Dubbeldekker Lazy Ace

Mooi de lazy Aze weer op de bouwplank, de mijne staat op zolder nog steeds vlieg klaar heb deze tin 1980 gebouwd met mijn vliegmaat
dus al 37 jaar in bezit en daar verschillende motoren op gehad de OS61 en de OS 91 4takt en de 20cc OS Boxer en nu weer de 15 cc OS91
dus deze heeft al wat achter zijn kiezen.(vleugels)

Leuk dat je meekijkt Jacques, dank en de wens uiteraard terug!
37 jaar Rosè dat is een hele tijd :beer:, een heel scala aan motoren heeft je kist al gepasseerd :hammer:.
Blijkbaar vind je het nog steeds een hele fijne kist om te vliegen dat je hem zo lang al hebt.
Misschien kunnen we samen eens gaan vliegen met onze 2 Ace's als de mijne gereed is :thumbsup:

En dank je wel Venerot :)

Groeten, Ralf

De piloot is in ieder geval weer back in the sky.
Jou idee van de stabilo bevestiging vind ik super:koud:.

Hele fijne feestdagen en veel vliegplezier in 2018.

Grt John

Kleine tegenvaller aan het rechtzetten
De bovenste indekking van de laatste vleugelhelft had te zacht balsa
(je kent dat wel: het laatste plankje, lokale zaak had het even niet op voorraad, tegen beter weten in toch lijmen)
Nu moest ik toch een stukje uitnemen vanwege de nieuwe positie van de boutjes van de cabane verbinding (nu geen elastiek)
Dus, rigoureus de boel eraf trekken. Dat doet wel zeer

DSC_3956.JPG

Linkerhelft was goed maar moest toch een stukje opereren dus de zaag erin

DSC_3958.JPG

Nieuw plaatje erin gelijmd voor voldoende houvast
Toch handig als je nog net een paar reserve ribben hebt liggen
Klosje balsa erop om de bout straks te geleiden

DSC_3962.JPG

En afdichten maar weer

DSC_3963.JPG

Groeten, Ralf

De bovenvleugel is weer ingedekt en wordt nu gekoppeld.
De stringers op de romp zitten ook op hun plek

DSC_3967.JPG

Allen de beste wensen voor 2018 en een goede jaarwisseling, Ralf

Dus, rigoureus de boel eraf trekken. Dat doet wel zeer
Het is inderdaad altijd een triest gezicht als je iets af moet breken wat je eerder met alle zorg in elkaar gezet hebt. Maar beter nu corrigeren als achteraf zeg ik dan maar.
Ik ben nu bezig met de struts tussen de romp en de bovenvleugel, is een karwei wat me vies tegen valt het valt me tegen om die dingen opmaat te krijgen. Pff 4mm verenstaal buigen valt niet mee, laat staan op de juiste maat buigen......

Van deze kant ook allemaal een goed uiteinde en een nog beter begin van het nieuwe jaar, dat we maar veel moge bouwen en vliegen!!:beer:

Rob.

Eerste stap richting het bouwen van mijn Lazy Ace is een feit. De CNC ribben zijn binnen, evenals het eerste pakketje hout. De bouwplank is tevoorschijn gehaald en de eerste helft van de top wing is al onderweg.
20171218_131156.jpg

20171222_004043.jpg

20171230_231734.jpg

Hele fijne jaarwisseling iedereen en veel bouw en vliegplezier voor 2018.

Groet Jeroen

• Like
Reactions: jve
Rob ik moet eerdaags ook gaan beginnen aan het buigen van het verenstaal 4+5mm voor het landingsgestel.
3mm voor de cabane gaat nog maar voor die dikkere maat heb ik toch echt een zwaardere bankschroef nodig
Een buigijzer zou mooi zijn maar die heb ik niet

Wow Jeroen wat ga je hard! gaaf dat je de ribben reeds hebt.
Waar heb jij ze laten frezen?
Moest je de uitsparingen voor de liggers nog iets uitschuren of paste dit goed zo?
Volgende keer zal ik in de freesfile hier nog een paar tienden meer ruimte voor geven
Ik zie dat jij ook van die alu kokers gebruikt om de boel recht te houden/lijmen, ideaal spul :thumbsup:

Alles even op de weegschaal gehad en ik denk vliegklaar rond de 6,2kg uit te komen
Heb natuurlijk wat aanpassingen gedaan en heb een zware motor, maar het is ook wel een robuust ontwerp :hammer:
Hij zal er vast mee vliegen

Groeten, Ralf

Dank Florian :), leuk dat je het idee overneemt voor je HB1, waar ons mooie forum al niet goed voor is :thumbsup:
Vandaag op nieuwjaarsdag de cabane draden gebogen uit 3mm verenstaal
Gewoon in de bankschroef buigen met een blok hout en natikken met een hamer, ging beter dan verwacht.
de 4 en 5 mm voor het landingsgestel zullen lastiger worden :(

Dit is mijn setup, de vleugel komt vast met 4 stuks M6 nylon boutjes
Er worden nog kruisdraden tussen de struts gesoldeerd tegen het torderen

DSC_3989.JPG

DSC_3991.JPG

En welja, gelijk even de boel opzetten, even kijken hoe het staat ;)

DSC_3987.JPG

Ruwbouw, het wordt al wat zo :beer:

DSC_3981.JPG

DSC_3983.JPG

Groeten, Ralf

J Ralf.
Je bouwt super netjes.
En de Lazy Ace is altijd een plaatje.
In 1977 op de voorpagina van Hobby Bulletin
In 2017 op de voorpagina van ModelVliegsport
full

Blijft een schoonheid toch?
En die van jou wordt nog mooier!

Succes Willem

Hardstikke leuk om te volgen hoe snel het vordert met de bouw, het schiet allemaal best goed op als ik het zo zie.

Ik ben ook weer wat verder. Na het gepruts met de struts ben ik uiteindelijk naar de lokale smid gegaan die een "ijzerbuiger" heeft staan, met zo'n apparaat stelt het dan ineens niet zoveel meer voor. In een half uurtje alles netjes gebogen (meteen ook maar het landingsgestel gedaan).
Alles staat nu in de goede instelhoeken en kan ik weer verder. Waar ik ook erg benieuwd naar was is de positie van het zwaartepunt, alles even in elkaar gezet en dat is dan weer een meevaller, zo te zien zit het zwaartepunt vrij aardig en kan ik hopelijk zonder extra lood afbouwen :).

Met de juiste tools is het allemaal wel iets makkelijker.

[url=https://flic.kr/p/EKWLp9]

Alles netjes uitgelijnd.

[url=https://flic.kr/p/EYTpjS]

Zoals het er nu uitziet komt het wat betreft zwaartepunt goed uit :)

Rob.[/url][/url]

Wat gaaf Willem, jouw kist op de voorpagina! Daar mag je met recht trots op zijn :beer:
Rob je gaat wreed hard man, beregaaf die Saito voorop :thumbsup:
Ben vanavond ook aan het solderen geweest met de struts, plaatjes volgen morgen.
Goed idee van een smid!
Ik vond een tekening van een eenvoudige draadbuiger op het net, deze ben ik aan het maken (met hulp van Fuel Monkey :thumbsup:), kijken hoe dat gaat met 4 en 5mm verenstaal voor het landingsgestel
Leuk al deze response! :yes:

Groeten, Ralf

Hi Ralf,

Kan je de link van die buigmachine ook delen? Ik ben erg nieuwsgierig...

Verder mooi, mooi, mooi allemaal.

Ik wil altijd nog eens een HB-1 maken, maar ben zo onderhand aan het twijfelen geraakt!

Back