Dornier Wal: bouw gestart.

Dat koord van de Action is trouwens ideaal: het klemt makkelijk aan hout dus hoef je geen strakke knopen te leggen om het op spanning te houden. Nog geen euro per rol (blauw en rood verkrijgbaar).
 
De romp aan de voorkant is hersteld en komt nu behoorlijk met de mal overeen. Morgen een begin maken met de achterkant. Die is minder uit vorm, dus dat zou makkelijker moeten gaan.

Ik ga ervan uit dat ik hier en daar de stringers over de lengte enigszins moet schuren omdat de hoeken tussen boven-, onder- en zijkant niet precies haaks zijn en de beplanking zoveel mogelijk lijmoppervlak moet hebben op de stringers. Oftewel: de stringers volgen qua doorsnede de lijnen van de spanten.
 
Even tussendoor: ik heb het boek van M. Michiel van der Mey gekocht: veel interessante informatie en foto's, ook over de Nederlandse geschiedenis van het toestel.
 

Bijlagen

  • IMG_20181026_205345.jpg
    IMG_20181026_205345.jpg
    176,3 KB · Weergaven: 227
De zijkanten zijn klaar. De vorm begint te komen, maar het lijkt nog steeds op een atoomonderzeeër ;-)

IMG_20181027_120015.jpg IMG_20181027_120024.jpg
 
De volgende uitdaging: de beide voorste helften van de 3mm bodemplaat bevestigen. Eén helft gaat zonder problemen: die kan ik aan bijna alle kanten vastklemmen of spelden. Maar als die kant vast zit, kan ik geen klemmen en spelden meer gebruiken. Geen klemmen omdat ik dan geen grip meer heb op de onderliggende constructie en geen spelden bij de kiel omdat de kans op splijten van het balsa zo dicht op de rand groot is.Het voorvormen met behulp van (warm) water om de spanning eruit te halen lukt niet voldoende: bij het losmaken veert het weer een beetje in de oude vorm terug.

Misschien bij het lijmen de romp omwikkelen met touw? Metv bescherming om deuken in het balsa te voorkomen?

Ik heb ook begrepen dat het 3mm balsa (44 gram per plankje) relatief zwaar en dus stijf is. Voor de functie van bodemplaat prima, maar dus wat lastig te vervormen.

Tips zijn welkom.
 
Je kunt het balsa dmv ammonia ,probeer wat te experimenteren met de richting van de nerf zodat je de balsa delen gemakkelijk kunt vormen.
Verder adviseer ik je de delen gelijktijdig te verlijmen om krom trekken van de romp te voorkomen. Je kunt gewichten maken door bv plastic te vullen met zand of grint.

Hier enkele foto's van de bouw van mijn Empire vliegboot Let goed op de richting van de nerf :

a7254702-110-Empire%20%28106%29.jpg


a7254706-98-Empire%20%28109%29.jpg


Mvg,

Bart
 
Ik heb amonia geprobeerd, dat maakte niet veel verschil met warm water. Ik denk dat ik met 5 minuten epoxy ga lijmen, dan kan ik het waar nodig met de hand nog wat aandrukken tijdens het uitharden.
 
Ik heb amonia geprobeerd, dat maakte niet veel verschil met warm water. Ik denk dat ik met 5 minuten epoxy ga lijmen, dan kan ik het waar nodig met de hand nog wat aandrukken tijdens het uitharden.
Niet doen!
Wordt een gepruts!
Is dit nog steeds voor de 44 gram zware plank?
Probeer een lichtere en beter te buigen plank te scoren, eventueel bij een clubgenoot als je geen winkel in de buurt hebt?
 
Expoy gaat inderdaad een rommel worden. Probeer zoals Nico zegt een licht plankje dan moet het goed te doen zijn.

Mvg,

Bart
 
Bedankt voor jullie bezorgdheid. Ik had het al met epoxy gedaan, en dat heeft gelukkig redelijk goed uitgepakt. Ik zal nog wat fotootjes van het resultaat posten. N.b. Het dichtsbijzijnde plankje is een kilometer of 35, 40 hier vandaan, vandaar dat ik het eerst zo heb geprobeerd ;-)
 
Een paar fotootjes van vandaag. Ook een ongelukje: ik duwde onverwacht door een zijkant heen. Maar dat is weer gerepareerd en iets verstevigd aan de binnenkant.

IMG_20181103_114746.jpg


IMG_20181103_145137.jpg

Bodem met epoxy.

IMG_20181103_114642.jpg

Ongelukje

IMG_20181103_132232.jpg

Gerepareerd


IMG_20181103_142210.jpg

Tot zover.


Bijna vergeten: bij de kiel achteraan heb ik wat extra balsa toegepast om meer 'vlees' te krijgen voor de sheeting:
IMG_20181103_095151.jpg

IMG_20181103_132427.jpg
 
Laatst bewerkt:
Update:

IMG_20181103_153304.jpg

romp na correctie (foto is wat onscherp omdat ik weinig licht had)

IMG_20181104_210401.jpg

positionering van de pen-scharnieren: een kopspeld in de juiste positie in de staartvleugel geprikt en het hoogteroer er stevig tegenaan gedrukt: daar kan ik t.z.t. precies op de goede plek de gaatjes boren om de scharnieren te bevestigen. Hetzelfde uiteraard bij het hoogteroer. De positie heb ik bepaald aan de hand van de tekening van het niet meer zichtbare tussenliggende deel, zodat ik 'in het vlees' zit.

IMG_20181106_210041.jpg

De staartsectie is in ruwbouw klaar. De beide delen van het hoogteroer moeten nog wel verbonden worden d.m.v. een in U-vorm gebogen stukje verenstaal. Alles in de goede volgorde: eerst de vaste delen haaks bevestigen, daarna het hoogteroer inpassen en een stukje uit het verticale deel snijden om de U-vormige verbinding ruimte te geven, het hoogteroer bevestigen en als laatste het richtingsroer.

Zoals gezegd: het is mijn eerste houtbouwproject, maar het is gelukkig een prima ontworpen en uitgevoerde kit en ik vind het leuk om te doen.
 
Bezig gegaan met de motorkappen. De voorste gaat wel lukken: zie foto. Het hoekijzer is om de verbinding tijdens het drogen netjes haaks te houden.

De achterste is een grotere puzzel. Volgens de gebruiksaanwijzing moet die uit 6mm balsa worden gemaakt, met een forse buiging in het materiaal. Dat lijkt me vrijwel niet te doen. Zou 3 of 4mm niet voldoende zijn? Er komt geen enkele kracht op te staan.
 

Bijlagen

  • motorkap1.jpg
    motorkap1.jpg
    816,4 KB · Weergaven: 269
  • motorkap2.jpg
    motorkap2.jpg
    299,1 KB · Weergaven: 266
Laatst bewerkt:
Hoi Frits,

Het idee van het 6mm balsa is dat je dan voldoende dikte hebt om de achterste motorkap in vorm te schuren. Onderstaand enkele foto's zo dat je kunt zien wat de bedoeling is. Let goed op de richting van de nerf.
Gaat je lukken ;)

Bart
a7887396-42-Wal%20%2861%29.JPG


a7887397-97-Wal%20%2862%29.JPG


a7887398-12-Wal%20%2863%29.JPG


a7887399-221-Wal%20%2864%29.JPG
 
Ik zie het, de ronding wordt dan veel minder extreem dan de tekening aangeeft. Je hebt ook 5 delen toegepast i.p.v. de 4 op de tekening. Ik zal eens kijken hoe dat uitkomt.

Nog een ander vraagje: de (massieve) neussectie, hoe dik (lang) moet die zijn? Zie foto (deelfoto van Ramses)

neus.jpg
 
Als ik naar de motorkappen kijk die Bart, Ramses en Remy hebben gemaakt, valt het me op dat die vrijwel naadloos aansluiten aan de motorgondel. Bij mijn model zijn de naden duidelijk zichtbaar. Hoe krijgen jullie dat voor elkaar? Te ruim bekleden en daarna op maat schuren? Ik heb de bekleding vlak op de bevestigingsraampjes gemaakt maar dat levert toch zichtbare naden op. Ik kan ze misschien nog een keer maken, met nieuwe raampjes om mee te beginnen. O ja, en de vraag over de neuslengte staat nog ;-)
 
Inderdaad iets te groot maken en dan vlak schuren ;)

De neus gewoon zo maken dat het er goed uit ziet . . . blok balsa er op en schuren maar :)

Bart
 
Ik heb 8mm balsa als dikste maat. 5 lagen zal wel voldoende zijn voor de neus neem ik aan.
 
Back
Top