Dornier Do24K bouwplannen

Als ik de vleugelribben zoals onderstaande uit 1/8th berkentriplex zou maken , zouden deze dan net zo licht zijn als ''normale'' 3mm balsa ribben ?

Ik ben geneigd om te zeggen: 'Ja, maar niet zo sterk.'

Zie post #23: wat-gammaply.

jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Jan , dave platt is idd niet de minste.

In het draadje op RcGroups word er al aardig gediscuseerd over de verschillende constructie methoden :

Dornier Do-24K Construction idea's.

Vanavond eens een aantal verschillende spanten tekenen en kijken wat hierop de reacties zijn.

Mvg,

Bart

Vleugel ribben

Het berken triplex wat Garry ( morganmill/RC ) gebruikt heeft een wat hogere dichtheid dan het bij ons bekende gammaply. Ik heb even een onderdeel uit mijn empire shortkit gehaald om het goed the bekijken. De motorkap spant te zien op de foto heeft toch een behoorlijke sterkte. Alleen als ik hem diagonaal op de draad belast vervormt de spant iets.

Ik heb een 3 tal verschillende ribben uitgewerkt , 2 typen uit 1/8th balticBirchPly en 1 uit 1/8th Balsa. Deze gaan gelaserd worden zodat de voor en nadelen kunnen worden geanaliseerd.

Mvg,

Bart

Motorkapspant van 1/8th Baltic birch ply uit de Empire shortkit :

a6090063-99-1.jpg

a6090065-36-3.jpg

a6090066-69-4.jpg

De verschillende ribben :

a6091255-11-1d.jpg

Mvg,

Bart

als je echt sterke triplex wilt hebben dan moet je vliegtuig triplex nemen
inderdaat een hogere dichthijd en andere lijm
ongeveer 2 keer sterker dan gamma timmerplaat

Deze gaan gelaserd worden zodat de voor en nadelen kunnen worden geanaliseerd.

Leuk dat je het echt serieus en wetenschappelijk gaat onderzoeken.

Fact-checker! :)

Kijk even naar de dichtheid van het balsa dat je gaat gebruiken, leukste is natuurlkijk om meerdere SG's te vergelijken.

Ben benieuwd of Platt echt gelijk heeft . . . :oops:

jan.

Multiplex zelf maken

Hoi

Er staat bij 'schaalmodellen' een tutorial om tri- of multiplex zelf te maken. Daar kan Balsa voor gebruikt worden waarvan je de kwaliteit zelf uitzoekt.
Ik gebruik voor het lijmen ervan een oude boekenpers en gebruik bruislijm.
Met een paar plankjes van 0,5 mm maak je superlichte en sterke multiplex. Misschien niet om een hele kist mee te bouwen, maar om voor specifieke delen iets speciaals te maken.

full

Mooi Theui , maar niet echt geschikt voor een kit denk ik ;)

Intussen aan de andere kant van de grote vijver . . . . . . . . :

Even wachten totdat de ribben de overtocht hebben gemaakt maar mijn voorkeur gaat nu uit naar de rib met de diagonale verstevigingen. Morgen word er nog een balsa variant gelaserd.

Mvg,

Bart

Altijd weer mooi om te zien.

12 gram vs. 11 gram.

Tsja . . . :confused:

Ben benieuwd waar een balsa rib (3 mm?) met een paar cirkels uitgespaard op uit komt.

jan.

@ Jan : zoiets ?

Gezien de voordelen van de rib uit 3mm ply denk ik dat ik hier voor ga :) het kleine verschil in gewicht neem ik dan voor lief. Bij een model van deze grote zal dat niet heel veel uitmaken .

- Prijs lager
- Minder snij tijd
- Rib uit 1 deel
- Sterker

Mvg,

Bart

Hmmm . . . :-?

Op basis van dit (niet geheel wetenschappelijk verantwoord) onderzoek ben ik nog niet volledig overtuigd. ;)

jan.

ik zou aleen de constuctie delen dus de ribben waar dingen aan gemonteerd worden van triplex maken
de rest gewoon van balda
dat houd in dat de ribben binnen de motoren van triplex
en buiten de motoren van balsa kunnen

ik volg je op de voet

Zijn er nog meer meningen of is...
ik leer dus ik zwijg ;) Maar er is een formlid die misschien wél weet hoe het zit? Ariël (Johannes) heeft waarschijnlijk niet voor niets "Hout is het meest geoptimaliseerde composiet op aarde." Onder zijn berichten staan :).

en dat klopt
hout is een natuurprodukt dat door de natuur ontworpen is om niet aleen sterk maar
maar ook buigbaar te zijn
en dat onder barre omstandigheden
bomen worden meer dan 100 jaar oud zonder dat de stam breekt

Vandaag aardig wat uurtjes kunnen tekenen , gelukkig ben ik met het uitwerken van de romp begonnen , ppff wat een werk. Het meeste tijd gaat op in het maken van de nokjes en leufjes waardoor dalijk alle onderdelen in elkaar vallen. Ik ben nog aan twijfelen of ik er stringers in ga maken , misschien zijn de spanten alleen wel voldoende.

a6108327-226-72.jpg

a6108328-67-73.jpg

a6108329-36-74.jpg

a6108330-251-75.jpg

a6108331-220-76.jpg

a6108332-61-77.jpg

Mvg,

Bart

Druk bezig met het tekenen van alle rompspanten , begint er al mooi uit te zien zo :

a6114660-109-79.jpg

a6114661-206-78.jpg

Mvg,

Bart

Laatst bewerkt:
Vandaag en gisteren aardig wat vooruitgang geboekt aan de Dornier. De rompspanten zijn getekend. Het plan voor de bouw :

De romp word in 2 helften gebouwd op een vlakke plaat , hierbij kan het midden frame evt worden vastgemaakt aan de bouwplaat met schroeven. De romphelf kan ook al gedeeltelijk worden beplankt. De 2 helften worden later aan elkaar bevestigt , voor een goede uitlijning komen er paspennen door het middeframe. Het openstuk midden midden in de romp is de plaats waar later het gedeelte komt waar de struts aan zitten , dit zal als een sub onderdeel worden gebouwd en gemonteerd worden nadat de romphelften aan elkaar zijn bevestigd.

a6117853-0-87.jpg

a6117854-193-85.jpg

a6117855-34-84.jpg

a6117856-164-80.jpg

a6117857-69-81.jpg

a6117858-102-82.jpg

a6117859-135-83.jpg

a6117860-95-86.jpg

Mvg,

Bart

Back