Dynamic Soaring in Nederland

Ja, het was bruinkoolwinning, ging 80 meter recht naar beneden of zo.

Ik zal wel eens aan wat duitse DS-ers vragen, misschien dat Bob Hopman dit leest, die zit tussen de duitse DS-ers.

GJ

Nou, de Hawk F5B heeft zijn eerste DS ervaring gehad.
De wind stond redelijk zuidelijk, dus niet mooi op het duin.
Dat maakt het wat lastig.
Ik ben eerst voor het duin wat gaan spelen, kijken hoe hij zich gedroeg.
Snelheid voor het duin zal rond de 120 km/u gelegen hebben, kistje is gewoon te licht (1600 gram).
Toen maar even hoogte gemaakt en achter het duin gedoken.
Eerste rondje vloog ik te groot dus ik kwam energie tekort om terug te komen, leve de electromotor!
De Hawk vliegt met motor aan in vlakke vlucht zo'n 80 km/u maar ik had moeite om hem terug te krijgen, zoveel energie zit er dus in de wind!
Nog een keer.. nu iets kleiner vliegen.
Ik kreeg wel een zetje mee op de grenslaag maar niet echt veel.
Nog een paar keer geprobeerd, de vleugels schudden door de turbulentie maar kreeg niet heel veel energie.
Ik was dit keer verstandig en ben gestopt, heb de zender aan iemand anders gegeven en die kon lekker voor het duin spelen, voor het duin vliegen is saai...

Gerben was ook bezig met een kist van bijna 2 kilo.
Kreeg ook niet veel energie dus ook besloten om iets anders te proberen.
Ik heb een paar jaar geleden nurflügeltjes ontworpen waarmee we hebben leren DS-en.
Gerben had er nog 1 gevonden, ergens op een kast.
Na wat zoeken hadden we het zwaartepunt weer gevonden en wonderbaarlijk genoeg vloog het nog leuk ook.
Keren binnen een meter.
Toen achter het duin..
Het vleugeltje deed het, we hebben nog even met de ragargun staan meten, hoogst behaalde snelheid was 168 km/u, niet slecht met zo'n rare wind.

Er is het een en ander gefilmd, dat ga ik even knippen, plakken en comprimeren.
Komt een dezer dagen wel op het forum.

Hier alvast wat foto's:

De Hawk, uitgevlogen
DSC00252.jpg

De Nurflügel in handen van Ruud, , let op het loodje voorop de neus:
DSC00253.jpg

De worp, Gerben aan de knuppels
DSC00254.jpg

Hij vliegt:
DSC00255.jpg

Grts Gert-Jan, Ruud, Gerben

Hier is dan de "un-cut" versie.
De eerste kist, zwarte vleugel met fluor tips en v staart is een eigenbouw vol carbon/gfk kist.
Gewicht ongeveer 1900 gram
De geel/blauwe is de Hawk F5B, gewicht 1600 gram.
De blauwe nurflügel is een eigen ontwerp en bouw.
styro/ balsa vleugel met weefsel bekleed en geverfd met hema verf.

Let op hoe de modellen achter het duin tekeer gaan, zeer turbulent en je hebt dan ook je handen vol, het voelt als continu met storing vliegen op een paar meter boven de grond.

Hier staat ie in hoge kwaliteit (66mb), opslaan op de harde schijf
www.ackfoto.nl/ds/ds-19-07.wmv

En hier staat ie op youtube

GJ

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste allemaal

Twee jaar geleden heb ik een party zwevers gekocht waarbij een viertal rompen waren waar ik niet van begreep wat ik hier mee moest. Dit omdat de voorbereiding voor een stabilo ontbrak. Kijkend naar jullie vliegtuigen zie ik dat dit normaal is.
Eindelijk heb ik het raadsel opgelost.!!

Laatst bewerkt:
Paozee, dit zijn volgens mij geen rompen van modellen zonder hoogteroer. Die hebben over het algemeen een veel kortere staart. In al deze rompen zou ik gewoon een hoogteroer bouwen. Waarschijnlijk gaat het dan om pendelroeren, waarvoor je zelf de gaten nog moet boren. Hoewel, bij de bovenste 2 heb je denk ik een T-staart voorbereid.
Ik denk dat Jan-Hein hier wel interesse in zou hebben, die heeft nog veel oud spul liggen. Dan bouwt hij er of zelf iets mee na verloop van tijd of hij geeft ze ook weer weg aan de personen die er op dat moment behoefte aan hebben. Mogelijk weet hij zelfs van welke zwevers deze rompen zijn.

Mogelijk weet hij zelfs van welke zwevers deze rompen zijn.
Ik heb in een of andere Vintage posting een plaatje gezien met alle bekende Vintage rompen (zelfs mijn Sniff stond er bij). Dan kun je zo zien welke zwevers het zijn.
Weet iemand nog waar dat plaatje ook alweer was?

Dit zijn "normale"rompen, dus geen staartloze.

De romp die je ziet op mijn nurflugel is de voorkant van een aangepaste RFM Surprise.
Daar heb ik de mallen van en daar heb ik een vleugeltje voor op maat gemaakt.
Dus het is geen bestaand model.

GJ

Eerste onderdelen voor de nieuwe DS kist heb ik afgevormd.

Hier de stabilomal, net gelost.
Ik ga zo aan de rompmal beginnen.

stabilomal.jpg

GJ

Leuk!!! Een Demon DS..... dat lijkt me echt wel cool.

Zelf zou ik graag een Excite DS hebben..... maar ja al mijn geld zit in F5B spullen. :(

Jos

Mijn EPP Pluto is er inmiddels wel klaar voor. GJVO/Gerben, als jullie weer gaan, kan ik dan eens met jullie mee? Ik zie het graag een keer voorgedaan worden met tips van de ervaren personen erbij.

Raymond,

we beslissen vaak op de dag zelf of we gaan of niet, hangt heel erg van de wind af.
Hoeft niet heel hard te zijn maar wel zo west mogelijk.
PB me anders even je telefoonnummer, ik zal even met Gerben overleggen.
Het zal zeker pas na de 24e worden, de 16e heb ik die F5B meeting en daarna neem ik even de tijd om wat dingen te bouwen.

Grts Gert-Jan

Gisteren ben ik met een maat van me op zoek geweest naar een mogelijke DS spot in Katwijk. We hebben één plek gevonden waar het denk ik mogelijk zou moeten zijn.

71334a8678e233333.jpg

Dit is de eerste duinenrij, hierachter ligt meteen het strand. Je kan dus makkelijk hoogte winnen in de hellingwind en dan naar achteren duiken. Nadeel: dit duin is omheind en bestempeld als 'zeereep'. Duinwachters zijn er erg fel op dat je daar niet mag komen. De plek ligt meteen zuid van de boulevard en je staat VOL in het zicht, van beide kanten. Dat is dus wachten op een prent als je daar gaat staan.....
Als jullie zo naar de foto kijken, zou het er wel mogelijk moeten zijn?

Laatst bewerkt door een moderator:
ja alles is mogelijk, maar het risico lopen om gesnapt te worden lijkt me dan toch net iets meer mogelijk :)

toch maar niet proberen dan?

Ik zou het zeker niet in het hoogseizoen doen, dan is Bromsnor actief.

GJ

Nee, in het hoogseizoen zal ik er zeker niet staan. Maar misschien is een winderige herfstige maandagmorgen wel een keer mogelijk.
Blijft de vraag staan: zou deze stek DS-baar zijn?

op een stormachtige dag als het hondenweer is ;) dan komt hij waarschijnlijk toch niet buiten ;)

Ik zal daar wel eens een keertje langsrijden, even kijken als ik in de buurt ben.
Staat me bij dat martijn van doesburg daar al eens ge dst heeft.

GJ

Wijk aan Zee

Vandaag met m'n parapent in Wijk aan zee gesoared.
Ik kon de duinen mooi van boven bekijken en onwillekeurig schoot dit draadje door m'n hoofd.

Ongeveer halverwege de strandhuisjes van WaZ en de volgende reeks strandhuisjes, van Heemskerk, zag ik vele tientallen meters duin die aan de achterzijde stijl naar beneden lopen om vervolgens over te gaan in mooie kommen.
Ik heb geen idee wat er nodig is om te DS-en maar, afgaand op de foto bij Katwijk en de filmpjes die ik gezien heb, zou het een mogelijkheid kunnen zijn.
En dit ligt een goed stuk buiten het gebied van de gemiddelde bromsnor.
Wel oppassen voor naturisten, naaklopers en ander liefhebbers van een frisse wind ;-)

Misschien een wandeling waard...

Succes, Patrick

Bedankt.

We gaan er eens kijken.
Heb je wel een een fototoestelletje bij je als je aan het soaren bent?
Misschien even een fotootje?

Grts Gert-Jan

Back