Zo , weer wat uurtjes achter het scherm vertoeft. Het heeft even wat tijd gekost maar uiteindelijk heb ik een naar mijn idee sterk en eenvoudig systeem bedacht voor het bevestigen van de vleugel. Ik wil de vleugel betrekkelijk eenvoudig demontabel hebben zodat transport en opslag geen issue zijn. Het lastige vond ik iets te verzinnen wat zowel sterk als licht is.
Hier enkele plaatjes waarbij ik het één en ander zal toelichten :
Het N-Frame , dit is geïntegreerd met de constructie van de romp. De vleugel zal in de haken op het bruine deel vast komen te zitten
De vrouwlijke zijde van de vleugel bevestiging. Dit is geintegreerd met de vleugel constructie
Met beide midden-ribben zichtbaar.
De middenvleugel word gemonteerd door hem recht naar beneden over de haken te plaatsen. Let op de twee groene spanten aan de voorzijde. Deze liggen nu tegen elkaar aan.
Door nu de vleugel naar voren te schuiven vallen de haken in elkaar. Let weer op de twee groene spanten.
Door het naar voren schuiven van de vleugel is er een ruimte ontstaan tussen de twee groene spanten. Hier komt een stuk gondel tussen.
Het gedeelte van de gondel word op zijn plaats gehouden met magneten. Hierdoor kan de vleugel niet naar achteren van de haken af schuiven en is dus gefixeerd.
Hier nog even een zij aanzicht van de haken:
Daarna kunnen de struts worden gemonteerd. De forkends worder gemonteerd op alu steunen welke in de rompspanten en vleugel liggers zijn geintegreerd.
Lijkt me een solide geheel op deze manier. Het is afgeleid van het origineel.
Hier nog wat plaatjes van het ontwerp tot nu . . .
Mvg,
Bart