Dutch Tamiya Challenge

• Topicstarter Topicstarter Dutch Tamiya Challange
  • Startdatum Startdatum
Hihi als je het zo leest lijkt het net of dat ie binnen bedoeld.
Maar nee, het binnengedeelte van het buiten circuit.
Op deze manier hoef je het lange oval gedeelte niet te rijden, dat is toch slaapverwekkend met een mini. En opdeze manier rij je meer rondjes :)

Hmm, Dat wordt alleen wel weer lastig zaterdag met trainen, alles en iedereen rijdt dan door elkaar, en het is wel eens eerder gebleken dat het binnen en buiten circuit (van het buiten circuit) door elkaar rijden niet goed gaat... Toch maar het buiten circuit? :wink:

Groet Robert

hmmm het ene kwartier 1 klasse... het andere kwartier 4 klassen... het ene kwartier 1 klasse... het andere kwartier...enz. Volgens mij moet er een andere oplossing zijn, zo hoeft het wanneer er op een wedstrijd alleen het binnencircuit wordt gereden niet bij voorbaat te betekenen dat dat ook op een training moet gebeuren :wink:

hmmm het ene kwartier 1 klasse... het andere kwartier 4 klassen... het ene kwartier 1 klasse... het andere kwartier...enz.

Ook als de Mini's het hele circuit rijden, lijkt het snelheidsverschil me iets te groot tussen modified en mini's om fatsoenlijk te trainen, maar ik zou met een gerust hart de TT-01 klasse en de Mini's door elkaar laten trainen. Ik zou alleen twijfelen over de Super GT-klasse. Maar ik zou er vooral geen al te groot probleem van maken, volgens mij regelt dat zichzelf wel.

Of en toe een kwartiertje voor de mini om het binnencircuit te trainen lijkt me niet zo'n probleem toch?

De klok moet zowiezo ingesteld worden voor de te grote snelheidsverschillen in de diverse klasses.

Servo saver in de Miniklasse

Bij M-Auto kon ik in het reglement niets vinden over de servosaver in de Mini klasse.
Er staat mij iets bij ,dat er een andere gebruikt mocht worden dan die Tamiya levert in de bouwdoos.
Klopt dat? Mag je een andere servo saver gebruiken?

mvg Leo

Nee je mag alleen de standaard gebruiken die in de doos zit. Dit was ook zo bij de M-Auto cup.

Ik zou alleen twijfelen over de Super GT-klasse. Maar ik zou er vooral geen al te groot probleem van maken, volgens mij regelt dat zichzelf wel.

Ik zou de rijders van de Super GT-klasseals er dan toch een klok ingesteld moet worden lekker met de TRF klassen mee laten rijden gezien de rondetijden :p

Over twee dagen is het zover! De try-out van de Dutch Tamiya Challenge.

Er is moglijkheid je tot vanavond 22.00uur in te schrijven via: RC WebMagazine - Welkom

Als we kijken naar de weerberichten gaan we ervan uit dat het weekend droog moet kunnen verlopen.

Tot zondag!

Bij M-Auto kon ik in het reglement niets vinden over de servosaver in de Mini klasse.
Er staat mij iets bij ,dat er een andere gebruikt mocht worden dan die Tamiya levert in de bouwdoos.
Klopt dat? Mag je een andere servo saver gebruiken?

mvg Leo

Nochtans was het M-auto erg duidelijk daarin! ENKEL standaard M-chassis (M-03M !) met uitzondering van enkele zeer duidelijk omschreven Tamiya-hop-ups.
Regelement M-autocup Swifts zei:
... Verder dient het model volgens de bouwbeschrijving en met de originele onderdelen gebouwd te zijn ...

Verder wordt er niets vermeld van de Servo en de ontvanger, dus die waren vrij te kiezen aangezien deze niet in de Tamiya Bouwkit bijgeleverd zijn.

Servo saver.

Ok dat is dan duidelijk.
Het zal dan misschien dan in de Oude tamiya cup geweest zijn.
Maar geen probleem, mijn Mini is er helemaal klaar voor. Nu nog droog weer!

Was weer gezellig gister. De dag zag er niet best uit met regen en nog veel meer regen. Dus het was even afwachten of het wel door zou gaan. Er waren een aantal fanatieke rijders die zelfs in de regen hebben gereden. Om 11 uur werd de knoop door gehakt of het verplaatst zou worden of dat het door zou gaan. Nou het is door gegaan en na 11 uur begon gewoon de zon te schijnen.

Redelijk vlot begon de eerste kwali die heb ik zelf en een aantal andere overgeslagen omdat de baan nog aardig vochtig was. Dat was goed gekozen want de tweede kwali was de baan al zo goed als droog alleen de kombocht na het rechte stuk was nog vochtig.

Was erg leuk rijden alleen jammer dat er zoveel verschil in die Mabuchi's zitten als je er wat tijd aan besteed om ze goed in te lopen. Ik had zelf bijna niets aan me motor gedaan en dat was wel te zien want de snelheid was ver te zoeken met de snellere mensen op de baan. De twee kwali's en de eerste finale met mijn eigen motor gereden en dat ging dus niet heel vlot. De laatste finale een motor geleend van Robert en dat ging echt super qua snelheid dan. Was volgens mij bijna 5 seconden sneller per rondje als ik vrije baan had. Echter heb ik niet echt goed gebruik gemaakt van de extra snelheid. Was sneller als de nummers 1 en 2 maar kon er niet voorbij komen en maakte wat stomme foutjes.

In ieder geval weer wat geleerd en toch nog met een beker naar huis omdat ik toch nog 3de werd in de B-Finale.

Was top deze dag, alles goed geregeld. Als volgend jaar de echte Tamiya cup door gaat dan ben ik wel van de partij met de Swift.

Hier nog enkele foto's:

Was nog redelijk druk geworden ondanks het weer van de ochtend.
9.jpg

6.jpg

3.jpg

Hier nog de lucht tijdens de wedstrijd:
14.jpg

En een mooie race was het pasqual.

Gelukkig is het uiteindelijk nog lekker weer geworden, ben ook weer een beetje verbrand. Verschil in de motoren zat er zeker, maar goed dat kun je ook een hobby noemen. Net als pasqual heb ik de eerste kwali ook afgewacht omdat de baan mij nog te nat was. De 2de kwali ging beter, in de eerste ronde kwam ik nog even een stilstaande swift tegen wat mij tijd koste, maar daarna kon ik redelijk makkelijk door rijden. Ik zat in een wat langzamere kwalificatie dus had wat moeite met goed door rijden. De 2de kwali had ik nieuwe banden gestoken, en in tegenstelling met toerwagen werkt dat niet.. kortom slechte kwali. Overall 6de in de A Swift klasse.

De eerste finale kwam ik gehavend uit de start en moest na een deurkruk incident helaas van achteraf aan beginnen. Na 5 minuten kon ik me terug racen naar de 5de plaats. De 2de finale ging beter en kon ik helaas door een foutje niet meer aansluiten bij de nummers 2 en 3, en moest ik genoegen nemen met plaats 4. Wat mij die dag ook overall 4de maakte.

Gezellige dag, wel erg veel verschil in de mabuchi's, maar daar heb ik mijzelf ook schuldig aangemaakt, door hem toch goed in te laten lopen e.d.

Wat mij betreft voor herhaling vatbaar, zeker de organisator(en) onwijs bedankt!

Groet Robert

PS: Bandenwarmers op een swift werken wel :mrgreen:
10.jpg

Verschil in de motoren zat er zeker, maar goed dat kun je ook een hobby noemen.......

......Gezellige dag, wel erg veel verschil in de mabuchi's, maar daar heb ik mijzelf ook schuldig aangemaakt, door hem toch goed in te laten lopen e.d.

Dat is op zich ook wel dat je het een hobby kan noemen maar ik vind het verschil toch wel erg groot. Op het rechte stuk helemaal als je niets aan je motor hebt gedaan, het lijkt gewoon of je stil staat zoveel snelheids verschil zit er in. Dan rij je zelfs nog met minder tanden in combi met die goed in gelopen motor met als resultaat dat je harder gaat. Omdat je nu op de HFCC het lange circuit reed met het lange rechte stuk had je gewoon die snelheid nodig.

Ik heb niet naar mijn tijden gekeken maar volgens mij was ik met een goed in gelopen motor gewoon 4 a 5 seconden sneller per rondje. Ging volgens mij van 30 seconden naar iets van 25,6 seconden per rondje ofzo. Dat alleen door een goed ingelopen motor.

Bij de M-Auto met de LRP Runner waren de verschillen niet zo groot en was de snelheid van iedereen redelijk gelijk.

Bij de M-Auto met de LRP Runner waren de verschillen niet zo groot en was de snelheid van iedereen redelijk gelijk.

En de banen ook kleiner, met onze Oval's en rechtestuk heb je gewoon best een lang recht stuk voor die kleine plastic bakkies... op Racing Paradise zul je wel verschil gemerkt hebben in snelheden, als men (en dat durf ik niet te beamen) aan de motoren zou zitten.

Groet Robert

Banen waren kleiner maar ik denk dat je er misschien wel wat snelheids winst kan uithalen als je wat gaat tunen aan de motor. Maar denk dat de verschillen niet zo groot zullen zijn als het verschil wat nu te zien was met de Mabuchi.

Als je zag hoe hard ik inliep op het rechte stuk ten opzichte van mijn voorgangers dat vond ik echt bizar gewoon. Als die gasten al in het midden waren en ik kwam net het rechte stuk op dan zat ik aan het eind al achter hun.

Durf niet met zekerheid te zeggen maar volgens mij heb je met de LRP dit verschil niet. Misschien iets verschil maar zeker niet zo groot als bij de Mabuchi.

Maar ja als je het weet heb je geen last van het verschil, moet je alleen wel goed sturen :oops:

Ik heb even zitten dubben, maar er moet me toch iets van het hart. Zoals ik het begrepen heb is de mini klasse bedoelt als een standaard out-of-the-box klasse m.n. gericht op hobbyrijders. Waarom gaan sommige rijders dan toch weer de motoren zitten tunen? Als je merkt dat je véél harder gaat dan de rest, pak dan een langzamer motortje. Het ging tenslotte, in met name deze klasse, om de fun!

Als je dan zo nodig wilt tunen, ga dan superstock of, nog beter, modified rijden.

P.s. nu niet verschuilen achter de "regels" en het al dan niet (kunnen) controleren daarvan. Als rijder kun je zelf ook bepaalde beperkingen in acht nemen.

Tony, dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan... Naar mijn weten is de klasse ook zeker zo gestart, tot dat er een enkeling, wat meer snelheid vond in een ander motortje en daar mee kon winnen. Op zo'n moment is het hek van de dam en gaan iedereen lopen zoeken naar nog meer snelheid. Ik denk, hoe dan ook, dat je het nooit gelijk krijgt, de één soldeert zijn wedstrijd pakketten om voor in de Swift, de ander gebruikt 3 jaar oude accu's. Nogmaals, ondanks dat ik zelf ook heb zitten spelen met de motor, ben ik het echt wel met je eens, maar ik denk dat het gewoon onmogelijk is om het zo te krijgen in een klasse waarbij het niveau van de rijders en hun spullen zo verschilt.

Groet Robert

Robert K, mag ik dan vragen hoe je zo'n mabushi-motor optimaal inloopt? Of is zulks persoonlijk geheim?

Ik probeer zelf ook m'n mabushi wat in te lopen ('k maak er binnenkort een tekstje over in het bouwverslag van m'n TT01E) maar heb niet echt zekerheid of ik het optimaal aanpak.

Back