Dornier Wal: bouw gestart.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Frits37, 23 sep 2018.

  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Nog een vraag: wat is beter/handiger: eerst de hele vleugel glassen en daarna de ailerons uitsnijden of andersom?
     
  2. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Voldoen prima,veroudering tegen gaan door de elastieken met wat talkpoeder in een plastic zakje even door elkaar te husselen en dan in donkere omgeving bewaren,suc6 ermee,grtz Bel10:bye:.
     
  3. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Weurt
    Hoi Frits,

    Ik zie dat nog niemand heeft gereageerd op jou vraag. Ondanks dat ik zelf geen glas vleugels heb zou ik ze pas later uitsnijden. Dan blijven ze mooi recht met het lamineren.
    Als je ze later uitsnijd lamineer je nog even de kopske kanten of smeert ze in met een laagje PU.
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  4. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Je hebt ze met oracover o.i.d. bespannen?
     
  5. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Weurt
    Bijna.. Oratex;) Da's een soort "linnen-look" bespanning en werkt hetzelfde als oracover. Het is alleen wel ietsje zwaarder.
    Roeren zijn ribbenbouw, niet massief.
     
  6. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik vergeet af en toe dat je niet de kit hebt gebouwd. De vleugels zijn bij mij met 1,5mm balsa beplankt. Er zitten ook veel minder ribben in dan bij jou. De oratex zou dan over de beplanking gaan.
     
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Lees het nu ook, zelf heb ik de rolroeren juist eerst uitgesneden en daarna de vleugel in het glasweefsel gezet:

    [​IMG]

    Omdat de rolroeren dus al uitgezaagd zijn, hoef je geen losse stukjes glasweefsel meer te verwerken.
    Vind ik persoonlijk fijner werken, maar later uitsnijden kan uiteraard ook.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2018
  8. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Weurt
    Maar je bent dan toch alsnog losse stukjes aan het verwerken? Je moet de rolroeren dan inpakken met glas, terwijl als je ze mee lamineerd het meeste al is gedaan en geen kans om kromtrekken.
    Hoe dan ook, jij hebt een pens meer ervaring met het glassen dus ik zou gaan voor het eerst uitsnijden Frits!


     
  9. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Twee stukken glasweefsel per vleugelhelft inderdaad ;)
    Eén grote voor de vleugelhelft en een kleine voor de losse aileron.
    De kopse kantjes, neuslijst aileron, achterlijst vleugel, etc vouw je om en zijn geen losse stukjes glasweefsel.
    Wanneer je later de aileron lossnijd moet je de neuslijst daarvan, de achterlijst van de vleugel en de kopse kantjes allemaal met losse stukjes glasweefsel dichtmaken, dat bedooelde ik eigenlijk.

    Groeten, Ramses
    .
     
  10. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Weurt
    Ah inderdaad ja.. Makes sense:).
    Kromtrekken zal dan ook meevallen omdat je het in ene keer bekleed als los rolroer.
    Echter had ik wat moeite om het glas over strakke randen heen te krijgen, zoals dat zou gebeuren bij het los bekleden van het rolroer. Ik probeerde mijn glas al diagonaal op te zetten.

    Als je het glas mooi strak om een los bekleed rolroer krijgt dan scheelt dat een winterjas aan schuren.

    Nu we het toch over het glas hebben, waar haal jij je glas vandaan Ramses?
     
  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hoi Remi,

    Ik haal het bij Hobby-In in Waalwijk of bij Wouters Modelbouw in Bergeijk.
    Strak om de rand heen krijgen lukt mij ook de ene keer strakker dan de andere, maar met 25 grams weefsel lukt het meestal prima.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Apfpv vindt dit leuk.
  12. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Bedankt voor de tips. Ik denk dat ik Ramses zijn methode volg.

    Ander (klein) dingetje: het viel me op dat de aansluiting van de vleugel bij de voorlijst niet exact doorloopt. Dat ligt niet aan de lijst: de beplanking loopt ook niet precies door en die markeert de voorkant van de ribben. Het lijkt erop dat de gaten voor de doorvoer van de carbonstaaf niet helemaal matchen want die bepalen uiteindelijk de positie van de ribben.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik weet inmiddels welk MLD toestel het gaat worden: de D35. Die is korte tijd, tussen 1 oktober 1930 en 13 januari 1931, uitgevoerd geweest met de zogeheten Courlis uitvoering van de Lorraine Dietrich motoren, duidelijk herkenbaar aan de halfronde radiatoropstelling tussen beide motoren, die als een soort buis zichtbaar is. De Courlis had een groter vermogen dan de standaard LD, maar was minder betrouwbaar. De D35 staat ook met kleurenschema vermeld in het boek van Nico Geldhof: de vleugels en staartvleugel aluminiumverf en de rest 'lichtgrijsblauw'. Uiteraard zijn er geen kleurenfoto's beschikbaar, dus ik heb een gokje moeten nemen bij de verfmengboer. Ik kwam uit op de kleur 'visje'. Wel grappig, gelet op de betekenis van het Duitse woord Wal: walvis. Aangezien de romp van metaal was, heb ik voor hoogglansverf gekozen. Dat is een beetje tricky, want 'je ziet er alles op'... Dat wordt veel schuren en plamuren. Van de D35 zijn gelukkig een paar foto's beschikbaar, zoals deze. Die heeft ook kleine roundels, waar de meeste Wal'len grote exemplaren hadden die zelfs over de ailerons liepen. Ook was de aanduiding D35 zwart in plaats van het gebruikelijke wit, waarschijnlijk vanwege de lichtere achtergrondkleur. Met een beetje geluk kan ik er zodoende een redelijk historisch verantwoord model van maken, hoewel het lang niet de museale kwaliteit van de Wal van Ramses zal worden. Maar eerst is het wachten op een paar onderdelen zodat ik met de tweede vleugel en de beplanking van de bovenkant van de romp verder kan.
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2018
  14. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Update: de motoren en regelaars zijn gemonteerd. Ik heb ze in de zender zo geprogrammeerd dat als ik gas geef eerst de achterste motor gaat draaien; bij meer gas gaat ook de voorste motor meedoen. Reden is dat ik op oude filmbeelden zag dat voor het taxiën op het water alleen de achterste motor gebruikt werd. Ze eindigen allebei uiteraard wel op 100% bij volgas.

    Verder heb ik ook de neus wat stomper geschuurd, het is niet heel veel maar toont toch wat beter naar voorbeeld van het echte toestel.

    Edit: ik heb ook een eerste weging gedaan, ik kom qu ruwbouw (met motoren etc. maar zonder glasvezel, verf, schaaldetails en lipo) naar verwachting rond de 1500 gram uit.
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2018
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  15. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Weurt
    Mooi Frits! De plannen klinken super. Heb je dan wel wat aan de 3d geprinte motortjes? Erg leuk dat we zometeen allemaal een verschillende Wal hebben:).
    Mooi idee ook van de motoren. Ben benieuwd hoe dat er uit ziet, al vind ik 2 van de eigenwijs draaiende motoren op de nacelle tijdens het taxieen toch ook wel erg leuk. Maakt het nog levender maar nu blijkt dus niet realistischer.
    Welke accu's ga je gebruiken?
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  16. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Die 3D geprinte motortjes ga ik zeker gebruiken! Die waren bij de Courlis ook zichtbaar. Ik zal binnenkort even kijken of ik een filmpje kan maken. De bowdenkabels zijn eindelijk binnen dus ik kan de romp komende week verder afmaken.

    Ik heb (te vroeg, ik weet het) 4S 2750mAh lipo's gekocht, die wegen ongeveer evenveel als de 3S 3300 die Bart gebruikt.
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Erg leuk detail, om uit te leggen wanneer iemand je zegt dat je motoren niet synchroon oplopen, of op een vliegshow/meeting :)

    In jouw pack zit 11% meer energie ( = spanning × capaciteit), dus jij kunt bij gelijk toerental 11% langer vliegen dan Bart :)
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2018
    Frits37 vindt dit leuk.
  18. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Weurt
    In Theorie en wanneer alles gelijk is natuurlijk;).
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  19. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Kleine aanpassingen: ik heb een klein handvatje gemaakt aan de achterkant van de cockpit, om hem makkelijk te kunnen verwijderen omdat hij tamelijk strak klemt door de magneten.

    Verder heb ik een latje geplaatst als doorvoer van de bowdenkabels omdat de standaard geleidingen tot een grotere kromming (= weerstand) in de kabels zouden leiden.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Voor de cockpitbodem heb ik een dun aluminiumplaatje gebruikt. Maar naderhand vroeg ik me af of dat wel verstandig is, vanwege mogelijke afscherming van het zendersignaal. Zou dit merkbare invloed hebben?
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina