Dwarsdoorsnede zeventiende- eeuwse Pinas

Tegen de wegering zijn de knieën geplaatst en er zijn wat bouten aangebracht.
20231221_132426.jpg

De beide knieën zijn tegen de buitenhuid geplaatst. Moet daar niet eerst de binnenhuid tegenaan?

Wel goed meegedacht van Jan. Door de lichtspeling wordt je snel op het verkeerde been gezet. Mooi werk Hans. Ziet er keurig uit!

Ik ben weer een mooi stukje verder. De dekbalken zijn aangebracht. Door de dekbalken lopen de karvielhouten. 2x2mm

20231222_195144.jpg

Aan de andere kant weer wat verder. Hier zijn er weer ribbetjes geplaatst van 1.5×1.5mm
Deze lopen over het karvielhout en dragen aan het lijfhout en de schaarstrook. Elke rib heeft een keep gekregen van een halve mm diep.

20231222_201257.jpg

Laatst bewerkt:
En een overzichtsfoto tot nu toe. Links en rechts het nog blanke lijfhout. In het midden de blanke schaarstroken. Het lijfhout wordt onderbroken omdat hier straks nog steunders worden geplaatst.

Op het dek is het luikgat gemaakt en het deksel van het luik ligt er los naast.

20231222_203828.jpg

Een behoorlijk stuk beplankt nu aan 1 zijde van de doorsnede. De kanonspoorten zijn ook gemaakt en deze zijn van te voren geverfd in de kleur Karmijnrood van Kolderstok. Op dit moment ben ik zo ver beplankt dat ik nu het vierde berghout er op hebt zitten. Ik weet verder nog niet welke kleur ik op ga van verdere afwerking. Ik denk niet het kleuren van harpuis onder de waterlijn. Ik ben het met Piet eens in een ander verslag dat juist houtkleur en wat minder uitbundig geverfd heel mooi kan zijn. Hoe dan ook, ik kan er nog even over nadenken.

20231224_173419.jpg

Laatst bewerkt:
Back