Dutch Tamiya Challenge 2011!

Ik heb een geweldige dag gehad, de auto liep prima ik had het reuze naar mijn zin ondanks de pechduivel mij flink te pakken had tijdens de finales, eerste finale kwam mijn aan/uit schakelaar los en de draad ging om het wiel heen, inmiddels verholpen door een baaninzetter was de achterstand te groot om nog in de top mee te tellen. De tweede finale clipte iemand mij direct op de voorwielen, waardoor een bevestiging op het chassis van de boven-voordraagarm afbrak, desondanks heb ik enkel met een setup op de overige 3 wielen, nog kunnen strijden, rijders ingehaald en kunnen finishen op een redelijke plaats :confused:, toen ik na de heat de auto oppakte bungelde het wiel er onderuit :schrik:.

Een complete setup hier neerzetten ga ik niet doen, in het verleden heeft een setup van een ander mij ook nooit kunnen helpen, dus omgekeerd zal het ook niet werken, daarnaast ben er zelf ook nog steeds niet uit, iedere heat probeer ik iets anders, en mijn ronde tijden kruipen minuscuul omlaag, of worden constanter. De setup waar ik op Gouda nog redelijk mee rond kon komen, wordt genadeloos afgeslacht op de HFCC, daar is nl geen ruimte voor onder of overstuur!!!

Ik ben wel tegen een paar dingen aangelopen die misschien wel nuttig zijn om te vermelden.

Overal waar een M3 boutje normale draad (dus niet de zelftappers) ingeschroefd moet worden, eerst voortappen met een tap/snijboortje bij mij zit inmiddels het chassis vol haarscheurtje, 2 stuurblokken gebroken, en 1 kogelkopje is uitgebroken op het chassisplaatje E10 waar de turnbuckle voor de front-draagarm op bevestigd is. Bij al een eerdere inspectie had ik deze scheurtjes al gezien en gerepareerd met secondelijm, helaas tevergeefs. Ook bij de zelftappers kom ik haarscheurtjes tegen, het heeft kennelijk iets te maken met de hardheid van het kunststof wat men gebruikt bij Tamiya, want bij collega’s met andere M-modellen zag ik het soms ook. Een beetje olie op het schroefdraad aanbrengen doe sowieso al, maar heeft kennelijk hieraan toch geen positieve bijdrage kunnen leveren, voortappen kan nooit geen kwaad in negatieve zin!!!

Zet geen overvloedig camber (bij mij ongv 1graad) om mee te beginnen, want als je daar je grip uit moet halen, dan is er iets mis met de setup, en je banden slijten ook nog eens belachelijk snel ongelijk af, wat je niet wil.

Wanneer je de M-06 standaardkit upgrade naar pro (olie gevulde dempers enz) dan moet je ook rekening houden met een extra optie, omdat de bevestiging op de achter draagarm op een andere plaats is aangebracht. Ik zelf gebruik de “50746 C.V.A. super mini shock unit set”, daar zitten pistons in, met 1,5mm piston gaatjes. Bij andere shock damper sets (bv aluminium set) gebruik men 1,1mm piston gaatjes zover ik heb kunnen zien, dus setups vergelijken (wat ik veelvuldig zie op andere fora) heeft op dit punt al helemaal geen zin, want de damping karakteristiek is onderling totaal niet uitwisselbaar. Persoonlijk ga ik voor de grote gaten en de wat dikkere olie, aangezien het model toch al zo onrustig is. Zorg ervoor dat de springs volledig uit kunnen veren, en niet onder voorspanning komt te staan zoals in de standaard setup (te regelen met de opvul bussen voor de uitgaande slag van de pistonrod)

De gold front spring in de standaardkit ligt in theorie qua hardheid tussen de blauwe (hard) en de gele (medium) van de TRF mini short springset, de rear silver spring is erg zacht (en hetzelfde als de springs in de 50746 shockset) en ligt ver onder de rode (soft) spring.

Het meeste van de nervositeit haal ik weg door heel veel negatief exponent in te stellen op de zender, stuur -42%, gas -25%, rem weinig + abs, alleen dan kan je een beetje onderscheid voelen in de verschillende setups.
 
Laatst bewerkt:
Advies en mening gevraagd

Hallo allemaal,

10 jaar terug reed ik zelf mee in de Tamiya cup, nu willen mijn kids graag meedoen met de Fighter Buggy's. Het lijkt me dan leuk om ook zelf mee te rijden, maar weet niet goed waarmee. Ik wil vooral voor de fun rijden zonder me heel erg druk te maken (en tijd en geld te besteden) aan hop-up onderdelen, setup instellingen etc. Ik twijfel tussen de M series en F1.

Ik heb overigens ook nog een TA04 liggen (standaard) maar vrees dat ik niets te zoeken heb in de EuroGT klasse... Kan iemand me wel vertellen waar ik de motor (Dynastock 23T RZ & TZ)die verplicht is kan kopen, kan dat zo snel niet vinden.

Hoor graag jullie mening en advies.

Vast bedankt,
Marco
 
Hallo Marco,

De genoemde motor is niet diegene waarmee in de F1,stock of M-chassis klasse word gereden maar dit is de Carson cupmachine.
Deze is verkrijgbaar bij de organisatie op de wedstrijddag zelf.
De euro-GT rijd met de Speedpassion 13.5 V3 versie met een none timing map op de regelaar of de Tamiya brushless regelaar met een Tamiya 12T motor.
Indien je een beetje kunt sturen en de TA04(ken de auto helaas niet) een beetje "gepimpt" is met beter onderdelen kun je een hoop fun hebben.
Indien je helemaal vanaf scratch begint is misschien de M-chassis klasse iets?.
F1 is ook erg leuk maar toch best wel anders rijden dan een 4WD of FWD.
Ze kosten niet de wereld,onderhoud is redelijk laag en het rijden is een hoop fun.
Ik zou zeggen maak een keuze en we zien je op de eerst volgende DTC verschijnen.

mvg Roy



Hallo allemaal,

10 jaar terug reed ik zelf mee in de Tamiya cup, nu willen mijn kids graag meedoen met de Fighter Buggy's. Het lijkt me dan leuk om ook zelf mee te rijden, maar weet niet goed waarmee. Ik wil vooral voor de fun rijden zonder me heel erg druk te maken (en tijd en geld te besteden) aan hop-up onderdelen, setup instellingen etc. Ik twijfel tussen de M series en F1.

Ik heb overigens ook nog een TA04 liggen (standaard) maar vrees dat ik niets te zoeken heb in de EuroGT klasse... Kan iemand me wel vertellen waar ik de motor (Dynastock 23T RZ & TZ)die verplicht is kan kopen, kan dat zo snel niet vinden.

Hoor graag jullie mening en advies.

Vast bedankt,
Marco
 
Laatst bewerkt:
Hey Marco, dan hebben we samen in de Tamiya Cup gereden. :cool:

Ik denk dat het vies tegen gaat vallen met de TA-04, want het zal ook een R-Chassis zijn en geen Pro. Ik heb 3 jaar geleden nog een indoorwedstrijd meegedaan met mijn TA-04 en werd er helemaal zoek gereden. Is gewoon niet meer van deze tijd en heb hem inmiddels ook verkocht.
Verder zul je aanpassingen moeten doen, zoals Lipo's met laders en Brushless.

Voor de F1 moet je een liefhebber zijn. Of van de echte F1 dat je er perse mee wilt rijden, of je hebt net als ik, 20 jaar geleden al in de F1 gereden. Daar is de techniek bijna stil blijven staan (alleen de Lipo's zijn van deze tijd), dus je kunt heel veel lol beleven met antieke modellen. Houd er wel rekening mee, dat het een heel andere techniek is qua banden en het een 2WD achterwielaandrijving is. Maar verreweg de goedkoopste klasse om te onderhouden. Sleutelen en afstellen? Wat is dat? :)

M-Chassis is ook zeer betaalbaar en gaat daar ook niet om de nieuwste modellen. Leuk close racen met 2WD modellen.

Dan blijft de Top Stock, eigenlijk voor de beginners bedoeld, maar ook best leuk vanwege hun beperkingen in de hop-ups.
 
Laatst bewerkt:
Wat mag wel en niet kwa hop-ups, dit lees ik in het regelement ...

"HopUps:
Beperkt zie M-chassis reglement in het boekje"

Waar vindt ik dit boekje??
 
K'had em al gevonden, maar nu gelijk de volgende vraag.
Er staat: Speed tuned gearset zijn niet toegestaan voor het m-chassis, valt hieronder ook het kogeldiff????????
 
Waarom een kogeldif gebruiken als je met het tandwieldif het zelfde kunt als je hem goed in elkaar zet met de juiste middelen??:cool:

mvg Roy


K'had em al gevonden, maar nu gelijk de volgende vraag.
Er staat: Speed tuned gearset zijn niet toegestaan voor het m-chassis, valt hieronder ook het kogeldiff????????
 
De kogeldiff die je zou moeten gebruiken voor een M03 is die van de Manta Ray of the TA03.
Deze hebben nog wel eens de neiging dat de tandjes die in de dif helften zit te strippen wat er weer voor zorg dat je hem weg kan gooien.
Plus ze zijn niet echt goedkoop.
Als je het tandwiel dif neemt en deze samen bouwt, gebruik dan aan 1 zijde inwendig een 2e shim en vul je dif met AW grease van Tamiya.
Dit zorgt er voor dat je dif veel zwaarder gaat draaien en je ook voldoende grip hebt als je de bocht uit komt.
Het mooie van AW grease is dat het niet dunner word als het warmer word(juist nog iets plakkeriger)
Je diff zal zo op deze manier niet extra slijten dan als je bv aan beide zijdes 2 shims gebruikt om een strakker dif te krijgen.
1 andere tip indien het is toegestaan en dat is gebruikt universal shafts.
Zorgt er voor dat je aandrijving in de bochten nog soepeler verloopt ipv de standaard dogbones die nogal eens knappen.
Heb met zo een dif 2 seizoenen gereden en beviel mij prima:yes:
Ook het gebruikt van de roze kussentjes in je dif cups om minder herrie te hebben en of losse aandrijfassen is niet aan te raden daar je dan in de bochten extra druk er op zet wat er weer voor zorgt dat er extra weerstand is dus snelheids verlies.
Deze tips heb ik toegepast op de M03.
Ik dacht dat er voor de nieuwere type M-chassis betere kogel difs te krijgen zijn.
Als je nog meer vragen hebt mail me maar.

mvg Roy


Wil je die info delen hoe dit te doen???????
Zoja hoor ik het graag van je.
 
Advies en mening gevraagd

Bedankt voor de reacties,


Het gaat F1 worden (rijd al jarenlang met een Serpent 1/10 op de parking met alleen achterwielaandrijving dus weet een beetje hoe dit voelt..)

Wat zouden jullie doen, gelijk een pro bestellen? Of eerst maar eens een gewone bestellen? Op de Duitse internetsites (heartle.de en lindinger.at) staan overigens mooie aanbiedingen.

Hoor graag,

groet,
Marco
 
Nee niet helemaal.
Als je een set CVD voor de M03 koopt zit daar een bepaalde hoeveelheid AW grease bij.
Dit is voldoende om een goed werkend dif te krijgen.
Anders een los tubetje kopen en deze gebruiken.

mvg Roy


Stop je echt het hele diff vol?
 
Bedankt voor de reacties,


Het gaat F1 worden (rijd al jarenlang met een Serpent 1/10 op de parking met alleen achterwielaandrijving dus weet een beetje hoe dit voelt..)

Wat zouden jullie doen, gelijk een pro bestellen? Of eerst maar eens een gewone bestellen? Op de Duitse internetsites (heartle.de en lindinger.at) staan overigens mooie aanbiedingen.

Hoor graag,

groet,
Marco

Hey Marco, leuk als je in de F1 komt rijden. Of je een Pro moet nemen? Tja, die discussie is al een paar keer voorbij gekomen ;) Want je hebt het dan over de F104. Er is nu een groep rijders die er helemaal voor gaan om de F104 minstens net zo hard te laten gaan als de F103. Ik moet zeggen dat ze steeds dichterbij komen, maar het gat nog steeds groot is. Voornaamste reden dat ze er mee blijven is dat op de F104 de nieuwste bodies passen, beter gelijkend aan de huidige echte F1. In de top 3 staan nu 2x F103 en 1x een mix F103/F102.

Als je je geroepen voelt de F104 groep te ondersteunen, zou ik niet voor een Pro gaan, deze is te zwaar en te stijf. Wil je iets moois? Moet je op de F104X1 wachten!

Ga je toch voor de F103, kijk dan eens op EBay naar de F103RM, koop je al compleet (nieuw) voor € 100 incl. verzenden.
 
eensgelijks, zit ook te denken aan ombouw M-05 naar M-06 (delen heb ik al liggen) , maar ben bang dat het weer afstellen , afstellen en afstellen wordt om hem goed op de baan te houden , dus als er wat info kan worden gedeelt prima :yes:
Wil wel eens een wedstrijd proberen in de M-klasse in de buiten lucht .....
Gewoon gaan inschrijven dan voor de 17 juli, ikzelf heb me ook ingeschreven voor die dag met het M-chassis, lijkt me wel eens gezellig de sfeer te proeven. Heb me met de M-03 ingeschreven.
 
Ik heb zojuist een F103RM besteld. Heb lang spijt gehad dat ik mijn F103 C12 had weggedaan en nu is dat weer goed gekomen.

Nu nog op zoek naar een stuurservo en een mooi kleurtje.
 
Mooi man:cool:
Weer een F1 piloot er bij.
Hoe meer zielen hoe meer vreugde.

mvg Roy

Ik heb zojuist een F103RM besteld. Heb lang spijt gehad dat ik mijn F103 C12 had weggedaan en nu is dat weer goed gekomen.

Nu nog op zoek naar een stuurservo en een mooi kleurtje.
 
Back
Top