aan de voorzijde. Deze liggen nu tegen elkaar aan.

    [​IMG]


    Door nu de vleugel naar voren te schuiven vallen de haken in elkaar. Let weer op de twee groene spanten.

    [​IMG]


    Door het naar voren schuiven van de vleugel is er een ruimte ontstaan tussen de twee groene spanten. Hier komt een stuk gondel tussen.

    [​IMG]


    Het gedeelte van de gondel word op zijn plaats gehouden met magneten. Hierdoor kan de vleugel niet naar achteren van de haken af schuiven en is dus gefixeerd.

    [​IMG]



    Hier nog even een zij aanzicht van de haken:

    [​IMG]



    Daarna kunnen de struts worden gemonteerd. De forkends worder gemonteerd op alu steunen welke in de rompspanten en vleugel liggers zijn geintegreerd.

    [​IMG]


    Lijkt me een solide geheel op deze manier. Het is afgeleid van het origineel.

    [​IMG]



    Hier nog wat plaatjes van het ontwerp tot nu . . .

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Mvg,

    Bart
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Jaja, mooimooimooimooi!

    Maar eh, is/was nou eigenlijk 100% zeker dat het niet zo heel best presteren van het eerste model te wijten was aan een te hoog gewicht cq. foutief zwaartepunt? :confused:

    (Ben het even kwijt.)

    Want als dat niet zo is, besteed je nu veel werk aan iets wat het probleem niet verhelpt . . .

    Klinkt sneuer dan ik het bedoel, maar hoe zat het maar weer? :?


    jan.
     
  19. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    @ Jan , het cg was een probleem. Met de 1e poging tot vlucht lag het veel te ver naar achteren. Hierdoor met meerdere methoden aan het rekenen gegaan en op safe gespeeld. Om het cg volgens die berekening goed te krijgen was er ontzettend veel gewicht in de neus nodig. Het model heeft gevlogen maar het was nu ontzetten neus lastig en er was een hoge vliegsnelheid nodig om hem in de lucht te houden. Na contact met dhr Breitinger (ook een Do24 in 1:10 gebouwd) bleek dat wij het cg nu veel te ver naar voren hadden gebracht. Ook was het 1e prototype een te zware constructie en de vleugel/romp verbinding was niet sterk genoeg. Al met al een harde leerschool.

    Het nieuwe ontwerp is veel eenvoudiger van constuctie , alleen in de romp het ik al +- 700gr aan triplex bespaard. Verder zijn de vleugel liggers nu van balsa is eis de staart ook volledig uit balsa opgebouw.

    Maar er is natuurlijk maar één manier om er achter te komen of alles zo mooi uitpakt als dat ik hoop. . . .

    Mvg,

    Bart
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik denk dat die eerste bouw maar naar een airspace museum toe 'moet'. Zo fraai gebouwd. Dan maar als statisch model.

    Harde leerschool is een goede leerschool. Je technieken zie ik alleen maar verbeteren.


    Zie ik standaard stuurstang-clips op je tekeningen? Die clips kunnen een sterke verbinding geven.
    Ik heb ze gebruikt om carbon stuurstangen te kunnen maken. Grotere stijfheid dan verenstaal. Gekrompen om carbonstaf M2, met een krimptang voor elektro aangeset en gelijmd met CA. De uiteinden van de 2 mm carbon staf heb ik daarbij iets ruw gemaakt, gehapt met een Dremel slijpschijfje. De krachten op de roeren zijn niet enorm.
    Maar ik ben voor montage er wel aan gaan hangen. Ik kreeg ze niet los.

    Toch kan het goed zijn nog even een trek test te doen, of wat reactie krachten er op los te laten.
    Ga je met carbon buis werken, zal je moffen om de uiteinden moeten verzinnen. Tegen het splijten.

    Verder heb ik de stuurstang clips ook verwerkt in m'n aluminium landinggestel voor de afvang&klappendemping. De clips zitten gekrompen en gesoldeerd aan staalkabel. En in oogjes geclipped aan de wiel-assen. De kabel staat als een boog gespannen dmv veren.
    Daarmee kan het onderstel meer verduren. Zakt het niet meer door.

    De clips heb ik geborgd dmv van dubbele laag zware krimpkous. Maar is daarmee ook permanent gemonteerd. Het systeem heeft een OS 46 AX motor overleefd. Zit onder een Calmato met 7 levens.

    Gr Bas
     

Deel Deze Pagina