Dubbeldekker Lazy Ace

Ralf


Ja die worden met 5min epoxy ingelijmd, eerst nog even een paar gaatjes in het contactvlak boren voor een betere hechting, dan gleufje van ±1,5mm maken in het roer en vervolgens het hoorntje netjes haaks inlijmen.


Gevoelsmatig zeg ik dat dat het niet houd, omdat het een paralellogram vormt, niet een driehoek. De sterkte tegen "naar achteren" wegbuigen zal dus niet optimaal zijn.

Ja dat dacht ik dus ook, maar ik wil graag een "Stearman achtige look" creëren.
Ik ben het verder ook nog niet eens met de bevestiging van de "astap" en of ik hard of zacht ga solderen, hebben jullie advies?
Mooie hobby hebben wij toch met al die problemen.........uhh uitdagingen;).

Rob.
 
Ja dat dacht ik dus ook, maar ik wil graag een "Stearman achtige look" creëren.
Maar dat wil niet zeggen dat je er niet een driehoeksverbinding bij in kan zetten door in dat parallelogram een diagonaal te plaatsen (van "boven-voor" naar "onder-achter" zodat hij op trek belast wordt)
 
De vleugels zijn geschuurd en er kan begonnen worden met het behangen :banana:
Hiervoor maar even de woonkamer geconfisqueerd :D
Eerst de bovenvleugel, was weer een tijdje terug dat ik Oracover gebruikt had, Solatrtex heeft nog steeds mijn voorkeur.
Omdat ik bij de Ace geen zin had in schilderen en aflakken heb ik voor Oracover gekozen

DSC_3955.JPG


De motorkap heeft ook magneetjes gekregen

DSC_3961.JPG


Nu is de ondervleugel aan de beurt, de bovenzijde folie ik pas als ik de scharnieren heb gelijmd



DSC_3964.JPG


Rood met zwarte romp wordt ie :bier:

DSC_3966.JPG


Zover weer even,

Groeten, Ralf
 
Ralf,

Ziet er goed uit allemaal. Ik ga hem straks behangen met koverall en spanlak, lekker ouwerwets :thumbsup:.
Ik zie bij jou vleugels op deze foto's (nog) geen bevestigingspunten voor de verbinding tussen bovenvleugel en ondervleugel, hoe ga jij dit maken?

Rob.
 
Hoi Rob, ik heb gekozen om 8 bevestigingslippen te maken met een M3 moer erop gesoldeerd.
de strut kan nu met 4 M3 cilinderkopschroeven aangedraaid worden

DSC_3990.JPG


De scharnieren heb ik verlijmd met hinge glue, dat werkt best lekker :)
Randen afplakken met tape en de sleuf volprutten met lijm. ook de scharnieren instrijken met lijm


DSC_3975.JPG


Dan het aileron langzaam in de sleuven laten zakken

DSC_3981.JPG


prut wegvegen en tape verwijderen, daarna doorduwen tot gewenste diepte

DSC_3983.JPG


Bekleed en gereed weegt de bovenvleugel 790 gram en de ondervleugel incl. servo's 1030 gram (da's nie niks o_O)

DSC_3986.JPG


Groeten, Ralf
 
Hoi Rob, ik heb gekozen om 8 bevestigingslippen te maken met een M3 moer erop gesoldeerd.

Ralf,
In principe heb ik het ook zo gedaan, ik heb de lipjes alleen niet omgezet maar de vleugel in laten gaan. (Was wel een tijdrovend klusje omdat het bijna onmogelijk was on de gaatjes te boren tussen de ribben) :(.


bevestiging voor struts en later spandraden.


Hoogteroer en richtingroer besturing gemonteerd.

Vanavond als ik tijd heb ga ik de struts maken.

Rob.
 
Dat ziet er degelijk uit Rob :thumbsup:, handige clips ook.
Ik ga me komende week ook op de aansturuing van de roeren storten, wordt vervolgt

Groeten, Ralf
 
De koppeling van de hoogteroeren heb ik met een 3mm verenstalen pen gedaan
Leve het buigijzer :banana:. Ik heb er een metalen hoorntje op zilver gesoldeerd

DSC_3996.JPG


Gaten geboord en met epoxy vastzetten, uitlijnen met alu koker

DSC_3998.JPG


Begonnen met het bekleden van het stabilo

DSC_4000.JPG


Ook vast de vin

DSC_4001.JPG


DSC_4009.JPG


Groeten, Ralf
 
Dank Q :)
Dit weekeinde flink wat vorderingen kunnen maken (even geen sport van de kids en andere verplichtingen) :yes:
De boel de huiskamer in en even in elkaar schroeven om te bekijken
Romp wordt straks zwart en ik ben nog aan het kijken voor wat decoratieve toevoegingen om hem nog aantrekkelijker te maken

DSC_4016.JPG


De kabels hebben ook hun plek, er moeten nog ondersteuningspunten in de romp komen

DSC_4033.JPG


DSC_4037.JPG


Ik heb een servo tray gemaakt van 3mm triplex. Gelijk een bakje voor de ontvangeraccu meegenomen
De boel kan eventueel nog wat schuiven voor het juiste zwaartepunt.
Heerlijk zo veel ruimte in de romp, wat een luxe :beer:

DSC_4050.JPG


Groeten, Ralf
 
Ziet er allemaal erg strak uit Ralf :koud:, zal straks ook goed te zien zijn in de lucht!!

Ik heb de servo's uit de staart moeten halen omdat het zwaartepunt te ver naar achter aan het gaan was, nu de servo voor het hoogteroer in de romp geplaatst met een lange stok eraan :).
Verder ben ik bijna zover dat ik kan gaan bespannen..........


Met servo's in de staart te zwaar achter.:(


Struts zijn ook klaar en afgesteld.


Omdat de hoogteroeren nu bediend worden door een servo heb ik ze met een koolstof buisje verbonden met elkaar en daar schuin doorheen nog een staafje gelijmd.
Begint al echt ergens op te lijken.


Het moment van de waarheid, zwaartepunt zit nagenoeg waar het hoort te zitten.
 
.


Omdat de hoogteroeren nu bediend worden door een servo heb ik ze met een koolstof buisje verbonden met elkaar en daar schuin doorheen nog een staafje gelijmd.
Begint al echt ergens op te lijken.

.

Je kan toch nog steeds de beide hoogteroeren afzonderlijk aansturen met 2 stokken?
Of een vork aan het eind van één stok?
is nog altijd lichter dan servo's in de staart
Rudder met pull-pull?
Wel keurig gebouwd!
Bij mijn vorige club (modelvliegclub Schouwen Duiveland), vloog er ook iemand met een Ace, ( Cor v d Berg, wat zou er van hem zijn geworden?) zal eind 70er jaren/begin 80er zijn geweest.
 
Je kan toch nog steeds de beide hoogteroeren afzonderlijk aansturen met 2 stokken?
Of een vork aan het eind van één stok?
is nog altijd lichter dan servo's in de staart
Rudder met pull-pull?

Nico,
Had inderdaad allemaal gekund en heb ik ook overwogen maar de keuze voor mijn oplossing heb ik gemaakt omdat het toevallig allemaal precies in lijn stond (servo-stok-hoorn), kwestie van de gemakkelijkste weg dus ;).
Voor pul pul zou ik een extra servo-rack hebben moeten maken, ook weer extra werk.

De rede dat ik in eerste instantie voor twee servo's in de staart had gekozen, is omdat ik ervan uit ging dat ik een relatief zware motor zou hebben. Dit valt dus achteraf erg mee.

Rob.
 
Wel heel erg mooi gemaakt Rob :thumbsup:
Aansturen van beide hoogteroeren zou ik toch nog eens overwegen in het geval van je Super Lazy Ace.
De kist is toch een stukje groter en zwaarder dan de standaard Lazy Ace en er komen dus ook grotere krachten op.
Wellicht een vork zoals Nico zegt?
Je gaat wel als de brandweer zeg, prachtig werk :yes:

Groeten, Ralf
 
Dank voor de complimenten en het meedenken, daar worden we allemaal weer een stukje beter van :thumbsup:

Een vork is idd een optie, de vraag is waar de zwakste plek zit. Volgens mij is dat de aanhechting van de triplex plaat met de rest van het balsa roer, de verbinding die ik nu tussen de twee roeren heb gemaakt is van koolstof buis met twee koolstof pennen. Ik had gedacht dat dit nu niet de zwakste plek is of maak ik hier een denkfout? :weetnie: De servo is een 9Kg exemplaar, die zou het toch aan moeten kunnen volgens mij.
Input is welkom :thumbsup:.

Rob.
 
Back
Top