Dornier Wal: bouw gestart.

Ik heb de glasvezel aan de bovenkant van het toestel simpel met watergedragen parketlak aangebracht.

De nagellakremover heb ik uiteindelijk niet gebruikt: ik heb de ribben voorzichtig met een scalpel zoveel mogelijk weggesneden en de rest met een schuurpapiertje korrel 280 verwijderd, zonder de glasvezel te beschadigen.

Meer dan de neussectie heb ik trouwens niet gedaan: die irriteerde mij het meest.
 
So, the nose job is done.

Na schuren, plamuren en schilderen:
IMG_20190213_215252.jpg


En met de nieuwe ribben, naar tevredenheid:
IMG_20190213_221650.jpg
 
Dat ga ik ook zeker doen. Alleen nog een keertje schuren en schilderen en daarna de struts monteren.
 
.
Ik vind `m prachtig geworden!! :thumbsup:
Knap werk Frits, je eerste zelfbouw (en) schaalkist, HULDE! :beer:
Succes met de maiden flight, happy landings!

Groeten, Ramses
.
 
Hij haalt het niet bij jullie exemplaren, maar het valt me niet tegen. Leuk om te doen!
 
Heel heel mooi geworden Frits!
Echt super goed gedaan. Mooi al je details.

Wanneer ge je hem maidenen? Het is deze dagen prachtig weer!
 
Ik heb niet echt een geschikte locatie met bootje in de buurt, tenzij ik een waadbroek meeneem ;-)
 
Je kan hem voorzien van een ‘landrottencontraptie’?

Anders handwerpen en buiklanden?

Je moet hem toch invliegen? Dat doe je beter op een modelveld immers...
 
Zelfs dat kan nog. Nee ik dacht aan een taildragger oplossing met piano wire en een cradle en dat keurig om de romp past. Je er bij gelegenheid aan kan zetten zonder de romp aan te tasten of te kneuzen.

Dit model werp je zo uit de hand weg. Wel even met zn twee. Vanwege het sturen. Graslanden op de buik moet geen issue zijn.
In mijn leerlingtijd ook met calmato getraind zonder onderstel. Ging stuk.
Dan maar zonder en buiklanden met motor uit. Kom je toch aan je uurtjes [emoji39].

Uitslagen niet te groot en een beetje expo opdat het middengebied rechtuit niet te nerveus wordt?

Bart en Ramses weten dat wel. Hoe en wat.
 
We hebben op de club een karretje waar hij met de stummels achter valt: die duwt hij voort totdat er voldoende lift is om op te stijgen. Het karretje loopt erg licht met naar verhouding grote dunne wielen.
 
De thrust gemeten: op vol vermogen bij 4S kwam ik op 1,8 á 1,9 kilo, gemeten met een analoge bagageweegschaal die tot 22 kilo gaat. Niet echt een precisie-instrument, maar het lijkt me wel voldoende om hem de lucht in te krijgen.

Edit: een tandemopstelling is zoals verwacht niet heel efficiënt: de tweeblads achterprop kan in z'n eentje op 4S al ruim 1600 gram trekken. Het voordeel: houdt een van beide er mee op, dan hou je nog voldoende power over.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top