Dutch Tamiya Challenge 2011!

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Michael L, 18 feb 2011.

  1. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Alle vrijwilligers en inzet van de ERCE leden ontzettend bedankt voor het geweldig leuke weekend! Ik heb mij prima vermaakt, ondanks de soms natte omstandigheden. Wie weet wel op naar de afsluiter in Rucphen.

    Groet Robert
     
  2. markiempje

    markiempje

    Lid geworden:
    1 aug 2007
    Berichten:
    6
    gewonnen! Thuiscircuit welliswaar :)
     
  3. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Inmiddels is de Dutch Tamiya Challenge ook vertegenwoordigd op facebook, bij deze een link Dutch Tamiya Challenge | Facebook hiernaar!!!

    Afgelopen wedstrijd in de M-chassis klasse verliep voor mij in eerste instantie dramatisch, heel veel problemen tijdens de quali’s met de setup, schrale troost was dat mijn directe tegenstander in het eind-klassement (Hidde) hetzelfde lot trof!! Tijdens de pauze de hele boel omgegooid, het werkte prima tijdens het oefenrondje, totdat ik wat overmoedig werd en crash-de, hierdoor brak er een kogelkopje uit het chassis van de ophanging. Het was niet goed te repareren, dus heb ik het maar vastgelijmd met seconde-lijm, en dan maar hopen dat het heel bleef.

    De finale’s moest ik vanaf de 8ste start positie beginnen, wat geen gemakkelijke opgave was tussen de wat meer ervaren rijders op dit circuit. Ik had heel veel moeite om te wennen aan het “dot” systeem, de traditionele manier van een circuit lay-out, ligt mij beter. De eerste finale werd ik 4de, deze was niet echt spannend! Bij de tweede finale was het een heel ander verhaal op het natte asfalt, in de regen rijden blijft voor mij nog steeds een uitdaging die ik heel graag aan ga, ik voelde mij daardoor heel snel thuis en had het reuze naar mijn zin. Tijdens mijn plezier-ritje haalde ik vele rijders in waardoor ik ruimschoots aan de leiding kwam, helaas door een foutje van mijzelf kwam ik op mijn dak te liggen. Daar geen enkele baaninzetter aanstalten nam om mij weer snel op 4 wielen te zetten, kon Dylan de kop overnemen, eenmaal op vier wielen was Dylan aan de horizon verdwenen, maar ik kon nog wel de 2de plaats behouden. Door de manier van rekenen wist ik de dagoverwinning binnen te halen voor Randall die hetzelfde aantal punten had.

    De M-06 hield zich prima tijdens de finale’s en zeker in de regen, jammer genoeg kreeg Hidde zijn auto niet voor elkaar tijdens deze wedstrijd in de finale’s, waardoor hij op een plaats reed die niet bij hem paste. Het hele seizoen hebben we direct naast elkaar gestreden, zelfs tijdens de quali’s waren we aan elkaar gewaagd in het verre achterveld, en voerde een verbeten strijd om “niets” in feite, behalve dan een sportief onderonsje, heel jammer dat we dit niet voort konden zetten tijdens de finale’s!!!

    Daarnaast wil ik Roy (Tazman) nogmaals bedanken voor het lenen van een LiPo, tbh van een testje tijdens deze wedstrijd om meer inzicht te krijgen in het rijgedrag (balans) van de M-06 met een heel stuk lichtere accu, dan de mijne!!
     
  4. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Graag gedaan hoor:)
    Jammer dat het niet helemaal uitpakte zoals jij het wilde:(

    mvg Roy

     
  5. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Leuk om te lezen Per!
    Jammer dat er nog weinig anderen hun verslag doen. Geeft namelijk een leuk overzicht van de racedag.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  6. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Het pakte niet goed uit omdat het verschil te groot was (wederom onderstuur, het karakter van de auto), dit kon ik alleen maar wegwerken door met lichtere olie te gaan rijden, en deze had ik niet bij mij. Met mijn eigen accu had ik mega overstuur, maar door rondom zwaarder af te veren kon ik dit kwijt raken, die veren had ik wel bij mij!! Ik vond het een geslaagde test!!!

    Effe van facebook geplukt. Aanmelden | Facebook


     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2011
  7. footy71

    footy71

    Lid geworden:
    30 dec 2004
    Berichten:
    649
    Hey, leuk om te zien dat Denise het eindklassement van de Fighter Cup heeft gewonnen, had ze zondag volgens mij nog niet meegekregen.
    Gefeliciteerd Denise! En vader Marten natuurlijk ook gefeliciteerd met zijn dochter!

    Groet,
    Marcel
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2011
  8. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Als je had gezegt dat je lichtere olie nodig had dan had ik dit ook kunnen leveren;)
    Ik heb standaard bijna alle Tamiya shock olie bij mij en soms ook andere merken.
    Volgende keer vragen he:)
    Al met al was het een leuke dag in de TC voor mij.
    F1 was gewoon een ramp.
    Ik kreeg de F1 maar niet aan het werk.
    Dit zal zeker te maken hebben gehad met banden die ik voor deze baan niet had:(
    Wat ook al door andere F1 rijders gezegt was en werd, de standaard combinatie banden werkten op Eindhoven helemaal niet.
    Ook sommige rubber banden waren gewoon bagger onder de F1.
    Heb de laatste finale met erg oude F104 rubber banden voor gereden op mijn F103 en de standaard rubber banden achter.
    Dit was nog enigzins onder controle te houden maar nog had je een fluwelen vinger nodig.
    Ik zeg op naar Rucphen waar de gewone combinatie wel werkt en ik misschien de F104 voor het eerst kan testen.
    Indien iemand al tips heeft welke combinatie daar werkt graag:cool::help:


    Mvg Roy


     
  9. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Vorig jaar ben ik zo 'stom' geweest banden uit te lenen aan Michael :hammer:

    Dat waren hele oude JE Pink achter en knakenjappen voor. Dus ga er nu ook helemaal van uit dat GP 36/40 de perfecte combinatie wordt, mits droog natuurlijk... :fadein:
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2011
  10. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Voor droog weer gaan wij natuurlijk wel uit he:cool:
    Die combinatie moet ik ook nog ergens nieuw hebben liggen.
    Ga ik van de week maar ffies op velgen monteren en op maat draaien:cool:

    mvg Roy

     
  11. Michael L

    Michael L

    Lid geworden:
    9 nov 2006
    Berichten:
    442
    Locatie:
    Rotterdam
    Nog dank daarvoor Marten ;)

    Geleende spullen gaan altijd goed he!
     
  12. mardo

    mardo

    Lid geworden:
    2 jan 2009
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Amersfoort
    Beste organisatie (michael, vincent?),

    Ik heb een paar vragen over de komende race in rucphen;

    1 kunnen er weer transponders worden geleend net als in eindhoven?
    2 gaan de buggy,s en tourwagen in de junior klasse tegelijk racen? Als dat zo is is dat dan wel leuk voor de buggy's ivm het verschil in snelheid en wegligging?
    3 zijn er weer buggys beschikbaar voor de kinderen die geen eigen auto hebben?

    Ik hoor het graag,
    Groet,
    Marco
     
  13. Fleming

    Fleming Guest

    Hier ben ik ook wel nieuwschierig naar
    Nou ligt rucphen voor mij even iets te ver
    Maar ik heb wel een zoon die staat te springen
    Maar dat word dan denk ik volgend seizoen
     
  14. Michael L

    Michael L

    Lid geworden:
    9 nov 2006
    Berichten:
    442
    Locatie:
    Rotterdam
  15. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Ik ben dan geen Vincent of Michael, maar kan wel iets zinvols melden:

    1. Ga er vanuit dat de club geen leentransponders heeft. Dus beter van tevoren iets regelen. Ik zal de vraag nog even bij de Baanbrekers neerleggen.

    2. Ik heb even wat vooronderzoek gedaan. De Roll-out van een DT-02 is ongeveer 32mm, van een TT-01 is dat ongeveer 35mm. Verschil is niet echt groot. DT-02 is 2WD, waardoor deze soepeler loopt. Ik denk dat in de doelgroep het verschil niet echt groot zal zijn. Optie is een doorsteek of springschans te plaatsen. Zelf denk ik dat de junioren sowieso op een kort gedeelte van de baan moeten rijden.

    3. Die zijn er zeker en een groot gedeelte heeft nu al een eigen transponder :cool:
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2011
  16. Observer

    Observer Guest

    Wat is rollout? :hammer:

    Is dat de afgelegde weg per omwenteling van de motor oid?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 aug 2011
  17. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Helemaal correct. Omdat de banden behoorlijk verschillen, moet je die ook meenemen in de berekening. Roll-out geeft nu het beste vergelijk.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  18. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Roll-out wordt ook wel “verplaatsing” genoemd, en wordt in een lengte maat uitgeduid per omwenteling van de motor. Er zijn meer “verhoudingen” in een “direct aangedreven” F1 auto dan men wellicht denkt, de bekendste en meest gebruikte is de gearbox verhouding (pinion/spur) gearratio 1:...?, en deze gebruikt men ook nog eens maar voor de helft, nl “de snelheid”, terwijl er ook nog iets is als “koppel”. Binnen dezelfde snelheidverhouding kan je (moet je) ook nog spelen met de koppelverhouding! Bij een indirect aangedreven auto’s heb je ook nog te maken met een pulley’s en/of diff-verhoudingen, vaak omschreven met de term “interne verhouding”, alles opgeteld is dan de eindoverbrenging (final-ratio).

    Eigenlijk zou je iedere overbrenging/verplaatsing in een lengtemaat moeten omzetten (omtrek van motorrotor, pinion, spur, pulley’s, differentiële, banden + increpment (ballooneren)) om het goed te begrijpen. De verhouding pinion/spur snapt iedereen wel, kleine omtrek tozv een grote omtrek, maar de verhouding spur/band niet, toch is dit ook een kleine omtrek tozv een grote omtrek, maar omdat de verhouding van de omwenteling 1:1 blijft, denkt men dat deze niet meetelt. Wanneer je dus ineens een grotere diameter band gebruikt, dan veranderd de verhouding van verplaatsing, terwijl de verhouding van de omwenteling hetzelfde blijft, zo dus ook als je ineens een andere spur monteert. Dit geldt namelijk voor iedere overbrenging/verplaatsing op dezelfde as, door te “spelen” met al deze overbrengingen, kan je veel winst maken, of verliezen in het totaal plaatje van het karakter wbt snelheid, koppel/trekkracht verhouding en waar deze komt te liggen.

    Hier een link naar een eenvoudige online gearbox, roll-out programmatje. met wat manipuleren kan je deze voor ieder auto gebuiken.

    Welcome to GearChart.com
     
  19. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Ik heb ook antwoord van Rucphen: zij hebben enkele leentransponders beschikbaar.

    Ik ben overigens van plan om zaterdag al naar Rucphen te vertrekken en neem de tent mee (mits de weersverwachting een beetje redelijk is) Zou leuk zijn als er meerderen met de tent/caravan komen.
     
  20. Michael L

    Michael L

    Lid geworden:
    9 nov 2006
    Berichten:
    442
    Locatie:
    Rotterdam
    Even wat info voor de BE-NL finale in Rucphen;

    - Het reglement is te vinden op de Belgische Tamiya cup site: TamiyaCup
    - Alle inschrijvingen lopen via de Belgische site!
    - Inschrijven is mogelijk tot en met vrijdag 9 september.

    Om in te schrijven:
    Inschrijvingen

    Bij de kalender kan je zien hoeveel en wie er zich hebben ingeschreven.

    Grt,
    Michael Lepelaar
    DTC 2011
     

Deel Deze Pagina