Durafly Tundra 1300mm bush plane info + review

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Justapoke, 10 dec 2015.

  1. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Woensdag besteld, vrijdag binnen. Het KAN wel.....

    De stuurstangen naar rudder en stabilo zitten met een grubscrew in een busje geklemd. Lijkt me wat onzeker. Is daar een betere oplossing voor?
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Borgen met beetje locktite kan geen kwaad. Je ziet het heel vaak dus het is een prima oplossing. Zorg alleen wel dat het niet los kan gaan, want dat zie je ook :)
     
  3. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Bedankt. Loctite gaat het worden.
     
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Jeezes geen geduld ? Je hebt het op vrijdag besteld, die mensen hebben ook weekend hoor.
     
  5. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Zoals ik hierboven al aan had gegeven heb ik de daadwerkelijke review nog helemaal niet gepost.
    Had/heb het te druk, en de lol was er voor mij eigenlijk ook al een beetje van af. Is in ieder geval de eerste en meteen de laatste keer dat ik zoiets doe.. je wordt gevraagd of je een pre-release model wilt ontvangen voor een forum review, vervolgens wordt er niets mede gedeeld wat wel of niet de bedoeling is, na ontvangst post ik enthousiast wat dingen, en krijg meteen de volle laag en lullige opmerkingen van andere "reviewers" via PM, wat of waar ik wel niet mee bezig ben.. vervolgens proberen dan bepaalde youtube figuren ook nog een graantje van de korrel mee te pikken omdat ze zo graag een paar stuivers aan advertentie geld op willen strijken.. al met al niet echt een leuke ervaring zoals ik normaal gesproken wel heb met de aanschaf van een model.

    Maar goed, ik had midden December dus de Tundra al ontvangen en heb uiteraard tijdens de bouw een flink aantal foto's gemaakt.
    Ik heb er echter niet al te veel tijd aan besteed, de foto's zijn gemaakt uit de hand met mijn iPhone, in mijn werkplaats waar niet al te veel daglicht binnen komt. De foto's zijn dus verre van professioneel door de TL-lampen, maar ik denk dat het toch best interessant is om te bekijken.

    Ik heb destijds geen notities gemaakt ofzo, dus hoop dat ik mijn geheugen nog wat op kan frissen.. ik ga vanavond dus de "review" uit de losse pols even posten, hoop dat het alsnog de moeite waard wordt om te lezen.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  6. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Review Deel 1: Unboxing en "First look"

    (heb eerder al een aantal foto's van de unboxing / doos etc gepost, dus we gaan hier verder met de "first look" van het vliegtuig en de onderdelen)

    Eerst nog even de specificaties van de fabrikant:

    De Durafly Tundra is een High-wing sport model, ook wel een STOL (short takeoff and landing) oftewel Bushplane genoemd, met name door de grote wielen die er onder zitten.

    Features:
    • Fast and easy assembly
    • Beautifully moulded, rugged EPO construction
    • Pre-installed 3S powertrain offering near vertical performance
    • Two piece wing with servo PCB fast connector
    • Bush style landing gear with huge molded EPP wheels
    • 'Barn door' style flaps for true STOL performance and super slow flight
    • FPV canopy tray included
    • Floats and water rudder included
    • Tow hard mounting point, perfect for glider towing
    • Up to 20 minutes flight time
    • Optional set of ski’s or a candy dropper for parachutists or candy, etc

    Specs:
    Wingspan: 1300mm
    Length: 1190m
    Flying Weight: 1150g
    Motor: 3636-950Kv Brushless outrunner
    ESC: Aerostar 40amp Brushless ESC
    Prop: Durafly Carbon Fiber 12x6”

    Het toestel wordt compleet geleverd, het enige wat je in principe nodig hebt is een reciever en lipo.
    De bovenstaande specs waren voor mij vanaf het begin wat verwarrend, zoals uit de data die ik eerder gepost heb kan je opmerken dat de wingspan een paar mm groter is, de lengte is korter, en de motor blijkt een 900KV als ik de opdruk mag geloven.

    Maar verder dus een mooi compleet toestel, het feit dat de floats / drijvers er bij zitten maakt het wel af.
    Nu vlieg ik normaal eigenlijk nooit vanaf water, maar nu ik de Tundra met floats heb verwacht ik het komende seizoen me toch eens naar de waterkant te gaan begeven! Voor de doorgewinterde watervliegers denk ik dat de Tundra gezien de prijsstelling erg interessant is.

    Dit brengt ons natuurlijk meteen op de vraag waar je dit toestel mee moet gaan vergelijken.
    Naar mijn mening is dat:

    - De MPX FunCup: iets groter in formaat, mogelijkheden om zelf een kit te bouwen of de RR.
    Iets of wat verouderd model ondertussen, prijs is een stuk hoger indien je de floats mee berekend.

    - De Parkzone Sport Cub: leuk model maar ietsje kleiner en wordt voor zover ik weet ook zonder floats geleverd. Ik heb een tijdje geleden er aan gedacht om dit toestel te kopen als zijnde het "kleine broertje" voor mijn E-Flite Carbon Z Cub. Dit is eigenlijk wel mijn meest favoriete kist, vandaar ook mijn interesse in de Tundra vanaf het begin.

    Welk model je het meeste aan staat mag je natuurlijk voor jezelf bepalen, ik denk echter wel dat Multiplex en Parkzone/Horizon er met de Tundra een sterke concurrent bij hebben.

    Goed, verder met de diverse onderdelen:

    We bekijken eerst de romp aan de voorzijde met de "canopy" / opening voor plaatsing van de lipo.
    De toegang is ruim en zeer gemakkelijk te openen door de magneet sluiting.

    IMG_0910.jpg IMG_0911.jpg IMG_0912.jpg


    Draaien we de romp om zien we dat de motor zichtbaar wordt door de grote koel-openingen.

    IMG_0913.jpg

    Wat verder terug de plastic montage-plaat voor het onderstel:

    IMG_0914.jpg

    Daarna vinden we wat gaten voor plaatsing van de optionele candy-dropper:

    IMG_0915.jpg

    En vervolgens de plaats waar je de floats kan bevestigen (je gebruikt dan overigens de schroeven van het standaard onderstel, omzetten is dus snel gedaan)

    IMG_0916.jpg

    Weer wat verder naar achteren vinden we twee ruime gaten voor de ventilatie van de electronica in de romp:

    IMG_0917.jpg


    Helemaal achteraan vinden we het gegoten plactic onderdeel voor plaatsing van het staartwiel:

    IMG_0918.jpg
     
    Ard Schell vindt dit leuk.
  7. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Vervolgens bekijken we de plaats waar de horizontale stabilisator straks geplaatst gaat worden.
    Zoals je kan zien is er tevens een plastic deel geplaatst waardoor het eenvoudig vast te schroeven is.
    Hierover later meer!

    IMG_0919.jpg

    De horizontale stabilisator:
    Zoals je kan zien is er netjes wat carbon in het foam verwerkt.
    Aansluitingen voor de ball-links zijn al aanwezig. (Ook hier over later meer)

    IMG_0927.jpg IMG_0928.jpg IMG_0930.jpg IMG_0933.jpg


    Dan komen we weer terug aan de voorzijde van de romp waar de vleugels bevestigd worden.
    Geen gedoe met servo stekkers, maar een fraaie aansluiting door middel van een 6-pin aansluiting op PCB.
    Met de eerste montage wel even opletten, meer info volgt!

    IMG_0921.jpg

    En de stekker in de vleugels:

    IMG_0922.jpg IMG_0926.jpg
     
    Ard Schell vindt dit leuk.
  8. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    De vleugels zien er fraai uit door het gewelfde profiel wat er in zit (net als bij de Funcup)
    Verder zijn de servo's met armpjes al geplaatst, en dien je later alleen nog de links aan te sluiten en af te stellen:

    IMG_0923.jpg IMG_0924.jpg IMG_0925.jpg

    Wat we dan verder nog aan foam-onderdelen hebben zijn de forse Bush-wielen van EPP (dus geen EPO maar een veel sterker soort schuim dat tegen een stootje kan). Zoals je kan zien zijn ze zeer licht van gewicht, slecht een 21 gram!

    IMG_0934.jpg IMG_0935.jpg IMG_0935w.jpg

    En tevens nog een extra vorm-deel, dit is voor aansluiting van de optionele bom / candy dropper:

    IMG_0939.jpg

    En natuurlijk de floats.. de kwaliteit van het schuim is trouwens prima, geen Multiplex Elapor kwaliteit maar toch voldoende sterk.

    IMG_0936.jpg IMG_0937.jpg IMG_0938.jpg
     
    Ard Schell vindt dit leuk.
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Als je doelt op mijn vraag om een kritische noot en wat technische details, tsja dat verwacht ik wel in een review.
    Maar het lijkt me dat je zelf een beetje het slachtoffer geworden bent van het verhaal en dat is zeer jammer.

    Nu geef je wel de info die een review behoort en zelfs behoorlijk ruim (trouwens niets mis met die foto's hoor, de meeste bouwverslagen foto's zijn smartphone foto's) en dat juich ik alleen maar toe!
    Dus laat zeker je kop niet hangen, schrijf het neer hoe jij de 'bouw' ervaren hebt en beleef vooral lol ermee.
     
  10. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Verder vinden we in de doos nog de volgende andere onderdelen:

    Wat zakjes met servo-links, diverse zakjes met schroefjes, plastic onderdelen voor het onderstel en wielen,
    het staart-wieltje, wat klitten-band voor de lipo en een schroevendraaier.

    - Normaal gesproken gooi ik die bijgeleverde schroevendraaiers altijd meteen in de vuilnis-bak,
    echter raad ik in dit geval raad ik aan hem te gebruiken: de schroefjes zijn dermate klein en een normale Phillips of Pozidrive passen niet!

    IMG_0940.jpg


    De zak met de struts, de CF prop, de diverse delen voor het onderstel en de houten FPV-canopy onderdelen:

    IMG_0941.jpg IMG_0942.jpg IMG_0943.jpg IMG_0944.jpg

    En als laatste nog de manual. In duidelijk Engels en voorzien van afbeeldingen in kleur. (zie ook PDF als download)
    Hierin zat overigens ook de extra carbon "tail-braces" die als extra versterking kunnen dienen.
    Ik heb ze zelf niet gebruikt, in mijn geval heb ik simpelweg wat extra lijm gebruikt i.p.v. enkel schroeven.

    IMG_0945.jpg IMG_0946.jpg IMG_0947.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Cnn vindt dit leuk.
  11. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Dries: even voor de duidelijkheid: dat betreft voornamelijk via RCGroups en speelde veel verder terug, heeft niets met jou reactie te maken.

    So no hard feeling :)
     
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    :banana::beer::koud::yes:
     
  13. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Voordat we beginnen met de bouw trek ik natuurlijk eerst de motor er even uit om nader te bekijken :D

    Denk dat de foto's wel voor zich spreken, de kap aan de voorzijde even los schroeven en de motor kan zeer eenvoudig verwijderd worden. De mount ziet er zeer stevig uit en blijkt goed verlijmd in de romp. (kijken we mee Multiplex?)

    IMG_0950.jpg IMG_0951.jpg IMG_0953.jpg IMG_0958.jpg IMG_0959.jpg IMG_0960.jpg IMG_0961.jpg IMG_0962.jpg

    En de 40A Aerostar ESC:

    IMG_0963.jpg IMG_0964.jpg
     
    Cnn en Ard Schell vinden dit leuk.
  14. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    De ESC heeft de bekende XT60 connectors, die gebruik ik meestal dus dat is mooi mee genomen.
    Ik haal ze overigens wel even los om wat extra draden toe te voegen zodat ik de SPC poort van mijn reciever kan voeden.
    (Voltage telemetrie)

    IMG_0974.jpg

    Daarna zet ik de stock motor weer terug voor de maiden, natuurlijk wil ik ook weten hoe de prestaties zijn.
    De meegeleverde Carbon prop ziet er fraai uit, kleine onbalans maar was gemakkelijk met een stukje tape op 1 blad te verhelpen.
    Vastzetten gaat door middel van een simpele moer, motor kan je via de ruime opening aan de onderzijde vast houden.
    Er had wat mij betreft wel een extra ring mee geleverd mogen worden. Die heb ik dus maar uit mijn eigen doos met ringen geplukt, ziet er wel wat netter uit:

    IMG_0982.jpg IMG_0983.jpg IMG_0985.jpg
     
    Cnn vindt dit leuk.
  15. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Tijdens het uit- en inbouwen van de motor bemerkt ik trouwens wel meteen dat de lak snel los laat.
    Dit blijft toch altijd een probleem met EPO, lak heeft gewoon geen goede hechting op het materiaal.

    Hetzelfde probleem had ik ook met de E-Flite CZC die ik plaatselijk heb moeten voorzien van gekleurde tape om beschadigingen weg te werken.

    De lak ziet er op de Tundra prachtig uit dus ik besluit om op de kritische plaatsen toch maar meteen wat in bescherming te voorzien, door middel van transparante 3M Blenderm tape. Dit plaats ik bij de opening van de canopy, en op de voorzijde van de vleugels.
    Door het formaat van dit model pak ik 'm toch steeds op bij de vleugels en ik verwacht daar dus anders ook beschadigingen.
    Tevens wordt het nu wat meer stoot-bestendig..

    Ik werk de beschadiging eerst even bij met wat verf die ik heb staan en de juiste kleur blijkt te zijn:

    Vallejo model color 70.968 flat green / RAL 6002

    Ik was wat gehaast dus echt mooi is het op de hoekjes niet geworden, maar over het algemeen valt de tape bijna niet op.

    IMG_0987.jpg IMG_0988.jpg IMG_0989.jpg IMG_0990.jpg IMG_0991.jpg IMG_0995.jpg IMG_0996.jpg IMG_0997.jpg IMG_0986.jpg
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2016
  16. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Het in elkaar zetten van het toestel:

    Eigenijk is de gehele montage vrij eenvoudig, de manual is duidelijk en het meeste spreekt voor zich indien je vaker wat foamies in elkaar hebt gezet.

    Ik ben in totaal ongeveer een uurtje bezig geweest inclusief het maken van foto's en het nader bestuderen van de onderdelen.
    Normaal gesproken is het in ongeveer een half uurtje denk ik goed te doen, zou je een tweede daarna in elkaar moeten zetten dan is het minder als een kwartiertje werk.. zo moeilijk is het allemaal niet indien je eenmaal weet waar alles moet komen te zitten.

    Wel wat opmerkingen die van belang zijn:

    - De connectors met het PCB board van de vleugels kunnen in het begin wat moeilijk passen:
    De eerste vleugel (rechts geloof ik) ging er bij bij mij zonder problemen in, bij de linker-kant zat de 6-pin connector echter helemaal fout. Dit was in mijn geval op te lossen door eerst de rechter vleugel weer te verwijderen; hierdoor onstaat er wat speling en kan eventueel door middel van wat hulp met een schroevendraaier de connector op de juiste plaats brengen.

    Overigens is dit alleen met de eerste montage, toen ik later de vleugels nogmaals verwijderde voor plaatsing van LED's floepte de connectors er zonder problemen in. Ze moeten zich dus door de eerste montage even "zetten".

    - Wil je de vleugels regelmatig verwijderen voor transport: Ik denk dat het aan te raden is om de schroefjes te vervangen door wat grotere (Imbus) schroeven. De standaard schroeven zijn gewoon te klein, je bent ze denk ik snel kwijt en/of je draait ze dol.
    Wel zou ik dan de plastic onderdelen waar je grotere schroeven in gaat draaien iets op-boren. Optioneel kan je ook plakband gebruiken om de vleugels vast te zetten, maar buiten gebruik voor wat slow-flyen zou ik toch schroeven gebruiken denk ik.

    - Let op met het plaatsen van de ball-links, dit was naast de eerste montage van de connectors het volgende probleem waar ik tegen aan liep: deze passen zo stroef over de balletjes dat ze eigenlijk bijna niet zonder een speciale tang te plaatsen zijn.
    Zeker bij de flaps had ik problemen om ze er op te krijgen.De tip is om dan eerst de link aan de flap te plaatsen, en daarna de linkaan de servo arm.

    Gebruik dus een ball-link plier:


    Verder spreekt alles wel zo'n beetje voor zich, de versterking voor de staart heb ik dus niet gebruikt maar wat extra versterkt door wat lijm. Mocht je de staart willen demonteren voor vervoer / opslag kan je overwegen om de "tail-braces" toch te gebruiken.

    Nog wat foto's van de ball-links op de vleugels, servo toegang voor de staart en de plaatsing van mijn 6 kanaals Optima reciever:

    IMG_0980.jpg IMG_0981.jpg IMG_0948.jpg IMG_0949.jpg IMG_0969.jpg IMG_0971.jpg
     
  17. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Nog wat foto's van het onderstel, ook hier is eigenlijk weinig over te vermelden. Alles gaat zeer eenvoudig in elkaar en wordt vast gehouden door wat schroeven. De vering in het onderstel werkt prima, wil je van een verharde baan vliegen blijkt het raadzaam te zijn om de veren te verwijderen. (heb er geen ervaring mee want ik vlieg alleen vanaf gras)

    IMG_0975.jpg IMG_0976.jpg IMG_0977.jpg IMG_0978.jpg IMG_0979.jpg

    Tip: De wielen zet je vast door 2 plastic moeren. De draad moet zich nog een beetje "snijden", dus schroef de moeren er eerst een keer op en weer af voordat je de wielen plaats!

    De floats plaats je door het verplaatsen van 4 schroefjes naar achteren. Even omzetten van wielen naar floats is dus snel gedaan!
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2016
    Cnn vindt dit leuk.
  18. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Tot zover voor vandaag, hoop dat het allemaal nog een beetje leesbaar is en dat ik niets ben vergeten.

    Ik probeer morgen nog wat dingen ter conclusie te posten, tevens komt de info voor de LED mod er nog aan!
     
  19. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Nu wordt het een prachtige review! :thumbsup:
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Je weet zelf ook dat als er iets mis gaat bij HK het dan gaat het goed mis en gaat het dagen / weken duren. Maandag had het verzonden moeten zijn (anderen hebben maandag besteld en maandag verzend bevestiging gehad). Aangezien het dinsdag nog niet verzonden was zal dat de komende dagen / weken niet meer gebeuren. Ik ken HK Eu goed en dat werkt ENORM traag en omslachtig. Ik heb het toestel komend weekend eigenlijk nodig ivm voorbereidingen van een film shoot volgende week. Daarom opnieuw besteld want de kans dat ze het een 2e keer verkloten is niet zo groot....
     

Deel Deze Pagina