Dornier Wal: bouw gestart.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Frits37, 23 sep 2018.

  1. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Hoi Frits,

    Ik heb zelf niet de kit maar heb de motorkappen als volgt gemaakt:

    Uit vierkante latjes van 6x6 een framepje direct op de gondel gelijmd met op iedere hoek een mini drupje seconden lijm. Dan de motorkap vanuit daar op bouwen. Later, wanneer nodig, kun je de kap eenvoudig los snijden of "breken". Hoe dan ook, het past altijd 100%. De voorste kap hoeft eigenlijk niet demontabel te zijn omdat je de motor eenvoudig kunt verwijderen. Bij de achterste is dat lastiger. I.p.v. magneetjes lijm ik wederom de achterste kap vast. Mocht ik de motor moeten demonteren dan snijd ik hem eenvoudig los.

    De neus is eenvoudig te schuren. Volg de contouren van de romp door je schuurplankje in de lijnen van de romp te bewegen en zie daar je neusje ontstaan!
     
    Frits37 en Bart83 vinden dit leuk.
  2. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    Het resultaat van de achterste motorkap:
    Screenshot_20181116-100854.png

    Niet zo afgerond als die van o.a. Bart, maar de motor is ook wat groter. Ik ben niet ontevreden.

    Maar ik heb wel een extra setje bevestigingsraampjes besteld om te kijken of het nog iets beter kan.
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  3. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Netjes Frits !

    Bart
     
  4. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    Nose job afgerond:
    IMG_20181118_094609.jpg

    En een zijaanzicht:
    IMG_20181118_104144.jpg
    (Staartsectie provisorisch gemonteerd voor de foto)
     
    Bart83 en ISOLA2 vinden dit leuk.
  5. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Mooi Frits! Dat schiet al aardig op.
    Ziet er netjes uit.

    Ps, zit net nogmaals je foto's te bekijken en zie dat je op de laatste foto je richtingsroer op de kop hebt gemonteerd;) Ah, daar was je later vast zelf achter gekomen.
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2018
    Bart83 en Frits37 vinden dit leuk.
  6. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    Lijmtest gedaan voor de aansluiting van de struts (hollewand pluggen zonder achterdeel). Het plan is om deze in 8mm balsa lat te steken, door de beplanking van de stummel heen. Die heb ik daarvoor versterkt met glasvezel aan de onderkant. Zowel epoxy als gorilla glue zorgt voor een stevige verbinding. Epoxy werkt iets netter. Ik kan er zowel een m3 boutje als een schroef in vastdraaien.

    En Remy: het richtingsroer zat inderdaad ondersteboven. Gelukkig alleen met tape ;-)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 24 nov 2018
  7. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Lijkt me een prima oplossing zo. Je struts hoeven niet veel te houden anders dan de vleugels op de plek houden.
     
  8. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik heb de balsa rechthoekjes nog wel aan beide zijden vastgezet met een extra driehoekje. Er komen tijdens de vlucht ook trekkrachten op en die kunnen bij onverwachte bewegingen best fors zijn. Dat zal met schaalvliegen wel meevallen, maar uitgesloten is het niet.
     
  9. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    En begonnen met de vleugel:
    IMG_20181125_164437.jpg
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  10. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    Momenteel bezig met wat kleine dingetjes, in afwachting van enkele onderdelen die hopelijk binnenkort komen. De carbon staaf in de vleugel gaat door drie ribben: 1 triplex en 2 balsa van 3mm. Waarschijnlijk stevig genoeg, maar voor de zekerheid heb ik er toch nog wat balsa versteviging tegenaan gelijmd. De staaf zit er nu alleen in voor de passing.
    . IMG_20181127_215917.jpg
     
  11. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    Nog een vraagje aan Bart/Ramses/Remy: wat voor elastiek gebruiken jullie om de vleugels te bevestigen? Vast geen post-elastieken, die vergaan vrij snel.
     
  12. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Hoi Frits. Ik had gehoopt dat de struts de vleugels voldoende op de plek hielden maar was toch genoodzaakt een elastiek te gebruiken. Weet niet of het wat uit maakt maar ik gebruik deze elastieken:

    https://www.rofalconry.com/product/elastic-bands-pack-of-10/

    Prima sterk en goede kwaliteit.
    Hoe dan ook, als hij zou knappen vliegen de vleugels er nog steeds niet af door de struts.

    Remy
     
  13. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    Hoi Remy,

    Bedankt voor de link. De kosten vallen nog wel mee, behalve de verzending (tussen de 25 en 95 pond..). Dat is toch wat veul voor een paar elastieken.
     
  14. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Jemig wat achterlijk. Zie het nu ja.
    Ach, iedere elastiek volstaat. Komt niet zo nauw. Je kunt altijd voor 2 elastieken gaan. Kans dat er 2 tegelijk knappen is nihil.

    Remy
     
  15. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Ik gebruik altijd post elastieken, gewoon regelmatig vervangen.

    Mvg,

    Bart
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  16. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    Tot zo ver op dit moment met de romp, in afwachting van onderdelen. Ik kan ook één vleugel completeren.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bart83 vindt dit leuk.
  17. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    Waar ik nog over puzzel is het moment van vastlijmen van de aansluiting van de struts (de gaten in de stummels). Als ik het vóór het schilderen doe, zitten ze het meest stevig. Maar verf houdt er slecht op: het lijkt een soort nylon. Dat wordt snel lelijk denk ik. Als ik eerst schilder, lijm ik ze deels op de verf, wat minder stevig is. Choices, choices.
     
  18. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    De rechter vleugel is klaar om ingedekt te worden. Ik heb een kabelgootje gemaakt van 1,5mm balsa voor als ooit de servo vervangen moet worden. Het weegt bijna niks (de elektronische keukenweegschaal bleef op 0 staan) en geeft ook wat extra stevigheid. Het extra snoertje is voor de landings/zoeklichten die ik wel een aardig detail vind. Helaas geen echte schaal-uitvoering (ze zaten meestal aan de struts en de vormgeving van het lamphuis kan ik niet reproduceren) maar ik hoop dat het er wel enigszins overtuigend uit gaat zien. Er komen powerleds in, die zie je overdag tenminste nog een beetje.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Mooi Frits! Schiet al aardig op zo.
    Mijn dornier staat hier nog te wachten op zijn maiden. Het weer is alleen zo belabberd:(
     
  20. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik schat dat het nog wel een maandje of twee duurt voordat 'ie klaar is. Maar gezien het weer vind ik dat niet erg :).

    Succes met de maiden als het weer wat beter wordt!
     
    Bart83 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina