Durafly Tundra 1300mm bush plane info + review

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Justapoke, 10 dec 2015.

  1. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Kon het trouwens weer niet laten om er meteen weer een dikke motor en ESC in te zetten :D

    Knife-edge en hoveren gaat geweldig, met de stock setup heb je ook al helemaal niet te klagen..
     
  2. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Even een kleine update:

    Afgelopen weekend is er (per ongeluk?) even een vermelding geweest van de Tundra op website van Hobbyking,
    International warehouse.

    [​IMG]

    Het is dus even mogelijk geweest om daadwerkelijk een bestelling te plaatsen, echter zouden orders inmiddels geannuleerd en "refunded" zijn.

    Of de prijs correct is is niet duidelijk, omgerekend zou het op ongeveer 130,- Euro uit komen.
    Wat dus wel een erg mooi prijskaartje is..

    We wachten af!

    Als extra nog een paar foto's met wat kleine details:

    (these images have copyright - personal use only)
    _D_X2634-HR.jpg _D_X2617-HR.jpg _D_X2584-HR.jpg _D_X2598-HR.jpg _D_X2599-HR.jpg
     
  3. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Wat ik mis in deze review zijn 'minpuntjes'.

    Sorry dat dit wat cru overkomt, maar een review behoort ook minpunten te hebben. En die zullen er zeker zijn. Anders kunnen al die dure bakken de vuilbak in :)

    Ik zou zeggen: genoeg reclame gemaakt en durf het aan om ook kritisch te zijn!
    Niemand hier zal jou dat kwalijk nemen. In tegendeel.

    Ik heb bvb nog NIETS gelezen over de setup. Enkel de vermelding: 1300-2200mah 3S. Maar die lipo's verschillen al bvb zoveel.
    Niets over de motor, prop, esc...vluchttijden? Dit is een electroforum he ;-)
    Je zegt dat je al zwaarder hebt uitgerust. Met welke setup? Foto's? Viel dat inbouwen mee of dik tegen? Kon je het CG nog goed leggen?

    Wat nog altijd niet wegneemt dat ik het (zeker in vergelijking met een FunCub) een mooi toestelletje vindt.
     
  4. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Hoi Dries,

    Minpuntjes zijn er, maar voor de duidelijkheid: Ik heb nog helemaal geen review gepost?

    Zoals ik een pagina terug al vermeld heb is verzocht om volledige info pas kort voor, af net na de release te posten.

    Dus de volledige setup info met alle data komt er aan, wat mij betreft liever vandaag dan morgen.. maar het is niet anders.
    Alle gegevens waar je hier boven naar vraagt heb ik, inclusief een hoop foto's, enkele video's en nog meer..

    Ik kan natuurlijk ook helemaal niets posten, maar op z'n tijd een kleine update leek me best wenselijk?

    So no worries, ik kom hier niet om enkel reclame te maken.
     
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Tot nu toe is het eigenlijk enkel reclame: lekkermakende video's, mooie foto's met heel veel Durafly in beeld... (nu zeg ik het ook :p )
    Wel goed gedaan hoor, daar niet van. En je steekt er echt waar veel energie in.
    Maar na 3 pagina's blijf ik technisch een beetje op m'n honger zitten... (want dat interesseert me het meest)

    Maar komt wel goed :)

    Blijf 'm mooi vinden: beetje losse mengeling van een Decathlon en een Cessna 185

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2016
  6. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Tja het is ook wat anders verlopen dan ik zelf in gedachten had. Dat ik toevallig de mogelijkheid heb om over wat fraaie studio foto's e.d. te beschikken, da's toch mooi mee genomen? Verder is het voor mij gewoon puur voor de lol en de passie van de hobby. En het technische deel vind ik nou juist zelf ook interessant en belangrijk, dat kan je op mijn youtube en andere posts ook wel terug vinden..
     
  7. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Heb het helaas de afgelopen tijd erg druk gehad (en nog steeds) dus geen tijd om de review te schrijven.
    Had begin deze maand al bericht gehad dat ik gewoon alle info mocht posten, maar heb het mede door drukte met werk even moeten laten rusten. Ik hoop over een weekje of zo wat meer tijd te hebben.

    Ondertussen is wel door Hobbyking zelf openbaar gemaakt dat de Tundra vanaf morgen te koop is, dus voor diegenen die het gemist hebben:



    Wees er dus op tijd bij indien je er op zat te wachten, ik heb zo'n flauw vermoeden dat de eerste batch snel uitverkocht zal zijn!

    Nog wat foto's dan maar voor de twijfelaars:

    TIMG_5490.jpg

    TIMG_5505.jpg

    TIMG_5506.jpg

    TIMG_5525.jpg
     
  8. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
  9. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Let er trouwens op dat de lipo's die er bij vermeld staan een te lage C-rating hebben!
    Zoals gewoonlijk (!#%@!%) moet je bij Hobbyking de vermelde accessoires dus met een korreltje zout nemen.
    Mocht je dus willen bestellen inclusief wat extra lipo's: kies dan 40C of hoger! 1800 of 2200mAh.
     
  10. DutchRC

    DutchRC Guest

    Een (bv) 25C lipo kan niet genoeg Amps leveren voor de Tundra? (ik heb met de standaard setup) nog niet getest hoeveel hij dynamisch trekt bij 100% throttle..
    Anyhow! Ik heb em gevlogen met een 45-90C 2200mah Nano Tech..
    Maar ook met 4-5 BF wind :|

     
    Ronnie74 en MicropropSport vinden dit leuk.
  11. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Eh, de laagste die ik zie is 1800mAh 30C. Dus 54A continue. De ESC van het toestel is max. 40A continue. Beide kunnen uiteraard hogere pieken aan. De 950kv motor van 36x36mm zal met de 12x6 ook wel onder die 40A blijven gok ik zo. Ik zie je probleem niet zo...

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2016
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Even rap wat ingaves gedaan met ECalc => ik kom zo stroomwaardes uit rond de 32-35A.
    Kan je probleemloos duwen met een 1800 - 2200 mAh lipo 25C-30C
     
  13. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Heb me inderdaad wat vergist, heb de manual nog eens er bij gepakt en daar staat 30C minimum in.
    In theorie zal het dan met een 25C zelfs nog wel lukken, in de praktijk zijn de C-waardes van lipo's altijd een beetje wishful thinking.

    Bij mijn eerste meting met een (wel wat oudere) 2200 30C kwam ik een stuk lager uit dan met de test die ik later met een nieuwe 1800mAh 40C heb gedaan:
    static test: 31A / 333W
    Test die ik later heb gedaan met een 1800mAh 40C: 36A / 429W / 1880gram thrust

    Vandaar mijn idee dat je gewoon beter minimaal een 40C moet pakken indien je nieuwe lipo's nodig hebt. De meerprijs is toch te verwaarlozen in dit formaat 3S.

    Nog wat algemene data:


    Durafly Tundra Info:



    Specs:



    Wingspan: 1305mm

    Lenght: 930 mm / With floats probably 1190 mm as specs on box.

    Weight: ca. 1150 gram



    Measured Weight: AUW (without lipo / without floats) 948 gram



    Lipo: 1800-2200mah 3S / 40C



    ZIPPY Flightmax 1800mAh 3S1P 40C / 158 gram



    RX: 5-channel minimum





    Motor: Aerostar 900 kV 37mm / 141 grams with x-mount

    Prop: 12 x 6 - static test: 31A / 333W



    Wheels: 125 x 50mm x 2,5mm / 21,5 gram



    Paint touch up: Vallejo model color 70.968 flat green





    Motor upgrade:



    Stock:

    Aerostar 900 kV (Length 51mm) 141 gram

    Test data: 36A / 429W / 1880gram thrust.



    Upgrade:

    Aerodrive SK3 - 3542-1000kv (Length 49mm +2mm) 155 gram

    Test data: 39A / 455W / 2090gram thrust

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=36411&aff=769394



    Please note that this motor is rated at 45A / 670W

    So there's the option to run it with a bigger prop, or go with 4S



    Spinner: Spinner 40diam / 5mm shaft PRODUCT ID: Spin-40-5

    Note: adds about 16,5 gram extra weight

    Note: This does NOT fit on stock motor / adapter !

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=9077&aff=769394

    You need an extra (prop) center ring.



    Used ESC:

    Hobbywing Platinum 50A V3 Brushless ESC w/7A BEC

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=65251&aff=769394



    Until now I have only used standard settings, micht get more power out of it with adjusting timing. If you don't fly WOT al the time you might be able to use the stock ESC.. at your own risk.





    LED system:



    TURNIGY Super Bright LED Low Voltage Alarm Device

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=65837&aff=769394



    Turnigy Super Bright 2 x White Add On LED Light Set

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=68818&aff=769394





    Other:



    Turnigy Low Voltage Alarm - Super Bright LED Light Set (2 x Red/Green)

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=68815&aff=769394



    Turnigy Super Bright 4 x Red/2 x Green LED Light Set with Low Voltage Alarm

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=68816&aff=769394







    Other wheel suggestions (untested):



    Kavan 100mm 47gram

    http://www.flugmodellbau-shop.eu/pr...1112_SuperLight-Scale-AirWheels---100-mm.html



    Kavan 125mm 72gram

    http://www.flugmodellbau-shop.eu/pr...1111_SuperLight-Scale-AirWheels---125-mm.html



    Flyzone Island Beaver wheels 90mm 22gram

    http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=33595645&postcount=1631

    http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXELDX
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2016
  14. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    En nog wat video's die ik hier nog niet gepost had:

    Maiden:


    Upgrade:


    Eerste rondje met upgrade:


    En nog wat geknipte meuk:
     
    Cnn vindt dit leuk.
  15. MartinT

    MartinT

    Lid geworden:
    24 aug 2008
    Berichten:
    116
    Poke,
    Wanneer komt je LED installatie handleiding uit?
     
    crashingbird vindt dit leuk.
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Leuke review, weinig.... erg weinig details. Ik zal morgen zelf wel in de doos kijken. Ook je unboxing foto's zijn heel erg donker. Da's een tip voor de volgende keer want nu is het zonde....

    Ik mis vooral de details van de sevo verbindingen in de vleugels ivm het aanbrengen van verlichting.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Het lijkt wel alleen maar een competitie wie de eerste "unboxing" doet. Liefst dusdanig gefilmd dat een waarschuwing vooraf voor epilepsiepatiƫnten op zijn plaats is :confused:

    Verder met Tadago: (foto)details worden in een aantal posts beloofd, maar ontbreken nog steeds. Wat overigens niks afdoet aan de moeite die je doet :thumbsup:

    Intussen wordt de Tundra geleverd met extra struts voor het stabilo
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    HK maakt er weer eens een zooitje van met mijn bestelling, zijn ze goed in :) Vrijdag besteld en nog steeds is er niets gebeurd. Chat heeft een bericht gestuurd maar uit ervaring weet ik dat EU warehouse daar bar weinig mee doet.

    Wel jammer dat hij niet makkelijk te demonteren is. Vleugel buisje was een betere optie geweest dan struts. Nu heb je zo'n groot onding in de schuur in elkaar liggen. Wellicht ga ik dat nog aanpassen..
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Had ik ook met m'n Dura P-40N. Was zo rond Sint afgelopen jaar. Dacht dat het daar aan lag. En dan die meldingen? Waren ze in winterslaap gevallen? Freeze frame? Duurde toch meer dan een week. Dat terwijl eens een keer los setje accu's en nog wat grut er met 1,5 dag waren. Geep pijl op te trekken dus.
    Bijkans komen ze gewoon uit China met reguliere bevrachting van het magazijn???
    Geduld hebben. Komt echt wel binnen.
    Gr Bas
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Heb de order geannuleerd en een andere besteld. Mijn ervaring is dat als er iets mis is het 10x een support actie kost + 4 weken om iets geregeld te krijgen. Nog een keer bestellen is veel sneller...
     

Deel Deze Pagina