Draadlozen camera in modelbouw vliegtuig

• Topicstarter Topicstarter brandweerman
  • Startdatum Startdatum
Misschien staat hier een leuke setje tussen ? --> RC-TECH.ch

2.4 GHz videozender (2400 MHz) heb ik ook geprobeerd met een 2.4 GHz zender
om te sturen, voor de besturing maakt het niks uit (andere bandbreedte) maar
het videosignaal gaat heel erg storen.

Beelden die het waard zijn om thuis op de t.v. te bekijken zijn de wat duurdere
videocamera's met een DV tapje of een HDD (disk) of Flashkaart memory.

Hi Marcelair,

Je hebt helemaal gelijk. Kijk eens naar de waarschuwing die op die RC-Tech.ch pagina staat :-)
2.4GHz / 10mW video transmission set

WARNING: Do not use this transmitter on a model that is controlled by an R/C system operating in the 2.4GHz band!

Say no more denk ik.

En als je dr nou eens gewoon een 900Mhz of 1.2Ghz systeem aan plakt?
Dat werkt toch net zo goed?

Ik heb er zelfs al gezien die gewoon op het UHF kanaal van je TV knallen omdat dat in america nu vrijgegeven is, helemaal makkenlijk.

mm ja heb al zitten kijken naar 1.2Ghz systemen maar kan niet zoveel vinden, alleen klein bereik (10-15 m) . 1.2Ghz is trouwens verboden in een aantal Europese landen vanwege gezondheids problemen?! Dus ik hou me aanbevolen, ben zelfs bereid een wat grotere camera (met IR leds) te strippen.

Gezondheids problemen?? ja hoor..
Weer zon broodje aap zoals het verhaal dat mobieltjes je hersentumors bezorgen.
Radiogolven van zon klein caliber doen volgens mij geen drol met een mens.
Een magnetron (2.45Ghz) kakt er al 1200 watt uit en dat blijft volgens mij lang niet allemaal in dat doosje zitten ook.

Dat 900mhz zo schaars is, komt denk ik nog uit het tijdperk dat hier mobiele netwerken op zaten. 1.2Ghz zou ik niet kunnen verklaren.

Maar zomaar een opmerking, ik meen ergens gelezen te hebben dat multiples ook kunnen storen op elkaar. Dus 2.4ghz kan gestoord worden door 4.8ghz en 1.2ghz enzo, omdat de golven hier en daar synchroon lopen. Ik ben niet bepaald een radioloog, dus dat zal iemand anders maar nader moeten verklaren of dat klopt. ;)

Laatst bewerkt:
Leuk hoe een discussie van 4 jaar geleden op eens weer zo actueel word.

1. Video zenders gebruiken meestal FM modulatie wat neer komt op een bandbreedte van 15 tot 25 Mhz..
Das dan ook de reden dat RC en wifi (beide 10 a 15Khz breed) geen last van elkaar hebben maar wel door Video zenders gestoord kunnen worden.
Het probleem is veel groter op het moment dat Video zender en RC ontvanger dicht bij elkaar geplaatst zijn want dan zal de ontvanger dicht gedrukt worden en dus ontstaat een kleiner bereik van de RC verbinding.

2. 2,4Ghz is een vrije band en 1.2Ghz niet.
Dat betekend dat alleen in het illegale circuit 1,2Ghz video zenders te vinden zijn.
Overigens hebben die dan ook een sterker signaal.
En die storen de RC ontvanger niet tenzij ze een slechte harmonische onderdrukking hebben.

Nu de praktijk..
Ik ben naast modelbouwer ook nog een zendamateur en bouw mijn eigen TV zenders op 1,2 en 2,4Ghz..
Ik heb ook wel zenders gebouwd op mijn RC-heli, RC-zwever en RC-boot.
De eerste 2 waren nutteloos omdat je eigenlijk toch je model moet zien. Probeer maar eens met een sim programma een heli te vliegen metde cockpit view (dus zonder instrumenten en model).
Op het bootje was het wel aardig maar door de lage afstraling over het water oppervlakte wordt het signaal sterk afgezwakt en dus was een afstand van slechts 100 meter al niet meer te berijken..

Dit alles was voor mij de reden dat ik nu gewoon een flycam met SD kaart heb..
lekker vliegen en dan op de grond geland rustig bekijken wat je hebt opgenomen..
Betere kwaliteit en veel eenvoudiger..

Benno

Met een videozender op de 2,4GHz naast je besturing ook op 2,4GHz zou heel erg voorzichtig zijn. De kans is bepaald niet denkbeeldig dat je grote problemen gaat krijgen. De besturi....
Op het bootje was het wel aardig maar door de lage afstraling over het water oppervlakte wordt het signaal sterk afgezwakt en dus was een afstand van slechts 100 meter al niet meer te berijken..
Benno
Hi Benno, dank voor je uitvoerige commentaar. Heb ik toch nog 1 vraagje (ik weet het ben erg eigenwijs) heb je met je zender op je boot toen een antenne gebruikt die op je camera stond. Ik heb een zeilboot en zou in principe de antenne bovenop de mast kunnen monteren. Zou dat het afzwakkings probleem niet oplossen ?

gr M

Eigenwijs is goed..
Niet altijd verstandig maar je komt er het verste mee..

Ja hoogte is natuurlijk alles...
Ik gebruikte een speedbootje en dus was de antenne hoogte maar 5 cm...
als je boven de 25 cm komt zou het theoreties al stukken beter moeten zijn.
Verder is de type antenne dan ook te verbeteren..
Standaard zit er een 1/4 golf straler op.
Zou je een lange mast kunnen gebruiken kun je daar een 2 of 4 stacked antenne op maken en zo maak je het bereik zeker het dubbele..

Maar 1 waarschuwing..
Het is niet zomaar een setje van de conrad er op en dan gaan...
Een goede stabile video verbinding is zeker zo moeilijk te bouwen als een goede RC-model...

Benno

Pakt zon camera dan zon breed spectrum dat alles er finaal uit ligt?
Lijkt me nogal gevaarlijk namenlijk.

Dit probleem heeft zo goed als niets met de bandbreedte te maken. De ontvanger in je model is in fiete een zeer breedband ontvanger. Hij scant het hele toegestane gebied van de 2,4GHz band af op zoek naar zenders. ALLE zenders die in de lucht zijn worden dus ontvangen. De signalen die daar "uitgehaald" worden gaan naar de microcomputer die in de ontvanger zit om daar gecontroleerd te worden. Komt het "adres" overeen met dat van de zender waaraan de ontvanger gebonden is dan zal dat signaal doorgegeven worden om verder bewerkt te worden. Alle signalen die geen of een verkeerd "adres" hebben worden niet doorgegeven dus ook niet verwerkt.

De ontvanger moet dus sterke en zwakke zenders kunnen ontvangen. Daarvoor zit er een versterker in die zo door de microcomputer geregeld wordt dat er altijd een constant signaal uit komt. Een zwakke zender wordt dus flink verstekt maar een sterke zender niet. Staat er nu een sterke zender dicht naast de ontvangst antenne dan zal dat signaal knalhard bij de ontvanger binnenkomen. De versterker zal dus heel zacht gezet worden om te voorkomen dat het signaal te hard binnenkomt. Het probleem is dat zwakke zenders nu niet meer ontvangen kunnen worden omdat de versteker daar veel te zacht voor staat.
Dat is dus het probleem de sterke zender pal naast de ontvanger "drukt" jou besturingszender gewoon weg.

Dit probleem heeft zo goed als niets met de bandbreedte te maken. De ontvanger in je model is in fiete een zeer breedband ontvanger. Hij scant het hele toegestane gebied van de 2,4GHz band af op zoek naar zenders. ALLE zenders die in de lucht zijn worden dus ontvangen. De signalen die daar "uitgehaald" worden gaan naar de microcomputer die in de ontvanger zit om daar gecontroleerd te worden. Komt het "adres" overeen met dat van de zender waaraan de ontvanger gebonden is dan zal dat signaal doorgegeven worden om verder bewerkt te worden. Alle signalen die geen of een verkeerd "adres" hebben worden niet doorgegeven dus ook niet verwerkt.

De ontvanger moet dus sterke en zwakke zenders kunnen ontvangen. Daarvoor zit er een versterker in die zo door de microcomputer geregeld wordt dat er altijd een constant signaal uit komt. Een zwakke zender wordt dus flink verstekt maar een sterke zender niet. Staat er nu een sterke zender dicht naast de ontvangst antenne dan zal dat signaal knalhard bij de ontvanger binnenkomen. De versterker zal dus heel zacht gezet worden om te voorkomen dat het signaal te hard binnenkomt. Het probleem is dat zwakke zenders nu niet meer ontvangen kunnen worden omdat de versteker daar veel te zacht voor staat.
Dat is dus het probleem de sterke zender pal naast de ontvanger "drukt" jou besturingszender gewoon weg.

Ah ok, ik snap hem nu, bedankt Ernst.
Dus dan maar gewoon gaan snuffelen naar 1.2Ghz en 900Mhz.
Een beetje illegaal is het volgens mij wel om met een 500mW 900Mhz zender te gaan klooien,
maar zolang je dat spul niet langdurig in een woonwijk aan laat staan zal dr denk ik weinig naar kraaien.
Je drukt er wel draadloze telefoons en sommige mobieltjes mee van de baan geloof ik. ;)

Een beetje illegaal is het volgens mij wel om met een 500mW 900Mhz zender te gaan klooien,
....
Je drukt er wel draadloze telefoons en sommige mobieltjes mee van de baan geloof ik. ;)

Waar kan ik zo'n zender krijgen?
Lijkt me leuk om die idioten die bellend rijden :snipersmile: eens goed mee te plagen :evil:

Hey je brengt me op een idee. Ik erger me ook kapot aan die gasten die daardoor nog net ff door rood rijden en mij op m'n fiets van m'n sokken rijden. Let op volgens mij moet je dan wel de 2.4Ghz zender nemen.

Hey je brengt me op een idee. Ik erger me ook kapot aan die gasten die daardoor nog net ff door rood rijden en mij op m'n fiets van m'n sokken rijden. Let op volgens mij moet je dan wel de 2.4Ghz zender nemen.
Als iemand me een link voor een stoorzender die op 12V werkt kan geven (liefst betaalbaar) dan monteer ik dat wel op mijn bagagedrager...

een goede 12V accu heb ik wel liggen ;)

Of gewoon in de kofferbak van de auto, kom genoeg van die gasten tegen op de snelweg... (OOK politie maakt zich hier trouwens schuldig aan...)

dealextreme.com heeft genoeg GSM "jammers" mocht je interesse hebben. ;)

Maar zelf heb ik liever het omgekeerde.
Er zijn genoeg 900Mhz cams tekoop die ruim n kilometer blazen omdat 900Mhz een stuk makkenlijker penetreerd.
Alleen is sinds september dit jaar door KPN en vodafoon de 900Mhz band in gebruik genomen voor UMTS en hoge data netwerken.
Daar kun je dus gezeur mee krijgen, in die zin dat OF jij iedereen in de buurt blokkeerd, OF die dikke masten van hun jou camera waardeloos maken.
Dus tsja, ik wil eigenlijk wel zon mooie cam set, maar wat als dat hele spul nu niet meer werkt?

Als het hier niet werkt, heb je wel ruim 200 euro voorniets betaald.

Ja illegaal is dit allemaal wel maar wie doet er nooit iets dat eigenlijk niet mag. ;) Toch wil ik jullie wel een waarschuwing meegeven. Fotograferen en filmen vanuit een modelvliegtuig is wettelijk verboden.
Lees voor de zekerheid DIT draadje eens door.
Hoewel de kans heel klein is kan je dus iemand op het veld op bezoek krijgen die je gaat vragen wat je aan het doen bent. Vooral omdat je de beelden via een draadloze verbinding overbrengt kan IEDEREEN die een ontvanger heeft om die signalen te ontvangen ze ook ontvangen. Het is dus niet ondenkbaar dat er ergens iemand in huis zit die precies ziet waar je vliegt en wat je doet.
Bedenk je wel dat die signalen vanuit een model vrij hoog in de lucht heel erg ver kunnen komen zeker als je een "stevige" zender gebruikt.

Ja dat is de privacy wet waar het zo ongeveer op neerkomt toch?
Heeft de google maps auto ook erg veel last mee. ;)

Ernst, jij bent zo ongeveer de radio guru op dit forum volgens mij, dus mischien kun je een paar dingen ophelderen.
Ik heb een erg mooi 900Mhz setje op het oog, alleen ben ik bang dat het met een aantal zaken mis kan gaan.
Namenlijk of je met 900Mhz uberhaubt nog wel KUNT (mogen is een ander verhaal) zenden nu KPN en Vodafoon op die band zitten.
En of 900Mhz ondanks de lagere band toch nog de 2.4Ghz ontvanger kan "verdoven".

Verder vroeg ik me af of cameras als dit nog zinnig zijn in modellen.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.19821
Ze zijn lekker compact en een breedhoek lensje zit er ook zo in,
alleen zenden ze volgens mij als een natte krant.
Binnen heb ik er niet zulke goede ervaringen mee,
maar het kan zijn dat het spul lekker kan werken als het hoog in de lucht hangt. ;)

Bij voorbaad dank.
- Sven

Laatst bewerkt:
Nee het is niet de privacy wet maar een oude wet uit het koude oorlog tijdperk. Feitelijk is hij natuurlijk al lang achterhaald vooral door de komst van satelieten en andere mogelijkheden om zeer gedetaillerde foto's van zo ongeveer alles te kunnen maken. Helaas is de wet nog steeds geldig en zullen we er wel bij na moeten denken.

De 900MHz zit ruim ver genoeg bij de 2,4GHz vandaan. De besturingsontvanger op 2,4GHz zal daar geen last van hebben. Mocht dat wel zo zijn dan heb je een hele slechte 2,4GHz ontvanger!
Toch zou ik die 900MHz apparatuur liever niet gebruiken omdat zo ongeveer de hele band voor GSM is gereserveerd. Als je die gaat storen kan er er donder op zeggen dat je gepakt gaat worden.
De onderstaande lijst is afkomstig van het agentschap telekom.
Code:
Nationaal Frequentieregister, versie 31-07-2009   
Ondergrens Bovengrens Toepassing Vergunning Kanaalspatiering 	Bezetting 
				 regime 
894.1 MHz  903.1 MHz  GSM 	 Ja    		200 kHz     	Vodafone, tot 26/02/2013  
903.1 MHz  911.5 MHz  GSM  	 Ja     	200 kHz     	KPN Mobiel Nederland, tot 26/02/2013  
911.5 MHz  913.9 MHz  GSM  	 Ja     	200 kHz     	Vodafone, tot 26/02/2013  
921.1 MHz  925.1 MHz  GSM-R 	 Ja     	200 kHz     	Railinfrabeheer B.V., tot 12/03/2011  
925.1 MHz  925.9 MHz  GSM  	 Ja     	200 kHz     	T-Mobile Netherlands BV, tot 26/02/2013  
925.9 MHz  927.3 MHz  GSM  	 Ja     	200 kHz     	T-Mobile Netherlands BV, tot 26/02/2013  
927.3 MHz  931.5 MHz  GSM  	 Ja	        200 kHz     	T-Mobile Netherlands BV, tot 26/02/2013  
931.5 MHz  935.1 MHz  GSM  	 Ja     	200 kHz     	T-Mobile Netherlands BV, tot 26/02/2013  
935.1 MHz  939.1 MHz  GSM  	 Ja     	200 kHz     	KPN Mobiel Nederland, tot 26/02/2013  
939.1 MHz  948.1 MHz  GSM  	 Ja     	200 kHz     	Vodafone, tot 26/02/2013  
948.1 MHz  956.5 MHz  GSM  	 Ja     	200 kHz     	KPN Mobiel Nederland, tot 26/02/2013  
956.5 MHz  958.9 MHz  GSM  	 Ja     	200 kHz     	Vodafone, tot 26/02/2013
Op de site van het Agentschap telecom kan je nog veel meer informatie vinden over frequentie banden en het gebruik ervan. Als je vragen hebt kan je die ook daar stellen, je krijgt zeker antwoord.

Dat cameratje/zendertje wat je aanhaalt zal een beperkt vermogen hebben. Er zit een accutje in van 500mAh en dat is niet zo heel erg veel. De camera kan dus nooit veel stroom gebruiken dus ook geen groot vermogen uitzenden. Het is juist dat in de vrije ruimte (dat is lucht wel zou ik zeggen) het zendbereik best redelijk zal kunnen zijn. Je zal waarschijnlijk wel de ontvangst antenne moeten aanpassen om de signalen van boven afkomstig goed te kunnen ontvangen.

Laatst bewerkt:
He wat jammer nou.
Dat was het goedkoopste setje, heeft dus ook wel een reden dan..

Er is ook nog de optie 1.3Ghz, is die nog vrij?
Of is het gewoon klaar met cameras als je 2.4Ghz gaat vliegen?

En voor het ontvangen van hoog afkomstige signalen zijn er geloof ik "patch" antennes?
Van die platte pannekoeken die je op de grond legt, of op een statiefje een beetje richt.
Maar dat kleine cameratje, kan ik daar nog zinnig mee de lucht in, of is het na een voetbalveldje al wel op?

Laatst bewerkt:
De 1,3GHz zou een optie kunnen zijn. Daar zijn ook wat "gaatjes" waar je mogelijk "gebruik" van zou kunnen maken.
De onderstaande tabel laat hopelijk zien wat ik bedoel,
Code:
Nationaal Frequentietabel, versie 31-07-2009   
Band 		    Radio Reg Cat. Bestemming 														Beleid 
1215 MHz - 1240 MHz RNS(D-I)  3    Radionavigatie met satellieten (ruimte naar aarde en ruimte naar ruimte) (GPS, Galileo). 5.329, 5.329A, 5.328B       Vergunningverlening bij voorrang. 
1215 MHz - 1240 MHz RL 	      3    Radioplaatsbepaling. Meteorologische waarnemingen, windprofiler.                                                     Vergunningverlening bij voorrang. 
1240 MHz - 1260 MHz a         4    Amateur.          												        Onder voorwaarden vergunningvrijheid met meldingsplicht en overigens op volgorde van binnenkomst van de aanvraag. 
1240 MHz - 1260 MHz RNS(D-I)  3    Radionavigatie met satellieten (ruimte naar aarde en ruimte naar ruimte), GLONASS.  				        Vergunningverlening bij voorrang. 
1240 MHz - 1260 MHz RL        3    Radioplaatsbepaling. Meteorologische waarnemingen, windprofiler.  							Vergunningverlening bij voorrang. 
1260 MHz - 1300 MHz RNS(D-I)  1,3  Radionavigatie met satellieten (ruimte naar aarde en ruimte naar ruimte), Galileo.  		                        Vergunningverlening bij voorrang en overigens op volgorde van binnenkomst van de aanvraag. 
1260 MHz - 1300 MHz a 	      4    Amateur. 5.282													Onder voorwaarden vergunningvrijheid met meldingsplicht en overigens op volgorde van binnenkomst van de aanvraag. 
1260 MHz - 1300 MHz RL 	      3    Radioplaatsbepaling. Meteorologische waarnemingen, windprofiler.  							Vergunningverlening bij voorrang. 
1300 MHz - 1350 MHz rl	      3    Radioplaatsbepaling. 5.149 												Vergunningverlening bij voorrang. 
1300 MHz - 1350 MHz ARN       3    Luchtvaart radionavigatie. 5.149 											Vergunningverlening bij voorrang. 
1300 MHz - 1350 MHz RNS(U)    1,3  Radionavigatie met satellieten (aarde naar ruimte), Galileo. 5.149 							Vergunningverlening bij voorrang en overigens op volgorde van binnenkomst van de aanvraag.
Er zijn een paar "Amateur banden" waar geen vergunning voor nodig is maar je moet dan wel een geregistreede Amateur zijn en melden dat je die frequenties gaat gebruiken. Als jij daar gaat "spelen" stoor je alleen de Amateur(s) die daar ook bezig kunnen zijn. Of ze dat leuk vinden is een tweede maar je brengt er niemand mee in gevaar en je stoort er ook geen GSM telefoons mee. Misschien dat je op die stukjes band de meeste kans maakt.
Maar het mag ook daar niet, dat weet je toch wel hé?? :teacher: :yes: ;):);):)

Back