Draaisnelheden draaibank

"Rhelie,
Zorg wel dat dat lint niet om je werkstuk komt want dan breekt de hel los.

Vandaar:
Gebruik dan een stofzuiger.
Let op! Wel zonder koelwater.
Als de draaibank draait,
blijf dan van het lint af.

Willum

Vandaag fijn afstelling gemaakt voor koelwater/olie :)
20191128_103731.jpg
20191128_103623.jpg

Grt peter.

So hey,

Ziet er mooi uit.
Strak draaiwerk zo te zien.
Tevreden? Denk het wel.

En die tandwielen ook vandaag gemaakt?

Veel modelbouwplezier Peter
Willum

Kunststof.

Pom binnen en als gelijk verwerkt.
Mooi glad draaiwerk. Mooi materiaal.
Lintspaan geen probleem, toch stofzuiger erbij pakken?
Anders,
Lintspaan alleen maar verwijderen bij stilstaande machine.

Willum

Lintspaan geen probleem, moet toch steeds meten en haal de lintspaan dan direct weg.
Om nu in de herrie van de stofzuiger te gaan zitten, niet echt nodig.
Grt peter

Alu en pom aan het draaien voor de hulplier, erg leuk om te doen.
Van pom een trommel voor de lier met motor inwendig, van aluminium een nep motor koppeling.
20191129_185433.jpg

Grt peter.

Bij ons op het werk is het verboden om met handschoen ,dichter dan 15cm van een draaiend object te komen, dus ook bij een draaibank.
Inderdaad ivm de veiligheid[emoji106]

Willum zei:

Latex en familie
Allemaal verboden?
Als het echt smerig, vettig is vol zit met hydrauliek olie?

Alle andere werkhandschoenen, helemaal mee eens.
Zeer, zeer gevaarlijk.
Maar ja waar trekt men de grens.
Ik wil die smeerboel niet aan mijn handen.
Trekt toch allemaal naar binnen.
Denk aan je gezondheid.
Denk aan je veiligheid.

Willum

Mogen dunne, strakke handschoenen wel gebruikt worden bij draai-, boor- en freeswerk?
Ik heb altijd begrepen dat handschoenen vast kunnen haken aan de draaiende delen?

In deze vraag, vraag je twee dingen, je krijgt 3 antwoorden::
1 - Voor de bescherming tegen schadelijke vloeistoffen zijn vloeistofdichte handschoenen een vereiste, denk aan neopreen- of voor kort gebruik aan latexhandschoenen.
2 - Bij gebruik van grove bouw- en constructie werkzaamheden zijn goede handschoenen een vereiste.
3- Bij werkzaamheden aan een draaibank, freesbank of ander in de hand gehouden gereedschap is het niet goed om met handschoenen, dikke leren handschoenen, te werken. Je hebt dan geen gevoel over de machine. Gevolg, de handschoenen kunnen gegrepen worden door de klauwplaat/werkstuk!

Bij vuil, vet werk waar welke chemicaliën hoe dan ook aanwezig zijn
haal ik toch de latex handschoenen uit het aanrechtkastje.

Ik wil die smeerboel niet aan mijn handen.
Trekt toch allemaal naar binnen.
Denk aan je gezondheid.
Denk aan je veiligheid.

Willum

Ik vind handschoenen in welke vorm dan ook helemaal nix.
En ja ik sleutel al vanaf mn 11e aan brommers, motorfietsen auto,s en nog veel meer, en ja met bloten handen. Nooit ziek van geworden.
Alleen bij sloopwerkzaamheden (ben ex aannemer) droeg ik handschoenen.
Handschoenen beïnvloeden het finger spits gefūhl, en gevaarlijk bij draaiende delen.
Grt peter.

• Like
Reactions: jef
Metaal en messing gaat goed, echter met rood koper heb ik wat problemen.
Wat is daar de draaisnelheid van?

Peter, soms verkrijg je door een andere vraag, schroefdraad voor verstelcilinder M4x3,5mm, antwoord op een eerdere vraag.
Ik heb, als inkoper van technische materialen, zoveel informatie verzameld, dat ik soms moeite heb om deze per direct terug te vinden.

Ik heb nog nooit draaisnelheden vermeld gezien in toerentallen, altijd in beitelsnelheden, in meters per seconde. Vaak ook nog verschillende snelheden voor verschillende soorten bewerking.

Hier ging ik ook van uit. Ik ging altijd uit van de benodigde reactie tijd om de automatische voeding handmatig te kunnen stoppen.
Maar door de vraag naar fijn-metrische schroefdraad kwam ik een tabel tegen met snijsnelheden in toerentallen t.o.v. de diameter.

Ofwel, de snijsnelheid is materiaalafhankelijk en de diameter van het werkstuk bepaalt vervolgens het toerental.

Stond ook in het oude handboekje, zie linkerkant van het .pdf bestand: Snijsnelheden t.o.v. doorsnede etc..

Toegevoegd, verdere informatie omtrent HSS beitel met snijhoeken en snijsnelheden voor meerdere materialen. Zie bestand : Beitelhoek t.o.v. materiaal etc

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Back