DX6i topic (tutorials & mods pag. 1)

alleen hopeloos spijtig van die manual, echt niet volledig en met enkele irriterende zaken in, zoals die delta mixing.
omdat ik met vliegende vleugels het luchtruim onveilig maak dacht ik die mode te gebruiken, maar helaas..., dat werkt niet naar behoren, zodanig dat ik nu terug een gewoon los deltamixertje van gws er tussen heb geplugd!
één opmerking toch: zelfs met vol contrast op blijft de display in de zon moeilijk afleesbaar.
Er staat inderdaad een fout in de handleiding als het gaan om Wing Type Mixing. Voor het gebruik van Elevons moet je de AILE en ELEV aansluiting precies omdraaien zoals in de handleiding staat. Dus ELEV is het linker roer en AILE het rechter roer. Anders kom je er niet uit met reversing en eindig je altijd met iets dat precies verkeerd om werkt (links/rechts klopt maar up/down niet of up/down wel en links/rechts niet). :evil:

Dit eenmaal wetende herken je dergelijke problemen op alle zenders. Ik zie regelmatig mensen met diverse merken en typen zenders die ook niet uit Delta en V-Tail mixing komen omdat de twee kanalen gewisseld moeten worden. ;)

10 minuten wachten brengt uiteindelijk altijd de oplossing. Ik heb dus het gevoel dat er ergens een "time-out" inzit of toch een ander probleem.

Davy

Dat lijkt heel erg op het Media Access Protocol dat om de een of andere reden weigert de zender in te schakelen.

Hoeveel DSSS en andere SS systemen waren er dan in bedrijf ?

Welk type ontvanger? Waarschijnlijk een AR6200. ;) Hoe knipperen de LED op de ontvanger en extra antenne? Staat de zender op EU of US mode?

Je hebt het over het binden bij inschakelen. Bedoel je daarmee dat je ook echt de bind-plug in de ontvanger laat zitten of dat je gewoon de boel aan zet en de ontvangef de zender niet "ziet"?

Sleurhutje,

Het is de standaard 6200 die meegeleverd wordt bij de zender.
Als ik de zender bv aanzet en na 30 seconden uitzet en daarna terug aanzet, dan flikkert de LED 1 maal en dan niks meer. Als ik 10 minuten wacht, werkt alles weer normaal.

Het binden gebeurt normaal 1 keer. Dan gaat de plug er uit (zoals beschreven in de handleiding). Zoals beschreven werkt dit wel, maar moet ik telkens een "wachtperiode" inlassen vooraleer ik verder kan.

P.S. Vanavond gaat de zender naar de winkel terug.

Groetjes,

Davy

Er staat inderdaad een fout in de handleiding als het gaan om Wing Type Mixing. Voor het gebruik van Elevons moet je de AILE en ELEV aansluiting precies omdraaien zoals in de handleiding staat. Dus ELEV is het linker roer en AILE het rechter roer. Anders kom je er niet uit met reversing en eindig je altijd met iets dat precies verkeerd om werkt (links/rechts klopt maar up/down niet of up/down wel en links/rechts niet). :evil:

die kanalen switchen is niet echt het probleem, dat had ik al snel door.
wat zich voordoet, ondanks alle instellingen ten spijt-is dat de roeren 100% uitslag krijgen bij het rollen en maar een 45% bij stijgen of dalen geven.
en ik wil graag 100% overal om dan te beginnen met aftrimmen enz....
daarom terug het gebruik van die losse deltamixer.:(

Dat lijkt heel erg op het Media Access Protocol dat om de een of andere reden weigert de zender in te schakelen.

Hoeveel DSSS en andere SS systemen waren er dan in bedrijf ?
In het verleden getest met 6 WiFi router die op maximale snelheid data stonden te spuiten en dan maar je zendertje uit en aan zetten in de hoop een melding te krijgen omdat men zegt dat als er geen ruimte meer is de zender weigert uit te zenden (alvorens een kanaal te kiezen scant de zender eerst alle 13x3 kanalen om het kanaal te kiezen met de minste ellende in de lucht). Helaas monde elke poging uit in een verbinding binnen 7 seconden.

Het lijkt er dus op dat MrBeans zender een ander probleem heeft, bijvoorbeeld juist met die eerste controle. Als de ontvangstmodule in de zender overal gepruttel ziet als gevolg van een defect (rotte condensatot o.i.d. gezien de 10 minuten pauze) dan kunnen dit soort vage dingen optreden.

Posted via Mobile Device

@ mister bean:

ik val in herhaling misschien, maar je weet toch dat je de trainerswitch ingedrukt moet blijven houden vooraleer je zender aan te zetten bij het binden?
en dit lang genoeg doen tot de status van je led verandert van knipperend naar stabiel vast.
dan pas heb je een goede binding.

je ontvanger moet je natuurlijk eerst bvb voorzien van een electronic speed controller met bec-voeding op de throttle ingang, steek dan de bindplug in op de batt-ingang en sluit ten laatste je lipo ( of wat dan ook aan)...

nadien begin je met de zender (lees hierboven)...

na succesvol binden, bindplug verwijderen en dan pas lipo afkoppelen!
doe je dat niet blijven de instellingen niet weerhouden.

groetjes!

Laatst bewerkt door een moderator:
na succesvol binden, bindplug verwijderen en dan pas lipo afkoppelen!
doe je dat niet blijven de instellingen niet weerhouden.
Dat is niet waar. :nooo: Op zowel mijn AR500, AR6000, AR6100e's, AR6300, AR6200 en AR7000's (sorry, elk modelletje staat gewoon vliegklaar ;)) kan ik keurig netjes binden, spanning er af halen, bnd plug verwijderen, spanning erop en alles functioneert zoals het hoort. Al anderhalf jaar lang. Er zijn zelf voldoende argumenten om juist niet de bind plug onder spanning te verwijderen. Overigens staat dit alleen in procedure van de AR6100's.

éhet ligt dus duidelijk niet daaraan, mits de juiste procedure volgen....

eerlijkheidshalve moet ik dit vertellen:
2 weken geleden op een zonnig weekend in de ardennen hier ging ik met me'n grootste wing van grond.....
zender en ontvanger ( spectrum nog altijd) dik ok en gecheckt..... bij het opstijgen had ik ineens geen hoogteroer meer en kwam ie spiralend naar de grond toe gevlogen, dank zij de ingebouwde failsave in beide servo's.
op 3 m herpakt de besturing en kon ik mijn vleugel tenauwerdood redden van een grondige crash.
nochthans, binding ea deed het zoals het moest, lipo en zenderspanning volledig vol, opgeladen, geen hinderende weet ik veel masten ed.... en toch!
daar stond ik toen even van te kijken.
heb ook gecheckt op losse verbindingen ed...niente,niks, niemendal!

wel een bangelijk ogenblik beleefd toen en weet nog steeds niet waarom. heb sindsdien nog en 10 tal vluchten gemaakt op zelfde lokatie en geen probleem.

Dergelijke ervaringen heb ik ook gehad. De eerste keer ook net boven de grond weer verbinding en net kunnen redden. Mooiste was dat het mijn eerste keer met een camera aan boord was. Dus dat moment hebben we nog wel een par keer in first person view bekeken. ;)

Daarna voor die AR7000 zo'n logmodule gekocht want ik was wel nieuwsgierig geworden naar de oorzaak. Vele keren gevlogen. En ineens *pats* weer eenzelfde storing. Met alle ervaringen toch gelet op wat er aan vooraf ging. De logmodule gaf aan dat er een spanningsdip was. Raar met een net geladen LiPo, toch? Niet dus. 8O De Graupner Genius regelaar was even in de war en was door de hoge spanning net na het laden er van overtuigd dat de accu 4S was en niet 3S. Bij rustig vliegen niets aan de hand maar bij vol gas zoveel trekken dat de spanning inzakte en voor de regelaar het moment om alles te stoppen omdat de 4S dan ver onder de 2,75V per cel kwam.

Leermomentje dus. :teacher: Nu staan mijn regelaars altijd op soft cut-off en stoppen niet meer zo radicaal zodat de besturing in ieder geval nog functioneert bij een noodlanding. En bij net geladen accu's even 10 seconden vol gas om zeker te zijn dat de regelaar zich niet verslikt. Sindsdien nooit meer die problemen gehad. 8)

:pim:hmmmm..... das nog s een grondige reden om mijn regelaarsinstellingen binnenstebuiten te keren.
ik volg je redenering, ergens heb je daar wel overschot van gelijk in.., raar alleen dat die spectrum mannen dat dan niet weten ( die vliegen zelf toch ook mag ik hopen met allerhande en nog wat om hun produkten te testen), en nog vreemder dat ze daar dan geen backup inbouwen , zeg maar voor een tiental seconden.
ik bedoel zoiets als met een draagbare cdspeler, ingeval van harde schokken ( -lees hier dus: spanningsval op ontvanger spectrum)
ik check in ieder geval mijn regelaarinstellingen eens na, bedankt voor de goede info!

Elk commando wordt 3 of 5 keer verzonder (precieze aantal heb ik nog nergens kunnen vinden). Het resultaat is het best van 3 of 5, dus tenminste 2 of 3 identieke gegevens (hier steekt een heel algoritme achter). Als het echt niet klopt dan krijgt je een frame error. Geen ramp, de ontvanger kijkt of een volgend frame wel goed is en gaat vrolijk verder. Als opvolgende frames ook niet kloppen dan besluiten de ontvangers met meerdere antennemodules (AR6200 of hoger, m.u.v. de nieuwe AR6250) om van antenne te wisselen. Gaat dat goed dan gaat de ontvanger weer vrolijk verder. Als het wisselen van antennes ook niet meer helpt, dan voert de ontvanger een nieuwe initialisatie uit. Daar wordt je niet vrolijk van want dat is hetzelfde als de ontvanger uit- en weer aanzetten. 8O Als dat proces goed gaat dan heb je binnen maximaal 7 seconden weer een verbinding (in die tijd worden alle 39 kanalen meerdere keren gescand op zendersignaal). Op zich allemaal heel vernuftig gemaakt.

Gezien het gemak van 2,4GHz, zoals zonder conflicten je zender inschakelen en ontvangers die overeen moeten komen met je modelgeheugen, en het beperkte aantal storingen dan is het allemaal super betrouwbaar. Steeds meer "pro's" vliegen ook op 2,4GHz vanwege de betere responsetijden van ontvanger en servo's. Ik zweer erbij. ;) (na eerst 2 jaar autorijden op 2,4GHz)

Overigens is de failsafe niet veel soeps bij Spektrum. Het gas-kanaal heeft een failsafe stand i.v.m. throttle cut op brandstofmotoren maar alle andere servo's blijven in de laatst bekende positie staan. :?

Posted via Mobile Device

Hoi allemaal,

voor ieder die probeerde ter hulp te schieten, nogmaals mijn dank. Maar ik was al goed op de hoogte van de juiste volgorde.

Het heeft blijkbaar niet veel gescheeld, want kom net terug van de dealer, en volgens onze testen lag het echt wel aan de ontvanger.

We hebben eerst geprobeerd met een AR5000 die een toevallige passant toevallig net gekocht had. Daar ging alles perfect mee. Daarna probeerden we een AR6200 die nog in een toestel in de winkel lag en daar ging ook alles perfect mee. Ook met MIJN satelliet in die andere ontvanger ging alles goed. Pas vanaf het moment dat mijn ontvanger kwam kijken, ging het mis.

M.a.w. ben ik erg erg erg blij dat het toestel van onze 9-jarige zoon niet is gecrasht. De vorige 10 vluchten waren dus blijkbaar met erg veel geluk.

Mijn ontvanger wordt nu opgestuurd maar ik kan ondertussen wel verder met de uitgeleende AR6200 !! Bedankt aan de dealer (namen noemen mag niet zeker ? :-) )

Groetjes,

Davy

Mijn ontvanger wordt nu opgestuurd maar ik kan ondertussen wel verder met de uitgeleende AR6200 !! Bedankt aan de dealer (namen noemen mag niet zeker ? :-) )

Bij goede service mag de naam van de dealer natuurlijk altijd worden genoemd. Graag zelfs...

Overigens is de failsafe niet veel soeps bij Spektrum. Het gas-kanaal heeft een failsafe stand i.v.m. throttle cut op brandstofmotoren maar alle andere servo's blijven in de laatst bekende positie staan. :?

Posted via Mobile Device

Dan lees nog eens heel goed de handleiding! Als mijn AR9000 en AR7000 in fail safe gaan, gaat de butterfly open, het hoogteroer iets naar beneden en de electromotor uit (als hij aanstaat).

Dan lees nog eens heel goed de handleiding! Als mijn AR9000 en AR7000 in fail safe gaan, gaat de butterfly open, het hoogteroer iets naar beneden en de electromotor uit (als hij aanstaat).
De drie AR7000's die ik heb in ieder geval niet. :nooo: Alleen het gaskanaal neemt de positie aan die bij het binden ingesteld is. De overige kanalen houden gewoon hun positie die het laatst bekend was. De AR9000 heeft wel op alle kanalen een failsafe. De nieuwe AR7100 ook.

Er is nog wel wat raars. Als je een volledige reset zou krijgen door bijvoorbeeld een hickup in je regelaar en de spanning gaat er volledig af, dan staat er op geen van de kanalen een signaal. Die zijn gewoon helemaal flatline. Pas als de ontvanger eenmaal de zender ziet en heeft gezien worden servopulsen gegenereert. Ook als daarna de zender weg zou vallen.

Ik een extra ontvanger voor een r.c. zeilboot gekocht. Ik merk dat de AR6000 zich soms na een paar keer laat "binden". Wat zijn jullie ervaring met de dx6i en deze AR6000 ontvanger?

Ik een extra ontvanger voor een r.c. zeilboot gekocht. Ik merk dat de AR6000 zich soms na een paar keer laat "binden". Wat zijn jullie ervaring met de dx6i en deze AR6000 ontvanger?

De AR6000 is ten eerste een zogenaamde Park Flyer ontvanger. Die heeft een beperkt ontvangstbereik doordat de elektronica minder gevoelig is dan de Full Range ontvangers. Theoretisch is het bereik maximaal 100 in het open veld. In de praktijk kan dat een veelvoud hiervan zijn.

Ten tweede is de AR6000 een DSM ontvanger die je "toevallig" kunt binden aan de DX6i, welke een DSM2 zender is. Alleen de procedure om te binden en bij normaal gebruik de tijd die nodig is voor de ontvanger om de zender "te vinden" kan oplopen tot zo'n 60 seconden.

Ten derde is het gebruik van 2,4GHz op water een discussiepunt. De radiosignalen weerkaatsen op het wateroppervlak en kan dus voor onwenselijke reflecties op de ontvanger zorgen. Hierdoor lijkt de ontvanger traag te reageren maar feitelijk zijn er veel storingen. Probeer daarom de ontvanger zo hoog mogelijk boven het water te monteren.

En ten vierde zijn de responsetijden van de AR6000 niet zaligmakend. Maar voor jouw toepassing is dat niet echt belangrijk. Alleen bij het gebruik van heel snelle servo's en wilde acties, zoals bij autoracen of 3D vliegen, is dat een punt van aandacht.

hoi Hutje,

Ik was dinsdagavond bij de MicroMagic zeilers en ook daar worden de 2,4GHz gebruikt bij wedstrijden! Ik las in een ander forum dat de zender enige "foots" afstand moet hebben tot de ontvanger voor een soepele binding.
Ik ga het eens testen.

hoi Hutje,

Ik was dinsdagavond bij de MicroMagic zeilers en ook daar worden de 2,4GHz gebruikt bij wedstrijden! Ik las in een ander forum dat de zender enige "foots" afstand moet hebben tot de ontvanger voor een soepele binding.
Ik ga het eens testen.
Voordeel is dat de DX6i 100mW is terwijl de DX6 die eigenlijk bij de AR6000 hoort slechts 10mW is. En als het niet genoeg is, dan zet je je DX6i op 200mW (:oops: heb ik niet gezegd :nooo: ;)).

Back