Dornier Wal: bouw gestart.

Hoi Frits,

Ik heb zelf niet de kit maar heb de motorkappen als volgt gemaakt:

Uit vierkante latjes van 6x6 een framepje direct op de gondel gelijmd met op iedere hoek een mini drupje seconden lijm. Dan de motorkap vanuit daar op bouwen. Later, wanneer nodig, kun je de kap eenvoudig los snijden of "breken". Hoe dan ook, het past altijd 100%. De voorste kap hoeft eigenlijk niet demontabel te zijn omdat je de motor eenvoudig kunt verwijderen. Bij de achterste is dat lastiger. I.p.v. magneetjes lijm ik wederom de achterste kap vast. Mocht ik de motor moeten demonteren dan snijd ik hem eenvoudig los.

De neus is eenvoudig te schuren. Volg de contouren van de romp door je schuurplankje in de lijnen van de romp te bewegen en zie daar je neusje ontstaan!

Het resultaat van de achterste motorkap:
Screenshot_20181116-100854.png

Niet zo afgerond als die van o.a. Bart, maar de motor is ook wat groter. Ik ben niet ontevreden.

Maar ik heb wel een extra setje bevestigingsraampjes besteld om te kijken of het nog iets beter kan.

Mooi Frits! Dat schiet al aardig op.
Ziet er netjes uit.

Ps, zit net nogmaals je foto's te bekijken en zie dat je op de laatste foto je richtingsroer op de kop hebt gemonteerd;) Ah, daar was je later vast zelf achter gekomen.

Laatst bewerkt:
Lijmtest gedaan voor de aansluiting van de struts (hollewand pluggen zonder achterdeel). Het plan is om deze in 8mm balsa lat te steken, door de beplanking van de stummel heen. Die heb ik daarvoor versterkt met glasvezel aan de onderkant. Zowel epoxy als gorilla glue zorgt voor een stevige verbinding. Epoxy werkt iets netter. Ik kan er zowel een m3 boutje als een schroef in vastdraaien.

En Remy: het richtingsroer zat inderdaad ondersteboven. Gelukkig alleen met tape ;-)

Bijlagen

• IMG_20181118_133724.jpg
    IMG_20181118_133724.jpg
    88,6 KB · Weergaven: 323
  • IMG_20181124_104216.jpg
    IMG_20181124_104216.jpg
    100 KB · Weergaven: 326
Laatst bewerkt:
Lijkt me een prima oplossing zo. Je struts hoeven niet veel te houden anders dan de vleugels op de plek houden.

Ik heb de balsa rechthoekjes nog wel aan beide zijden vastgezet met een extra driehoekje. Er komen tijdens de vlucht ook trekkrachten op en die kunnen bij onverwachte bewegingen best fors zijn. Dat zal met schaalvliegen wel meevallen, maar uitgesloten is het niet.

Momenteel bezig met wat kleine dingetjes, in afwachting van enkele onderdelen die hopelijk binnenkort komen. De carbon staaf in de vleugel gaat door drie ribben: 1 triplex en 2 balsa van 3mm. Waarschijnlijk stevig genoeg, maar voor de zekerheid heb ik er toch nog wat balsa versteviging tegenaan gelijmd. De staaf zit er nu alleen in voor de passing.
.IMG_20181127_215917.jpg

Nog een vraagje aan Bart/Ramses/Remy: wat voor elastiek gebruiken jullie om de vleugels te bevestigen? Vast geen post-elastieken, die vergaan vrij snel.

Hoi Remy,

Bedankt voor de link. De kosten vallen nog wel mee, behalve de verzending (tussen de 25 en 95 pond..). Dat is toch wat veul voor een paar elastieken.

Jemig wat achterlijk. Zie het nu ja.
Ach, iedere elastiek volstaat. Komt niet zo nauw. Je kunt altijd voor 2 elastieken gaan. Kans dat er 2 tegelijk knappen is nihil.

Remy

Tot zo ver op dit moment met de romp, in afwachting van onderdelen. Ik kan ook één vleugel completeren.

Bijlagen

• IMG_20181130_152757.jpg
    IMG_20181130_152757.jpg
    322,1 KB · Weergaven: 272
  • IMG_20181130_152713.jpg
    IMG_20181130_152713.jpg
    323,4 KB · Weergaven: 278
Waar ik nog over puzzel is het moment van vastlijmen van de aansluiting van de struts (de gaten in de stummels). Als ik het vóór het schilderen doe, zitten ze het meest stevig. Maar verf houdt er slecht op: het lijkt een soort nylon. Dat wordt snel lelijk denk ik. Als ik eerst schilder, lijm ik ze deels op de verf, wat minder stevig is. Choices, choices.

De rechter vleugel is klaar om ingedekt te worden. Ik heb een kabelgootje gemaakt van 1,5mm balsa voor als ooit de servo vervangen moet worden. Het weegt bijna niks (de elektronische keukenweegschaal bleef op 0 staan) en geeft ook wat extra stevigheid. Het extra snoertje is voor de landings/zoeklichten die ik wel een aardig detail vind. Helaas geen echte schaal-uitvoering (ze zaten meestal aan de struts en de vormgeving van het lamphuis kan ik niet reproduceren) maar ik hoop dat het er wel enigszins overtuigend uit gaat zien. Er komen powerleds in, die zie je overdag tenminste nog een beetje.

Bijlagen

• IMG_20181201_115429.jpg
    IMG_20181201_115429.jpg
    152,4 KB · Weergaven: 299
  • IMG_20181201_122221.jpg
    IMG_20181201_122221.jpg
    214,1 KB · Weergaven: 317
  • IMG_20181201_122715.jpg
    IMG_20181201_122715.jpg
    122,4 KB · Weergaven: 282
Mooi Frits! Schiet al aardig op zo.
Mijn dornier staat hier nog te wachten op zijn maiden. Het weer is alleen zo belabberd:(

Ik schat dat het nog wel een maandje of twee duurt voordat 'ie klaar is. Maar gezien het weer vind ik dat niet erg :-).

Succes met de maiden als het weer wat beter wordt!

Back