Review Deel 1: Unboxing en "First look"
(heb eerder al een aantal foto's van de unboxing / doos etc gepost, dus we gaan hier verder met de "first look" van het vliegtuig en de onderdelen)
Eerst nog even de specificaties van de fabrikant:
De Durafly Tundra is een High-wing sport model, ook wel een STOL (short takeoff and landing) oftewel Bushplane genoemd, met name door de grote wielen die er onder zitten.
Features:
• Fast and easy assembly
• Beautifully moulded, rugged EPO construction
• Pre-installed 3S powertrain offering near vertical performance
• Two piece wing with servo PCB fast connector
• Bush style landing gear with huge molded EPP wheels
• 'Barn door' style flaps for true STOL performance and super slow flight
• FPV canopy tray included
• Floats and water rudder included
• Tow hard mounting point, perfect for glider towing
• Up to 20 minutes flight time
• Optional set of ski’s or a candy dropper for parachutists or candy, etc
Specs:
Wingspan: 1300mm
Length: 1190m
Flying Weight: 1150g
Motor: 3636-950Kv Brushless outrunner
ESC: Aerostar 40amp Brushless ESC
Prop: Durafly Carbon Fiber 12x6”
Het toestel wordt compleet geleverd, het enige wat je in principe nodig hebt is een reciever en lipo.
De bovenstaande specs waren voor mij vanaf het begin wat verwarrend, zoals uit de data die ik eerder gepost heb kan je opmerken dat de wingspan een paar mm groter is, de lengte is korter, en de motor blijkt een 900KV als ik de opdruk mag geloven.
Maar verder dus een mooi compleet toestel, het feit dat de floats / drijvers er bij zitten maakt het wel af.
Nu vlieg ik normaal eigenlijk nooit vanaf water, maar nu ik de Tundra met floats heb verwacht ik het komende seizoen me toch eens naar de waterkant te gaan begeven! Voor de doorgewinterde watervliegers denk ik dat de Tundra gezien de prijsstelling erg interessant is.
Dit brengt ons natuurlijk meteen op de vraag waar je dit toestel mee moet gaan vergelijken.
Naar mijn mening is dat:
- De MPX FunCup: iets groter in formaat, mogelijkheden om zelf een kit te bouwen of de RR.
Iets of wat verouderd model ondertussen, prijs is een stuk hoger indien je de floats mee berekend.
- De Parkzone Sport Cub: leuk model maar ietsje kleiner en wordt voor zover ik weet ook zonder floats geleverd. Ik heb een tijdje geleden er aan gedacht om dit toestel te kopen als zijnde het "kleine broertje" voor mijn E-Flite Carbon Z Cub. Dit is eigenlijk wel mijn meest favoriete kist, vandaar ook mijn interesse in de Tundra vanaf het begin.
Welk model je het meeste aan staat mag je natuurlijk voor jezelf bepalen, ik denk echter wel dat Multiplex en Parkzone/Horizon er met de Tundra een sterke concurrent bij hebben.
Goed, verder met de diverse onderdelen:
We bekijken eerst de romp aan de voorzijde met de "canopy" / opening voor plaatsing van de lipo.
De toegang is ruim en zeer gemakkelijk te openen door de magneet sluiting.
Draaien we de romp om zien we dat de motor zichtbaar wordt door de grote koel-openingen.
Wat verder terug de plastic montage-plaat voor het onderstel:
Daarna vinden we wat gaten voor plaatsing van de optionele candy-dropper:
En vervolgens de plaats waar je de floats kan bevestigen (je gebruikt dan overigens de schroeven van het standaard onderstel, omzetten is dus snel gedaan)
Weer wat verder naar achteren vinden we twee ruime gaten voor de ventilatie van de electronica in de romp:
Helemaal achteraan vinden we het gegoten plactic onderdeel voor plaatsing van het staartwiel: