Dutch Tamiya Challenge 2011!

Dat bedoelde ik er ook mee.
Deze kit heeft ze er niet bij zitten.
Die ik heb liggen wel:yes:

mvg Roy
full

Decals zitten er volgens mij niet bij, alleen de Tamiya stickers.

Laatst bewerkt door een moderator:
Kan alleen meer zeggen: zeer goede keuze 8-)
Dit chassis is vrijwel gelijk aan mijn racemonster. Lijkt wel of Tamiya met de RM het beste bij elkaar heeft gebracht om een wedstrijdauto op te bouwen.

Nog even over de servosaver: mijn voorkeur gaat naar de Kimbrough uit omdat deze echte de servo beschermt. De standaard Tamiya in de doos werkt met een plastic 'veer'die maar over een paar mm bescherming biedt, maar als je de ene kant opstuurt, en door een klap slaat het wiel de andere kant op, kan deze saver het niet verwerken. Ook willen ze op den duur niet meer in de neutraalstand blijven. De High Torc is dan iets beter, maar blijft ook niet de beste bescherming bieden. De manier waarop de Kimbrough werkt is veel gebruikt door de grote merken en wordt ook gezien als de betere servosaver.

Laatst bewerkt:
Ik ga deze ook bestellen! Dank voor de adviezen, zijn er nog opties die ik het beste gelijk mee moet bestellen?

Was vandaag nog even in apeldoorn bij de amca, krijg toch erg zin om weer te gaan rijden.

Indien je hem niet hebt een goede shock mee bestellen,spurs,pinions,extra setje voorveertjes een extra set voor draagarmen.
Met deze onderdelen kom je een heel end denk ik.
Doe 2 sets spurs want het standaard tandwiel is grof en word bijna niet gebruikt.
Ik denk dat anderen misschien nog een aanvulling hebben , maar dit is wat ik mee zou bestellen als ik niets voor deze auto had.
Banden heb je al?

mvg Roy

Ik ga deze ook bestellen! Dank voor de adviezen, zijn er nog opties die ik het beste gelijk mee moet bestellen?

Was vandaag nog even in apeldoorn bij de amca, krijg toch erg zin om weer te gaan rijden.

Laatst bewerkt:
Wat is er nadelig aan een grof spur? Dat is toch lekker sterk?

Of kun je dan minder overbrengverhoudingen maken?

Heb nog niets extra's besteld, ook maar eens over nadenken.

Minder overbrengingen en meer geluid,ook de soeplesse van je aandrijving is minder.
Nu is het geluid niet zo een probleem;) maar de rest wel.

mvg Roy

Wat is er nadelig aan een grof spur? Dat is toch lekker sterk?

Of kun je dan minder overbrengverhoudingen maken?

Heb nog niets extra's besteld, ook maar eens over nadenken.

Banden voor 40 en 45 shore,achter 30 en 25 shore.
Hiermee weet je zeker dat je grip hebt:yes::cool:;)
Op echt hoge grip banen kun je 36 shore achter proberen.
Het ligt er ook een klein beetje aan waarvan je houd met rijden.

mvg Roy

Thx, Banden heb ik niet, wat is je advies? De banden van gpracing? En welke dan?

Er waren er nog maar 2 dus ik heb hem ook maar besteld. Dat wordt knutselen binnenkort. Wat zijn we nog meer nodig voor deze auto ontvanger heb ik al.

brengt een oliegevulde shock veel voordeel?

Ben er een beetje huiverig voor omdat die krengen altijd lekken als ik ze in elkaar heb gestoken.

Ja die had ik inderdaad gelezen :-) En als Starter in de F1 weet ik dus niet goed welke onderdelen dat zijn en dan bedoel ik typenummers en wat is goed en niet goed. Er zijn veel verschillende soorten onderdelen die passen maar zijn lang niet allemaal goed.

Tamiya 53104 RD 0.4 Spur Gear Set (93T, 104T) F103/F104
Tamiya 54153 F103 Carbon Reinforced Ft Suspension Arms
Tamiya 53901 TRF Special Damper (F103GT) (F103/F104)
Tamiya 53262 Pinion Set 28/29T OP262 TA05 FF03 F103 104
Tamiya 50509 TAMIYA F-1 Front Spring Set for F103
Dit zijn dus een aantal van de opgenoemde spullen die je er bij moet hebben.
Dan ook nog de juiste banden zo als genoemd

De spurs pinions van 20 tot en met 29.

Dan kun je op alle banen de juiste overbrenging maken.

mvg Roy

Kijk eens aan helemaal top dit. Heel erg bedankt man, ik ga her en der even shoppen.

Your welcome:thumbsup:
Hoop dat andere mensen hier ook wat aan hebben.
BTW @behave, ik hoop dat je hem op tijd binnen hebt.
Kun je ook meteen mee doen op je thuis circuit ;):yes:

mvg Roy

Kijk eens aan helemaal top dit. Heel erg bedankt man, ik ga her en der even shoppen.

Ik heb er zeker ook wat aan.

Heb de demper toch besteld, moet ik maar leren vullen.

Later zal ik een aantal bandensets bestellen. Is het handig om 5 velgensets te hebben of is dat te veel van het goede? (moest volgens mij ook een setje schotelveren met lager in 1 achterwiel)

Ik wil toch even wat kantekeningen zetten aan de lijst van Roy en ook even een uitleg over de tandwielen.

Ten eerste de tandwielen. Ga je op 0,4 (dus de fijne vertanding) over, ben je haast ook verplicht een aluminium motorsteun te monteren. Het spaart echt je spur, de kunststof motorsteun is te flexibel. Maar of je 0,4 of 0,6 moet gebruiken.... Liefst gebruik ik stalen tandwielen en die waren er destijds niet in 0,6 maar wel in de 0,4 en wat Tamiya niet had, kon je ook de 64DP voor gebruiken. Is denk ik wel de voornaamste reden dat wij fijne vertanding rijden. De ritsels is een eenmalige uitgave voor de hele serie, het meest gebruik je tussen de 25 en 30. Dus als je toch aan moet schaffen, ga dan op fijn over. Maar... als je op parkeerplaatsen gaat rijden, is het toch beter grove vertanding te rijden...

Demper zal ik wel doen, is haast het enige wat het chassis dempt. Want de wrijvings demper gebruik ik om het sturen te beïnvloeden. Soms gaat deze bij mij helemaal los.

De carbon voorarmen raad ik ten sterkste af! Deze breken bij een crash en als je weet dat ik met 18 jaar F103 ervaring nog nooit een standaard voorarm gebroken heb. Hooguit wat verbogen, maar dat buig makkelijk weer terug. Wel de stuurblokken als reserve is geen luxe, assen willen nog wel een krom gaan.

Banden gebruik ik eigenlijk meestal 36 achter en 40 voor, gaat vrijwel overal goed. Natuurlijk is het fijn om extra hardheden te hebben om mee te experimenteren, maar bovenstaande is een goed uitgangspunt. Denk er ook aan dat een zachter band niet perse meer grip geeft....

Laatst bewerkt:
Back