Dornier Wal: bouw gestart.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Frits37, 23 sep 2018.

  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Dat koord van de Action is trouwens ideaal: het klemt makkelijk aan hout dus hoef je geen strakke knopen te leggen om het op spanning te houden. Nog geen euro per rol (blauw en rood verkrijgbaar).
     
  2. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    De romp aan de voorkant is hersteld en komt nu behoorlijk met de mal overeen. Morgen een begin maken met de achterkant. Die is minder uit vorm, dus dat zou makkelijker moeten gaan.

    Ik ga ervan uit dat ik hier en daar de stringers over de lengte enigszins moet schuren omdat de hoeken tussen boven-, onder- en zijkant niet precies haaks zijn en de beplanking zoveel mogelijk lijmoppervlak moet hebben op de stringers. Oftewel: de stringers volgen qua doorsnede de lijnen van de spanten.
     
  3. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Even tussendoor: ik heb het boek van M. Michiel van der Mey gekocht: veel interessante informatie en foto's, ook over de Nederlandse geschiedenis van het toestel.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bart83 vindt dit leuk.
  4. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    De zijkanten zijn klaar. De vorm begint te komen, maar het lijkt nog steeds op een atoomonderzeeƫr ;-)

    IMG_20181027_120015.jpg IMG_20181027_120024.jpg
     
  5. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    De volgende uitdaging: de beide voorste helften van de 3mm bodemplaat bevestigen. EĆ©n helft gaat zonder problemen: die kan ik aan bijna alle kanten vastklemmen of spelden. Maar als die kant vast zit, kan ik geen klemmen en spelden meer gebruiken. Geen klemmen omdat ik dan geen grip meer heb op de onderliggende constructie en geen spelden bij de kiel omdat de kans op splijten van het balsa zo dicht op de rand groot is.Het voorvormen met behulp van (warm) water om de spanning eruit te halen lukt niet voldoende: bij het losmaken veert het weer een beetje in de oude vorm terug.

    Misschien bij het lijmen de romp omwikkelen met touw? Metv bescherming om deuken in het balsa te voorkomen?

    Ik heb ook begrepen dat het 3mm balsa (44 gram per plankje) relatief zwaar en dus stijf is. Voor de functie van bodemplaat prima, maar dus wat lastig te vervormen.

    Tips zijn welkom.
     
  6. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Je kunt het balsa dmv ammonia ,probeer wat te experimenteren met de richting van de nerf zodat je de balsa delen gemakkelijk kunt vormen.
    Verder adviseer ik je de delen gelijktijdig te verlijmen om krom trekken van de romp te voorkomen. Je kunt gewichten maken door bv plastic te vullen met zand of grint.

    Hier enkele foto's van de bouw van mijn Empire vliegboot Let goed op de richting van de nerf :

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mvg,

    Bart
     
  7. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik heb amonia geprobeerd, dat maakte niet veel verschil met warm water. Ik denk dat ik met 5 minuten epoxy ga lijmen, dan kan ik het waar nodig met de hand nog wat aandrukken tijdens het uitharden.
     
  8. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Niet doen!
    Wordt een gepruts!
    Is dit nog steeds voor de 44 gram zware plank?
    Probeer een lichtere en beter te buigen plank te scoren, eventueel bij een clubgenoot als je geen winkel in de buurt hebt?
     
  9. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Expoy gaat inderdaad een rommel worden. Probeer zoals Nico zegt een licht plankje dan moet het goed te doen zijn.

    Mvg,

    Bart
     
  10. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Bedankt voor jullie bezorgdheid. Ik had het al met epoxy gedaan, en dat heeft gelukkig redelijk goed uitgepakt. Ik zal nog wat fotootjes van het resultaat posten. N.b. Het dichtsbijzijnde plankje is een kilometer of 35, 40 hier vandaan, vandaar dat ik het eerst zo heb geprobeerd ;-)
     
  11. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Een paar fotootjes van vandaag. Ook een ongelukje: ik duwde onverwacht door een zijkant heen. Maar dat is weer gerepareerd en iets verstevigd aan de binnenkant.

    IMG_20181103_114746.jpg

    IMG_20181103_145137.jpg
    Bodem met epoxy.

    IMG_20181103_114642.jpg
    Ongelukje

    IMG_20181103_132232.jpg
    Gerepareerd


    IMG_20181103_142210.jpg
    Tot zover.


    Bijna vergeten: bij de kiel achteraan heb ik wat extra balsa toegepast om meer 'vlees' te krijgen voor de sheeting:
    IMG_20181103_095151.jpg
    IMG_20181103_132427.jpg
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2018
    Bart83 vindt dit leuk.
  12. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Goed bezig Frits !

    Mvg,

    Bart
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  13. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Update:

    IMG_20181103_153304.jpg
    romp na correctie (foto is wat onscherp omdat ik weinig licht had)

    IMG_20181104_210401.jpg
    positionering van de pen-scharnieren: een kopspeld in de juiste positie in de staartvleugel geprikt en het hoogteroer er stevig tegenaan gedrukt: daar kan ik t.z.t. precies op de goede plek de gaatjes boren om de scharnieren te bevestigen. Hetzelfde uiteraard bij het hoogteroer. De positie heb ik bepaald aan de hand van de tekening van het niet meer zichtbare tussenliggende deel, zodat ik 'in het vlees' zit.

    IMG_20181106_210041.jpg
    De staartsectie is in ruwbouw klaar. De beide delen van het hoogteroer moeten nog wel verbonden worden d.m.v. een in U-vorm gebogen stukje verenstaal. Alles in de goede volgorde: eerst de vaste delen haaks bevestigen, daarna het hoogteroer inpassen en een stukje uit het verticale deel snijden om de U-vormige verbinding ruimte te geven, het hoogteroer bevestigen en als laatste het richtingsroer.

    Zoals gezegd: het is mijn eerste houtbouwproject, maar het is gelukkig een prima ontworpen en uitgevoerde kit en ik vind het leuk om te doen.
     
  14. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Netjes Frits , stapje bij stapje word je steeds handiger met balsa.

    Mvg,


    Bart
     
  15. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Bezig gegaan met de motorkappen. De voorste gaat wel lukken: zie foto. Het hoekijzer is om de verbinding tijdens het drogen netjes haaks te houden.

    De achterste is een grotere puzzel. Volgens de gebruiksaanwijzing moet die uit 6mm balsa worden gemaakt, met een forse buiging in het materiaal. Dat lijkt me vrijwel niet te doen. Zou 3 of 4mm niet voldoende zijn? Er komt geen enkele kracht op te staan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 11 nov 2018
  16. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hoi Frits,

    Het idee van het 6mm balsa is dat je dan voldoende dikte hebt om de achterste motorkap in vorm te schuren. Onderstaand enkele foto's zo dat je kunt zien wat de bedoeling is. Let goed op de richting van de nerf.
    Gaat je lukken ;)

    Bart
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik zie het, de ronding wordt dan veel minder extreem dan de tekening aangeeft. Je hebt ook 5 delen toegepast i.p.v. de 4 op de tekening. Ik zal eens kijken hoe dat uitkomt.

    Nog een ander vraagje: de (massieve) neussectie, hoe dik (lang) moet die zijn? Zie foto (deelfoto van Ramses)

    neus.jpg
     
  18. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Als ik naar de motorkappen kijk die Bart, Ramses en Remy hebben gemaakt, valt het me op dat die vrijwel naadloos aansluiten aan de motorgondel. Bij mijn model zijn de naden duidelijk zichtbaar. Hoe krijgen jullie dat voor elkaar? Te ruim bekleden en daarna op maat schuren? Ik heb de bekleding vlak op de bevestigingsraampjes gemaakt maar dat levert toch zichtbare naden op. Ik kan ze misschien nog een keer maken, met nieuwe raampjes om mee te beginnen. O ja, en de vraag over de neuslengte staat nog ;-)
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  19. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Inderdaad iets te groot maken en dan vlak schuren ;)

    De neus gewoon zo maken dat het er goed uit ziet . . . blok balsa er op en schuren maar :)

    Bart
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  20. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik heb 8mm balsa als dikste maat. 5 lagen zal wel voldoende zijn voor de neus neem ik aan.
     

Deel Deze Pagina