Nou, de Hawk F5B heeft zijn eerste DS ervaring gehad.
De wind stond redelijk zuidelijk, dus niet mooi op het duin.
Dat maakt het wat lastig.
Ik ben eerst voor het duin wat gaan spelen, kijken hoe hij zich gedroeg.
Snelheid voor het duin zal rond de 120 km/u gelegen hebben, kistje is gewoon te licht (1600 gram).
Toen maar even hoogte gemaakt en achter het duin gedoken.
Eerste rondje vloog ik te groot dus ik kwam energie tekort om terug te komen, leve de electromotor!
De Hawk vliegt met motor aan in vlakke vlucht zo'n 80 km/u maar ik had moeite om hem terug te krijgen, zoveel energie zit er dus in de wind!
Nog een keer.. nu iets kleiner vliegen.
Ik kreeg wel een zetje mee op de grenslaag maar niet echt veel.
Nog een paar keer geprobeerd, de vleugels schudden door de turbulentie maar kreeg niet heel veel energie.
Ik was dit keer verstandig en ben gestopt, heb de zender aan iemand anders gegeven en die kon lekker voor het duin spelen, voor het duin vliegen is saai...
Gerben was ook bezig met een kist van bijna 2 kilo.
Kreeg ook niet veel energie dus ook besloten om iets anders te proberen.
Ik heb een paar jaar geleden nurflügeltjes ontworpen waarmee we hebben leren DS-en.
Gerben had er nog 1 gevonden, ergens op een kast.
Na wat zoeken hadden we het zwaartepunt weer gevonden en wonderbaarlijk genoeg vloog het nog leuk ook.
Keren binnen een meter.
Toen achter het duin..
Het vleugeltje deed het, we hebben nog even met de ragargun staan meten, hoogst behaalde snelheid was 168 km/u, niet slecht met zo'n rare wind.
Er is het een en ander gefilmd, dat ga ik even knippen, plakken en comprimeren.
Komt een dezer dagen wel op het forum.
Hier alvast wat foto's:
De Hawk, uitgevlogen
De Nurflügel in handen van Ruud, , let op het loodje voorop de neus:
De worp, Gerben aan de knuppels
Hij vliegt:
Grts Gert-Jan, Ruud, Gerben