Bouwverslag DRCK Nieuport 11

Mijn ervaring met aluminium uitlaten is dat je die niet kunt solderen. Ik heb het een aantal keer geprobeert met verschillende methanol motoren. Het solderen gaat prima en het ziet er netjes uit. Ook zitten de delen stevig aan elkaar,
maar steeds gingen enkele solderingen binnen een minuut weer los. Het soldeer wordt te heet, verliest zijn sterkte en door de trillingen gaat de zaak weer los.

Mijn ervaring met aluminium uitlaten is dat je die niet kunt solderen. Ik heb het een aantal keer geprobeert met verschillende methanol motoren. Het solderen gaat prima en het ziet er netjes uit. Ook zitten de delen stevig aan elkaar,
maar steeds gingen enkele solderingen binnen een minuut weer los. Het soldeer wordt te heet, verliest zijn sterkte en door de trillingen gaat de zaak weer los.
Dat heeft ook weer te maken met het soort aluminium. Het gegoten aluminium Vann de motoren is weer kak om te solderen, err zit een toevoeging in waardoor het alu soldeer slecht pakt. Plaat aluminium is puur der over het algemeen en is beter te solderen.
Mooiste is tigglassen.

Wat me opvalt bij deze uitlaat is dat de poort direct haaks op de uitgaande poort van de motor zit. In dit gedeelte expanderen de gassen en zou een wat langere bocht mooier zijn. Nu is de zg 38 geen vermogens monster en zal dit op het eind vermogen niet bijster veel doen gezien er volumetrisch wel rekening mee gehouden is. Natuurlijk is er ook zoiets als ruimte wat er is waar je maar mee te werken hebt. Vooral als je alles voor het motorschot wilt houden.

Maar eens de besturing aan de slag.

Control 1.jpg
Control 2.jpg
Control 3.jpg
Control 4.jpg
Control 5.jpg
Control 6.jpg
Control 7.jpg
Control 8.jpg

Volgende op het programma:
-Stuurkabel naar de staart
-inbouw smoke pomp, ontvanger, accu's en de gas servo.

Gisteren gedraaid met de nieuwe uitlaat. Het geluid is dieper/lager t.o.v. stalen versie van TC.
Engine 1.jpg

Nu kan hij op de kist om de gas servo te installeren.

Daarnaast het landingsgestel gemonteerd als mede een extra beveiliging voor de stabilo moer.
Fuselage 10.jpg
Fuselage 11.jpg
Fuselage 12.jpg

Ook een fout gevonden in het ontwerp. De hoogteroer horns zitten haaks op de scharnierlijn maar moete onder hoekzodat de stuurlijnen beter aansluiten. Dus morgen de hoogte roeren corrigeren.

Elevator control horn.jpg

Toch tijdens het ontwerpen beter moeten opletten.:stout:

Vandaag de struts gemaakt.

Houten delen had ik reeds een tijdje geleden gemaakt. Beugels op maat gezet in de juiste hoeken.
Struts 1.jpg

Zaag opstelling.
Struts 2.jpg

En zagen maar.
Struts 3.jpg

Pas perfect
Struts 4.jpg

Struts 5.jpg

Laatste check.
Struts 6.jpg

En verlijmd.
Struts 7.jpg

Iedereen fijne paasdagen.

Celluloselakken? En aluminiumpoeder wilde goed branden... of werkte men al met latexen?
1 tot 1,5 dat is fors dik, sta je niet snel bij stil.
Om iets over de chemie van toen te vinden moet je echt spitten.
Mooie tintenschakeringen. Waterbasis verfjes?

Laatst bewerkt:
Celluloselakken? En aluminiumpoeder wilde goed branden... of werkte men al met latexen?
1 tot 1,5 dat is fors dik, sta je niet snel bij stil.
Om iets over de chemie van toen te vinden moet je echt spitten.
Mooie tintenschakeringen. Waterbasis verfjes?

Yep, wat veiliger dan vroeger. Klopt wat Serge zegt. Dikke blokkwast en smeren. Dat ik ook het leuke van dit soort kisten dat je het zeer snel te mooi maakt.
Weathering (modder spatten) onderzijde gaan we ook proberen te maken.

Back