---> Dragonfly 04 topic (verzamel alle info en vragen hie

bedankt voor de reacties, ik ben eens langsgeweest bij mijn maat die dit probleem voorhad en het is al verholpen:

hij had zijn staarttrim bij het inschakelen al 3/4de naar rechts gezet, niet wetende dat dit dan als neutraal wordt aanschouwt en dat correctie naar rechts dan bijna ongemogelijk wordt. staarttrim in het midden bij het inschakelen en het probleem was opgelost.

hey,

goed dat dat opgelost is. En jullie veel kunnen vliegen met dit goede weer?

de motortjes niet te veel last van de warmte, ik denk er voorlopig toch aan om een koelelement te kopen voor op de hoofdmotor. Verder ben ik van plan een DD motortje te kopen, voor als mijn staartmotortje het zou begeven (nu zit het 2e erop)

nu ga ik een lijstje maken van goede updates voor de df 04, en deze aan de beginpost toevoegen, dus als je er nog weet post maar en voeg ik ze toe, ik zou beginnen met deze:

-HAT direct drive staart motor: voordelen: kortere rotor (minder snel vast in gras etc.) en steviger motortje
nadelen: meer geluid productie
te krijgen: http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=101
en bij 4rc.nl

-betere servo's
te verkrijgen bij conrad: top line mini servo es 05 , prijs: 4.95
of towerpro: TowerPro SG-90 Micro Servo. voor 8.95 bij eheli.nl

lipo accu: sietse vertel ons meer welk je aanraad

andere upgrades zijn ook welkom

groeten,

Jan

Afgelopen zondag gevlogen met m'n DF04 met de 2s1p lipo pakket.(7.4 1000mAh max.ontlaad: 12C)
tjonge wat een verbetering qua vliegtijd....
kan bijna 2x zo lang hooveren.
Eigenlijk heb ik die lipo saver niet nodig want voordat überhaupt het ledje aangaat komt de DF al niet meer van de grond, maar goed "better safe, than sorry"
Setup: orginele brushed motor + HAT DD heckmotor en ouwe orginele NS-02 servo's
owja. de skids heb ik niet gelijmd met seconden lijm maar met een beetje bisonkit (stinkt als bandenplaksel) aan de staanders...

Ik kom op veel internet winkels de tekst tegen: "Verbeterde versie" bij een HM004.

Wat houdt deze verbetering in en wanneer is deze ingevoerd? Is dit evt te zien aan een serie nummer oid?

geen flauw idee, maar ik weet wel dat robijn, omo, en alle andere wasmiddelen elke week een verbeterde versie hebben...

ik heb mijn Dragonfly 4 nu ook ben nog maar een beginner maar snap er helemaal niks van

Kan iemand mij helpen

Hehe ja sorry nou zall maar zeggen Ik heb hem nu wel maar ik begrijp deze Guide well aleen ik ben niet egt handig in het stellen

Vliegen ga ik natuurlijk wel leren maar Die hoofd Rotor op de weegschaal leggen en zo Moet dat alemaal

vernieuwde versie DF04:
onderdelen te herkennen aan een extra "Z"-codering.
bijvoorbeeld voor de Swashplate (bladesteering)
oude nummer:HM04-021
nwe nummer:HM04-Z-021
kleine wijzigingen die ik tegenkwam zijn:
het hoofdframe-> de geleider van de swashplate staat een paar mm verder naar achteren, waardoor de oude swashplate net er uit blijft schieten als je volle uitslag naar achteren geeft.
Servo's hebben een ander Type nr. ik heb nu schijnbaar oude servo's , type NS-02 en NS-03.
de nieuwe types zijn NS-05 acht ik zo

ollie1989 zei:
Die hoofd Rotor op de weegschaal leggen en zo Moet dat alemaal
nee hoeft niet, ik heb het ook nooit gedaan. alleen als je heli bij veel toeren erg trilt kan je het proberen. als je niet zo'n weegschaal hebt kan je ze ook gewoon op een potlood oid leggen en dan het zwaartepunt zoeken. als er dan veel verschil (meer dan 1,2cm) tussen zit moet je het even gelijkmaken. bv met plakband.
en die paddles hoeven niet heel precies gelijk te staan met het frame

uitbalanceren is bij grotere heli's een must. Deze kleintjes valt wel mee. Gewoon eerst eens kijken of hij "uit de verpakking" vliegt. (deed die van mij wel :) ).

Ik had laatst trouwens iets stoms. Ik hoverde de straat door terug naar huis, viel hij ineens uit de lucht. Deed helemaal niks meer! Naja. ff niks mee gedaan, nu toch even goed gekeken. Wilde ik het plastic kapje van het 3-in-1-boardje eraf halen, zag ik dat +draadje voor de accu los was van het board.....

Tsja, kan gebeuren na een jaar vliegen :). Naja, gelijk dat hele omhulseltje eraf gesloopt (scheelt gewicht) en allebij de draadjes opnieuw gesoldeert. De andere was namelijk ook bijna geknapt.

Boardje weer erop geplakt, en ja hoor. Werkt weer prima :D.
Ik heb nu ook eindelijk toch maar die reserveonderdelen erop gezet, dus de kop is weer compleet :D.

Hoeveel amp trekt de standaard main motor: 370 carbon brush?

Zou 800mah 7.4v lipo 10C piek 15C genoeg zijn of geeft deze te weinig amp? Als het goed is reken je dit uit door 0,8A * 10C = 8Amp.

Probleem is dat ik nergens kan vinden hoeveel amp die 370 motor is.

ik gok dat die het wel kan trekken.

Ik vlieg nu met 680mah 20C/30C. Die trekken het dus makkelijk.

Ik heb het wel eens gemeten, dacht rond de 5 ampere in hover, maar dat weer ik niet meer zeker.
Het leuke is eigenlijk dat zodra de heli iets zwaarder word, hij ook meer amps gaat trekken. Met 2x zo zware accu vlieg je dus niet 2x zo lang.

Kan iemand ff de amps meten? Ik vertrouw mijn shunt niet meer zo...

hmmm, jij hebt het over een 680mah 20C/30C, en ik over 10C/15C, die van mij is dus een stuk zwakker.

Ik heb het over deze lipo:
http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=35_68&products_id=668
40 gram voor 800mah. Het voordeel hiervan is dat die 20mah per gram geeft (800mah/40gram=20)...en dat is een goede verhouding. Ik probeer een df04 samen te stellen die totaal zo weinig mogelijk weegt.

Als laatste zal ik 2 tower pro 5gram servo's toevoegen wat ervoor zou moeten zorgen dat mij df04 zo'n 70 gram lichter wordt.

Dan lijkt me die van 800mah zowieso een goede keuze. erg licht en toch lang vliegen.

Als je nog towerpro's nodig heb, ik krijg er binnenkort weer een aantal binnen.... stuur maar een PBtje as je interesse heb.

maar het probleem blijft dus: kan die accu het wel aan.
Ik zie dat andere lipo's 15C or 20C hebben, maar die zijn duurder/zwaarder. De DD HAD staart motor trekt ook ook iets van 1,5A dus dan blijft er nog maar 8,5 voor de motor/servo's over...am i right?

Welke prijs wil je voor die servo's? Al ervaring mee tegenover standaard servo's of die conrads?

Ik ben nu af en toe ff in de huiskamer aan het vliegen

Maar nu valt mij 1 ding op (meschien hebben meer mensen het zelfde)

Als ik het gas open zet van de Heli dan gaat de Wieken drijen :P

Maar op een manier zonder dat ik de rechter stik aan raak gaat die tog langzaam naar rechts

Komt dit omdat ik een Veiligheids kruis eronder heb zitten en de wind op de grond blaast

Of moet ik hem goet afstellen (BTW DE TRIMS Staan alemaal in het midden dus dat kan het niet zijn )

Ik zou graag willen weten hoe dat komt

Dan he ik nog 1 vraag is er een manier om laag tekunnen hoeveren ik krijg hem wel in de lugt maar dan heb ik die angst dat die snell crasht (bedoel dat als ik in de lucht zit dat ik teveel naar links en rechts ga)

Is er een manier hoe ik goeie balance heb en ik in de lucht kan blijven :?: :?: :?:

het kan komen doordat je op de grond staat. maar je kan ook gewoon trimmen, daar zijn ze voor. dus zet de trim rechtsonder iets naar links. maar je kan het beste gewoon op ong. 50cm trimmen.
in het begin zal je altijd bang zijn dat je crasht. maar als de heli iets doet wat je niet wil, eof bang bent dat ie crasht. gewoon gas los. dit grapje kan je ook gewoon op een meter of 5 gebruiken. kleine kans dat er iets kapot is, maar de kans blijft altijd!!

Het veiligheids kruis zijn meer wieletjes :lol:

Maar zall aan je atvies

Back