Dwarsdoorsnede zeventiende- eeuwse Pinas

Hier nog een foto van een Pinas met lipverbindingen van waarschijnlijk het schip Samuel.
Screenshot_20231215_124458_Chrome.jpg

En een afbeelding vanuit het bouwverslag hoe het gemaakt werd.

20231216_092224.jpg

Gaat mooi Hans.
Het is natuurlijk ook al heel mooi dat er geen triplex aan zit. :rofl::rofl:
Zekers! Een prachtig gezicht als je alles keurig in het gelid ziet staan. Inderdaad alles massief uitgevoerd. Het leuke is ook dat je door de bouwbeschrijving alle namen van de constructie weer een keer helder op de "bril" hebt staan zoals: buikstukken, zitters, kielgang, lokgat, opladers, balkwegers etc. Ik kijk ook nog even met een schuin oog op internet of er andere niet genoemde constructie-onderdelen horen op dit model. Gisteren keek ik nog even of de kimweger zou moeten worden toegepast. Dit zou een dikkere balk moeten zijn in de ronding van de kim.
Maar daar ben ik nog niet zeker van of deze bij een Pinas daar ook zat.( langsscheepse versterking)

Mooi, Hans. Wat betreft de kimweger: die hoort er eigenlijk bij inderdaad, op de plek die je beschrijft. Hij is iets van 3mm dik meen ik, omgerekend, dus je zou hem kunnen maken van 4mm resthout. Hij wordt aan de onbeplankte zijde gesuggereerd met dat ene latje. Ik heb hem weggelaten omdat het meer werk zou worden om de banden en zitters rond het mastspoor te laten aansluiten op de weigering.

Mooi werk, Hans.

ik ga je volgen, terwijl ik zelf ook de doorsnede ga bouwen. Ik ben alleen niet zo snel ... ik begin nu dec 2023
Succes Ben! Heel leuk om hier mee aan de slag te gaan. En inderdaad is een bouwverslag van jou kant ook leuk zo kunnen we bij jou ook een beetje spieken wat je er van gaat maken.

Ja, dat verslag komt eraan, en die prikkertjes had ik ook al als idee, ik had op SOS een verslag van DocKatner gezien van zijn Kingfisher, en dat leek prachtig, dus dat wou ik ook gaan proberen.
En jij bent weer mooi werk aan het maken Hans.:rofl::rofl:

Back