Ik heb een geweldige dag gehad, de auto liep prima ik had het reuze naar mijn zin ondanks de pechduivel mij flink te pakken had tijdens de finales, eerste finale kwam mijn aan/uit schakelaar los en de draad ging om het wiel heen, inmiddels verholpen door een baaninzetter was de achterstand te groot om nog in de top mee te tellen. De tweede finale clipte iemand mij direct op de voorwielen, waardoor een bevestiging op het chassis van de boven-voordraagarm afbrak, desondanks heb ik enkel met een setup op de overige 3 wielen, nog kunnen strijden, rijders ingehaald en kunnen finishen op een redelijke plaats
, toen ik na de heat de auto oppakte bungelde het wiel er onderuit :schrik:.
Een complete setup hier neerzetten ga ik niet doen, in het verleden heeft een setup van een ander mij ook nooit kunnen helpen, dus omgekeerd zal het ook niet werken, daarnaast ben er zelf ook nog steeds niet uit, iedere heat probeer ik iets anders, en mijn ronde tijden kruipen minuscuul omlaag, of worden constanter. De setup waar ik op Gouda nog redelijk mee rond kon komen, wordt genadeloos afgeslacht op de HFCC, daar is nl geen ruimte voor onder of overstuur!!!
Ik ben wel tegen een paar dingen aangelopen die misschien wel nuttig zijn om te vermelden.
Overal waar een M3 boutje normale draad (dus niet de zelftappers) ingeschroefd moet worden, eerst voortappen met een tap/snijboortje bij mij zit inmiddels het chassis vol haarscheurtje, 2 stuurblokken gebroken, en 1 kogelkopje is uitgebroken op het chassisplaatje E10 waar de turnbuckle voor de front-draagarm op bevestigd is. Bij al een eerdere inspectie had ik deze scheurtjes al gezien en gerepareerd met secondelijm, helaas tevergeefs. Ook bij de zelftappers kom ik haarscheurtjes tegen, het heeft kennelijk iets te maken met de hardheid van het kunststof wat men gebruikt bij Tamiya, want bij collega’s met andere M-modellen zag ik het soms ook. Een beetje olie op het schroefdraad aanbrengen doe sowieso al, maar heeft kennelijk hieraan toch geen positieve bijdrage kunnen leveren, voortappen kan nooit geen kwaad in negatieve zin!!!
Zet geen overvloedig camber (bij mij ongv 1graad) om mee te beginnen, want als je daar je grip uit moet halen, dan is er iets mis met de setup, en je banden slijten ook nog eens belachelijk snel ongelijk af, wat je niet wil.
Wanneer je de M-06 standaardkit upgrade naar pro (olie gevulde dempers enz) dan moet je ook rekening houden met een extra optie, omdat de bevestiging op de achter draagarm op een andere plaats is aangebracht. Ik zelf gebruik de “50746 C.V.A. super mini shock unit set”, daar zitten pistons in, met 1,5mm piston gaatjes. Bij andere shock damper sets (bv aluminium set) gebruik men 1,1mm piston gaatjes zover ik heb kunnen zien, dus setups vergelijken (wat ik veelvuldig zie op andere fora) heeft op dit punt al helemaal geen zin, want de damping karakteristiek is onderling totaal niet uitwisselbaar. Persoonlijk ga ik voor de grote gaten en de wat dikkere olie, aangezien het model toch al zo onrustig is. Zorg ervoor dat de springs volledig uit kunnen veren, en niet onder voorspanning komt te staan zoals in de standaard setup (te regelen met de opvul bussen voor de uitgaande slag van de pistonrod)
De gold front spring in de standaardkit ligt in theorie qua hardheid tussen de blauwe (hard) en de gele (medium) van de TRF mini short springset, de rear silver spring is erg zacht (en hetzelfde als de springs in de 50746 shockset) en ligt ver onder de rode (soft) spring.
Het meeste van de nervositeit haal ik weg door heel veel negatief exponent in te stellen op de zender, stuur -42%, gas -25%, rem weinig + abs, alleen dan kan je een beetje onderscheid voelen in de verschillende setups.

Een complete setup hier neerzetten ga ik niet doen, in het verleden heeft een setup van een ander mij ook nooit kunnen helpen, dus omgekeerd zal het ook niet werken, daarnaast ben er zelf ook nog steeds niet uit, iedere heat probeer ik iets anders, en mijn ronde tijden kruipen minuscuul omlaag, of worden constanter. De setup waar ik op Gouda nog redelijk mee rond kon komen, wordt genadeloos afgeslacht op de HFCC, daar is nl geen ruimte voor onder of overstuur!!!
Ik ben wel tegen een paar dingen aangelopen die misschien wel nuttig zijn om te vermelden.
Overal waar een M3 boutje normale draad (dus niet de zelftappers) ingeschroefd moet worden, eerst voortappen met een tap/snijboortje bij mij zit inmiddels het chassis vol haarscheurtje, 2 stuurblokken gebroken, en 1 kogelkopje is uitgebroken op het chassisplaatje E10 waar de turnbuckle voor de front-draagarm op bevestigd is. Bij al een eerdere inspectie had ik deze scheurtjes al gezien en gerepareerd met secondelijm, helaas tevergeefs. Ook bij de zelftappers kom ik haarscheurtjes tegen, het heeft kennelijk iets te maken met de hardheid van het kunststof wat men gebruikt bij Tamiya, want bij collega’s met andere M-modellen zag ik het soms ook. Een beetje olie op het schroefdraad aanbrengen doe sowieso al, maar heeft kennelijk hieraan toch geen positieve bijdrage kunnen leveren, voortappen kan nooit geen kwaad in negatieve zin!!!
Zet geen overvloedig camber (bij mij ongv 1graad) om mee te beginnen, want als je daar je grip uit moet halen, dan is er iets mis met de setup, en je banden slijten ook nog eens belachelijk snel ongelijk af, wat je niet wil.
Wanneer je de M-06 standaardkit upgrade naar pro (olie gevulde dempers enz) dan moet je ook rekening houden met een extra optie, omdat de bevestiging op de achter draagarm op een andere plaats is aangebracht. Ik zelf gebruik de “50746 C.V.A. super mini shock unit set”, daar zitten pistons in, met 1,5mm piston gaatjes. Bij andere shock damper sets (bv aluminium set) gebruik men 1,1mm piston gaatjes zover ik heb kunnen zien, dus setups vergelijken (wat ik veelvuldig zie op andere fora) heeft op dit punt al helemaal geen zin, want de damping karakteristiek is onderling totaal niet uitwisselbaar. Persoonlijk ga ik voor de grote gaten en de wat dikkere olie, aangezien het model toch al zo onrustig is. Zorg ervoor dat de springs volledig uit kunnen veren, en niet onder voorspanning komt te staan zoals in de standaard setup (te regelen met de opvul bussen voor de uitgaande slag van de pistonrod)
De gold front spring in de standaardkit ligt in theorie qua hardheid tussen de blauwe (hard) en de gele (medium) van de TRF mini short springset, de rear silver spring is erg zacht (en hetzelfde als de springs in de 50746 shockset) en ligt ver onder de rode (soft) spring.
Het meeste van de nervositeit haal ik weg door heel veel negatief exponent in te stellen op de zender, stuur -42%, gas -25%, rem weinig + abs, alleen dan kan je een beetje onderscheid voelen in de verschillende setups.
Laatst bewerkt: